ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی تبلت

بررسی دیجیاتو: تبلت Alcatel OneTouch Pop 7 از دیار فرانسه

آلکاتل، کمپانی فرانسوی بزرگی در زمینه تجهیزات مخابراتی است که از سال 1898 فعالیت خود را آغاز کرد و در سال 1996 به Alcatel Lucent تغییر نام داد و سپس در سال 2004، با پیوستن بخشی ...

عماد ساعدی
نوشته شده توسط عماد ساعدی | ۵ مهر ۱۳۹۳ | ۲۲:۱۳

آلکاتل، کمپانی فرانسوی بزرگی در زمینه تجهیزات مخابراتی است که از سال 1898 فعالیت خود را آغاز کرد و در سال 1996 به Alcatel Lucent تغییر نام داد و سپس در سال 2004، با پیوستن بخشی از این شرکت به کمپانی چینی TCL Communication، شرکت Alcatel Mobile Phones شکل گرفت تا به صورت جدی در بخش تلفن های همراه فعالیت کند. پس از رفع تحریم های مربوط به صنایع کامپیوتر و IT، آلکاتل تصمیم گرفت در بازار ایران حضوری مؤثر داشته باشد و اکنون تبلت جدید خود را در ایران، تحت گارانتی شرکت آواژنگ عرضه کرده است.

این تبلت از سری وان تاچ، پاپ 7 نام دارد و همانطور که از نامش بر می آید، بازار تبلت های هفت اینچی را هدف گرفته است. مهم ترین ویژگی های این دستگاه، پشتیبانی از 3G و قاب های قابل تعویض هستند که با توجه به قیمت پایین آن، بیشتر مورد توجه قرار می گیرند.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا نگاهی دقیق به ویژگی ها و مشخصات تبلت Alcatel OneTouch Pop7  داشته باشیم.

طراحی

IF

آلکاتل تأکید زیادی روی این دارد که پاپ 7 با ابعاد 192در 113 و ضخامت 8.9 میلی متر و با وزن ۲۸۵ گرمی، یکی از باریک ترین و سبک ترین تبلت های رده خودش است. اگر چه نکسوس 7 حدود 3 میلی متر از این تبلت باریک تر بوده و گلکسی تب 4 7 اینچی نیز از آن 10 گرم سبک تر است، با این حال هنوز هم می توان به گفته آلکاتل اعتماد کرد.

این دستگاه در دو رنگ مشکی و سفید موجود است و به دلیل طراحی ساده ای که دارد، به مرور زمان ظاهرش برایتان خسته کننده می شود. به همین بهانه، آلکاتل داخل جعبه تبلت، یک قاب رنگی و کاور هوشمند آهنربایی قرار داده است تا بتوان چاشنی تنوع را به آن اضافه کرد.

تبلت پاپ 7 کیفیت ساخت خوبی دارد و به دلیل باریک بودن حاشیه های جانبی نمایشگر و انحانای کنار دستگاه، از ارگونومی مناسبی بهره می برد. علاوه بر کیفیت ساخت مطلوب، استفاده از پلاستیک فشرده مات در پشت دستگاه باعث می شود که با در دست گرفتن تبلت، به خوبی حس استحکام و حرفه ای بودن به شما منتقل شود. البته به کار بردن پوشش مات مانع به جای ماندن اثر انگشت نمی شود و این لکه ها به سرعت در پشت دستگاه جا خوش می کنند.

IF

در پشت تبلت، دوربین 2 مگاپیکسلی و یک اسپیکر کوچک قرار دارد. دوربین دارای برجستگی بوده و به همین دلیل، ممکن است با قرار گرفتن روی سطوح مختلف صدمه ببیند که البته این روزها، زیاد شاهد این حالت هستیم. نمونه بارز آن، آیفون 6 است که اپل با خجالت سعی در پوشاندن برجستگی دوربین آن دارد. برای جلوگیری از صدمه دیدن لنز دوربین، بهتر است از قاب استفاده کنید تا برجستگی دوربین برطرف شده و امکان تماس آن با سطوح، کمتر شود.

IF

به منظور دسترسی به حافظه جانبی و سیم کارت، درگاه هایی ویژه در کناره سمت چپ دستگاه تعبیه شده چرا که پاپ 7، فاقد درب پشتی است.

IF

سمت راست تبلت، جایی است که دکمه های پاور و کنترل صدا وجود دارند. جنس این دکمه ها از پلاستیک بوده و ارتفاع کمی دارند و ممکن است در وهله اول حس خوبی نسبت به آنها نداشته باشید.

در قسمت فوقانی تبلت وان تاچ پاپ 7، درگاه MicroUSB و خروجی هندزفری جای دیده می شود و بخش زیرین نیز تنها شامل حفره میکروفون است.

IF

بر خلاف خود دستگاه که کیفیت ساخت نسبتاً مطلوبی دارد، قاب آن به هیچ وجه از ساخت خوبی بهره نمی برد. جنس آن از پلاستیک نازک و نامرغوب است که به راحتی خش بر می دارد. قابی که در اختیار ما بود، طی همین چند روز آسیب دید و دچار فرورفتگی و خم شدگی کناره ها شد.

IF

اما خوشبختانه کاور هوشمند آن رضایت بخش است. کیفیت مناسبی دارد و با داشتن آهنربا، به راحتی به کنار تبلت متصل می شود. قفل صفحه نمایش هماهنگ با باز و بسته کردن کاور انجام شده و می توان به هنگام کار کردن با تبلت، آن را بدون هیچ مزاحمتی تا کرد. عملکرد کاور هوشمند در کل رضایت بخش است. تنها دوست داشتیم که آهنربای آن قوی تر بود تا از جدا شدن اتفاقی کاور جلوگیری کند. همچنین بهتر بود جایگاهی ویژه برای باز کردن کاور تعبیه می شد تا بتوان با سادگی بیشتری آن را گشود.

نمایشگر

IF
وضوح نوشته ها به دلیل تراکم پیکسل پایین، کم است.

پاپ 7 به صفحه نمایش هفت اینچی LCD با رزولوشن 1024 در 600 پیکسل مجهز است که با این ارقام به تراکم پیکسلی 170 پیکسل در اینچ می رسیم. این چگالی کم از همان ابتدای کار کردن با دستگاه خود را نشان می دهد و از معایب آن می توان به جزئیات پایین تصویر و مشکل در خواندن متون اشاره کرد.

IF

در صفحه نمایش این تبلت، کنتراست پایین بوده، رنگ ها پویایی و طراوت لازم را ندارد و کمی کدر به نظر می رسند. علاوه بر این، به دلیل وجود فاصله زیاد بین پنل و پوشش نمایشگر، تصاویر از ارتفاع پایین تری نسبت به سطح دستگاه نمایش داده می شوند که چندان رضایت بخش نیست. البته نمی توان از نمایشگر این دستگاه انتظار بیشتری داشت.

IF IF IF

تکنولوژی مورد استفاده در این نمایشگر، TFT است. این فناوری امروزه کمی قدیمی به شمار می رود و دارای معایبی از جمله زاویه دید کم، ضخامت زیاد پنل و عدم عملکرد مناسب در زیر نور مستقیم خورشید است. البته آلکاتل سعی داشته با روشنایی حداکثری 363 نیت، بتواند این مشکل را بهبود ببخشد. اما پوشش براق صفحه نمایش در این میان باز هم مانع تراشی می کند.

نرم افزار

home

تبلت جدید آلکاتل از اندروید نسخه 4.2.2 بهره می برد که در حال حاضر، قدیمی محسوب می شود. با توجه به معرفی اندروید ال و استفاده گسترده رقبا از اندروید 4.4 کیت کت، توجیهی برای استفاده از این نسخه در سال 2014 وجود ندارد.

اگر بخواهیم رابط کاربری این تبلت را توصیف کنیم، باید گفت آلکاتل سعی کرده که کمترین تغییرات را در این نسخه اعمال کند تا تجربه ای نزدیک به اندروید خالص داشته باشید. تعدادی اپلیکیشن نیز به صورت پیش فرض روی دستگاه نصب شده اند تا بتوانند برخی نیازهای کاربر را پوشش دهند. در ادامه برخی از اپلیکیشن های مفید پاپ 7 را به صورت مختصر بررسی می کنیم.

ONE TOUCH Center

One Touch Center

وان تاچ سنتر یکی از بهترین اپلیکیشن های این تبلت است. با استفاده از این اپلیکیشن می توان از طریق USB یا با استفاده از شبکه وای-فای به راحتی به کامپیوتر متصل شد. وان تاچ سنتر، به شما امکانات کاملی برای مدیریت دستگاه و فایل های آن از جمله پیامک ها، تصاویر و ... می دهد.

برای اتصال از طریق وای-فای، کافیست کامپیوتر و تبلت، هر دو به یک شبکه وصل باشند. سپس از طریق پین کد، به سادگی ارتباط دو دستگاه شکل می گیرد.

Apps on SD

apps on sd

با استفاده از این اپلیکیشن، می توانید به تمامی فایل های با فرمت apk که روی حافظه دستگاه قرار دارند، به راحتی دسترسی داشته باشید. ممکن است فایل های apk شما در پوشه های مختلف پراکنده باشند. کاری که Apps on SD انجام می دهد این است که تمامی این فایل ها را یک جا گرد آوردی کرده و در اختیار شما می گذارد. همچنین امکان نصب همزمان چندین اپلیکیشن را به شما می دهد.

Sound Recorder

sound recorder

Sound Recorder اپلیکیشنی برای ضبط صدا است که شاخص ترین ویژگی آن، بهره گیری از فرمت m4a است. از امکانات آن می توان حالت های مختلف ضبط صدا از جمله حالت جلسه را نام برد. با این حال، به دلیل عدم استفاده از میکروفون خوب، کیفیت مطلوبی حاصل نمی شود.

فرمت m4a، در حقیقت فرمت جایگزین mp3 است چرا که فشرده سازی زیاد و کاهش حجم، باعث افت کیفیت محسوس صدا می شود. اما m4a، با داشتن ویژگی های مثبت فرمت قبلی، از افت کیفیت صدا نیز تا حد امکان جلوگیری می کند و اصطلاحاً Loseless است. به همین دلیل، آهنگسازان و افراد فعال حوزه موسیقی، به سوی عرضه آثار خود با این فرمت حرکت می کنند.

AVG AntiVirus Pro

avg antivirus

گوگل قول داده است که در اندروید ال، مشکلات امنیتی این سیستم عامل را برطرف کند. اما هنوز این نسخه عرضه نشده و اندروید 4.2 نیز در مقابل ویروس ها بسیار آسیب پذیر است. به همین دلیل وجود یک آنتی ویروس ضروری است. خوشبختانه نسخه کامل آنتی ویروس AVG روی این تبلت نصب شده و با اولین اجرا، فعال می شود.

موسیقی و ویدئو

music player

پخش کننده موسیقی پاپ 7 بسیار ساده است. امکانات خاصی برای آن تعبیه نشده و تنها ویژگی آن، توانایی نمایش متن ترانه هاست. در تست صدای ما با پخش موزیکی با فرمت m4a با بیت ریت 320kbps متأسفانه اسپیکر تبلت عملکرد جالبی از خود به نمایش نگذاشت.

از این فرصت برای آزمایش هندزفری دستگاه نیز استفاده کردیم. هندزفری پاپ 7، از نوع داخل گوشی است و خیلی خوب در گوش جای می گیرد به طوری که در حین راه رفتن و دویدن چندان نگران بیرون آمدن آن نخواهید بود. همچنین در حذف نویز و صدای محیط عملکرد مناسبی از خود نشان می دهد. با این وجود، سوکت هندزفری ضعیف است، سیم آن نازک بوده و کیفیت ساخت پایینی دارد به طوری که برای فرسوده نشدن زودرس آن باید دقت زیادی به خرج دهید و گرنه سیم هندزفری خیلی زود دچار قطعی می شود.

از کیفیت ساخت هندزفری که بگذریم، برخلاف اسپیکرهای دستگاه، ما شاهد کیفیت صدای خوبی از آن بودیم و شفافیت و بلندی صدای هندزفری آلکاتل در حد مطلوبی قرار دارد. اما عمق نسبتاً کم باعث می شود که بعضی عناصر صدا اصطلاحاً خورده شوند. با تمام این تفاسیر، می توان گفت که عملکرد هندزفری رضایت بخش است.

video player

پخش کننده ویدئوی این تبلت، بسیار مبتدی است تا حدی که توانایی نمایش زیرنویس را هم ندارد. با این وجود، طی تست ویدئویی که در دیجیاتو گرفتیم، پی بردیم که این دستگاه توانایی پخش روان و بدون لگ ویدئوهای 1080p را دارد که با توجه به سخت افزاری که از آن بهره می برد، تحسین برانگیز است. البته تماشای ویدئوهای با این کیفیت، روی صفحه نمایش بی کیفیت آنچنان لطفی ندارد.

دوربین

تبلت جدید آلکاتل از یک دوربین 2 مگاپیکسلی در پشت و یک دوربین 0.3 مگاپیکسلی در جلو با قابلیت زوم دیجیتال بهره می برد. دوربین فاقد فلش بوده و کیفیت بسیار پایینی دارد. به دلیل جذب نور کم نیز تصاویر علاوه بر تاریک بودن، با نویز زیادی ثبت می شوند. همچنین نبود قابلیت فوکوس باعث کشیده و مات شدن عکس ها با کوچک ترین لرزشی می شود.

camera interface

با تمام این معایب، امکانات مختلفی برای آن تعبیه شده که می توان عکاسی در حالت شب و پانوراما را نام برد. همچنین امکان تعیین تایمر از 3 تا 10 ثانیه و اکسپوژر از 1- تا 1+ وجود دارد. البته کیفیت پایین دوربین این دستگاه، رغبت شما را برای استفاده از امکانات آن از بین می برد و این قابلیت ها عملاً بی استفاده هستند. لازم به ذکر است که تبلت ها قرار نیست جایگزین دوربین عکاسی ما باشند اما آلکاتل می توانست حداقل هایی را در این زمینه رعایت کند.

عکاسی در حالت پانوراما
عکاسی در حالت پانوراما

دوربین جلوی تبلت قابلیت هایی ویژه عکاسی سلفی دارد. دو حالت برای عکاسی با دوربین جلو وجود دارد. اولین حالت، Make up نام دارد که کمک می کند تا تصاویر سلفی زیباتری بگیرید. این امر، با استفاده از تشخیص چهره و اضافه کردن افکت هایی به صورت انجام می شود. قابلیت تشخیص چهره فقط برای دوربین جلو فعال است.

front camera

حالت دیگر، Expression است که 4 تصویر به صورت پی در پی در شکل های مختلف از شما می گیرد و همه را در یک عکس تحویل می دهد. این دو حالت، قابلیت های جالبی هستند اما سلفی های 0.3 مگاپیکسلی واقعاً چنگی به دل نمی زنند.

پاپ 7 قادر است با کیفیت 720p به فیلم برداری بپردازد. با این حال ویدئوهای آن هیچ شباهتی به ویدئوهای 720p ندارند. کیفیت و جزئیات تصویر بسیار پایین بوده و نور نیز به میزان کافی جذب نمی شود. پس چندان روی این قابلیت دستگاه، حساب باز نکنید.

سخت افزار

bench

این تبلت از چیپ نه چندان قدرتمند Mediatek MT8312 بهره می برد. قدرت آن در پردازنده دو هسته ای مبتنی بر معماری ARM Cortex A7 با فرکانس 1.3 گیگاهرتز و چیپ گرافیکی Mali-400 خلاصه می شود. با وجود ضعف نسبی این سخت افزار، عملکردی که پاپ 7 در بنچمارک ها از خود به جای می گذارد در نوع خودش قابل توجه است.

این دستگاه در بنچمارک AnTuTu موفق به کسب امتیاز 14468 شد که پس از نکسوس 4 چهار هسته ای قرار می گیرد. در Quadrant نیز امتیاز 4123 حاصل شد. یکی از دلایل عملکرد نسبتاً خوب با توجه به این سخت افزار، رزولوشن پایین دستگاه است که کار چندانی از پردازشگر گرافیکی نمی کشد.

پاپ 7 در پخش ویدئوهای Full HD نرم و روان عمل می کند و عملکرد کلی دستگاه در استفاده های روزمره قابل قبول است. بازی های رایج نیز روی این دستگاه قابل اجرا هستند اما بهتر است قید بازی های HD مثل Real Racing و Modern Combat را بزنید و به سراغ بازی های سبک تر مثل Temple Run  بروید.

قابلیت های ارتباطی و اتصالی

IF

پاپ 7، به فناوری های ارتباطی بسیار خوبی مجهز است. بلوتوث نسخه 4، درگاه حافظه جانبی MicroSD با پشتیبانی بیش از 32 گیگابایت، درگاه سیم کارت و پشتیبانی از 3G و GPS به خوبی گویای این مطلب هستند. کمتر تبلتی در این رنج قیمت از چنین قابلیت های ارتباطی بهره می برد و این امتیاز مثبتی برای تبلت وان تاچ پاپ 7 است. همچنین همانطور که در قسمت نرم افزار اشاره کردیم، امکان اتصال دستگاه به کامپیوتر به صورت بی سیم، بدون هیچ تنظیمات پیچیده ای با استفاده از اپلیکیشن ONE TOUCH Center امکان پذیر است.

3G و اینترنت

یکی از نقاط قوت این تبلت، پشتیبانی از سیم کارت و شبکه 3G است. درگاه آن، سمت چپ دستگاه قرار گرفته که امکان نصب سیم کارت های میکرو در آن وجود دارد. پاپ 7، علاوه بر امکان اتصال به اینترنت، قابلیت برقراری تماس و ارسال و دریافت پیامک را نیز مهیا کرده است.

web browser

مرورگر دستگاه، در باز کردن صفحات وب به کندی عمل می کند و با گذر تعداد تب ها از 4 عدد، عملکرد مرورگر به کلی با مشکل مواجه می شود. همچنین در مرور صفحات نیز لگ وجود دارد. بنابراین مرورگر آن فقط برای کارهای سبک پاسخگو خواهد بود. البته نگران نباشید، می توانید دیجیاتو را با آن چک کنید.

برای هر بار نصب سیم کارت مجبور خواهید بود که کاور دستگاه را باز کنید چرا که محفظه سیم کارت و حافظه جانبی را می پوشاند. پس از نصب سیم کارت، بلافاصله شبکه فعال شده و نیازی به خاموش و روشن کردن تبلت نیست.

تماس های تلفنی با استفاده از هندزفری امکان پذیر خواهند بود. در غیر این صورت، باید از اسپیکرهای خود دستگاه استفاده کنید. البته که مکالمه تلفنی با تبلت به خودی خود عجیب و غریب است؛ دیگر چه برسد به این که بخواهید دیگران مکالمه تان را بشنوند!

به دلیل ضعیف بودن آنتن دهی دستگاه، چندین بار به هنگام مکالمه تلفنی، شبکه به کلی قطع شد. اما دقایقی بعد شبکه به صورت پایدار تشخیص داده شد و دیگر مشکلی پیش نیامد. کیفیت صدا نیز حین تماس چندان خوب نیست. با این حال می توان از آن برای کارهای ضروری استفاده کرد.

باتری

battery

باتری 3240 میلی آمپری پاپ7، با استفاده مداوم شامل وب گردی، تماشای ویدئو، بازی، گوش دادن به موسیقی و انجام امور روزمره حدود شش ساعت دوام می آورد که نسبتاً خوب است. اصولاً تبلت هایی که بیش از هفت ساعت با اینگونه استفاده دوام می آورند از باتری خوبی برخوردار هستند. بنابراین پاپ 7 از این حیث، پشت سر نکسوس 7 و برادر بزرگش، پاپ 8، قرار می گیرد.

رقبا

Lenovo A7
Lenovo A7

تبلت لنوو از مشخصات سخت افزاری بهتری بهره می برد و از چیپ مدیاتک با پردازنده 4 هسته ای استفاده می کند. اما ابعادش بزرگتر است و وزن بیشتری هم دارد. با این وجود، برخورداری از نمایشگر LED  با فناوری IPS برتری قابل توجهی در بخش صفحه نمایش به آن می دهد. با استفاده از این تکنولوژی، علاوه بر پویا شدن رنگ ها، زاویه دید نیز به طور محسوسی افزایش پیدا می کند. همچین قابلیت نصب سیم کارت را نیز دارا است.

این محصول با قیمت 575,000 در بازار ایران به فروش می رسد.

ASUS FonePad
ASUS FonePad 7

فون پد ایسوس در دو نسخه یک سیم کارته و دو سیم کارته عرضه شده است. پردازشگر آن، Intel Atmo Z2520 دو هسته ای با فرکانس 1.3 گیگاهرتز است که از پردازنده مدیاتک آلکاتل پاپ 7، عملکرد بهتری دارد. بهره مندی از سنسور ژیروسکوپ و فوکوس خودکار دوربین نیز از مزیت های این دستگاه نسبت به تبلت آلکاتل هستند.

فون پد 7 با قیمت 680,000 تومان به فروش می رسد.

Acer Iconia Tab 7
Acer Iconia Tab 7

تبلت 7 اینچی ایسر، علاوه بر پشتیبانی از 3G، به پردازنده چهارهسته ای نیز مجهز است. همچنین با داشتن حافظه داخلی 16 گیگابایت، فضای بیشتری نسبت به تبلت 8 گیگابایتی پاپ 7 در اختیار کاربر می گذارد.

جمع بندی

IF

آلکاتل وان تاچ پاپ 7، تبلتی در رده اقتصادی است که با قیمت کم، پشتیبانی از 3G و کاورها و قاب های رنگی سعی در جذب کاربران دارد. این دستگاه با وجود سخت افزار نسبتاً ضعیف، عملکرد خوبی در کارهای روزمره از خود نشان می دهد و به خوبی نیازهای اولیه کاربران را برآورده می کند. ممکن است نمایشگر آن اذییتان کند. آلکاتل می توانست کمی بیشتر روی این دستگاه کار کند تا حداقل بتواند یک کار را به نحو احسن انجام دهد. با این وجود شاید این دستگاه برای کسانی که با قیمتی کم به دنبال امکاناتی نسبتاً کامل می گردند، مناسب باشد. فراموش نکنید که در ازای چه قیمتی دارید این امکانات را دریافت می کنید. «هر چه قدر پول بدهی، همانقدر آش می خوری.»

تبلت آلکاتل وان تاچ پاپ 7 مدل 8 گیگابایتی، هم اکنون با قیمت 415 هزار تومان با گارانتی آواژنگ قابل خریداری است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (45 مورد)
  • تلما
    تلما | ۱۴ آبان ۱۳۹۴

    تبلت خوبیه ولی دوربینش افتضاحه

  • امیررضا
    امیررضا | ۸ مهر ۱۳۹۳

    GLX T3 با مشخصات بهتر و قیمت 290 خیلی به صرفه تره...
    حتما راجع بهش تحقیق کنید...

  • Amir
    Amir | ۷ مهر ۱۳۹۳

    چقدر قیمت ها کشیده بالا
    ولی نسبت به کف بازار تبلت خوبیه

  • Behnam
    Behnam | ۶ مهر ۱۳۹۳

    خسته نباشيد داره اين بررسى واقعاً!!! هى ميرى پايين تر بازم هست... مفصل بود هااا... قديم ترها ( سال ٢٠٠٩) ايفون دستم مشكل پيدا كرد، گذاشتم بفروشنش تا از نو بخرم، تو اون فاصله زمانى يه الكاتل عجيب غريب دستم اومد! هنوز برام جالبه كه اين شركت خودشم ميدونه دنبال چيه واقعاً..! من كه خيلى اذيت شدم تا وقتى دستم بود يارو گوشييه!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی