ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

۹ مورد مهمی که در ویندوز ۹ می خواهیم

ویندوز 8 برای مایکروسافت به فاجعه ای کامل تبدیل شده است. این شرکت، ویندوز 8 را منتشر نمود تا ثابت نماید برای تغییراتی که در تلفن های همراه و دستگاه های لمسی در حال انجامند ...

مجتبی بوالحسنی
نوشته شده توسط مجتبی بوالحسنی | ۶ شهریور ۱۳۹۳ | ۲۲:۳۰

ویندوز 8 برای مایکروسافت به فاجعه ای کامل تبدیل شده است. این شرکت، ویندوز 8 را منتشر نمود تا ثابت نماید برای تغییراتی که در تلفن های همراه و دستگاه های لمسی در حال انجامند آماده است؛ همچنین از این طریق برای پیشگیری از خسارت بیشتر در حوزه ویندوز و بازار کامپیوترهای شخصی و تلفن های هوشمند، آماده شد. اما استقبال از ویندوز 8 آنچنان که پیش بینی میشد خوب نبود. بسیاری این نسخه از ویندوز را یادآور ویندوز ویستا می دانند. همه ما میدانیم دلیل شکست ویندوز ویستا چه بود. اما آیا اوضاع برای ویندوز ۹ فرقی می کند؟

در ادامه این مطلب با تجارب شخصی و گفته های آقای Marco Chiappetta در مورد ویندوز آشنا می شوید. تجاربی که از قابلیت های ضروری برای موفقیت ویندوز ۹ نکات مهمی را برای ما بیان می کنند.

حقیقت را باید گفت، من یکی از طرفداران ویندوز 8 هستم، به خصوص با به روزرسانی هایی که اخیرا برای این نسخه ارائه شده است. Windows 8.1u2 سریع ،یک سیستم عامل قابل اطمینان، و از لحاظ مسائل فنی نسبت به ویندوز 7 برتری دارد. بله، همانند بسیاری از کاربران، من فکر می کنم، رابط کاربری مدرن نسبتا زشت است، و جایی در رایانه های رومیزی که فاقد پشتیبانی از دستورات لمسی هستند ندارد، اما به دلیل سرعت، قدرت و ظاهر مدرن ویندوز 8، از برخی ایرادات ظاهری چشم پوشی کرده و با این ایرادات مشکلی ندارم.

با این حال، من جز معدود طرفداران ویندوز 8 هستم. اگرچه به نظر میرسد نگرش ویندوز 8.1 به نفع مایکروسافت باشد، مایکرسافت با سرعت بسیار در حال آماده سازی نسخه بعدی سیستم عامل خود است.ویندوز جدید، که من فکر میکنم با نام ویندوز 9 بیرون بیاید، آماده می شود تا بسیاری از اشتباهات ویندوز 8 را رفع کند.و مایکروسافت میخواهد شما این را هرچه زودتر متوجه شوید. در حقیقت، اگر شایعات اخیر درست از آب در بیایند، باید منتظر ارائه یک نسخه ی پیش نمایش از ویندوز جدید، در اواخر ماه میلادی بعدی باشیم.

البته نسخه پیش نمایشی که از ویندوز جدید یعنی ویندوز 9 قرار است عرضه شود، شامل تمام امکانات و قابلیت های نسخه نهایی اش نخواهد بود. اما نمایانگر یک شمای کلی از مسیر و جهتی می باشد که مایکرسافت انتخاب کرده است. و بدیهی است که این شرکت تلاش بسیار زیادی میکند تا نسخه بعدی ویندوز تا آنجا که می تواند خوب از آب دربیاید. من با خود فکر کردم به این نتیجه رسیدم که مایکروسافت به چه چیزهایی نیاز دارد تا ویندوز 9 ، مانند ویندوز 7 موفق باشد و ادامه دهنده راه این نسخه باشد.

windows-9

1) بهبودهای بیشتر در کارایی و عملکرد - اگرنگاهی به بنچمارک ها داشته باشید، متوجه می شوید ویندوز ۸ در اغلب موارد از ویندوز 7 عملکرد بهتری ندارد. اما با این وجود نیازش به سخت افزار گرافیکی نسبت به ویندوز 7 کمتر است است، زمانبندی ها در آن بهبود یافته، و هزاران مورد بهینه شده دیگر که در نتیجه، سرعت بیشتر، تجربه کاربری نرم تر و روان تر را در ویندوز 8.1 به ارمغان می آورد. بوت شدن سیستم و خاموش کردن آن، سریعتر است، برنامه ها با سرعت بیشتری اجرا می شوند، و در کل احساس می کنید ویندوز سرعت بیشتری دارد. مایکروسافت باید به اصلاح و افزایش عملکرد و کارایی در ویندوز 9 ادامه دهد. بهبود در کارایی و عملکردی که قابل توجه باشد، برای کاربران نهایی ارزش زیادی دارد.

2) منوی Start باید کاملا قابل شخصی سازی باشد - همه ما میدانیم که منوی معروف Start را در ویندوز 9 مجددا خواهیم دید. اما چیزی شبیه منوی Start در ویندوز 7 همراه با برخی به روزرسانی ها در عناصر گرافیکی و مایکروسافت نباید قصد حذف کردن این منو را داشته باشد این شرکت با چیزی شبیه به منوی Start که قبلا امتحانش را بخوبی پس داده می تواند همچنان نوآور باشد. اگر کاربران قادر به کنترل کامل آنچه در منوی Start نمایش میابد، باشند، بسیار عالی خواهد شد. امکان تغییر در اندازه منوی Start می تواند یک امتیاز مثبت دیگر برای نسخه جدید ویندوز باشد.

3) قابلیت های لمسی بهتر / تشخیص خودکار دستگاه هایی که از دستورات لمسی پشتیبانی نمی کنند - اگر شما دارای دستگاهی هستید که صفحه لمسی ندارد -احتمالا میدانید که- در حال حاضر پس از روشن کردن دستگاه هایی که ویندوز 8.1 را نصب کرده اند، به طور مستقیم در هنگام روشن شدن، نمای آشنای محیط کاربری را اجرا خواهد کرد. اما من دوست دارم مایکروسافت اپلیکیشن های پیشفرض را نیز تغییر دهد. در حال حاضر برنامه ی پیشفرض نمایش تصاویر، و برخی ابزارهای کاربردی دیگر، به طور پیشفرض با نسخه رابط کاربری مدرن اجرا می شوند. اگر دستگاه شما دارای صفحه لمسی باشد، اجرای برنامه ها با رابط کاربری مدرن به صورت پیشفرض، خوب به نظر می آید، اما در مورد رایانه های رومیزی بدون قابلت های لمسی، بهتر است همیشه نسخه سنتی برنامه ها به صورت پیشفرض اجرا شوند.

windows-9-concept-305818

4) پشتیبانی بهتر از صفحه نمایش های با کیفیت HiDPI - در طول دو سال گذشته، ویندوز برای نمایش و تغییر اندازه تصاویر در صفحات نمایش HiDPI بهینه تر شده، اما نیاز دارد تا این وضعیت را باز هم ارتقا دهد. در حال حاضر امکان داشتن صفحه نمایش هایی با کیفیت 4K با قیمتی زیر 600 دلار برای کاربران وجود دارد و همچنین تعدادی لپ تاپ با صفحه نمایش های HiDPI اکنون ساخته شده اند.هر کس، با دستگاهی که دارای صفحه نمایش HiDPI است، کار کرده باشد به خوبی می داند برخی از عناصر رابط کاربری در اینگونه صفحه نمایش ها، ضعیف به نظر می رسند، برخی از متون کمی فازی و ریش ریش نمایش داده می شوند، و بعضی برنامه ها نیز بخوبی در کل صفحه تغییر اندازه نمی دهند. البته مایکرسافت در مواردی که ذکر شد مقصر نیست، اما این شرکت باید هر آنچه در توان دارد را انجام دهد تا مطمئن شود، ویندوز 9 در بهترین حالت ممکن در صفحه نمایش های HiDPI به نمایش در می آید. مایکروسافت نیز باید شرکای تجاری اش در بخش نرم افزار را ترغیب کند تا اپلیکیشن هایشان را به بهترین شکل ممکن برای ویندوز 9 آماده سازند.

5) DirectX 12 - مایکروسافت و شرکایش در بخش گرافیک، در حال حاضر بر روی نسخه دوازدهم DirectX کار میکنند. قابلیت ها و امکانات این برنامه، بر کسی پوشیده نیست و من در اینجا از تکرار مکررات پرهیز میکنم. در حالی که جای هیچ ابهامی نیست که DirectX 12 و ویندوز 9 تقریبا همزمان آماده خواهند شد، اما با توجه به شکست نسبی ویندوز 8، من دوست دارم که این نسخه از دایرکت ایکس همزمان با ارائه نسخه جدید ویندوز عرضه شود. تقریبا مطمئن هستیم که ویندوز 9 به طور قابل توجهی بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت. بسیار خوب می شود اگر توسعه دهندگان بازی های رایانه ای، بازی های را بسازند که برای نصب آن ها نیاز به DirectX 12 باشد.

6) یکپارچگی بیشتر با ایکس باکس و ویندوز فون - تقریبا همه میدانیم که مایکروسافت میخواهد سیستم عامل ویندوزش را یکپارچه کند تا در هرنوع دستگاهی قابل اجرا باشد. اما هنوز کاملا اینکار را انجام نداده است. در ضمن، من دوست دارم مایکروسافت تکنولوژی استریم کردن بازی ها را نیز یکپارچه کند. همانند شرکت های NVIDIA و Valve که به کاربرانشان امکان استریم کردن بازی های رایانه ای در ایکس باکس وان و بالعکس را می دهند. کاربران ویندوز فون نیز باید امکان استریم کردن هر آنجه بر روی صفحه نمایش گوشی آن ها نمایان میگردد را در ویندوز و در رایانه های شخصی شان داشته باشند و همچنین قادر باشند بدون اینکه نیاز به لمس صفحه گوشی خود داشته باشند، از طریق رایانه هایشان، روی گوشی پیامک بفرستد، تماس برقرار کنند، به پیام ها جواب دهند و به سایر اعمال مشابه دسترسی داشته باشند.

7) بازگشت مدیا سنتر (Media Center) - با حذف کردن بخش مدیا سنتر از ویندوز 8 مایکرسافت شرایط را بدتر کرد. اکنون کاربران ویندوز 8 برای داشتن Media Center، مجبور به نصب جداگانه این برنامه هستند. این شرکت باید بخش مدیا سنتر را به روز و مدرن کرده و به صورت پیشفرض در ویندوز ۹ تعبیه کند.

8) یک Internet Explorer واحد - من قبول دارم، که اینترنت اکسپلورر بهترین و یا پرطرفدارن ترین مرورگر اینترنتی نیست، اما بسیاری از کاربران هستند که همچنان از آن استفاده می کنند. در ویندوز 8 و 8.1 نسخه ی دارای رابط کاربری مدرن و نسخه مخصوص کامپیوتر های رومیزی این برنامه، به شکل دو بخش کاملا مجزا عمل می کنند.نسخه ی دارای رابط کاربری مدرن؛ به خاطر اهداف امنیتی در سندباکس اجرا می شود ، و این خوب است. مایکرسافت برای اینکه تجربه ی بهتری را برای کاربرانی که دارای دستگاه های 2 در 1 (دستگاه هایی که هم به صورت لمسی و هم بدون لمس قابل استفاده باشند) هستند و احتمالا اغلب بین دو نسخه ی مختلف IE جابجا میشوند، رقم بزند، باید از یک متد یکسان برای هر دو نسخه استفاه نماید.

9) در کل امکان داشتن انتخاب های بیشتر - یکی از بزرگترین دلایل شکست مایکروسافت در ویندوز 8 این بود که به کاربران امکان جابجایی آسان به رابط کاربری سنتی و غیر مدرن را نداده است. مایکروسافت کاربران را مجبور به استفاده از رابط کاربری مدرن کرده و این مورد در دراز مدت نتیجه معکوس داده است. کاربران PCها قابلیت شخصی سازی را می خواهند و دوست دارند سیستمشان را برای استفاده های خاص و مختلف خود، پیکربندی کنند. مایکروسافت باید تا جایی که میتواند و برایش مقدور است، قابلیت های شخصی سازی زیادی را به کاربران سیستم عاملش بدهد.

اگر شما هم مواردی را در ذهن دارید که اینجا ذکر نشده و دوست دارید در ویندوز 9 ببینید آنها را در نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (30 مورد)
  • zapi
    zapi | ۷ شهریور ۱۳۹۳

    من که شخصا زیاد از Start استفاده نمیکنم !
    قبول دارم که از نظر زیبایی شناختی بهتر شده اما واسه ی دیوایس های لمسی خوبه!
    در کل من از سرعتش راضیم! خیلی بهتر شده! اما خوب جاهایی هم اصلاح میخواد!

  • ab
    ab | ۷ شهریور ۱۳۹۳

    سلام
    دوستان نمیدونستم کجا مطرح کنم
    بعد اپدیت کردن ویندوز به ۸.۱
    km player به مشکل برخورده
    اخرین ورژنشو دارم
    بعد چند ثانیه اجرا تصویر stop میشه ولی صدا هست
    ممنون میشم اگه راهنمایی فرمایین

  • mohsen
    mohsen | ۷ شهریور ۱۳۹۳

    7 behtarinr :X

  • saeed_ebrahimi
    saeed_ebrahimi | ۷ شهریور ۱۳۹۳

    راضی ازت.

  • عــــــامـــــــــر
    عــــــامـــــــــر | ۷ شهریور ۱۳۹۳

    آقای بوالحسنی از اوناست که خودشون تنهایی میتونن یه سایت رو بچرخونن ایول داری آقا
    ورودتون رو به جمع دیجیاتوی ما شادباش میگم

    • مجتبی بوالحسنی
      مجتبی بوالحسنی | ۷ شهریور ۱۳۹۳

      تشکر جناب عامر ... لطف دارید... مطالب جذاب بیشتری در حال تهیه هست که امیدوارم با اونها از این لطف شما و دوستان تشکری کرده باشم...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی