ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ساعت های هوشمند نباید تمرینی برای کوچکتر کردن نمایشگرها باشند

این روزها اغلب ساعت های هوشمند بیشتر از اینکه به ساعت هایی با امکانات جانبی و البته هوشمندانه مجهز باشند، بیشتر به نسخه کوچک شده تلفن های هوشمند شبیه هستند. اما تلفن های هوشمند نسخه ای ...

امیر صادقپور
نوشته شده توسط امیر صادقپور | ۵ شهریور ۱۳۹۳ | ۲۱:۱۵

این روزها اغلب ساعت های هوشمند بیشتر از اینکه به ساعت هایی با امکانات جانبی و البته هوشمندانه مجهز باشند، بیشتر به نسخه کوچک شده تلفن های هوشمند شبیه هستند. اما تلفن های هوشمند نسخه ای چند اینچی از یک PC نشدند. و داستان برای ساعت های هوشمند نیز همینطور است. آنها نیز نمی توانند نسخه ای ۱ یا ۲ اینچی از تلفن های هوشمند باشند.

اینجا بحث مثل طراحی ریسپانسیو یک سایت برای نمایش مناسب محتوایش در موبایل ها نیست. نمایشگر یک ساعت هوشمند باید اطلاعات متفاوتی از آنچه در اسمارت فون ها احتیاج داریم نمایش دهد و خود ساعت نیز باید کاربردی تر از نمایش یکسری اطلاعات اولیه باشد.

فلسفه طراحی باید متفاوت باشد
بگذارید به زمان هایی که قصد استفاده از تلفن های هوشمند را داریم نگاه کنیم. هنگام نیاز به تلفن های هوشمند باید آنها را از جایی برداریم، برای دریافت اطلاعات استفاده کنیم و سپس به جای خود برگردانیم. اما در مورد ابزارهای پوشیدنی مانند ساعت ها، عینک ها و سایر البسه و گجت های هوشمند بحث متفاوت است. این گجت ها به صورت پیشفرض به ما متصل هستند.

در خصوص گجت های پوشیدنی ابعاد و جنس باید به شکلی باشد که نیاز ما را به نمایشگرهای پیکسلی مرتفع کند.

فاکتور زمان و مکان تا حدود زیادی در خصوص تلفن ها و ساعت های هوشمند مشترک است. تاکید فعلی بر روی آگاه سازی هاست. برای مثال Google Now برای کسب اطلاعات مربوط به قرارها به تقویم شما نگاه می کند یا برای کسب اطلاعات مربوط به مسیریابی، گوگل مپ یا سایر اپلیکیشن های مشابه را چک می کند تا اطلاعات را روی تلفن یا ساعت نمایش دهد. در این زمان ها، اپلیکیشن های وابسته به زمان و مکان اهمیت پیدا می کنند.

کاربری فوری در لحظه، موقعیت یا مکان خاص نیز خصوصیت دیگری در رابطه با ابزارهای پوشیدنی است. این ابزارها بسیار سریع تر از موبایلی که باید آن را از جیب مان در آوریم می توانند مورد استفاده قرار گیرند. قابلیت عکسبرداری با کمک گوگل گلس که تنها با چشمک زدن اقدام به عکسبرداری می کند می تواند مثال خوبی برای این مورد باشد. این حتی از دستور صوتی به گوگل گلس هم سریع تر است، چه رسد به استفاده از گوشی برای باز کردن اپلیکیشن دوربین و عکسبرداری. موتورولا برای این خصوصیت، از سنسور مخصوصی بهره برده که امکان آگاه کردن پلیس از حمله باج گیرها را فعال می کند.

جمع آوری هوشمندانه اطلاعات مفید از دیگر خصوصیات ابزارهای پوشیدنی است. برای مثال Jawbone UP24 که دستبندی بدون صفحه نمایش است امکان ثبت علائم حیاتی ما یا ردگیری میزان ورزش یا کیفیت خوابمان را دارد.

در حال حاضر بازار گجت های پوشیدنی بیشتر در قبضه ساعت های هوشمندی است که نسخه کوچک شده تلفن های هوشمند هستند. و این چیزی نیست که بتواند نهایتا در خصوص این ابزارها پایدار بماند. به نظر میرسد که طراحان نمی توانند حسی جدید را که به طرح ها و ابزارهای پییشن و فعلی وابسته نباشد طراحی کنند.

دیوید رُز نویسنده کتاب Enchanted Objects، اهمیت به سادگی در طراحی را اصلی مهم می داند. او معتقد است ابزارهای پوشیدنی قابلیت این را دارند که بسیار بیشتر از وضع فعلی کاربردی و موثر طراحی شوند و کار کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • sackboy
    sackboy | ۶ شهریور ۱۳۹۳

    به نظرم مقاله ی خیلی درستی بود.
    فکر می کنم ساعت های هوشمند هنوز جایگاه درستی ندارن و این نوع ساعت ها تا یه جایی بیشتر نمی تونن بازارو قبضه کنن. در واقع در حال حاضر با توجه به اوضاع باتری، ساعت های قدیمی بهتر وظیفه ی خودشون رو انجام میدن.

    یه نکته ی دیگه هم اینه که در شرایطی که به خاطر دم دست بودن، حتی گوشی ها کمی جای ساعت ها رو گرفتن، چه توجیهی وجود داره که ساعت ها جای گوشی ها رو بگیرن؟!

  • عــــــامـــــــــر
    عــــــامـــــــــر | ۶ شهریور ۱۳۹۳

    آقا من یکی که هیچ علاقه ای به ساعت هوشمند ندارم و به گوشی بزرگ هم علاقه،ندارم
    الان همه میرزن سرم به بابات،بگو شرکت بزنه و گجت هایی با اندازه دلخواه برات تولید کنه خخخخخ

  • abolfazl_eslami
    abolfazl_eslami | ۵ شهریور ۱۳۹۳

    یک سوال از آقای قاسمی داشتم چرا من هر وقت که میرم بیرون دوباره میام داخل یکبار دیگه باید sign in کنم این مشکل منه یا زیرساختش درون سایت دیجیاتو نیست ممنون میشم اگه جواب بدید چون آزار دهنده است

    • GOOGLE
      GOOGLE | ۶ شهریور ۱۳۹۳

      وقتی سایت بالا اومد ctrl+f5 بزن (که دوباره صفحه رفرش بشه) احتمالا مشکلت حل بشه

  • jimli
    jimli | ۵ شهریور ۱۳۹۳

    من تصورم از ساعت اپل یه ساعت گرد و سفید (یا سیاه) با فقط یه دکمه کنارشه
    از ساعت ماکروسافتم یه ساعت آبی :D

  • سوتابایت منتظر...!
    سوتابایت منتظر...! | ۵ شهریور ۱۳۹۳

    سایت امروز خیلی شلوغ جذاب و جالب بود !! نویسنده های جدید و کاربران جدید !! بحث های داغ و مطالب فوق العاده !!

    • مانی قاسمی
      مانی قاسمی | ۵ شهریور ۱۳۹۳

      تا وقتی کاربرا باشند، قول میدم که ما هم بهتر و بهتر بشیم ;)

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی