ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

آشنایی با بزرگ ترین بازی سال 2014: Destiny

هفته پیش پر هزینه ترین بازی تاریخ با نام Destiny روانه بازار شد و آنطور که به نظر می رسید مورد استقبال منتقدین قرار نگرفت. عدم ارائه محتوای کافی در زمان انتشار، اصلی ترین دلیلی ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ | ۲۰:۰۰

هفته پیش پر هزینه ترین بازی تاریخ با نام Destiny روانه بازار شد و آنطور که به نظر می رسید مورد استقبال منتقدین قرار نگرفت. عدم ارائه محتوای کافی در زمان انتشار، اصلی ترین دلیلی بود که دستینی و بانجی، توسعه دهنده آن را زیر تیغ بُرنده قلم متخصصین این عرصه برد و مردم را با علامت سوالی بزرگ روبرو کرد.

Destiny بدون شک عنوانی بزرگ و قابل ستایش است اما به نظر می رسد اکتیویژن و بانجی در شیوه عرضه بازی مرتکب اشتباهی هولناک شده اند، اشتباهی که منجر به رسیدن میانگین امتیازات بازی به 75 شد.

دستینی می خواهد نگاه ما به بازی های آنلاین را تغییر دهد و مردم هم به نظر می آید که به آن علاقه داشته اند. اگرچه پس از گذشت نزدیک به یک هفته هنوز آماری از میزان فروش بازی منتشر نشده اما می دانیم که دستینی در فاز بتا توسط 4.6 میلیون نفر دانلود شد و بیشترین آمار پیش فروش یک بازی ویدیویی در طول تاریخ را از طریق فروشگاه گیم استاپ داشته.

با توجه به قرار داد اکتیویژن و بانجی، قرار است که حداقل تا 10 سال دیگر نام "Destiny" را مرتبا در صدر اخبار بشنویم. اما دستینی چیست؟ چرا تا به این حد اهمیت دارد و پر هزینه ترین بازی تاریخ لقب گرفته؟ چه چیزی آن را نسبت به عناوین دیگر سال 2014 متفاوت کرده؟ آیا این بازی مناسب سلیقه همه است؟ در ادامه مطلب به تمامی سوالات مبهم شما پاسخ می دهیم.

 

Destiny دقیقا چیست؟

destiny-0-820x420

سبک بازی به طور کلی شوتر است اما بانجی اصطلاح جدیدی برای این بازی خلق کرده با نام "Shared World Shooter" که معنای جالبی پشت آن نهفته است. بازی المان های سبک شوتر اول شخص و نقش آفرینی را با یکدیگر ترکیب کرده و تجربه ای عظیم را پدید آورده.

گیمر در نقش یکی از محافظین زمین، کهکشان را می پیماید، با بیگانگان مبارزه می کند و سلاح و قدرت های جدیدی به دست می آورد. تمامی این جریانات در یک دنیای آنلاین رخ می دهد، بنابراین بازیکنان هر بار که آنلاین می شوند می توانند تشکیل تیم دهند و دشمن را نابود کنند.

با تمامی این تفاسیر، احتمالا متوجه مفهوم دنیای به اشتراک گذاشته شده بانجی شده اید.

 

داستان دستینی در چه رابطه است؟

21267-destiny_travele_homepage

دستینی یک داستان علمی-تخیلی دارد که بر اساس ژانر رمان های Space Opera شکل گرفته. اتفاقات بازی 700 سال دیگر و زمانی که کره ای عجیب، به مشابه ماه، بالای زمین قرار می گیرد آغاز می شود. The Traveler، یا این کره سفید رنگ (که تصویر آن را در بالا می بینید)، انسان را به اوج شکوفایی علم و تکنولوژی می رساند.

انسان ها در دوران طلایی کشف دنیا، با استفاده از کشتی های فضایی و تجهیزات پیشرفته به تمام نقاط کهکشان سفر می کنند و به منابعی دست می یابند که زندگی را دگرگون می کند. اگرچه، نیرویی شیطانی، Traveler را می یابد و آن را از بین می برد. از بین رفتن Traveler مساوی می شود با از بین رفتن انسان ها در سراسر کهکشان. حالا نیروهای بیگانه همه جا حضور دارند و تنها یک شهر از زمین همچنان برقرار مانده: The Tower.

 

دقیقا چه کارهایی در دستینی انجام می دهیم؟

destiny-beta-character-classes

بازیکنان در نقش محافظین (Guardians)، شوالیه های پیش رو آینده، باید تشکیل تیم دهند و نژادهای گوناگون بیگانگان که قصد حمله به زمین دارند را نابود کنند. زمانی که بازی آغاز می شود، هر بازیکن، حق انتخاب بین 3 مدل کلاس مختلف را دارد. هانترها (شکارچیان)، وارلاک ها (ساحره ها) و تایتان ها؛ و هر کدام قابلیت های مخصوص به خود را دارند.

پس از پایان هر مرحله و کشتن تعدادی از دشمنان، اسلحه ها، آیتم ها و قابلیت های جدیدی برای بازیکنان باز می شود.

 

چه قدر طول می کشد تا بازی به پایان برسد؟

venus-destiny-media

هیچ کسی نمی تواند پاسخ مناسبی به این پرسش بدهد. گیم اسپات پس از اتمام بازی، خط داستانی را 15 الی 16 ساعته اعلام کرد. در واقع فقط 15 ساعت طول می کشد تا شما داستان را به انتها برسانید اما مراحل جانبی و کلی فعالیت های دیگر که هنوز به بازی اضافه نشده اند، دستینی را تبدیل به تجربه ای بی پایان خواهد کرد.

ادامه هایی برای این عنوان از مدت ها پیش در نظر گرفته شده بود و همین الان، هنرمندان بانجی در حال طرح ریزی برای نسخه های بعدی هستند، پس باید این را هم در نظر داشت که پس از عرضه دو بسته الحاقی، نسخه دوم با فاصله ای 2 الی 3 ساله از راه برسد.

هر پیروزی در بازی، به شما در ارتقای درجه کمک می کند و ارتقای درجه دقیقا همان مفهوم باز شدن اسلحه و قابلیت های بیشتر است. برای بسیاری از بازیکنان، گذراندن هر مقطع از بازی، جزء به جزء و با دقت فراوان، اهمیت بالایی دارد. برخی دیگر هم از اول تا آخر را می دوند تا هر چه سریعتر داستان را تمام کنند.

همانطور که در بازی هایی چون World of Warcraft می بینیم، افزودن محتواهای بزرگ توسط بانجی ممکن است. البته هنوز مشخص نیست برنامه 10 ساله ای که بانجی و اکتیویژن از آن سخن می گویند قرار است چگونه پیش رود.

 

مراحل کجا رخ می دهند؟

Destiny-GI-Cover

بانجی هنوز تمامی نقاط کهکشانی که برای بازی ساخته را عرضه نکرده و مراحل کامل نیستند اما در حال حاضر شما می توانید از زمین، ماه، مریخ و چند سیاره دیگر بازدید کنید. اگر نسخه بتا را بازی کرده باشید، کره ماه را حتما دیده اید.

 

چه چیزی دستینی را متفاوت می کند؟

Destiny-2

تقریبا اغلب المان های درون بازی را پیش از این و در بازی های بزرگی مثل Halo و Mass Effect یا Borderlands دیده ایم، اما آنچه دستینی را متفاوت می کند، نحوه چیدمان و ترکیب آن ها به یکدیگر است.

برای مثال، ممکن است در یک مرحله ضربتی با دو دوست خود هستید که ناگهان به گروه دیگری از بازیکنان برمی خورید، گروهی که هدف خود را در بازی دنبال می کند. شما می توانید آن ها را نادیده بگیرید یا به گروهی تشکیل دهید و به یکدیگر کمک کنید.

برخی مراحل ویژه وجود دارند که نیاز به کار تیمی و قدرت همفکری دارند. متعاقبا جوایزی که پس از پیروزی به دست می آیند هم ارزش این همه زمان و نیرو را دارد. تنها چیزی که نیاز دارید، برقراری ارتباط با دیگران و تشکیل تیم های چند نفره است.

هدف بانجی از خلق چنین محصولی، آشنایی بازیکنان به فضای آنلاین و همکاری بوده؛ هدفی که این سال ها طرفداران و البته مخالفین بسیاری دارد.

 

چقدر بابت بازی باید بپردازیم؟

destiny-hp-fb-og-share-img

قیمت اصلی بازی 60 دلار در نظر گرفته شده اما اگر در آمریکا اقامت دارید، می توانید در بازه زمانی محدودی، با خریدن یک اکس باکس وان نسخه رایگان Destiny را هم دریافت کنید.

اگر روی پلی استیشن 4، اکس باکس وان و اکس باکس 360 این بازی را تهیه کنید، باید مبلغی هم به عنوان حق اشتراک ماهیانه برای استفاده از سرویس های آنلاین سونی و مایکروسافت هم بپردازید که آن هم چیزی حدود 40 الی 60 دلار قیمت دارد (اشتراک یک ساله). شبکه آنلاین پلی استیشن 3 رایگان است.

اگر هنوز کنسول نسل هشتمی نخریده اید و به این بازی علاقه مند شده اید، با خیال راحت دستینی را روی اکس باکس 360 یا پلی استیشن 3 شروع کنید و  که اکس باکس وان یا پلی استیشن 4 خریدید، به رایگان نسخه نسل بعدی را هم دریافت کنید (البته اگر تغییر برند ندهید). فرصت استفاده از این پیشنهاد 4 الی 5 ماه دیگر به اتمام می رسد.

یکی از بسته های اضافه و قابل دانلود دستینی، ماه دسامبر عرضه می شود که ماموریت ها و سیاره های جدیدی به بازی اضافه می کند. بسته دوم هم سال 2015 منتشر خواهد شد.

مورد دیگری که بهتر است حتما بدانید در رابطه با عدم وجود قابلیت Cross-Play است. در حقیقت این اصطلاح به این معناست که شما بتوانید با دوستان تان روی پلتفرمی متفاوت بازی را انجام دهید. در صورت عدم وجود این قابلیت، شخصی که اکس باکس وان داشته باشد نمی تواند با کسی که اکس باکس 360 دارد بازی را انجام دهد. متاسفانه دستینی چنین قابلیتی ندارد.

 

آیا Destiny برای کودکان مناسب است؟

Beta_Article

پگی (PEGI)، سیستم اعطای درجه به بازی ها در اروپا، این عنوان را مناسب افراد 16 سال به بالا دانسته. ESRB هم دستینی را در طبقه بازی های درجه T یا جوانان قرار داده. خشونت، خونریزی و درگیری با هیولاهای فضایی عمده دلایلی به شمار می آیند که بازی را برای سنین پایین تر نامناسب جلوه می دهد.

مورد دیگر در رابطه با زمانی است که صرف آن می شود. بازی های MMO معمولا وقت زیادی از بازیکن می گیرند، بنابراین اگر دستینی را برای افراد محصل می خرید، در جریان باشید که پیرامون اوقات فراغتش باید بسیار قاطع عمل کنید.

برقراری ارتباط با افراد مختلف از طریق هدست هم از موضوعات دیگری است که باید به آن ها توجه کنید. در اغلب بازی های آنلاین، هماهنگی با بازیکنان دیگر اهمیت بالایی دارد. اگر نگران ارتباط های اجتماعی فرزندتان هستید، مطلع باشید که دستینی هم یک بازی کاملا آنلاین است و هر شخصی، با هر ادبیاتی ممکن است هم بازی فرزند شما شود.

 

در مجموع Destiny ارزش بازی کردن دارد؟

HopeInTheDarkness-01

نسخه بتا عالی پیش رفت، اگرچه بعضی از طرفداران معتقدند که محتوای اضافه در دسترس شان قرار نگرفته و محیط هم آنقدرها که فکرش را می کردند بزرگ نیست. همین اتفاق پس از عرضه بازی هم افتاد. میانگین امتیازات بازی حوالی 75 می چرخد اما نظرات به شدت ضد و نقیض یکدیگر هستند.

گیم اسپات به عنوان یکی از بزرگ ترین مراجع، امتیاز 6 را برای بازی در نظر گرفت و بسیاری وبسایت های دیگر امتیازات بالای 9 را شایسته Destiny دانسته اند. اشتباه فعلی بانجی در ارائه محتوای کم حین انتشار بازی بوده. در معرکه بودن دستینی هیچ شکی نیست اما آنطور که از نقدها بر می آید، مثل اینکه هنوز زمان انجام بازی فرانرسیده و باید صبر کنیم تا به اندازه کافی محتوا عرضه شود.

فعلا خبری رسمی از نسخه پی سی نیست اما هیچ بعید به نظر نمی رسد که تا کمتر از یک سال دیگر نسخه ویندوز هم منتشر شود. نسخه پی سی تقریبا قطعی شده، در این بین تنها بحث زمان مطرح است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (27 مورد)
  • sackboy
    sackboy | ۲۵ شهریور ۱۳۹۳

    من به شخصه مدتیه که دیگه به نمره های هیچ کدوم از سایتا خیلی اهمیت نمیدم. البته ازشون کمک می گیرم. ولی از اونجایی که کم نیستن عناوین بزرگ و شاهکاری که متای پایینی داشتن، هیچ وقت متا رو ملاک اصلی خودم قرار نمی دم.
    وقتی قراره من از بازی لذت ببرم، بازی ای که احساس کنم خوبه خوبه. حالا هر کی هر نمره ی احمقانه ای که می خواد بهش داده باشه!
    اصولا کسی که به Destiny نمره ی 6 بده، یا مثلا به شاهکاری مثل beyond نمره های پایین بده، یه بی سواد هنریه. حالا هر چقدرم که می خواد گیمر باشه!
    کسی که نتونه شاهکار بصری destiny رو درک کنه نبایدم از این بازی لذت ببره. این بازی به معنای واقعی یه بوم نقاشیه و یه نقاش می تونه شاهکار اونو درک کنه. نه یکی که صرفا از بزن بکش توی بازی ها لذت می بره.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی