ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

۷ راه برای اینکه به کارمند ایده آل رئیس خود بدل شوید

خوشحال کردن رئیستان، به معنای تملق و چاپلوسی نیست. وقتی هدف شما تنها موفقیت شخصیتان نیست بلکه تلاش می کنید تا رئیس خود را موفق نمایید، شما به عنوان یک مجری واحد، یک فرد حرفه‌ای ...

پویان رمضان پور
نوشته شده توسط پویان رمضان پور | ۸ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۲:۲۶

خوشحال کردن رئیستان، به معنای تملق و چاپلوسی نیست. وقتی هدف شما تنها موفقیت شخصیتان نیست بلکه تلاش می کنید تا رئیس خود را موفق نمایید، شما به عنوان یک مجری واحد، یک فرد حرفه‌ای و بخشی از یک تیم رشد خواهید یافت، به خصوص  اگر کارتان را به تازگی شروع کرده باشید.

وقتی یکی از موکل‌هایم در یک سری از مسائل شغلی نیاز به کمک پیدا کرد، ارتباط او با مدیرش در الویت قرار داشت. ارتباط کاری آن‌ها بسیار ضعیف بود، با هم کنار نمی‌آمدند و حتی فکر می‌کرد مدیرش از اینکه وی را استخدام کرده است پشیمان است.

در حالیکه مطمئن بودم مدیر موکلم عیب و نقص‌های خودش را دارد، متوجه شدم او اساسی ترین قانون اشتغال را فراموش کرده است: شما استخدام می‌شوید که مدیرتان را به فرد موفقی تبدیل کنید. موکل من یک فرد اهل مشاجره بود، و می‌دانم چگونه مدیرش به چشم کسی که زندگی‌ شغلیش را آسان تر می‌کند به او نگاه نمی‌کرد.

وقتی به گذشته‌ها و بهترین کارکنانی که به عنوان یک مدیر داشتم نگاه می‌کنم، می‌بینم که آن‌ها کسانی بودند که با یک نگرش خوب، تمام کار‌هایی را که لازم بود انجام می‌دادند تا همه در کنار هم موفق باشیم. در واقع، آن‌ها زندگی من را آسان‌تر می‌کردند.

خبر خوب این است که در صورت انجام این کار، فقط به مدیرتان کمک نکرده اید. وقتی هدف شما موفقیت نه تنها خودتان بلکه موفقیت رئیستان است،شما به عنوان یک مجری واحد، یک فرد حرفه‌ای و بخشی از یک تیم رشد خواهید یافت. شما درباره تبدیل شدن به یک رهبر خواهید آموخت، مهارت‌های همدلی و قابلیت‌های رهبری خود را توسعه خواهید داد. به علاوه، رئیس شما تبدیل به راهنما و حامی تان خواهد شد که راه را برای پیشرفت شما هموار خواهد نمود.

اصلا پیچیده نیست، فقط نیاز به تصمیم گیری و تعهد به انجام وظایف خود برای حاصل شدن هدفتان دارید. در ادامه مطلب، چند نکته برای آسان‌تر کردن زندگی مدیرتان را بیان خواهیم کرد که می توانند سبب پیشرفت شغلی شما نیز بشوند.

۱. مدیر خود را بشناسید

اگر ندانید رئیستان در زندگی روزانه چگونه عمل می کند هرگز نمی توانید زندگی وی را آسان تر کنید. بنابراین، قدم اولتان این است که بدانید انتظار او از شما چیست و چگونه باید آن را برآورده کنید.

ترجیح می‌دهد به روز رسانی‌ها در مورد امور مختلف را کتبی دریافت کند یا شفاهی؟ دوست دارد اطلاعات مورد نیازش را از طریق ایمیل یا یک ملاقات تیمی دریافت کند یا به وسیله ی پیام‌ صوتی؟

شناخت مدیرتان و اولویت‌های او، به شما کمک می‌کند اطلاعات مورد نیاز وی را، از روشی که به آنها نیاز دارد منتقل کنید. وقتی شما با فرد بالا دستی خود اینگونه رفتار نمایید چگونه او می تواند قدردان این کار شما نباشد؟

۲. اهداف رئیستان را بشناسید

2

به عنوان یک کارمند، ممکن است انقدر مشغول اهداف خودتان باشید که فراموش کنید وظیفه اصلی شما پشتیبانی از مدیرتان در رسیدن به اهدافش است. پس شناخت اهداف، اعداد، و پروژه‌ها و دیگر موارد مربوط را که در حیطه مسئولیت رئیستان می‌گنجد را در اولویت قرار دهید.

تمام این کار‌ها به سادگی پرسیدن یک سوال از رئیستان در یکی از جلسات با ایشان است. “اگر درباره اولویت‌ها و اهداف شما بدانم، می‌توانم در رسیدن به آن‌ها بیشتر به شما کمک کنم. می‌توانید آن‌ها را با من در میان بگذارید؟” زمانی که اهدف رئیستان را بشناسید، می‌توانید مواردی را که او برای موفقیت نیاز دارد بهتر تهیه کنید.

۳. هیچ گاه اجازه ندهید رئیستان شوکه شود

یکی از قوانینی که من همیشه از اعضای تیم انتظار رعایت آن را داشتم، این بود که هیچ گاه اجازه ندهند من شوکه بشوم. در واقع: سورپرایز، بی سورپرایز!

بنابراین، اگر فکر می‌کنید که یکی از مشتریان شما از سرویس دهی تان ناراضی‌ست و قصد گله از شما یا رئیستان را به مدیر ارشد بخش خدمات به مشتریان دارد، باید مدیرتان را در جریان این موضوع قرار دهید. در غیر این صورت، او بدون آگاهی در یک موقعیت سخت قرار گرفته، آمادگی رو برویی با آن را نداشته و احتمالا از دست شما نیز عصبانی خواهد بود.

قرار گرفتن در چنین شرایطی، باعث ناامیدی، هرج و مرج و در نهایت هدر رفتن مقدار زیادی از وقت با ارزش شما خواهد شد.

۴. منتظر لقمه حاضر و آماده از طرف رئیستان نباشید

این حرف ممکن است کمی تند باشد، اما هیچ مدیری علاقه ندارد با کارمندش مانند یک پچه رفتار کند. پس اگر سوالاتی درباره بیمه سلامتی، محل نگهداری مداد‌ها یا روش پیدا کردن گزارش هزینه‌ها دارید، بهتر است از یک همکار برای پیدا کردن پاسخ سوالات خود کمک بگیرید.

زمان با ارزش ملاقات با رئیستان را برای مسائل کاری که نیاز به همکاری دارد یا مشکلاتی که باعث می‌شود سلول‌های خاکستری مغزتان را به کار بیاندازید و ارزشتان را به عنوان یک کارمند اثبات کنید، صرف نمایید.

3

۵. کار‌ها را به موقع تحویل دهید

وقتی از طرف مدیرتان برای پروژه‌ای انتخاب می‌شوید، نسبت به زمان تحویل آن وفادار باشید. سپس، سعی کنید حداقل یک روز زودتر از موعد کار را به اتمام برسانید. با این کار اگر مشکلی پیش بیاید - که همیشه می‌آید -  مدیرتان بجای اینکه تا آخرین دقیقه منتظر شما بماند فرصت تنظیم و هماهنگی خواهد داشت.

۶. به جای مشکل، راه حل ارائه دهید

وظیفه شما این نیست که به طور مداوم تمام مشکلاتی را که به وجود می‌آیند گزارش دهید، بلکه این است که فعالانه درباره آن‌ها فکر کنید و راه حل‌هایی برای از بین بردن آن‌ها بیابید.

به عنوان مثال، شما هیچ گاه نباید به دفتر رئیستان رفته و درباره ضعف عملکرد بخش حمل و نقل گله کنید، بلکه ابتدا باید به بخش حمل و نقل رفته، گفتگویی درباره کار‌هایی که باعث بهبود عملکرد آن بخش می‌شود داشته باشید و ببینید چه کاری از دستتان بر می‌آید.

سپس، وقتی به رئیستان مراجعه می‌کنید می‌توانید او را در جریان کار‌هایی که برای حل مشکل انجام داده‌اید بگذارید.

۷. چیزی که می‌گویید را انجام دهید، چیزی که انجام می‌دهید را بگویید

به مدیرتان کمک کنید و همزمان توانایی‌های خود را با انجام هر کاری که از دستتان برای آسان تر کردن کار وی بر می‌آید، توسعه دهید. وقتی شما هم مدیر باشید، قدردان همینگونه رفتارها خواهید بود.

اگر بگویید یک گزارش را تا جمعه تمام می‌کنید، اما به خاطر اینکه “کار‌های دیگری پیش آمد” نتوانید تا جمعه آن را به اتمام برسانید، احتمالا افراد دیگر به مدیرتان، درباره شما، گله خواهند کرد.

اگر این کافی نیست، فرض کنید مدیرتان روی آن گزارش برای طی کردن چند قدم دیگر در یک پروژه حساب کرده بود، یا می‌خواست آن را به تیم اجرایی ارائه دهد؛ در این صورت او قطعا نسبت به شما نا امید خواهد شد.

افراد متعهدی که مسئولیت کار‌های خود را بر عهده می‌گیرند، کارمندانی رویایی خواهند بود و مدیرانشان می‌دانند که می‌توانند روی آن‌ها حساب کنند و مهم نیست چه مشکلی پیش بیاید.

کارمندانی که تلاش می‌کنند تا مدیرشان موفق شود، کارمندانی طلایی هستند. مدیر شما کار طاقت فرسایی دارد و استرس و فشار فراوانی را تحمل می‌کند که ممکن است برای شما آشکار نباشد. بنابراین، به مدیرتان کمک کنید و همزمان توانایی‌های خود را با انجام هر کاری که از دستتان برای آسان تر کردن کار وی بر می‌آید، توسعه دهید. وقتی شما هم مدیر باشید، قدردان همینگونه رفتارها خواهید بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • هادی
    هادی | ۱۵ شهریور ۱۳۹۳

    رئیس های دانا و عاقل و باسواد و انسان های شریف بله، کارمند باید برای انها از جان مایه بگذاره.

    ولی رئیس های احمق تو خالی بی سواد پرادعا و پرتوقع ما چی؟

    که از هر فرصتی برای خوردن حق کارمند و کمتر پول دادن و بهانه تراشیدن و ایراد گرفتن استفاده می کنند؟

    به نظر من لیاقت چنین مدیرهایی دزدی در کار، کم کاری، دروغ، عدم انجام به موقع کار و خراب کاری است.

  • محمد کاظمی
    محمد کاظمی | ۸ شهریور ۱۳۹۳

    من نمیخوام سر به تن رئیس باشه.. آدم بی سواد :|
    و فک میکنه خیلی با سیاسته که هیچی نیست..خطاب به رئیس ادارمون مخابرات :|

    • سهیل
      سهیل | ۸ شهریور ۱۳۹۳

      آقا جات خالیه. نیستی. قبلنا زیر هر پستی یه نظر بانمک می ذاشتی.

      • محمد کاظمی
        محمد کاظمی | ۸ شهریور ۱۳۹۳

        سلام.مخلص آقا سهیل..من حرف منطقی هم میزنم منفی میدن :D
        دارم از اداره اخراج میشم :| .ایشاالله از هفته دیگه همش هستم :D

        • TROOL
          TROOL | ۱۵ شهریور ۱۳۹۳

          اره شنیدم اینقدر گند دماغی که با پارتی اوردنت سر کار حالا کاری کردی که پارتیتم نمیتونه کاری واست کنه

          • TROOL
            TROOL | ۲۶ مهر ۱۳۹۳

            داش این کامنتو اشتباهی واسه تو گذاشتم باید جایی دیگه میبود یعنی پیج قبلی در جواب به علی

  • ثبت اختراع و ثبت برند پلکان
    ثبت اختراع و ثبت برند پلکان | ۸ شهریور ۱۳۹۳

    واقعا مطلب جذابی بود...

  • Mr.Silverlight
    Mr.Silverlight | ۸ شهریور ۱۳۹۳

    به نظرتون عکسی که برای مطلب گذاشته شده مناسبه ؟ به نظر من تیتر و عکس اصلا به هم نمی خوره.عکس بیشتر جنبه منفی قضیه رو داره می رسونه.عکس های خیلی قشنگ تر هم هست.یکم تو انتخاب عکس دقت کنین.خیلی مهمه

  • saeed
    saeed | ۸ شهریور ۱۳۹۳

    samsung از گلکس آسفالت کی رونمایی میکنه؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی