ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی دیجیاتو: iOS 8 ؛ وقتی که طاووس پرواز می کند

هنگامی که اسکات فرستال، در iOS 6 نتوانست انتظارات را بر آورده کند، تیم کوک تصمیم گرفت تا با اخراج وی، خونی تازه را در رگ های سیستم عامل موبایل اپل تزریق نماید. پس از ...

مانی قاسمی
نوشته شده توسط مانی قاسمی | ۲۸ شهریور ۱۳۹۳ | ۲۲:۳۳

هنگامی که اسکات فرستال، در iOS 6 نتوانست انتظارات را بر آورده کند، تیم کوک تصمیم گرفت تا با اخراج وی، خونی تازه را در رگ های سیستم عامل موبایل اپل تزریق نماید.

پس از خروج فرستال، سر جانی آیو به عنوان مسئول طراحی نرم افزار اپل برگزیده شد. آیو در آن زمان ماموریت داشت تا iOS را با نبوغ ذاتی خود، باز تعریف کند. او هر آنچه فارستل و تیمش ساخته بودند را ویران کرد و با iOS 7 زبان طراحی جدیدی را در بخش نرم افزار اپل به وجود آورد.

پس از گذشت ۱ سال از معرفی iOS 7، تیم کوک به درستی دریافت که اکنون نوبت به انقلابی دیگر رسیده است. انقلاب دوم iOS نه در ظاهر، بلکه در باطن آن رخ داد. iOS 8 پس از سال ها، با مجموعه ای از قابلیت های مختلف عرضه شد تا بتواند همچنان در بازار رقابت سیستم عامل های موبایل، حرف هایی را برای گفتن داشته باشد.

در بررسی iOS 7 نتیجه کار جانی آیو را طاووس سیستم عامل ها خطاب کردیم؛ اکنون با عرضه نسل هشتم این سیستم عامل باید بگوییم که طاووس اپل به پرواز درآمده است. اگر دوست دارید بیشتر با iOS 8 و امکانات آن آشنا شوید، بررسی دیجیاتو را در ادامه مطلب از دست ندهید.

قابلیت های اصلی

IMG_6394-w600

پیوستگی

اپل ها سال های سال است که تلاش می کند ارتباط قوی تری را میان محصولات خود برقرار نماید. معرفی سیستم پیام رسانی iMessage و استفاده از آن بر روی OS X و iOS از جمله اقداماتی بودند که در راستای همین موضوع صورت پذیرفتند.

اما اکنون به نظر می رسد با معرفی iOS 8 و OS X Yosemite اپل سرانجام توانسته پلی طلایی را میان کامپیوتر ها و محصولات همراهش به وجود آورد. پیوستگی(یا همان Continuity) قابلیتی است که به دو سیستم عامل اجازه می دهد تا با یکدیگر صحبت کنند و همواره ارتباطی مستمر را با یکدیگر داشته باشند. پیوستگی در واقع به شما این امکان را می دهد تا فعالیتی را در یک دستگاه آغاز کنید و سپس آن را در دستگاهی دیگر به پایان رسانید.

Screen+Shot+2014-09-12+at+11.45.15+PM-w600

برای مثال تصور کنید که با آیپد خود مشغول مطالعه مقاله ای در تاکسی هستید و به علت کمبود زمان نمی رسید آن را به اتمام رسانید و می خواهید هنگامی که به محل کار می رسید، ادامه مقاله را در iMac دنبال نمایید. به کمک Continuity زمانی که iMac را روشن کنید، آیکونی جدا را در داک مشاهده خواهید کرد. با باز کردن این آیکون می توانید مقاله را دقیقا از همان جایی که رهایش کرده اید، در سافاری مطالعه نمایید.

اپل این تکنولوژی را Handsoffs می نامد و آن را در برنامه های پیش فرض خود مانند تقویم، ایمیل، iWorks و ... به کار گرفته است. Handsoffs اما محدود به برنامه های اپل نمی شود و توسعه دهندگان دیگر نیز می توانند از این تکنولوژی در نرم افزار های خود استفاده نمایند.

Screen+Shot+2014-09-13+at+5.28.54+PM-w600

اما Handsoffs تنها بخشی از قابلیت پیوستگی است. اپل با استفاده از Continuity امکان تبادل فایل میان iOS و OS X را نیز تسهیل کرده است. قابلیت AirDrop اکنون به شما اجازه می دهد تا شماره های تماس، تصاویر، لینک وب سایت ها و سایر اطلاعات را میان آیفون یا آیپد و کامپیوتر های اپل به صورت وایرلس جا به جا نمایید.

پیوستگی حتی تماس های تلفنی را نیز شامل می شود. اگر آیفون شما در اتاقی دیگر باشد و فردی با شما تماس بگیرد، لزومی ندارد برای پاسخ دادن به دنبال آیفونتان بروید، بلکه می توانید به سادگی تماس دریافتی را در مک و یا آیپد پاسخ دهید. البته توجه داشته باشید که لازمه این موضوع اتصال دستگاه ها به شبکه WiFi یکسان است. برای پیاده سازی این ویژگی همچنین باید Apple ID خود را بر روی دستگاه های مورد نظر تنظیم نمایید و گزینه FaceTime را نیز روشن داشته باشید.

در نهایت پیوستگی، پیامک های شما را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. برنامه iMessage که تا پیش از این بر روی مک قادر نبود تا SMS ها را به نمایش بگذارد، اکنون کلیه مکالمات شما را به صورت کامل به نمایش می گذارد.

طبیعتا کلیه موارد اشاره شده در بالا فایده ای نخواهند داشت اگر شما تنها صاحب یک محصول اپل باشید. Continuity امکانی هوشمندانه است که به اپل اجازه می دهد شما را در اکوسیستم خود نگه دارد. اکوسیستمی که به محض تجربه کردنش، دیگر به سختی می توانید با دیگر سیستم عامل ها ارتباط برقرار نمایید.

 

توسعه پذیری

iOS 8 شاید از لحاظ ظاهری با iOS 7 تفاوت چندانی نداشته باشد، اما باید گفت که در درون پذیرای تغییرات بسیاری شده است. یکی از این تغییرات، اضافه شدن قابلیتی به نام Extensibility (توسعه پذیری) است. این ویژگی برای توسعه دهندگان امکان ارتباط با سایر برنامه ها را فراهم می آورد.

تا پیش از این هر تعاملی که توسعه دهندگان می خواستند تا با سایر برنامه ها برقرار نمایند، به شدت محدود بود؛ برای مثال اگر اپلیکیشینی قصد داشت تا از خدمات برنامه ای دیگر استفاده نماید، این قضیه حتما باید با جا به جا شدن در محیط دو برنامه صورت می پذیرفت. اما اکنون، iOS 8 محیط باز تری را در اختیار توسعه دهندگان قرار داده است.

جالب است بدانید که Extensibillity تنها باعث ایجاد ارتباط میان دو اپلیکیشن نمی شود، و به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا به خود iOS نیز متصل شوند. با استفاده از این ویژگی برنامه نویسان می توانند کیبورد هایی را طراحی کنند که جایگزین کیبورد پیش فرض iOS شود و یا ویجت هایی را بسازند که در Notification Center اطلاعاتی را به نمایش بگذارند.

همانطور که پیش از این نیز در دیجیاتو نوشتیم، تا کنون کیبورد های جذابی از سمت توسعه دهندگان ارائه شده اند که هر یک از آن ها می توانند تنوع جالبی را با خود به همراه آورند. متاسفانه تا کنون هیچ کدام از این کیبورد ها از زبان فارسی پشتیبانی نمی کنند.

اکنون که بحث زبان فارسی پیش کشیده شده، بد نیست اشاره کنیم که به روز رسانی دستگاه به iOS 8 کیبورد فارسی شما را پاک خواهد کرد. تا پیش از این کاربران می توانستند کیبورد فارسی مخفی شده داخل iOS را با روش هایی فعال نمایند، اما در نسل هشتم این سیستم عامل به نظر می رسد اپل کیبورد فارسی را حذف کرده است.

Extensibility همچنین به توسعه دهندگام اجازه می دهد تا برنامه خود را در منوی به اشتراک گذاری iOS اضافه نمایند. در نسخه های قبلی iOS کاربران تنها می توانستند عملیات به اشتراک گذاری را در فیسبوک، توییتر، Messages و ایمیل انجام دهند، اما اکنون سقفی وجود ندارد و هر برنامه ای می تواند در این بخش قرار بگیرد؛ درست مانند آنچه که در اندروید وجود دارد.

IMG_6379-w600

برای مثال اگر اکنون بخواهید مقاله ای که در مرورگر مشغول به خواندنش هستید را در سیستم Pocket ذخیره کنید، به راحتی می توانید با لمس گزینه Share این عملیات را به پایان رسانید. این در حالیست که تا پیش از این باید لینک مقاله را کپی می کرده، به داخل اپلیکیشن پاکت رفته و سپس آنجا با Paste کردن لینک مربوط، عملیات ذخیره سازی را به پایان می رساندید.

به لطف قابلیت توسعه پذیری، منوی Share اکنون امکانات جدیدتری را نیز در در خود جای می دهد. ردیف دکمه های پایینی در این بخش مکانی است که اپلیکیشن های مختلف می توانند گزینه های تعاملی مورد نظر خود را در آنجا قرار دهند. برای مثال اپلیکیشنی مثل Transmit، که یک برنامه مدیریت محتوا است، با دکمه خود در این قسمت به کاربر اجازه می دهد تا محتوای مورد نظر خود را به سادگی در سرور FTP آپلود نماید.

مثال دیگری که می توان به آن اشاره کرد، برنامه 1Password است. این برنامه که وظیفه مدیریت رمز های عبور را بر عهده دارد، با دکمه تعاملی خود این امکان را فراهم می آورد تا کاربر در همان محیط مرورگر قادر باشد به رمز عبور مورد نظر خود دسترسی پیدا کند. تا پیش از این شما باید حتما از محیط مرورگر خارج شده و به محیط 1password می رفتید تا سپس در آنجا رمز عبور را کپی کرده و با بازگشت مجدد به مرورگر از آن استفاده می نمودید.

با وجود تمام امکانات ارائه شده، هنوز هم iOS در مقایسه با اندروید آزادی عمل بسیار کمتری را در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد. برای مثال ویجت ها عملکرد بسیار محدودی دارند و یا هیچ برنامه ای نمی تواند دکمه های مورد نظر خود را در Control Center قرار دهد.

مشخصا iOS 8 شروع بازگشایی دژ آهنین اپل بر روی برنامه نویسان است و به احتمال زیاد در نسخه های بعدی شاهد تعامل بیشتری میان اپلیکیشن ها و سیستم عامل iOS خواهیم بود.

 

کیبورد ها

IMG_6384-w600

سال ها پیش کیبورد آیفون بی شک یکی از بهترین های بازار به شمار می رفت. اما با مرور زمان و با عرضه کیبورد های متعدد برای اندروید، آیفون تازگی خود را از دست داد و تبدیل به بخشی قدیمی در iOS شد. اپل در نسخه هشتم iOS نه تنها تصمیم گرفته اجازه ورود کیبورد های دیگر را به سیستم عاملش صادر کند، بلکه دستی نیز به سر و گوش کیبورد پیش فرض خود کشیده است.

یکی از قابلیت های جدید این کیبورد، موتور هوشمند پیش بینی کلمات، موسوم به QuickType است. این سیستم به مرور زمان نحوه نگارش شما را یاد می گیرد و با توجه به مخاطبی که در حال نوشتن برایش هستید، متنی که می خواهید بگویید را حدس می زند.

نکته جالب اینکه اپل برای حفظ حریم شخصی افراد، نتایج یادگیری QuickType را تنها در حافظه دستگاه ذخیری می کند و آن را بر روی ابر ها نمی فرستد. بر همین اساس تنها اپلیکیشن های پیش فرض iOS قادر هستند از این سیستم بهره برند. در نتیجه اگر شما مرتب از برنامه هایی مثل وایبر و یا واتزاپ استفاده می کنید، نمی توانید به فرآیند یادگیری QuickType کمکی بکنید.

IMG_0003-w600

یکی از قابلیت های جالب سیستم پیش بینی کلمات اپل، زمانی است که در متن گفتگو سؤالی از شما پرسیده شود. در این موقعیت QuickType با تحلیل سؤال گزینه های پیش روی را در اختیار شما قرار می دهد. برای مثال همانطور که در تصویر بالا نیز می توانید مشاهده کنید، Digiato و Engadget دو جوابی هستند که توسط سیستم پیش بینی iOS در بالای کیبورد درج شده اند.

علاوه بر تغییرات اعلام شده در کیبورد پیش فرض، همانطور که پیش تر نیز گفتیم، اپل سرانجام درب های iOS را بر روی کیبورد های سوم شخص نیز باز کرده است. اگر می خواهید با بهترین کیبورد هایی که تا به حال برای iOS ارائه شده اند آشنا شوید، توصیه می کنیم که این مطلب را از دست ندهید.

کیبورد هایی مثل Swype قابلیت تایپ، بدون نیاز به برداشتن انگشت از روی صفحه نمایشگر را با خود به همراه می آورند. چنین قابلیتی برای کسانی که قصد خرید آیفون ۶ پلاس را دارند می تواند نجات بخش باشد. همانطوری که می دانید ۶ پلاس نمایشگری ۵.۵ اینچی دارد و ممکن است با توجه به ابعاد این دستگاه تایپ یک دستی بر روی آن اندکی دشوار باشد، اما با استفاده از Swype این معضل می تواند به آسانی حل شود.

 

تنظیمات دوربین

IMG_3562-w600

یکی از دیگر از تغییرات مهم iOS 8 برای توسعه دهندگان، امکان دسترسی به تنظیمات دوربین است. در حالی که اپلیکیشن پیش فرض اپل برای دوربین، رضایت بسیاری از کاربران را جلب می کند، هستند کسانی که استفاده از اپلیکیشن های سوم شخص مانند +Camera را ترجیح می دهند.

در iOS 8 اپلیکیشن های سوم شخص، می توانند به تنظیمات دوربین دست پیدا کنند و گزینه هایی همچون تنظیم نور سفید، ISO ، اکسپوژر، فوکوس دستی و حتی تغییر سرعت شاتر را در اختیار کاربر خود قرار دهند. همچنین این برنامه ها به لطف Extensibility می توانند به اپلیکیشن Photos متصل شوند و قابلیت ویرایش تصاویر را در همانجا به کاربر ارائه دهند.

 

iCloud Drive

Screen+Shot+2014-09-16+at+2.58.58+PM-w600

اپل هیچگاه اپلیکیشنی رسمی را برای مدیریت فایل ها در iOS معرفی نکرد، اما اکنون iCloud Drive نزدیک ترین چیزی است که می توان به این مفهوم پیدا کرد. iCloud Drive بر روی هر دو سیستم عامل iOS 8 و OS X Yosemite موجود است و به شما اجازه می دهد تا هر نوع فایلی را بر روی آن ذخیره نموده و سپس در دستگاه های مختلف به آن دسترسی داشته باشید.

از لحاظ تئوری iCloud Drive راه حل جذابی برای مشکل مدیریت فایل در iOS به نظر می رسد، اما هنگامی که دقیق تر به نحوه عملکرد این سیستم نگاه کنیم، متوجه می شویم که اپل هنوز نتوانسته مدیریت فایل ها را بر روی سیستم عامل خود تسهیل نماید.

iCloud Drive بر روی OS X به راحتی قابل دسترسی است. برای این بخش گزینه ای مجزا در سایدبار Finder قرار داده شده که با کلیک بر روی آن می توانید به کلیه فایل ها و پوشه های خود دست پیدا کنید. اما نکته جالب اینجاست که در iOS هیچ قسمت خاصی به این سیستم اختصاص داده نشده است. در واقع تا زمانی که شما اپلیکیشنی را نداشته باشید که بتواند از امکانات iCloud Drive استفاده کند، عملا قادر نخواهید بود به فایل ها خود دسترسی داشته باشید.

برای مثال اگر مجموعه iWorks را داشته باشید، می توانید به فایل های برنامه های Numbers، Keynote و یا Pages بر روی iCloud Drive دسترسی پیدا کنید و به ویرایش آن ها بپردازید و سپس تغییرات را مجدد بر روی ابر ها ذخیره نمایید.

با توجه به اینکه ذخیره فایل ها در iCloud Drive بر روی فضای ابری صورت می پذیرد، کاربران مجبور هستند جهت برخورداری از فضای بیشتر، هزینه هایی را پرداخت کنند. با در نظر گرفتن این موضوع، به نظر می رسد که اپل برای کسب درآمد بیشتر هم که شده، در نسخه های بعدی امکانات iCloud Drive را افزایش دهد.

در حال حاضر شما می توانید فضایی ۲۰ گیگابایتی را به قیمت ۱ دلار در ماه خریداری نمایید. اپلی همچنین برای فضای ۲۰۰ گیگابایتی ۴ دلار، ۵۰۰ گیگابایتی ۱۰ دلار و ۱ ترابایتی ۲۰ دلار در ماه را طلب می کند. بد نیست اشاره کنیم که در شروع کار شما ۵ گیگابایت فضا را به صورت رایگان دریافت خواهید کرد.

 

Family Sharing

اگر اعضای زیادی در خانواده شما از وفاداران به محصولات اپل هستند، قطعا این ویژگی مورد استقبالتان قرار خواهد گرفت. با استفاده از قابلیت Family Sharing دیگر لازم نیست تا یک Apple ID را بر روی دستگاه های دیگر اعضای خانواده مورد استفاده قرار دهید تا صرفا با این تکنیک از خرید چند باره یک اپلیکیشین جلوگیری به عمل آورید.

Family Sharing به شما اجازه می دهد تا شش Apple ID متفاوت را به یکدیگر متصل کنید و از این طریق اپلیکیشن ها، موسیقی، تصاویر و حتی کتاب ها را به اشتراک بگذارید. شما همچنین این امکان را دارید تا یک تقویم فامیلی درست کنید و مناسبت های مشترک را در آن به ثبت رسانید.

 

قابلیت های بهبود یافته

IMG_6378-w600

Notifications

مرکز اعلان ها برای اولین بار در iOS 5 معرفی شد؛ ایده ای که به نوعی از اندروید برداشته شد، اما نتوانست آنطور که باید و شاید خدمات درستی را به کاربران ارائه دهد. برای مثال در اندروید شما با نگاهی سریع به Status Bar می توانید از آنچه که در بخش اعلانات در انتظارتان است مطلع شوید، اما در iOS باید مرتب این بخش را به پایین بکشید و اعلان های خود را چک کنید.

اعلان ها در اندروید دارای دکمه های اجرایی متفاوتی هستند، در حالی که در iOS تنها می توانید آن ها را لمس کرده و به محیط اپلیکیشن مربوطه بروید. همچنین حذف کردن هر اعلان نیز در اندروید به راحتی یک سوایپ کردن انجام می پذیرد، اما در iOS باید دکمه ضربدره کوچکی که در کنار هر اعلان قرار دارد را برای حذف آن لمس کنید.

IMG_0008-w600

خوشبختانه در iOS 8 برخی از این ایرادات برطرف گشته اند و اکنون می توان ادعا کرد که Notification Center اپل عملکرد بهتری را در مقایسه با نسخه های قبلی از خود به معرض نمایش می گذارد. اعلان ها در iOS هم اکنون به صورت تعاملی در آمده اند. برای مثال هنگامی که نوتیفیکیشنی از فیسبوک دریافت می کنید، می توانید بدون نیاز به خروج از محیط برنامه ای که در آن حضور دارید، به صورت لایک و یا کامنت به آن پاسخ دهید. در واقع هر توسعه دهنده در iOS 8 می تواند اعلان های برنامه خود را به صورت تعاملی در آورده و تجربه ای متفاوت را در اختیار کاربرانش قرار دهد.

ضربدر کوچکی که پیش تر به آن اشاره کردیم همچنان همراه بخش اعلانات باقی مانده است، اما اپل اندکی عملکرد آن را نیز بهبود داده است. در گذشته شما مجبور بودید کلیه اعلان های مربوط به یک اپلیکیشن را با یکدیگر از Notification Center حذف نمایید، اما اکنون قادر هستید تا با سوایپ کردن بر روی هر اعلان، با لمس ضربدری که ظاهر می شود، آن را به صورت مجزا حذف نمایید.

 

Widgets

IMG_0009-w600

وقتی که بحث ویجت ها به میان می آید، در ذهن اکثر کاربران برنامه های اندرویدی تداعی می شوند که می توانند بخشی ویژه از صفحه Home را به خود اختصاص دهند. اما ویجت ها برای اپل مفهومی دیگر دارند. در iOS 8 این امکان به توسعه دهندگان داده شده تا بخشی از اطلاعات برنامه خود را در قالبی به خصوص در صفحه اعلانات به نمایش در آورند.

برای مثال با استفاده از اپلیکیشن ShamsiCal می توانید همواره تاریخ شمسی را در مرکز اعلانات خود در اختیار داشته باشید.

 

Spotlight

اگر صد ها اپلیکیشن بر روی دستگاه خود نصب دارید و یا قصد دارید در بین پیام های رد و بدل شده خود در iMessage به دنبال کلمه ای خاص بگردید، Spotlight بخشی است که فرآیند جستجو در iOS را برایتان به سادگی هرچه تمام تر انجام می دهد. اپل قابلیت های جدیدی را در iOS 8 برای این قسمت در نظر گرفته است. شما هم اکنون به کمک Spotlight قادر خواهید بود علاوه بر جستجوی موارد داخل دستگاه خود، در ویکیپدیا و بینگ نیز نتایج مورد نظرتان را پیگیری کنید.

 

اپلیکیشن های پیش فرض

IMG_6381-w600

در حالی که شاید اکثر اپلیکیشن های پیش فرضی که توسط سازندگان اندرویدی بر روی سیستم عامل گوگل قرار می گیرد، کارایی چندان زیادی نداشته باشد، اپل همواره تلاش کرده تا برنامه های پیش فرض iOS را با کارآیی متفاوتی در اختیار کاربران قرار دهد. مطابق رسم هر نسخه از iOS در نسل هشتم نیز برنامه های اپل پیشرفت هایی را به خود دیده اند. پیشرفت هایی که تجربه ای بهتر را برای کاربران به ارمغان می آورند.

در اپلیکیشن دوربین، همچنان ظاهر ساده و مینیمال برنامه حفظ شده است. یکی از تغییراتی که در این قسمت به چشم می آید مربوط به تنظیم نور محیط است. شما در iOS 8 می توانید با نگه داشتن انگشت خود بر روی صفحه فوکوس را قفل کرده و سپس با کشیدن انگشت به بالا و پایین، میزان نور دریافتی و اکسپوژر عکس را تغییر دهید.

IMG_0010-w600

در اپلیکیشن ایمیل نیز عملیات سوایپ کردن بر روی میل های دریافتی دستخوش تغییر شده است. هم اکنون می توانید گزینه هایی که دوست دارید با کشیدن انگشت به راست و چپ بر روی هر ایمیل ظاهر شود را عوض کنید و آن ها را مطابق با استفاده خود در آورید. همچنین هرگاه که ایمیلی حاوی شماره تلفن و یا آدرس دریافت کنید، بنری برایتان ظاهر می شود که به شما اجازه می دهد از طریق آن، اطلاعات مورد نظر را به Contact های خود اضافه کنید.

اما به سراغ اپلیکیشن Messages برویم. جایی که شاید بیشترین تغییرات را نسبت به سایر اپلیکیشن های پیش فرض به خود دیده باشد. در این برنامه هم اکنون می توانید از طریق iMessage صدا و یا ویدیو ضبط شده خود را برای دوستانتان ارسال کنید و دقایقی شادی را در کنار آن ها داشته باشید.

شما حتی قادر هستید مکان کنونی خود را نیز از طریق نقشه برای کسانی که باید از موقعیت شما آگاه باشند، ارسال نمایید. اگر هم جزو گروهی هستید که مدام اعلان های آن شما را آزار می دهد، می توانید با فعال کردن گزینه Do Not Disturb برای آن گروه، از مزاحمت های احتمالی جلوگیری به عمل آورید.

 

قابلیت های متفرقه

IMG_6377-w600

هر آپدیت iOS با اضافه شدن ویژگی های ریز و درشت بسیاری همراه است. به مهمترین این ویژگی ها در قسمت های قبلی این بررسی اشاره کردیم، اما هنوز هم چند موردی وجود دارد که اشاره کردن به آن ها خالی از لطف نیست.

در iOS 8 هنگامی که آیفون و یا آیپد شما به کامپیوتری مجهز به سیستم عامل OS X Yosemite متصل باشد، قادر خواهید بود تا از صفحه نمایش دستگاه خود فیلمی را تهیه کنید. این ویژگی بیشتر برای کسانی کاربرد دارد که می خواهند نحوه کارکرد موضوعی را به دیگران نشان دهند.

شما همچنین می توانید مشاهده کنید که کدام اپلیکیشن باتری بیشتری را مصرف می کند. برای این منظور در بخش تنظیمات به منوی General رفته و گزینه Usage را انتخاب کنید. در مرحله بعدی به پایین صفحه نمایش آمده و لیست اپلیکیشن های خود را پیدا کنید. در این قسمت می توانید مصرف هر برنامه در ۲۴ ساعت گذشته و یا هفت روز قبل را مشاهده نمایید. با استفاده از این قابلیت قادر خواهید بود تا کنترل بیشتری را بر روی شارژ دستگاه خود داشته باشید.

 

جمع بندی

IMG_6393-w600

اپل سرانجام در iOS 8 مجبور شد تا درب های دژ آهنین خود را بگشاید و آزادی عمل بیشتری را در اختیار توسعه دهندگان قرار دهد. iOS 8 بی شک مهمترین آپدیت در تاریخ سیستم عامل موبایل اپل به شمار می رود. آپدیتی که شاید آینده iOS را برای همیشه تحت تاثیر خود قرار دهد.

iOS 8 شروع حرکتی نوین در تاریخ اپل است. حرکتی که در ابتدای راه هرچند قابلیت های زیادی را با خود به همراه دارد، اما هنوز هم در مقایسه با رقبایی همچون اندروید، عقب ماندگی محسوسی دارد. اشتباه نکنید، هنوز هم تجربه کلی کار با iOS لذت بخش تر از اندروید است، اما هنگامی که بحث مقایسه قابلیت ها در میان باشد، سیستم عامل گوگل مقداری جلوتر است.

اما آیا اوضاع برای iOS به همین نحو باقی خواهد ماند؟ به نظر ما پاسخ این سؤال منفی است. توسعه دهندگان iOS همواره برگ برنده اپل در رقابت با اندروید بوده اند. اکنون این افراد موقعیتی طلایی را در برابر خود می بینند؛ موقعیتی که به آن ها اجازه می دهد تا دست به خلق برنامه هایی جدید زنند. بی شک اپل در آینده آزادی های iOS را بیشتر نیز خواهد کرد و از این طریق با اتکا به جامعه توسعه دهندگانش، به مرور فاصله موجود با اندروید را پر خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (142 مورد)
  • Ehda
    Ehda | ۲۳ مهر ۱۳۹۳

    من گوشيم ايفون ٥
    اپديت كردمش ولى نوتيفيكيشن ها تعاملى نيست
    تنضيمات خاصى داره يا
    گوشيم قديمى شده پشتيبانى نميكنه؟؟

  • Armin
    Armin | ۶ مهر ۱۳۹۳

    بسيار مفيد
    با تشكر از جناب مهندس

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی