ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تولید نمایشگرهای LED شفاف تر، روشن تر و ارزان تر با فن آوری نانو تکنولوژی

نمایشگر های LED طی سال های اخیر پیشرفت های بسیاری داشته و امروزه به وضوح می توان برتری نسل جدید این پنل ها را نسبت به گذشته مشاهده کرد. همانطور که همه می دانیم هر ...

حامد پورحسینی
نوشته شده توسط حامد پورحسینی | ۵ مهر ۱۳۹۳ | ۱۹:۰۰

نمایشگر های LED طی سال های اخیر پیشرفت های بسیاری داشته و امروزه به وضوح می توان برتری نسل جدید این پنل ها را نسبت به گذشته مشاهده کرد. همانطور که همه می دانیم هر چیزی در دنیا قابلیت "بهتر شدن" دارد و به نظر می رسد صفحات نمایش با این پنل مجددا در مسیر پیشرفت قرار گرفته.

بنا به گفته گیزمودو، یک مهندس شرکت Priceton توانست راهی را بیابد که نمایشگرهای LED نوری بیشتر، مصرف انرژی کمتر و از همه مهم تر، ۵ برابر نسبت به قبل شفاف تر شوند. به همین پیشرفت ما یک جهش رو به جلو در تمام دستگاه هایی که از این پنل های تصویری استفاده می کنند، خواهیم دید.

مغز متفکر پشت این تکنولوژی پروفسور استفن چو است که در سال ۲۰۱۲ توانست سلول های خورشیدی را با فن آوری نانوتکنولوژی بهینه سازی کند و به همین دلیل، ۱۷۵ درصد انرژی بیشتری را توانستند دریافت کنند. امسال هم توانست همان اقدام را این بار در پنل های LED تکرار کند و در ساخت این نمایشگرها از فن آوری نانوتکنولوژی استفاده کرد. پروفسور چو در مصاحبه ای گفت: "از دیدگاه فیزیک، جذب نور خوب، که ما آن را در سلول های خورشیدی تجربه کردیم، می تواند عامل پخش نور خوب هم باشد. ما میخواستیم به صورت تجربی این نکته را در محدود نور مرئی اثبات کنیم و از آن برای حل چالش های کلیدی LEDها و نمایشگرها استفاده کنیم."

2-nanotechnolo

چالش کلیدی که پروفسور چو به آن اشاره کرد و دانشمندان زیادی را به تحقیق در این رابطه گمارده، عدم خروج کافی نور در ساختار پنل های LED است. این فن آوری از نظر مصرف انرژی بسیار مقرون به صرفه است اما با این حال فقط ۲ تا ۴ درصد نور می تواند منتقل کند و ۹۴ درصد مابقی در بین راه باقی می مانند، مشابه آنچه که در انتقال نور در زیر آب رخ می دهد.

با تکنولوژی چو، این مشکل اصلی صفحات نمایش LED به طور کلی از بین می ود چرا او توانست به وسیله فن آوری نانو، ساختار کلی این پنل ها را تغییر داده و بدین ترتیب دیگر نوری در میانه راه گرفتار نمی شود. چرا که انتقال نور توسط سیم های مش ۱۵ نانومتری صورت می پذیرد. بدین ترتیب پنل های LED علاوه بر تابش نور بیشر، گرمایش کمتری تولید می کنند و از طرفی، هزینه ساخت و مصرف انرژی هم کاهش پیدا می کند. این موضوع برای سازندگان تلفن های همراه و هر گجتی که از این پنل ها استفاده می کند اهمیت بسیاری دارد.

با این پیشرفت می توان انتظار داشت در سال های آینده، دستگاه هایی که از این پنل استفاده می کنند، از شفافیت و نور دهی بهتری برخوردار باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • بهداد
    بهداد | ۶ مهر ۱۳۹۳

    حامد خان ممنون بابت خبر .
    ببینید این نوع نگارش بسیار کابردی هست ، هم خبر مهمی هست هم کوتاه و البته این قابلیت هست که چند روز بعد در حالت بروزرسانی چند نکته هم به اون اشاره بشه .
    اینطوری هم خواننده مطلب رو سریع بررسی میکنه هم خسته نمیشه

  • shayan_Q9
    shayan_Q9 | ۶ مهر ۱۳۹۳

    خیلی عالیه! =)

  • TROOL
    TROOL | ۶ مهر ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه

  • LG Forever
    LG Forever | ۵ مهر ۱۳۹۳

    خیلی خوبه هنوز معلوم نشده تو چه گجتی میخوان ازش استفاده کنن

  • bahram
    bahram | ۵ مهر ۱۳۹۳

    خیلی خوبه
    جدیدا همه به چالش اشاره میکنن.چالش کلیدی پروفسور چو،پالش سطل آب یخ... :D

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی