ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رقابت قیمت و برند در بازار به بلوغ رسیده تلفن های هوشمند

بازار تلفن های هوشمند در بسیاری از کشورهای جهان مثل کره جنوبی، امارات متحده عربی، انگلستان و ایالات متحده امریکا در حال اشباع شدن است. یعنی این بازار در زندگی مردم به شدت رسوخ کرده و ...

حامد پورحسینی
نوشته شده توسط حامد پورحسینی | ۱ شهریور ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۰

بازار تلفن های هوشمند در بسیاری از کشورهای جهان مثل کره جنوبی، امارات متحده عربی، انگلستان و ایالات متحده امریکا در حال اشباع شدن است. یعنی این بازار در زندگی مردم به شدت رسوخ کرده و طبیعتا فروش تلفن های جدید با وجود رقبای زیاد، برای تولیدکنندگان دشوار است و فروش بدون شک کاهش خواهد یافت. با این اوضاع و احوال تولیدکنندگان به چه طریقی باید سهم خوبی در بازار داشته باشند؟

تفاوت در چیست؟

آیا بین تلفن های هوشمند، تمایزات تکنولوژیک فراوانی وجود دارد؟ باید گفت تولیدکنندگان بزرگ از روی دست یکدیگر کپی می کنند، ایده های خوب به یکدیگر جذب می شوند و در نهایت محصولات نهایی به سمت یک دست شدن پیش می روند. قطعا تفاوت هایی در مشخصات سخت افزاری و برخی ویژگی ها مثل سنسور اثر انگشت وجود دارد، اما عملکرد کلی پرچمداران اندرویدی عموما مشابه است و هرچقدر که قیمت دستگاه کمتر شود، این تشابه هم بیشتر می شود.

در حال حاضر پلتفرم اندروید به یک بلوغ نسبی رسیده و دیگر ظواهر و شخصی سازی های نرم افزاری کارخانه ها به شدت سابق مهم محسوب نمی شود. چرا که فاکتور خرید به سمت و سوق سخت افزار تغییر جهت داده و تا مادامی که این مورد چشمگیر باشد، نرم افزار هم به خوبی عمل خواهد کرد.

در واقع ۲ راه در پیش روی سازندگان وجود دارد: رقابت در قیمت یا تکیه به نام تجاری

در این مطلب به این ۲ مورد خواهیم پرداخت. با دیجیاتو همراه باشید.

پیشرفت و کاهش قیمت همزمان

2

بنا به گفته موسسه تحقیقاتی IDC، در سال ۲۰۱۴ یک شکست رکورد در حمل و نقل بار با ۱.۲ میلیارد تلفن هوشمند خواهیم داشت. اما میانگین قیمت فروش هم با کاهش ۶.۳ درصدی از ۳۳۵ دلار به ۳۱۴ دلار (و حتی پایین تر) خواهد رسید. آمار اکثریت قریب به اتفاق فروش های جدید متعلق به چین و بازارهای مشترک مثل هند، اندونزی و روسیه خواهد بود، چرا که به طور کلی سود فروش در آنجا کمتر از میانگین جهانی است.

در حال حاضر اندروید سهم بیشتری در بازار تلفن های هوشمند رده پایین در اختیار دارد، این بازار حتی نسبت به مورد قبلی، میانگین قیمت فروش کمتری هم دارد. این انتظار وجود دارد که در سال ۲۰۱۴ این رقم در حدود ۲۵۴ دلار باشد و در سال ۲۰۱۸ به ۲۱۵ دلار برسد.

سازندگان تلفن های هوشمند مبتنی بر اندروید در تلاش هستند که حاشیه سود خود را حفظ کنند.

در حال حاضر گوگل در سود و رقابت کالایی در وضعیت خوبی قرار دارد و تنها کاری که باید انجام دهد این است که تا می تواند گجت اندرویدی تولید کند. اما دیگر سازندگان باید تلاش بیشتری برای حفظ حاشیه سود خود انجام دهند.

با نگاهی به سهم بازار شرکت های بزرگی مثل سامسونگ و اپل، به راحتی می توان یک تصویر غمناک را به تصویر کشید. همزمان با رشد بازار و کاهش قیمت فروش، سهم بازار این دو شرکت هم کمتر می شود. به بیان بهتر، آنها همچنان یک برش از کیک را در اختیار دارند، ولی کیک هم در حال بزرگتر شدن است.

یک تازه وارد به نام شیائومی توانست به وسیله از بین بردن برخی فاکتورهای رقابت و شکستن قیمت ها، به رتبه اول کشوری مثل چین دست یابد و در این مرحله دیگر شرکتی مثل سامسونگ نمی تواند یارای مقابله با این حریف را در این کشور داشته باشد. اینجا یک سوال مهم مطرح می شود: سود مهم تر است یا سهم بازار؟ اگر این سوال را از تولیدکنندگان بزرگ بپرسید اکثرا جواب می دهند: سود!

3

سامسونگ هزینه زیادی (در حدود ۱۴ میلیارد دلار سال گذشته) را صرف تبلیغات می کند، در حالی که شیائومی استراتژی دیگری چیده است. مجددا نگاهی داشته باشیم به یک اصل ساده: کاهش هزینه تمام شده، سود کمتر، فروش بالاتر و در نهایت سهم بازار بیشتر. شیائومی با صرف هزینه کمتر می تواند سخت افزارهایش را با قیمت کمتری بفروشد. همین قیمت کمتر باعث می شود فروش بیشتری نسبت به دیگر تولید کنندگان داشته باشد.

اما سوال دیگری که مطرح می شود این است که آیا این تولیدکنندگان نو پا با تکیه به هزینه کمتر و فروش بیشتر قادر به رقابت با شرکت های بزرگ هستند؟ باید گفت نه به این سادگی که تصور می کنید. در این شرایط تولیدکنندگان بزرگ وارد جنگ برندینگ و پتنت ها می شوند.

ساخت یک برند برتر

اپل یک مورد استثنایی در بازار تلفن های هوشمند است و کنترل کامل نرم افزار و سخت افزار را می توان راز موفقیت این شرکت دانست. تقریبا تمام منتقدین اپل می گویند که آیفون بسیار گران است. اگر نگاهی به پرچمداران اندرویدی با سخت افزاری مشابه داشته باشید، متوجه خواهید شد که این شرکت در اصل سود بالایی می خواهد.

در طرف دیگر، هواداران با ارائه استدلال ها و دلایل ملموس همواره در تلاش هستند که این موضوع را توجیه کنند. این موضوع فقط یک دلیل دارد: برند اپل بسیار قدرتمند و محبوب است. با این قدرت، اپل نیازی به صرف هزینه های وحشتناک -به اندازه سامسونگ- برای تبلیغات و بازاریابی ندارد. این شرکت با تکیه بر بازارهای خاص و حضور در خرده فروشی های بزرگ که دیگر سازندگان در اختیار ندارند، پول و قدرت بالایی کسب کرده و همین موضوع باعث خاص شدن نام تجاری اپل شده است.

4

سامسونگ هم قصد دارد با نام تجاری "گلکسی" یک نام تجاری برتر برای خود دست و پا کند. تا حدودی هم موفق عمل کرده، اما عدم کنترل مناسب در مبحث نرم افزار تبدیل به یک مشکل برای این شرکت کره ای شده. به محض معرفی "گلکسی آلفا" سیل اعتراضات و منتقدین نسبت به تشابه ساختاری با دیزاین آیفون، به سمت این شرکت گسیل شد. یک نشانه نگران کننده دیگری که برای همین موضوع وجود دارد، پیش گرفتن راه اپل در قیمت گذاری است. چرا که قیمت گلکسی آلفا نسبت به سخت افزارش بسیار بالا انتخاب شده. و متاسفانه این واضح ترین علامت برای میل سامسونگ به "سود بیشتر" از طریق فروش گران تر است.

گلکسی آلفا نمونه بارز حرکت سامسونگ به سمت سود بیشتر از قدرت برند است.

دیگر سازندگان تلفن های همراه هوشمند مبتنی بر اندروید هم هر کدام شرایط خاص خود را دارند. ال جی حضور فعالی در هر دو بازار دارد. موتورولا هم به موفقیت هایی در رابطه با دستگاه های میان رده دست یافت و احتمالا در آینده هم با مدیریت لنوو مجددا خوش خواهد درخشید. سونی هم یکی از اولین شرکت ها است که در میان کاربران به عنوان برند برتر و خاص شناخته شده است و با ایده گرفتن از اپل سعی کرد بازار خود را در ژاپن و اروپا، با تکیه به قدرت برندینگ پیش ببرد.

قله بازار تلفن های هوشمند کجاست؟

اینکه بگوییم تلفن های همراه هوشمند به چه سمت و سوقی خواهند رفت، اصلا کار ساده ای نیست. اگر نگاهی به بازار ماشین داشته باشید، نمونه های بسیاری را خواهید دید که با تکیه به قدرت برند، قیمت بالاتری را از خریدار طلب می کنند. برخی ماشین ها امکانات داخلی یکسانی دارند و حتی در یک کشور هم ساخته می شوند، اما به دلیل کمی اختلاف در طراحی سطحی و یک لوگو، از نظر قیمتی تفاوت بسیاری بین آنها وجود دارد.

متناوبا شما می توانید بازار رایانه های خانگی را مشاهده کنید که به طور کامل برند توسط قیمت نابود شده، یا در مورد تلویزیون ها هم "کاهش سود و فروش بیشتر" در حال کشیدن فرش زیر پای برند است. اما بازار تلفن های همراه هوشمند بسیار بزرگ است و تعداد زیادی اتاق برای روش های تختلف وجود دارد، اما این که برنده نهایی قدرت برند خواهد بود یا سود کمتر، مبارزه ای است که باید حتما آن را در آینده ای نزدیک نظاره کرد.

راستی؛ حدس شما چیست؟ آیا در نهایت ما شاهد موبایل های ارزان قیمت خواهیم بود یا همین روال ادامه خواهد یافت؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (25 مورد)
  • قاسم شیخی
    قاسم شیخی | ۲ شهریور ۱۳۹۳

    من سامسونگ را فقط به خاطر رابط کاربری تاچ ویز دوست دارم و ایرانسل رو خاطر تنوع محصولات و کد هایussD

  • توحید
    توحید | ۲ شهریور ۱۳۹۳

    به نظر من از این به بعد دست ویندوزفونه چون هم هر روز پیشرفت میکنه هر روز یه نوآوری جدید داره و اینکه به ویندوز کامپیوترم خیلی نزدیکه.

  • مهدی
    مهدی | ۱ شهریور ۱۳۹۳

    باید سعی کنن هزینه تمام شده رو بدون افت کیفیت تموم کنن...
    یعنی چی ؟ یعنی این که از کیفیت ساختشون کم نکنن و به نحو های دیگه هزینه های تمام شده رو پایین بیارند.
    الان می بینید که اکثر گوشی های ارزون از چیپست مدیاتک به علت قیمت مناسب تر از رقبا استفاده میکنن...
    یا چند وقت پیش دیدم که قسمتی از خط تولید نمیدونم اپل بود یا سامسونگ رو به طور کامل به روبات ها دادن اینطوری هزینه های ساخت پایین میاد.
    الان گوشی مثل وان پلاس وان اومده هزینه نرم افزار و تبلیغات رو از گوشیش کم کرده در نتیجه شده قیمت 300 دلاریش(با مشخصات مشابه s5 سامی حدود 650 دلار قیمت داره)
    هواوی و ژیائومی الان دارن به صرفه کار می کنن.هواوی که چیپ هاش رو خودش می سازه و تبلیغات آن چنانی نداره...
    ژیائومی هم که تقریبا با قیمت تمام شده گوشیش رو میده...
    **********
    خسته نباشد چقدر خوندین

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی