ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

۳ دلیل اصلی که موفقیت سرفس پرو ۳ را به چالش کشیده اند

سرفس پرو ۳، یک محصول استثنایی با طراحی فوق العاده و سخت افزار مهندسی ساز مایکروسافت است. این کمپانی با توسعه ویژگی‌های مبتکرانه، تجربه کار با این محصول را از هر دستگاه دیگری جدا کرده است و حالا ...

پویان رمضان پور
نوشته شده توسط پویان رمضان پور | ۸ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۶:۰۰

سرفس پرو ۳، یک محصول استثنایی با طراحی فوق العاده و سخت افزار مهندسی ساز مایکروسافت است. این کمپانی با توسعه ویژگی‌های مبتکرانه، تجربه کار با این محصول را از هر دستگاه دیگری جدا کرده است و حالا به خوبی می‌تواند شعار خودش را به واقعیت تبدیل کند، ‘تبلتی که می‌تواند جایگزین لپ‌تاپ شما شود’. پس چرا این دستاورد و محصول نوین مایکروسافت هنوز در حال مبارزه برای موفقیت است؟

این موضوع سه دلیل دارد: ۱) مایکروسافت ۲) ویندوز هشت و ۳) قیمت

اجازه دهید با مایکروسافت شروع کنیم. بسیاری از مردم پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌های این شرکت را به سختی تحمل می‌کنند و در برخی مواقع گروهی که به محصولات مایکروسافت اعتماد دارند چنانچه دچار چالش در استفاده از آنها گردند نیز ممکن است رفتاری مشابه از خود نشان دهند.

ارباب دنیای سیستم عامل اشتباهات خود را داشته است، ویندوز می، ویندوز ویستا، مایکروسافت BOB، پلتفرم موسیقی زون، تلفن هوشمند Kin و … از جمله ی این موارد هستند. مایکروسافت همچنین در عرصه ی بازاریابی هم چالش هایی داشته و بعضی اوقات در زمینه ی نمایش برند و مدیریت اعتبار ضعیف عمل می کند. اگر همه این‌ها را کنار هم قرار دهید، به شرایطی می‌رسید که طی آن این کمپانی می‌تواند بهترین‌ محصولات دنیا را بسازد، اما موفقیت محصولات مذکور به توانایی این شرکت در غلبه بر تفکر های سنتی و بازاریابی موثر وابستگی دارد.

در ادامه ی مطلب با دیجیاتو همراه شوید تا با چالش های پیشروی مایکروسافت در به اوج رساندن تبلتش یعنی سرفس پرو ۳ بیشتر آشنا شوید.

پس از آنچه گفته شد، به ویندوز ۸ می‌رسیم. من قبل از انتشار نسخه آزمایشی برای عموم مردم از این نسخه استفاده کرده‌ام و هیچ گاه متوجه دلیل شکایت‌ها از آن نشدم. به نظر من، تمام گلایه ها درباره مشکلات کوچک و بی اهمیت بوده و عمده ی آنها ناشی از واکنشی در سازگاری با تغییرات هستند. اگر مردم همان زمانی را که صرف پیدا کردن اشکالات و شکوه و شکایت از ویندوز ۸ می‌کنند را صرف آشنایی با امکانات منحصر به فرد آن نمایند، بیشتر مشکلات حل شده و تجربه ی کاربری منحصر به فردی برای آنها فراهم می اید.

متاسفانه برای مایکروسافت چند تغییر کوچیک کلیدی در طراحی ویندوز ۸، بدل به هیزمی گردید که توسط آن آتش نارضایتی کاربران به شدت شعله ور گردید. برخی از مشکلات، مسائل بزرگی نبودند و مایکروسافت نسبت به حذف یا بروزرسانی بیشتر آن‌ها اقدام کرد، فرقی نمی‌کند این مشکلات واقعی بوده اند یا برخواسته از ذهن کاربران زیرا هنوز نظر عموم مردم بر این است که ویندوز ۸ یک شکست به تمام معنا بوده، و مایکروسافت هم در عوض کردن این نظر موفقیتی نداشته است.

4

در انتها می‌رسیم به مشکل قیمت سرفس پرو ۳. به نظر من، این مشکل بزرگ‌ترین مانع برای موفقیت یک دستگاه است. قیمت سرفس پرو ۳ از ۸۰۰ دلار شروع می‌شود، و بهترین مدل آن با Core i5 و ۲۵۶ گیگابایت حافظه ی SSD، قیمتی معادل ۱۳۰۰ دلار دارد. سرفس دارای سخت افزای بسیار قوی است در نتیجه پایین بودن قیمت آن غیرممکن می شود.

مایکروسافت، شعار ‘تبلتی که می‌تواند جایگزین لپ‌تاپ شما شود’ را برای سرفس پرو ۳ انتخاب کرده و به تازگی دست به انتشار یک سری ویدیوی تبلیغاتی که در آن ‌مک‌بوک‌ را به تمسخر می‌گیرد زده است. این مقایسه از نظر فنی کاملا درست است، ولی قیمت بالای این تبلت بدل در قیاس با اولترابوک های رقیب بدل به یک چالش بزرگ در زمینه ی فروشش شده است.

مدل فعلی مک‌بوک ایر ۱۱ اینچ، با ۸ گیگ رم و ۲۵۶ گیگ SSD، قیمتی معادل ۱۲۰۰ دلار  دارد، در سوی دیگر سرفس پرو ۳ با همین امکانات ۱۳۰۰ دلار قیمت گذاری شده است. برای اینکه مقایسه عادلانه باشد، شما باید ۱۳۰ دلار هم خرج خرید تایپ کاور یا کیبرد ویژه ی تبلت مایکروسافت کنید. در نهایت، قیمت تمام شده سرفس پرو ۳ همراه با این کیبرد، ۲۰ درصد بیشتر از مک‌بوک ایر خواهد بود.

1

حال شما در عوض ۲۰ درصد هزینه ی بیشتر، دستگاهی خواهید داشت که می‌تواند هم به عنوان لپ‌تاپ، و هم به عنوان تبلت مورد استفاده قرار گیرد. دستگاهی با صفحه نمایش لمسی، به همراه یک قلم استایلوس همه کاره که قادر هستید از آن برای یادداشت برداشتن و حاشیه نویسی عکس‌ها استفاده کنید.

طبق قوانین ارزش مطلق، مبلغ ۱۴۳۰ دلار برای سرفس پرو ۳ در برابر امکاناتی که دریافت می‌کنید، نسبت به مک‌بوک ایر ۱۲۰۰ دلاری، کاملا عادلانه است. مشکل از جایی شروع می شود که پیش از این اپل توانسته است تفکری را رواج دهد که بر مبنای آن کاربران پذیرفته اند هزینه ی بیشتری را برای محصولات این شرکت بپردازند تا کارایی و کیفیت منحصر به فردی را تجربه نمایند. با این طرز تفکر اگر کسی محصولی مشابه دستاوردهای اپل ارائه نماید که قیمتش بالاتر باشد قانع کردن کاربران برای خریدش امری بسیار دشوار محسوب می گردد.

مشکل دیگر در اینجاست که عمده ی مردم سرفس پروی ۳ را به چشم یک تبلت می نگرند، بنابراین قیمت آن را نه با مک‌بوک ایر، بلکه با تبلت‌های دیگر مانند آیپد مقایسه می‌کنند و این قیاس باعث می‌شود تبلت مایکروسافت از نظر هزینه ی خرید گزینه یی نامعقول به نظر بیاید.

2

مایکروسافت باید کار روی رفع دو مشکل اول را ادامه دهد، یعنی تلاش برای تغییر نظر عموم درباره خود این شرکت و سیستم عامل ویندوز ۸. در کنار این مسئله کمپانی مذکور لازم است راهی برای کاهش قابل توجه قیمت تبلتش پیدا کند.

من فکر نمی‌کنم نیاز باشد قیمت سرفس پرو ۳ در حد مک‌بوک ایر کاهش پیدا کند، اما کیبرد تایپ کاور باید با قیمت پایه و به صورت پیشفرض در جعبه ی این تبلت موجود باشد. کیبرد، یک وسیله جانبی اختیاری، اما یک جزء مهم برای قابلیت تبدیل شدن سرفس پرو ۳ به لپ‌تاپ و برآورده کردن وعده‌های شعارش است. دریافت ۱۳۰ دلار اضافه برای این قطعه، باعث از دست رفتن مشتریان احتمالی می‌شود.

البته، تبلت مایکروسافت، دستگاهی خارق العاده است و اگر قصد خرید یک اولترابوک را دارید می توانید آن را به عنوان یکی از گزینه های برتر بازار در نظر بگیرید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (36 مورد)
  • سامان
    سامان | ۹ شهریور ۱۳۹۳

    به نظر من، مك بوك اير براي رقابت با سرفيس پرو 3 هم كه شده، بايد به زودي بطور پيش فرض با رم 8 گيگا بايتي عرضه بشه. لااقل اين كار رو بايد براي تمام مدل هاي 13 اينچي انجام بدهند. از اون طرف هم مايكروسافت، رم تمام مدل هاي سرفيس رو 8 گيگابايت بكنه.

  • emad_ghazi-tabatabai
    emad_ghazi-tabatabai | ۸ شهریور ۱۳۹۳

    متاسفانه اکثر اظهار نظرها بدون تجربه کار کردن با این دستگاه هست.
    بنده دارم با سورفیس پرو ۳ الان تایپ می کنم و باید بگم این دستگاه فراتر از هر تجربه دیگه ای هست..
    دوستان متاسفانه در مورد دستگاهی که از نزدیک هم ندیدن چنان با جزئیات نظر میدن که آدم خندش میگیره..
    هیچ کس منکر این نیست که مدل های جدید همیشه بهتر خواهند شد اما نسل سوم این رو میشه یک انقلاب دونست.
    به نظر من تنها مشکل همون مسئله هست که مردم ماکروسافت رو در سخت افزار باور ندارن.. یا میشه گفت هنوز تجربه نکردن. و نمیتونن این مبلغ رو بپردازن، درحالی که برای محصولات اپل هیچ کس نمیگه گرونه...
    برای کسانی که نرم افزارهای مهندسی ویندوز نیاز دارن باید بگم بهترین گزینس

    • Surface
      Surface | ۹ شهریور ۱۳۹۳

      دوست عزیز سرفیس پرو 3 باریکتر از نسل 2 هست آیا هنگام پروسه سنگین در بدنه احساس گرم شدن ( در حد داغی ) نمی کنید؟

      • طباطبائی
        طباطبائی | ۱۰ شهریور ۱۳۹۳

        چرا، در پردازش های سنگین این اتفاق می افته.. البته همچین پردازشی رو من با نرم افزار های کاربردی تجربه نکردم.. اما بازی آسفالت 8 شدیدن داغش میکنه..

      • emad_ghazi-tabatabai
        emad_ghazi-tabatabai | ۱۰ شهریور ۱۳۹۳

        در پردازش های سنگین چرا، البته با نرم افزار های کاربردی این پردازش سنگین و داغ شدن رو تجربه نکردم.. اما برای مثال در بازی آسفالت 8 بعد نیم ساعت به صورت قابل توجهی داغ میکنه..

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی