ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تحولی بزرگ در اکتشافات فضایی؛ ناسا برای اولین بار پرینتری سه بعدی را به فضا می فرستد

فردا و در صورتیکه شرایط جوی مساعد باشد ناسا برای اولین بار یک پرینتر سه بعدی را به فضا ارسال خواهد نمود. پیرنتر یاد شده توسط یک کپسول دراگون از اسپیس اکس حمل خواهد گردید ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۲:۵۳

فردا و در صورتیکه شرایط جوی مساعد باشد ناسا برای اولین بار یک پرینتر سه بعدی را به فضا ارسال خواهد نمود. پیرنتر یاد شده توسط یک کپسول دراگون از اسپیس اکس حمل خواهد گردید و تکنولوژی مرتبط به آن توسط فضانوردان ساکن در ایستگاه فضایی بین المللی مورد تست و آزمایش قرار خواهد گرفت.

ناسا امیدوار است بهره گیری از تکنولوژی پرینت سه بعدی در آینده ی نزدیک سبب تحولات بزرگی در اکتشافات فضایی گردد و نقشی کلیدی را در سفرهای آتی فضانوردان به کره ماه و حتی سیاره مریخ ایفا نماید.

برای اغلب افراد و استفاده کنندگان پرینترهای 3D کاربری این ابزارها تعریف شده و مشخص است، اما به نقل از ناسا به کارگیری این محصولات در اکتشافات فضایی می تواند تحولی انقلابی را پدید بیاورد. نیکی ورکهایزر (Niki Werkheiser)، مدیر آزمایشات مرتبط به پروژه پرینترهای سه بعدی در ناسا، در همین رابطه می گوید در حال حاضر وقتی قطعه ای از تجهیزات مصرفی در فضا دچار اشکال می شود فضانواردان برای جایگزینی آن کاملاً وابسته به زمین هستند و این پروسه ی جایگزینی می تواند هزاران دلار هزینه داشته و ارسال قطعه ی مورد نیاز به سمت فضا چندین ماه زمان ببرد.

وی می افزاید تصور کنید ما چند نفر را به همراه تجهیزات لازم به مریخ بفرستیم و آنها به موارد جدید یا ابزارهای جایگزین نیاز پیدا کنند ارسال نیاز یاد شده به سیاره ی سرخ چالشی بسیار بزرگ یا حتی غیر ممکن خواهد بود.

در ادامه ی مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

با یک پرینتر مناسب و توانمند فضانوردان می توانند بدون وابستگی به زمین قطعه ی جایگزین لازم را تولید و مورد استفاده قرار دهند و کلیه ی مشکلات یاد شده را به فراموشی بسپارند. علاوه بر این در صورت مهیا شدن قابلیت مورد بحث در پروژه هایی مشابه فرستادن انسان به ماه یا سیارات دیگر می توان تجهیزات کمتری را در چنین سفرهای اکتشافی ارسال نمود و برخی از ابزارها تنها در صورت ضرورت و الزام توسط فضانوردان پرینت گردند، این امر سبب می شود در هزینه ی چنین آزمایشات و پروژه هایی تا حد قابل توجهی صرفه جویی صورت پذیرد.

ورکهایزر می گوید ما در حال برداشتن اولین قدم ها برای ایمیل کردن سخت افزارهایمان به فضا به جای ارسال مستقیم شان از کره ی زمین هستیم، آنچه من در مورد آن سخن می گویم شاید در حال حاضر شبیه یک داستان علمی تخیلی باشد ولی در آینده یی نزدیک به واقعیت بدل خواهد گشت.

ورکهایزر می گوید ما در حال برداشتن اولین قدم ها برای ایمیل کردن سخت افزارهایمان به فضا به جای ارسال مستقیم شان از کره ی زمین هستیم.

البته نباید فراموش کرد عمل پرینت سه بعدی در فضا چالش های خاص خودش را در پیشرو دارد. یکی از مشکلات مرتبط می گردد به عدم وجود جاذبه که سبب ایجاد دشواری هایی در زمینه ی قرار دادن توده ی مذاب پلاستیک بر روی محفظه ی خروجی پرینتر می شود. انتقال گرما نیز در این شرایط به سختی صورت می پذیرد و برای مدیریت حرارت و تغییر میزان آن باید به دنبال راه حل های جدیدی بود.

پرینتری که قرار است ناسا فردا به فضا ارسال نماید توسط شرکتی در کالیفرنیا با عنوان Made In Space یا ساخته شده در فضا تولید شده است. ابزار مذکور دارای ابعادی مشابه اندازه های یک مایکرویو بوده و پلاستیگ هایی لگو مانند را پرینت می نماید.

همچنین این پرینتر از نمونه های پیشن خود بسیار قوی تر و مستحکم تر ساخته گشته تا در حین ارسال به فضا دچار صدمه نگردد و در مونتاژ آن نکاتی در نظر گرفته شده است که از غوطه ور شدن قطعاتش در شرایط خلا جلوگیری می نماید. گرنت لاوری، مدیر بخش ارتباطات Made In Space می گوید در ساخت چنین محصولی حذف فاکتور جاذبه باید با دقت مدنظر قرار گیرد.

2

ورکهایزر خاطر نشان می کند که ناسا تا کنون نتوانسته است پرینتر سه بعدی یاد شده را حتی برای یکبار به صورت کامل در شرایط ماکروگرانشی آزمایش نماید. متخصصین کمپانی Made In Space بیش از ۴۰۰ پرواز را تا کنون توسط یک شبیه ساز ماکروگرانشی انجام داده اند اما این شبیه ساز تنها می تواند ۳۰ ثانیه شرایط بی وزنی را پدید بیاورد در حالی که زمان مورد نیاز این متخصصین برای آزمایش کامل محصول ۱۵ دقیقه است.

گام بعدی برای تکمیل این پروژه تولید یک ابزار بازیافت است که فضانوردان را قادر خواهد ساخت پس از پرینت سه بعدی یک ابزار مجدداً آن را ذوب و بازیافت نموده و با استفاده از مواد اولیه ی آن قطعه یی جدید را پرینت نمایند.

در ایستگاه فضایی پرینتر سه بعدی مورد اشاره ابتدا به پرینت قطعات پلاستیکی کوچکی با عنوان کوپن خواهد پرداخت و سپس استحکام کششی، انعطاف پذیری و تراکم این قطعات مورد بررسی قرار می گیرند و در صورتیکه همه چیز به خوبی پیش رفته باشد پرینت ابزارهایی اولیه آغاز خواهد گردید.

پرینتر تولید شده توسط Made In Space تماماً اتوماتیک بوده و طرح هایی که قرار است پرینت نماید از کره ی زمین بر روی آن آپلود می شوند. همچنین خروجی و عملکرد آن توسط یک فید زنده ی ویدئویی لحظه به لحظه مانیتور خواهد گشت و تنها کاری که فضانوردان لازم است انجام دهند برداشتن و مورد استفاده قرار دادن قطعه ی پرینت شده است.

هدف اصلی از این آزمایش تولید و ارسال یک پرینتر قوی تر، بزرگ تر و مجهز تر ظرف یک الی دو سال آینده به فضا است که قادر خواهد بود اشیا بزرگتری را از پلاستیک های مستحکم تری پرینت نماید و البته این نمونه توسط افراد و شرکت هایی که بخواهند از آن بر روی کره ی زمین نیز استفاده نمایند نیز در دسترس قرار می گیرد.

گام بعدی برای تکمیل پروژه مذکور طراحی و تولید یک ابزار بازیافت است که فضانوردان را قادر خواهد ساخت پس از پرینت سه بعدی یک ابزار مجدداً آن را ذوب و بازیافت نموده و با استفاده از مواد اولیه ی آن قطعه یی جدید را پرینت نمایند، ناسا امیدورا است ابزار بازیافت یاد شده را حداکثر تا انتهای سال ۲۰۱۶ به تولید برساند.

همچنین پیش بینی می شود در آینده یی کمی دورتر ناسا بتواند روبات هایی را که توسط تکنولوژی پرینت سه بعدی تولید نموده است را به ماه یا مریخ ارسال نموده و از آنها برای ساخت سایت های فضایی خود استفاده نماید. اما در حال حاضر انتظار می رود تکنولوژی پرینت سه بعدی حداقل بتواند برخی از مشکلات و مسائل اولیه در سفرهای اکتشافی فضا را پاسخگو بوده و حل نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (59 مورد)
  • ناشناس
    ناشناس | ۱۱ فروردین ۱۳۹۵

    خدایا اینترنت وناسا رو از مانگیر.

  • ابراهیم
    ابراهیم | ۲۶ مهر ۱۳۹۴

    بنام خدا: این پروژه از سالها قبل برنامه ریزی شده است . بنده حدود 10 یا پانزده سال قبل مطلبی خوندم که نوشته بود که ناسا برنامه ای دارد که قرار است بر اساس آن آدمک هایی را به فضا بفرستد و اونها قادر خواهند بو همو نوعان خودشون را مثلا" در کره ماه با استفاده از مواد موجود در همان کره تولید نمایند . در آن زمان برایم مثل یک داستان تخیلی بود ولی حالا که بحث استفاده از پرینتر سه بعدی برای تولید در فضا به مرحله آزمایش رسیده امید موفقیت و استفاده برای پیشرفت و توسعه انسانی را دارم .

  • kamy
    kamy | ۲۱ مهر ۱۳۹۴

    خیلی جالب بود ایول.البته باید از این تجهیزات به خوبی استفاده کنیم و فرهنگ استفاده از این تجهیزات رو داشته باشم.
    به امیدتکنولوژی بیشتر و بهتر

  • بیخیال
    بیخیال | ۱۵ شهریور ۱۳۹۴

    بیخیال بااااااااااو وقتش بشه خودتون همه چیو میفهمید اگرم حرفمو قبول ندارید یه سفینه دربست کنید فضاااااا

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی