ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اینستاگرام در پس اپلیکشن جدید هایپرلپس تکنولوژی خیره کننده ای را آشکار می کند

در هفته ای که گذشت اینستاگرام یک اپلیکیشن جدید به نام Hyperlapse معرفی کرد که به دارندگان آیفون و آیپد امکان ساختن ویدئو های تایم-لپس به صورت کاملا یکپارچه را  می دهد. فیلم تایم-لپس در ...

سامه گل زاده
نوشته شده توسط سامه گل زاده | ۱۴ شهریور ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۰

در هفته ای که گذشت اینستاگرام یک اپلیکیشن جدید به نام Hyperlapse معرفی کرد که به دارندگان آیفون و آیپد امکان ساختن ویدئو های تایم-لپس به صورت کاملا یکپارچه را  می دهد.

فیلم تایم-لپس در واقع مجموعه ای از صدها عکس و فریم است که در طول زمان از چند ساعت تا چند سال تهیه شده و با سرعت زیاد و پشت سرهم نمایش داده می شوند. برای تهیه چنین ویدئوهایی علاوه بر دوربین DSLR با قابلیت عکاسی تایم-لپس و منظره جالب٬ نیاز به سه پایه محکمی است که برای مدت طولانی بی حرکت در محل تصویربرداری بماند. یک نمونه از عکاسی تایم-لپس نجومی با دوربین حرفه ای و سه پایه که در طول زمان نسبتا طولانی تهیه شده را در زیر مشاهده می کنید.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/VLT-Timelapse-Footage.mp4"]

و حالا اینستاگرام با معرفی هایپرلپس به کاربران این امکان را میدهد بدون سه پایه و دوربین حرفه ای ویدئو تایم-لپس تهیه کنند. در صفحه بلاگ اینستاگرام توضیحات کامل تری در باره تکنیک به کار رفته در این اپلیکیشن ارائه شده است. در ادامه این مطلب توضیحات بیشتری در مورد این اپلیکیشن مطالعه کنید.

برای داشتن پایداری خوب در ویدئو از تکنولوژی استابلایزر (لرزشگیر) دوربین استفاده شده. در این تکنیک، با کمک ژیروسکوپ داخلی موبایل حرکت دوربین اندازه گیری شده و سپس با کمک یک الگوریتم اصلاحی به اندازه های به دست آمده از ژیروسکوپ اعمال می شود تا تکان های فیلم را کاهش داده و کیفیت آن را بهبود بخشد.

عملکرد این الگوریتم بدین سان است که با ارسال تصاویر و نمونه های دریافتی از ژیروسکوپ به استابلایزر٬ یک مجموعه جدید از تصاویر اصلاح شده تولید می کند. اصلاحات بر روی جهت و موقعیت عکس ها نسبت به لبه عمودی یا افقی اعمال می شود. این جهت گیری ها سپس به فیلتر استابلایزر ارسال می شوند تا چارچوب تصویر نهایی به درستی تنظیم شود.

tumblr_inline_nayzheqFiv1qm4rc3 tumblr_inline_nayzhpOB4E1qm4rc3

آنچه در نهایت حاصل می شود ویدئویی است که حرکت ها و تکان های کلافه کننده ای که در تکنولوژی های قدیمی وجود داشت را ندارد. این ایده خلاق بخشی از پایان نامه انجام شده در دانشگاه استفورد است.

ویدئوی زیر نشان می دهد که این الگوریتم چطور در اطراف طول منطقه قابل مشاهده زوم کرده و برش ایجاد می کند. همچنین مشاهده می کنید که کدام قسمت از تصویر ویدئو بعنوان هایپرلپس در نظر گرفته می شود. این فرآیند با نام بزرگنمایی انطباقی شناخته می شود و به اینستاگرام این امکان را می دهد که بر اساس میزان لرزش های موجود در ویدئو آن را برای جا دادن در محدوده مورد نظرش برش دهد و یا زوم کند.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/282418047.mp4"]

از ویژگی های خوب هایپرلپس آن است که می توانید از اسلایدر برای تنظیم سطح زمان مرور ویدئو استفاده کنید. بدین معنی که اگر آن را بر روی مقدار 6X قرار دهید هر شش فریم یکی از ویدئو بیرون کشیده می شود و با سرعت ۳۰ فریم برثانیه نمایش داده می شود. در نتیجه٬ ویدئو نهایی شما سرعتی شش برابر سرعت ویدئو اولیه دارد.

حتی بدون دانستن جزییات تکنیکی این برنامه٬ هایپرلپس همچنان یک برنامه شگفت انگیز است. اما دانستن این موضوع که چقدر کار برای ایجاد و اصلاح الگوریتم ها و پردازش بلادرنگ٬ انجام شده تا سرعت کلیپ های هایپرلپس را ایجاد کند٬ ارزش آن را دو چندان می کند.

اینستاگرام این برنامه را در حال حاضر فقط برای iOS روانه بازار کرده است و به زودی با آماده شدن API لازم نسخه اندروید آن نیز آماده می شود. اینستاگرام بسیار هوشمندانه و با استفاده از تفکر مهندسی از امکانات گوشی و API سیستم عامل برای طراحی این برنامه بهره برده است.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/Instagram-s-Hyperlapse-4-NYC-Bridges-in-45 seconds.mp4"]

Hyperlapse

Hyperlapse

سازنده: اینستاگرام قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: iOS حجم: 9.4 مگابایت زبان:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • Morgan77
    Morgan77 | ۱۸ آبان ۱۳۹۵

    LG G5 هم این قابلیت رو داره و عالی هست و من ویدیو های بسیار خوبی رو باهاش ثبت کردم?

  • kaboos31
    kaboos31 | ۱۵ شهریور ۱۳۹۳

    آقايون اين فناوريه
    اولين باره كه از ژيروسكوپ براي لرزش گيري استفاده ميشه
    اين مطلب معناش اين نيست كه تايم لپس چيز جديديه
    اين لرزش گيريش جديده
    خلاصه فعلا پرچم اپل بالاس
    اندرويدم بره با آپديت سخت افزاريه نوت تري خوش باشه
    اين سامسونگ فكر ميكنه گوشي جديد ساخته
    ولي انصافا خوب نرمه
    دمپاييه خوبي ميشه
    اون يارو كه اسمشو galaxy گذاشته ببينم چي ميگه؟

  • Pod2g
    Pod2g | ۱۵ شهریور ۱۳۹۳

    آقا خيلي توپه
    من از ناحيه كوهستاني تا ورود به جنگل گلستان رو تو ماشين گرفتم + غروب آفتاب لب دريا خيلي خوب در اومد ولي اگه سرعتاي خيلي بيشتري رو هم داشت خيلي بهتر ميشد
    فكر ميكنم هنوز جاي كار داره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی