ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

یک محقق شرکت سونی می خواهد شما را در تجربیات و احساسات انسانی دیگر شریک کند

جون ریکی موتو (Jun Rekimoto) آینده ای را پیش بینی می کند که در آن تماشاگران رویدادهای ورزشی در حالیکه بر روی صندلی راحتی خود در خانه نشسته اند قادر خواهند بود اتفاقات مرتبط به ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۶ مهر ۱۳۹۳ | ۱۹:۰۰

جون ریکی موتو (Jun Rekimoto) آینده ای را پیش بینی می کند که در آن تماشاگران رویدادهای ورزشی در حالیکه بر روی صندلی راحتی خود در خانه نشسته اند قادر خواهند بود اتفاقات مرتبط به یک رقابت را از طریق چشمان ورزشکار حاضر در آن مشاهده نموده و احساس نمایند شخصاً در زمین مسابقه حاضر هستند.

این کانسپت یا طرح مفهومی که از آن در اصطلاح با عنوان jacking in یاد می شود اولین بار در رمانی از ویلیام گیبسون تحت عنوان Neuromancer مطرح گشت و چندین دهه است که یکی از هیجان انگیزترین مباحث در عالم کتب و فیلم های علمی تخیلی محسوب می شود و البته ریکی موتو قصد دارد آن را به واقعیت بدل نماید.

وی نایب رئیس لابراتور علوم کامپیوتر سونی در توکیو محسوب می شود و اخیرا بخشی از نتایج تحقیقات و دستاوردهای پروژه های خودش در این لابراتوار را، در همایشی که در موزه هنرهای مدرن منهتن در ایالات متحده برگزار گردید مطرح کرده و با عموم در میان گذاشته است.

در ادامه ی مطالب با دیجیاتو همراه باشید.

تمرکز اصلی ریکی موتو بر روی واقعیت افزوده بوده است و با الهام گرفتن از رمان های گیبسون تلاش کرده است تا آنچه در این کتب مطرح گشته بوده را با تکنولوژی امروزی وفق دهد، او در همین رابطه می گوید:<< من همواره می خواستم این کانسپت که انسانی بتواند در کسری از ثانیه به انسانی دیگر یا یک پهباد متصل شود و اطلاعات را از آن دریافت کرده یا کنترلش را در دست گیرد را واقعیت بخشم>>.

تکنولوژی های مرتبط به واقعیت افزوده مدت بسیاری است که وجود دارند، اما در سال های اخیر شاهد شتاب گیری و پیشرفت های نسبتاً قابل توجهی در زمینه ی واقعیت مجازی بوده ایم.

در همین راستا می توان به دستاوردهای Oculus و یا حتی پروژه ی مورفیوس خود سونی اشاره نمود و البته تلاش سامسونگ در کنار آکیلس برای فروش هدست های واقعیت مجازی مبتنی بر تلفن هوشمند گلکسی نوت ۴ نیز در نوع خودش جذاب محسوب می شود. محصولات و پروژه های یاد شده می توانند تغییرات بزرگی را در شیوه هایی که مردم به تماشای تلویزیون، بازی کردن با کنسول ها و ارتباط با یکدیگر به کار می گیرند پدید بیاورند.

2

اما ریکی موتو فراتر از این ایده ها می اندیشد و در حال کار کردن بر روی ایده هایی است که شاید در طول سال های آینده هرگز راهی برای ورود به بازار پیدا نکنند. وی در یکی از پروژه هایش با همراهی تیمی بسیار زبده در حال توسعه ی هدستی تحت عنوان LiveSphere است، که بر روی آن ۶ دوربین تعبیه گشته و این دوربین ها می توانند به صورت ۳۶۰ درجه کل فضای اطرف فردی که این هدست را بر روی سرش گذاشته پوشش دهند.

ریکی موتو در رابطه با هدست مذکور توضیح می دهد وقتی آن را بر روی سر خود قرار می دهید قادر می شوید یک تصویر کامل از دنیای پیرامون تان را به فرد دیگری در نقطه ای دور ارائه نمایید و سپس از آن فرد در زمینه های پزشکی، آشپزی و... راهنمایی دریافت کنید، زیرا با توجه به آنچه که طرف مقابل شما قادر به مشاهده ی آن است می تواند احساس نماید در کنارتان حضور دارد.

وی LiveSphere را در آزمایشی بر روی سر یک ژیمناست قرار داده و نتایج تصویری که از این آزمایش به دست آمده است را بسیار هیجان انگیز و شگفت آور توصیف می نماید.

4

ریکی موتو بر روی پروژه ی دیگری با عنوان Flying Head نیز فعالیت دارد که بر مبنای آن یک پهباد می تواند حرکت های یک فرد خاص را دنبال نماید. این تکنولوژی می تواند توسط ورزشکاران به منظور سنجش، بررسی و تجزیه و تحلیل دقیق وضعیتشان در طول تمرینات ورزشی مورد استفاده قرار گیرد.

SONY DSC

یکی از بخش های دیگر این پروژه شامل اتصال مستقیم فرد یا همان jack in‌ کردن وی به پهباد شخصیش می شود و هدف از اینکار می تواند بررسی مناطق مصیبت زده یا اماکنی باشد که حضور انسان در آنها خطرناک محسوب می گردد. ریکی موتو در همین رابطه می گوید: <<اینگونه تکنولوژی ها در آینده می توانند صنعتی بسیار گسترده را به وجود بیاورند که از طریق آن انسان ها قادر خواهند بود توانایی های خود را در هر لحظه و به سادگی به انسانی دیگر انتقال دهند>>.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • shayan_Q9
    shayan_Q9 | ۱۰ مهر ۱۳۹۳

    سونی هم داره پیشرفت های خوبی میکنه, اما به صورت زیر ابی کسی هم خبر نداره! :)

  • TROOL
    TROOL | ۷ مهر ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه

  • جستجوگر کچل
    جستجوگر کچل | ۶ مهر ۱۳۹۳

    یه لحظه یه حس غریبی بهم دست داد ! کاش اون موقع ها منم زنده و جوون باشم !‌ یعنی میشه؟! اگه نشدم ! امیدوارم تناسخ فلسفه ی درستی باشه :دی

  • bahram
    bahram | ۶ مهر ۱۳۹۳

    دیجیاتو این خبرو پوشش بده.امیدوارم که هر چه زودتر اجرا بشه
    http://linkdoni.soft98.ir/link-8016.html

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی