ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: GLX Spider1، عنکبوت ایرانی

برند GLX چند سالی است که در بازار تلفن های هوشمند ایران ظاهر شده و در این مدت کوتاه، توانسته تا حدودی جای خود را در دل کاربران ایرانی خود باز کند. این برند ایرانی ...

حامد پورحسینی
نوشته شده توسط حامد پورحسینی | ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

برند GLX چند سالی است که در بازار تلفن های هوشمند ایران ظاهر شده و در این مدت کوتاه، توانسته تا حدودی جای خود را در دل کاربران ایرانی خود باز کند. این برند ایرانی تمام تلاش خود را به کار گرفته تا هرچه سریع تر بر بی اعتمادی ما نسبت به برند های داخلی به طور کامل غلبه کند و باید گفت در این مدت نسبتا خوب عمل کرده.

حال با یکدیگر قصد داریم یکی از جدیدترین محصولات این کمپانی، به نام Spider1 را بررسی کنیم. تلفن هوشمند ۵ اینچی با پشتیبانی از دو سیم کارت و دوربین ۱۳ مگاپیکسلی. این محصول در تیر ماه ۹۳ معرفی شد و در حال حاضر عرضه گسترده نشده است.

اجازه دهید سخن را کوتاه کرده و به بررسی این تلفن هوشمند ایرانی بپردازیم.

با ما همراه باشید.

طراحی

IF

شاید از نظر ظاهری اسپایدر۱ در حد و اندازه های دیگر محصولات نباشد اما اگر جانب انصاف را رعایت کنیم باید بگوییم که ما با یک بدنه زیبا و ابعاد نسبتا مناسب روبرو هستیم. جنس دستگاه از پلاستیک فشرده است و به طور کلی حس بدی به انگشتان شما منتقل نمی کند. این دستگاه یک صفحه نمایش ۵ اینچی و بدنه ای با ابعاد ۱۴۲ در ۷۴ میلیمتر و ضخامت ۹.۳ میلیمتری دارد. با وزنی معادل ۱۶۰ گرم و این ابعاد باید گفت اسپایدر۱ نسبتا سنگین ولی نازک است.

IF

در جلوی دستگاه و در بالای صفحه نمایش ما خروجی صدا، سنسور نزدیکی و دوربین دوم و در پایین، دکمه های لمسی خانه، بازگشت به عقب و دکمه مولتی تسکینگ را می بینیم. در پایین نمایشگر و در قسمت راست آن هم میکروفون دستگاه قرار دارد.

IF

بر خلاف انتظار در پایین دستگاه هیچ پورتی دیده نمی شود و GLX ترجیح داده پورت شارژ را به بالای دستگاه و در کنار جک ۳.۵ میلیمتری هندزفری منتقل کند که این به نوبه خود برای ما عجیب بود.

IF

در بدنه پشت ما قاب پلاستیک مات را داریم که لوگوی برجسته GLX در بالا دیده می شود. محل قرار گیری دوربین ۱۳ مگاپیکسلی و فلاش LED هم در یک محیط مستطیل شکل با رنگی متفاوت قرار دارد که البته در وهله اول این ترکیب ما را به یاد طراحی های اچ تی سی می اندازد. در پایین هم اسپیکرهای دستگاه قرار دارد. متاسفانه بدنه پشتی نسبت به خراش حساس بوده و به راحتی آثار خراشیدگی در آن ظاهر می شود. بنابراین پیشنهاد می کنیم همیشه از قاب محافظ استفاده کنید.

IF

در سمت چپ دستگاه هم هیچ دکمه ای دیده نمی شود و در طرف راست، دکمه های پلاستیکی پاور و کنترل کننده های صدا قرار دارد. با وجود پلاستیکی بودن دکمه ها، باید گفت عملکرد آنها به خوبی انجام می شود و با داشتن ارتفاع مناسب به راحتی می توان آنها را فشرد.

IF

اما در پشتی دستگاه باز می شود و در زیر آن، دو درگاه سیم کارت و باتری قرار دارد. نکته ای که برای ما تعجب بر انگیز بود، این است که GLX یکی از درگاه ها را از نوع میکرو سیم و دیگری را در سایز سیم کارت معمولی (مینی سیم) در اسپایدر۱ قرار داده. یعنی برای استفاده از هر دو درگاه شما باید یکی از سیم کارت های تان میکرو سیم باشد و دیگری مینی سیم و این موضوع را ما برای اولین بار در بین تمام دستگاه هایی که بررسی کرده ایم می بینیم.

پورت کارت حافظه جانبی در زیر محل قرار گیری سیم کارت اول است.
پورت کارت حافظه جانبی در زیر محل قرار گیری سیم کارت اول است.

اما محل قرار گیری بسیار نامناسب پورت کارت حافظه جانبی نکته منفی دیگری است که ما در این بخش دیدیم. پورت MicroSD در زیر درگاه سیم کارت اول قرار دارد و حتی لوگو و نامی که برای راهنمایی کاربر در همان قسمت قرار گرفته هم به ما آدرس دهی درست نکرد. بهتر بود سازندگان اسپایدر۱ محل قرار گیری این پورت را جابجا می کرد یا حداقل به جای استفاده از عبارت نامفهوم TF از MicroSD استفاده می کردند تا کاربر حداقل مکان حدودی این پورت را پیدا کند.

تلفن هوشمند جی ال ایکس اسپایدر۱ در دو رنگ سفید و مشکی به بازار عرضه می شود.

نمایشگر

IF

اسپایدر ۱ از یک نمایشگر 5 اینچی با رزولوشن ۷۲۰ در ۱۲۸۰ پیکسلی بهره می برد. با این ابعاد و رزولوشن ما به تراکم 294 پیکسل در هر اینچ می رسیم که یک عدد نسبتا خوب محسوب می گردد. پنلی که جی ال ایکس در نمایشگر این دستگاه استفاده کرده از نوع LCD IPS است که خوشبختانه از روشنایی و کنتراست خوبی برخوردار است. اما باید بگوییم چینش پیکسل ها در زوایای خاص و علی الخصوص در زیر نور آفتاب به طور کامل دیده می شود و زیاد شکل جالبی به صفحه نمایش نمی دهد.

IF

زاویه دید این نمایشگر نسبتا قابل قبول بوده و به دلیل کنتراست بالا، پریدگی رنگ در مقدار کمی رخ می دهد. با داشتن روشنایی بالای نمایشگر، اسپایدر۱ از عملکرد به نسبت خوبی در زیر نور آفتاب برخوردار است و در شرایط پور نور به شرط کثیف نبودن صفحه نمایش، محتوای نمایش داده در تلفن همراه به خوبی دیده می شود.

IF IF IF IF

سخت افزار

IF

نوبت به کالبد شکافی رسید و بررسی سخت افزاری اسپایدر۱. این تلفن همراه هوشمند ایرانی از یک پردازنده چهار هسته ای محصول شرکت مدیاتک با شماره مدل MT6582 بهره می برد. این پردازنده حداکثر توان پردازشی هر هسته برابر با ۱.۳ گیگاهرتز را به شما می بخشد. در کنار این پردازنده چیپ گرافیکی Mali-400 هم وظیفه پردازش گرافیکی این دستگاه را بر عهده دارد. ۲ گیگابایت رم هم حافظه موقت اسپایدر۱ را تشکیل می دهد.

1

به طور کلی دستگاه عملکرد نسبتا خوبی را از خود به نمایش گذاشت. رم بالا و پردازنده نسبتا قدرتمند باعث می شود ما حین کار کردن با دستگاه تاخیر زیادی را حس نکنیم اما باید بگوییم این سخت افزار آنچنان برای اجرای بازی های سنگین مثل Real Racing 3 یا Asphalt مناسب نیست. البته این بازی ها اجرا می شوند ولی در برخی اوقات شما افت فریم را حس خواهید کرد و اگر کمی حساس باشید این موضوع قطعا باعث آزار شما خواهد شد. اما برای بازی های با گرافیک سبک تر مثل Angry Birds یا Temple Run هیچ مشکلی وجود ندارد. ذکر این نکته هم لازم است که همانند اکثر تلفن های همراه هوشمند، حین بازی دستگاه شروع به گرم شدن می شود و این موضوع تا حد نسبتا زیادی افزایش پیدا می کند.

9

حافظه داخلی اسپاید۱ ۱۶ گیگابایت بوده و که از این مقدار حدودا یک گیگابایت حافظه داخلی محسوب می شود و چیزی در حدود ۱۲ گیگابایت برای سایر اطلاعات در دسترس کاربر قرار می گیرد. در ابتدای مقاله از محل نامناسب قرار گیری پورت کارت حافظه جانبی سخن گفتیم، به وسیله کارت های MicroSD شما می توانید تا ۳۲ گیگ دیگر به تلفن همراه خود اضافه کنید. همچنین امکان استفاده از پورت OTG در این دستگاه وجود دارد و به وسیله آن می توانید حافظه های USB خود را به تلفن خود متصل و از آن استفاده کنید.

عملکرد ۲ سیم کارت

IF

همانطور که گفتیم، این دستگاه از ۲ سیم کارت همزمان فعال پیشتیبانی می کند. هر دو سیم کارت به صورت همزمان روشن بوده و به محض دریافت پیامک یا تماس می توانید به آنها پاسخ دهید. اسپایدر۱ هم از شبکه های مخابراتی نسل دوم و سوم پشتیبانی می کند، منتها اتصال به ۳جی تنها توسط یکی از سیم کارت ها انجام می شود.

2

برای برقراری تماس یا ارسال پیامک با سیم کارت های دلخواه، شما می توانید از سه حالت "سیم کارت اول، سیم کارت دوم و همیشه سوال کن" استفاده کنید. در دو حالت اول، تماس ها و پیامک ها همیشه با سیم کارت منتخب شما انجام می شود و در وضعیت "همیشه سوال کن یا Always Ask" هر بار از شما سیم کارت دلخواه عملیات، پرسیده می شود.

11

همچنین در بخش تنظیمات می توانید تمام موارد بالا را به صورت یک جا تغییر دهید.

نرم افزار

3

در مورد نرم افزار باید بگوییم اسپایدر۱ با اندروید ۴.۲.۲ شخصی سازی شده توسط جی ال ایکس عرضه می شود. نکته بسیار جالبی که در این بخش باید به عرض شما برسانیم، این شرکت دستگاهی را در اختیار ما قرار داد که به گفته آنها از نسخه نهایی سیستم عامل بهره نمی برد. به همین دلیل در طی کار کردن با آن به ایرادات و باگ های فراوانی برخورد کردیم. به هر حال ما موارد مربوط به این دستگاه را به اطلاع شما می رسانیم اما امکان دارد دستگاهی که در آینده به بازار عرضه شود از این حیث با بررسی ما کمی تفاوت داشته باشد.

14

اسپایدر۱ از نظر ظاهری و امکانات کلی باید گفت مشابه با دیگر تلفن های اندرویدی با نسخه ۴.۲.۲ است. جی ال ایکس از لانچری با ظاهر ساده و جلوه های گرافیکی استفاده کرده و همچنین، اپلیکیشن های رسمی جی ال ایکس و برخی امکانات اضافه هم در آن دیده می شود.

اول از همه این نکته را بگوییم که در اسپایدر۱، همانند اکثر تلفن های هوشمند برند هواوی، شما امکان تغییر لانچر اصلی را ندارید و عملکرد دکمه خانه همیشه به روی لاچر اصلی تنظیم شده.

اما اپلیکیشن هایی که جی ال ایکس در اسپایدر۱ به صورت کارخانه ای نصب کرده بدین ترتیب هستند:

GLX Transfer: با این اپلیکیشن شما به وسیله شبکه داخلی و ساخت گروه، می توانید با دیگر تلفن های هوشمندی که این اپلیکیشن را نصب دارند تبادل فایل کنید. حتی امکان ارسال اپلیکیشن های نصب شده در گجت هم میسر است.

GLX App Center: جی ال ایکس یک فروشگاه اپلیکیشن راه اندازی کرده که با استفاده از آن می توانید اپلیکیشن های دلخواه خود را (در صورت موجود در آن) دانلود کنید. متاسفانه همانطور که گفتیم، نمونه ای که در اختیار ما قرار داشت از نظر نرم افزاری نسخه نهایی نبوده و این اپلیکیشن هم اجرا نشد!

Wireless Update: این شرکت امکان آپدیت به وسیله وایرلس را در اسپایدر۱ قرار داده و این اپلیکیشن هم همین وظیفه را برعهده دارد.

4

اما جی ال ایکس در این دستگاه قابلیت نرم افزاری دیگری هم گذاشته که پیشتر آنها را در تلفن های هوشمند سامسونگ و سونی دیده ایم: کنترل دستگاه از طریق سنسور حرکت. با فعال سازی این قابلیت شما با حرکت دادن کف دست خود مقابل دوربین دوم دستگاه، می توانید در میان تصاویر جابجا شوید، موزیک را تغییر دهید، عکاسی کنید و همچنین در میان صفحات لانچر دستگاه حرکت کنید. البته این سنسور بسیار ضعیف عمل می کند و ما پیشنهاد می کنیم تا بهبود وضعیت عملکرد آن، از روشن کردن آن پرهیز کنید.

شدت صدا و کیفیت مکالمه

IF

این دستگاه از یک بلندگوی با شدت صدای بالا بهره می برد. از نظر بلندی صدا باید گفت شما گاهی حتی مجبور به کم کردن شدت آن خواهید شد چرا که بلندای آن به نسبت زیاد است اما از نظر دایره فرکانسی باید بگوییم صداهای بم آنچنان به گوش نمی رسد. نکته جالبی که حین کم کردن صدا با آن مواجه شدیم این است که پروسه کاهش و شدت صدا از کمترین به بیشترین حد (و بالعکس) بر خلاف دیگر تلفن های همراه هوشمند که اکثرا در ۷ مرحله انجام می گیرد، در مورد اسپایدر۱ دقیقا ۱۵ پله وجود دارد. واضح تر بگوییم این موضوع یعنی تقریبا در درجات اول کاهش یا افزایش صدا هیچ تفاوتی حس نمی شود.

اما در مقابل باید بگوییم مکالمه با کیفیت نسبتا خوبی انجام می شود. در صورت وجود کیفیت مناسب شبکه و آنتن دهی بالا، شما تقریبا هیچ مشکلی حین مکالمه خود حس نخواهید کرد و انتقال صدای متقابل به خوبی  انجام می پذیرد.

دوربین

IF

شاهکار ناهماهنگی سازندگان و اطلاعات منتشر شده در این بخش دیده می شود. در وب سایت GLX و حتی در پشت دستگاه لنز دوربین ۱۳ مگاپیکسل عنوان شده اما در تنظیمات دوربین ما شاهد عبارت ۱۶ مگاپیکسل هستیم. این موضوع در بنچ مارک ها هم نشان داده شد و حتی در Exif تصاویری که ثبت می کنیم هم لنز دوربین ۱۵.۹ مگاپیکسل عنوان شده است. نمونه ای که در اختیار ما بود، یک دوربین ۱۶ مگاپیکسلی دارد که می تواند تصاویر را با دو نسبت ۴:۳ و ۱۶:۹ ثبت کند که البته در مورد دوم تصاویر با ۱۳ مگاپیکسل ثبت می شوند و به صورت کشیده (Wide) هستند. این دوربین از یک لنز ۴ میلیمتری با گشادگی f/2.4 بهره می برد که منطقا باید تصاویر را با رنگ و نور خوب ثبت کند که در عمل چنین نیست.

glxspider1sample20

به طور کلی دوربین اسپایدر۱ نمونه بارز جمله معروفی است که می گوید: "بالا رفتن عدد مگاپیکسل دوربین، به افزایش کیفیت کمکی نمی کند!" و این دستگاه اساسا دوربین تقریبا نا امید کننده ای دارد. متاسفانه تصاویر بی روح بوده و حتی ثبت رنگ هم در اکثر مواقع به خوبی انجام نمی شود. انتظاری که ما از یک دوربین ۱۳ یا ۱۶ مگاپیکسلی داریم آنچنان توسط اسپایدر۱ برآورده نمی شود. در فضای بسته هم نور محیط به شکل بسیار بدی ثبت می شود و به طور کلی از این دستگاه انتظار یک عکاسی با کیفیت بالا را نباید داشته باشید. این دوربین امکان عکاسی HDR هم دارد که همانند تصاویر معمولی از کیفیت جالبی برخوردار نیست و همچنین در این حالت ثبت تصویر با تاخیر نسبتا زیادی انجام می پذیرد.

IF

اما جالب است بگوییم دوربین دوم اسپایدر۱ با داشتن یک لنز ۵ مگاپیکسلی برخلاف دوربین اصلی در حوزه خود بسیار بهتر ظاهر شد و تصاویر شفافیت، تثبیت نور و رنگ و در کل کیفیت نسبتا خوبی دارند. دوربین دوم اساسا به عنوان وب کم استفاده می شود و در چند سال اخیر، به دلیل باب شدن "سلفی" کمی از کاربرد اصلی خود دور شده. همچنین این دوربین هم امکان ثبت تصاویر با دو نسبت ۴:۳ و ۱۶:۹ دارد.

15

موضوعی که ما را (مجددا) به تعجب وا داشت این بود که اپلیکیشن دوربین اسپایدر۱ مملو از اشکالات بسیاری بود. یک نمونه از آنها نداشتن هیچ گونه متن و توضیحاتی نسبت به برخی امکانات عکاسی و فیلم برداری است. حتی نوار ابزار قسمت عکاسی با سوایپ افقی حرکت می کند اما طراحی اپلیکیشن به شکلی است که این موضوع در صورت عدم اطلاع کاربر اصلا دیده نمی شود. برخی امکانات تصویر برداری هم عملا هیچ واکنشی از خود نشان نداده و ما هم از عملکرد آنها مطلع نشدیم.

فیلم برداری با این دستگاه به صورت ۱۰۸۰پی و با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه و با فرمت 3gp انجام می شود.

باتری

IF

ما همیشه گفته ایم که امروزه کمترین مقدار دوام یک باتری حداقل باید یک روز باشد و هرچقدر کمتر یا بیشتر از این حد باشد، نمره منفی یا مثبت به خود اختصاص می دهند. جی ال ایکس اسپایدر۱ با یک باتری ۲۰۰۰ میلی آمپر ساعتی عرضه می شود.

در تست پخش ویدیوی ممتد با کیفیت ۷۲۰پی، اسپایدر۱ حدود ۵ ساعت دوام آورد. در استفاده سنگین و مرور اینترنت هم رکوردی در حدود ۴ ساعت را از خود به جای گذاشت. در حالت حداقل استفاده دستگاه تا حدود ۳ روز دوام آورد.

به طور کلی شاید بتوان گفت این دستگاه شما را تا یک روز هم همراهی می کند و البته بهتر است هر شب دستگاه را شارژ کنید.

رقبا

این محصول، یک تلفن هوشمند ایرانی محسوب می شود. اجازه دهید یک گریز کوتاه به رقبای اسپایدر۱ ایرانی، از نظر قیمت و امکانات داشته باشیم.

HTC Desire 516 Dual Sim
HTC Desire 516 Dual Sim
  • صفحه نمایش: ۵ اینچ
  • رزولوشن: ۹۶۰ در ۵۴۰ پیکسل
  • پردازنده: اسنپدرگن ۲۰۰ چهار هسته ای با توان ۱.۲ گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی: آدرینو ۳۰۲
  • رم: یک گیگابایت
  • حافظه داخلی: ۴ گیگابایت با پشتیبانی از MicroSD
  • دوربین: ۵ مگاپیکسل
  • باتری: ۱۹۵۰ میلی آمپر
  • سیستم عامل: اندروید ۴.۴.۲
  • قیمت: ۶۱۵هزار تومان (آل دیجیتال)
Nokia Lumia 630 Dual
Nokia Lumia 630 Dual
  • صفحه نمایش: ۴.۵ اینچ
  • رزولوشن: ۸۵۴ در ۴۸۰ پیکسل
  • پردازنده: اسنپدرگن ۴۰۰ چهار هسته ای با توان ۱.۲ گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی: آدرینو ۳۰۵
  • رم: ۵۱۲ مگابایت
  • حافظه داخلی: ۸ گیگابایت با پشتیبانی از MicroSD
  • دوربین: ۵ مگاپیکسل
  • باتری: ۱۸۳۰ میلی آمپر
  • سیستم عامل: ویندوز فون ۸.۱
  • قیمت: ۶۷۰هزار تومان (آل دیجیتال)
LG L80 Dual D380
LG L80 Dual D380
  • صفحه نمایش۵ اینچ
  • رزولوشن: ۸۰۰ در ۴۸۰ پیکسل
  • پردازنده: اسنپدرگن ۲۰۰ دو هسته ای با توان ۱.۲ گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی: آدرینو ۳۰۲
  • رم: یک گیگابایت
  • حافظه داخلی: ۴ گیگابایت
  • دوربین: ۵ مگاپیکسل
  • باتری: ۲۵۴۰ میلی آمپر
  • سیستم عامل: اندروید ۴.۴.۲
  • قیمت: ۵۲۴ هزار تومان (آل دیجیتال)

 

Samsung Galaxy Win I8552
Samsung Galaxy Win I8552
  • صفحه نمایش۴.۷ اینچ
  • رزولوشن: 800 در ۴۸۰ پیکسل
  • پردازنده:
  • پردازنده گرافیکی: اسنپدرگن ۲۰۰ چهار هسته ای با توان ۱.۲ گیگاهرتز
  • رم: یک گیگابایت
  • حافظه داخلی: ۸ گیگابایت
  • دوربین: ۵ مگاپیکسل
  • باتری: ۲۰۰۰ میلی آمپر
  • سیستم عامل: اندروید ۴.۱.۲
  • قیمت: ۶۴۲ هزار تومان (آل دیجیتال)

جمع بندی

IF

سخت افزار نسبتا خوب، نمایشگر نسبتا مناسب و همچنین صدای بلند، باعث شده که این تلفن هوشمند تا حدی خوب ارزیابی شود. اگر اشکالات موجود در دوربین و بخش نرم افزار را فاکتور بگیریم، باید گفت اسپایدر۱ می تواند محصولی مناسب با قیمت خود باشد.

بنابر ادعای مسئولین GLX چیپ ست های اسپایدر۱ از چین وارد می شود، اما ساخت بورد و اسمبل کردن آن در ایران صورت می پذیرد. طی صحبتی که با مدیران این شرکت داشتیم، بنا شد تا بازدیدی را از کارخانه GLX به عمل آوریم و سپس گزارش تصویری آن را در دیجیاتو منتشر نماییم. امیدواریم این گزارش بتواند به شبهات ما و شما در مورد روند ساخت محصولات این شرکت، پاسخ دهد. شبهاتی که در حال حاضر یک سؤال مشترک دارند؛ آیا ادعای ساخت «موبایل ایرانی» واقعا صحیح است؟

در حال حاضر فروشگاه آنلاین وب سایت جی ال ایکس، اسپایدر۱ را به قیمت ۵۹۹ هزار تومان به همراه یک قاب ژله ای، محافظ صفحه نمایش و پک کامل لوازم جانبی شامل هدفون، شارژر و کابل USB به فروش می رساند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (171 مورد)
  • Pedram Zarei
    Pedram Zarei | ۹ مهر ۱۳۹۵

    خجالت بکشید..... موقع جی ال اکس ( گوشی چینی آشغال) که میرسه، Mali_400 میشه قوی اونوقت همین سخت افزار روی یه گوشی الجی اگه بسته می شد کلی مسخرش می کردید__..... کسی که این بررسی رو کرده جواب بده لطفا..‌‌

  • h
    h | ۴ خرداد ۱۳۹۵

    سلام دوستان من میخواهم تجربه استفاده دو ساله از گوشی snowy 1رو در اختیارتون بزارم خدایی گوشی خوبی نسبت به قیمتش بود ولی تا وقتی خوب بود که تاچ و ال سی دیش نشکسته بود هر جا گشتم نبود به نمایندگی چند تا شهر هم زنگ زدم نداشتن الان هم با صفحه شکسته افتاده گوشه خونه ولی الان یه سامسونگ خریدم که هر بلایی هم سرش بیاد تمام قطعاتش داخل شهر خودمون پیدا میشه
    حرف اخر گوشیای خوبی هستن تا وقتی که خراب نشدن پشتیبانی افتضاح حتی نرم افزاری

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی