ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فراداده ها: اطلاعاتی که درباره ی اطلاعات شما وجود دارند

آیا مراقب حریم خصوصی خود هستید؟ باید مراقب باشید باشید و یا در غیر اینصورت احتمالا جزء افرادی هستید که می گویند: «من چیزی برای مخفی کردن ندارم، همه می توانند هر چیزی بخواهند را ...

مجتبی بوالحسنی
نوشته شده توسط مجتبی بوالحسنی | ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

آیا مراقب حریم خصوصی خود هستید؟ باید مراقب باشید باشید و یا در غیر اینصورت احتمالا جزء افرادی هستید که می گویند: «من چیزی برای مخفی کردن ندارم، همه می توانند هر چیزی بخواهند را ببینند.» متاسفانه ممکن است شما چیزهایی برای پنهان کردن داشته باشید که حتی خودتان هم از آنها خبر ندارید، مگر می شود؟ شما احتمالا می گویید: «من که چیزی برای پنهان کردن ندارم، من هیچوقت کاری خلاف قانون انجام نداده ام.» اما منظور ما این نیست.

Caucasian businessman working late in office

چه می شد اگر کسی می توانست قبل از اینکه خودتان بفهمید، به شما اعلام کند که قرار است با مشکلات مالی روبرو شوید؟ آبا در این شرایط آنها می توانند از دادن وام طفره رفته یا نرخ بهره آن را بالا ببرند؟ چه می شد اگر کسی حتی قبل از خودتان از مشکلات سلامتی شما باخبر بود؟ در این صورت می توانستند از دادن بیمه به شما خود داری کنند اینطور نیست؟ چه میشد اگر شما در حال صحبت با کسی بودید و می دانستید که چیزی را مخفی می کند، در اینصورت اگر وی بازداشت می شد می توانستید به او فشار بیاورید تا آنچه مخفی کرده را بیان نماید.

آیا می بینید با یک بررسی در زندگی خود با مشکل مواجه شده اید؟ در صورتی که کاری را هم اشتباه انجام نداده اید؟

اگر می خواهید در مورد اهمیت فراداده ها بیشتر بدانید در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه شوید.

immersion-logo

احتمالا شما پاسخ سوالات بالا را می دانید. جواب مثب است! اکنون شما ممکن است متعجب شوید و از خود بپرسید: چگونه ممکن است کسی بدون سرکشی در ایمیل، نامه ها، تلفن همراه، تماس ها و سایر اطلاعات من که دسترسی به آنها نیز به حکم قضایی احتیاج دارند، در مورد من اطلاعات کسب کند؟

البته این درست است و آنها نیاز به حکم قضایی دارند. اما برای دانستن جزئیات و اطلاعات و یا بهتر بگوییم، فراداده ها، در مورد تماس های شما، ایمیل شما، نامه های شما و … نیاز به چنین حکمی نیست. اگر شخصی در مورد شما اطلاعاتی را بفهمید و بگوید فقط با استفاده از اطلاعات ناچیزی که از ارسال ایمیل به شما و ایمیلی که شما به او فرستاده اید و در کل ایمیل هایی که بین شما و مخاطبتان ارسال و دریافت شده اند به دست آورده، متعجب خواهید شد. و البته همه ی این اطلاعات بدون نیاز به حکم قضایی در دسترس هستند.

Immersion - این روش را بر روی خود بررسی کنید

immersion-email-metadata-web

اگر شما باور ندارید که شخصی می تواند از طریق فرداده ها جزئیات شخصی شما را بفهمد، می توانید شخصا آن را تست کنید. دانشگاه MIT یک برنامه به نام Immersion را توسعه داده است که تنها با اجازه ی شما به جمع آوری فراداده ها درمورد ایمیل هایتان، می پردازد. البته این فراداده ها بسیار ناچیز هستند و می توان داده های بیشتری را نیز جمع آوری نمود. می توانید به این مطلب مراجعه کنید تا ببینید از هر ایمیل چه مقدار فراداده قابل جمع آوری است.

این چیزیست که Immersion به دنبال آن است:

هرگاه شما وارد ایمیلتان شوید، Immersion فقط از بخش ارسال کننده، دریافت کننده ی دوم و سوم و … و زمان ارسال ایمیل استفاده می کند و به موضوع و متون ایمیل های شما کاری ندارد.

با همین اطلاعات مختصر، Immersion یک نمای بصری از نوع ارتباطتان با مردمی که با آنها از طریق ایمیل در ارتباط هستید، به شما نشان خواهد داد. شما می توانید بازه های زمانی تغییر دهید تا ببینید که عمق ارتباطات ایمیلی شما چقدر است و ارتباطات افراد با یکدیگر چگونه است.

اجازه دهید در ادامه ی داستان، نگاهی به ایمیل مورد استفاده در این مطلب بیندازیم. در ویدئوی زیر می توانید طریقه ی استفاده از Immersion را ببینید،  و متوجه شوید چگونه می توان از جنبه های گوناگون به داده ها نگاه کرد، و مشاهده نمایید چه نوع اطلاعاتی فقط با همان چهار بخش از ایمیل شما قابل دیدن است. با افزودن فراداده های بیشتر از منابع گوناگون مانند شماره تلفن، اینترنت و سوابق ایمیل ها یک تصویر عمیق تر و دقیق تر در مورد شما ساخته خواهد شد.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/Immersion-1.mp4"]

 

می توانید این روش را با ایمیل خود بررسی کنید و ببینید چه اطلاعاتی را که نمی دانستید، در مورد خودتان می توانید بفهمید. اصلا جای نگرانی نیست این برنامه ایمن است زیرا پس از خروح از این برنامه تمام اطلاعات شما بلافاصله حذف خواهند شد. اما به یاد داشته باشید اگر به این برنامه اجازه دسترسی به اکانت گوگل خود را بدهید نیاز خواهید داشت به اکانت خود رفته و این دسترسی را لغو کنید تا هرگونه ارتباط دائم با Immersion را قطع کنید.

immersion-revoke-access-gmail-640x325

همانطور که در ویدئو ی بالا مشخص بود، ملاحضه نمودید که چه اطلاعاتی و نوع ارتباطاتتان با مردمی که با ایشان در ارتباط هستید را می توان از همان چهار بخش ایمیل شما استخراج کرد. همچنین صدها مورد کوچک فراداده ای دیگر را نیز به این موارد اضافه نمایید و اطلاعات عمومی ای که در مورد شما در اینترنت قابل دسترس است و هر کس می تواند به آن ها دست یابد را دریابد. بدون اینکه حتی نیاز به درخواست یک حکم قضایی و یا حتی بدون اینکه یک مقام رسمی دولتی باشد. به هر حال کسانی هستند که می خواهند این موارد را تغییر دهند.

دکتر فراداده - مصاحبه

اگر از کسانی هستید که علاقه ی قابل توجهی به فراداده ها دارند، با پروفسور Jeffrey Pomerantz از دانشکده ی اطلاعات و کتابخانه علوم دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل آشنا شوید. پروفسور Pomerantz همچنین در سایت Coursera.org به تدریس : فراداده ها : سازماندهی و کشف اطلاعات مشغول است.

Headshot-20130218-300x300

دکتر Pomerantz بیشتر در مورد همه گیر شدن فرا داده ها و اهمیت آن در هر نوع تبادل اطلاعات صحبت می کند. شاید مهمترین نکته در مصاحبه با ایشان این است که فراداده ها همیشه وجود خواهند داشت. همه ما نیازد داریم تا در مورد آن مراقب باشیم. و دریابیم که هدف ما از کسب فراداده ها، دسترسی به اطلاعات  هیچان انگیز فناوری است. از فراداده ها ترسید ولی کماکان مراقب آن ها باشید.

دکتر Pomerantz به مطالعه ای بسیار خاص اشاره می کند. مطالعاتی که توسط محققان دانشگاه استندفورد در مورد فراداده انجام شده را باید بخوانید. محققان به صورت دسته جمعی اپلیکیشنی را بر روی تلفن های هوشمند خود نصب کردند که فراداده های ساده را جمع آوردی می کرد مانند لاگ های دستگاه، و سپس آنها این اطلاعات را تجزیه و تحلیل می کنند. آن ها قصد استخراج جزئیات حساسی که می توانند از طریق این اطلاعات ساده ی فراداده ای بیرون بشکند را داشتند.

تنها با استفاده از فراداده های تلفن همراه، ما قادر به پی بردن به شرابط پزشکی، مالیات های شخصی، و چیزهای دیگری هستیم.

تنها راهی که می توانید این نوع دسترسی را به تلفن هوشمد خود محدود کنید سوزاندن آن است که البته بعید به نظر می رسد کسی این کار را انجام دهد!

راه حل موجود

شوکی که استفاده از وسایل بدردنخور افراد بر علیه خودشان آن ها متعجب می کند، همانند شوکیست که استفاده از فراداده ها بر علیه این افراد استفاده می شود. آنچه که ما به عنوان یک فرد غیر حساس، درمورد وجود اطلاعاتی که در فضای مجازی قرار می دهیم، فکر می کنیم، مانند دور انداختن زباله در آشغال دانی هاست. اما همین زباله ها اگر دست نا اهلش بیفتد، می توانند به منابع طلایی برای آن هاتبدیل شوند.

man-digging-in-garbage

آیا تا کنون در مورد فراداده ها شنید بودید؟ آیا برای شما جدید است؟ فکر می کنید فراداده ها چه اطلاعاتی را ممکن است در مورد شما نشان می دهند؟ آیا تاکنون برای محافظت از خود گام خاصی را در تحلیل فراداده ها برداشته اید؟ اگر گامی برداشته اید آن چه کاری بوده؟ بیایید تا با بحث و تبادل نظر در مورد این مطلب، اطلاعاتمان را با هم در دیجیاتو به اشتراک بگذاریم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (32 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۲ مهر ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه

  • a.b.g
    a.b.g | ۱ مهر ۱۳۹۳

    اگه میخواین از حریم شخصی تون محافظت کنین یا باید به اینترنت وصل نشید ویا اینکه از بعضی گوشی های موبایل استفاده نکنید
    این رو هم بایدبگم که همه ی دولت های پیشرفته و مهم اطلاعات شخصی مردم و بعضی از اشخاص مهمشون رو کنترل میکنن چون اگه میخواست کنترل نکنن الان کلاهشون پس معرکه بود
    سیستم کنترل اطلاعات به صورت غلبارگری و توسط چندید دیتا سرور که تحت کنترل سازمان های اطلاعاتی در هر کشور کنترل میشه عمل میکنه و هر فرد همه ی اطلاعات شخصیش و همه ی مکالمات اینترنتی و موبایلیش هر روز توسط IP یا همون شناسنامه کامپیوتر یا موبایلش کنترل میشه

  • هادی سرلک
    هادی سرلک | ۱ مهر ۱۳۹۳

    چطوره اول اطلاعات رو می گیرن بعد میگن مراقب اطلاعات تون باشین

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی