ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

چهار اپلیکیشن کاربردی اندروید برای استفاده بی‌خطر به هنگام رانندگی

رانندگی با خودرو برای اکثر جوانان و احتمالا شما همیشه جذاب بوده است. اما در هنگام رانندگی چه استفاده ای می توان از گجت های اندرویدی کرد؟ برخی گوشی خود را در جلوی فرمان، برخی ...

مجتبی بوالحسنی
نوشته شده توسط مجتبی بوالحسنی | ۱۳ مهر ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

رانندگی با خودرو برای اکثر جوانان و احتمالا شما همیشه جذاب بوده است. اما در هنگام رانندگی چه استفاده ای می توان از گجت های اندرویدی کرد؟ برخی گوشی خود را در جلوی فرمان، برخی در جیب و برخی در جایی که در دسترس باشد قرار  می دهند.

این روزها در کشورهای پیشرفته، رانندگان به استفاده از گجت های اندرویدی خود در خودرو بر روی داشبورد یا استفاده از آن بر روی یک مانیتور بزرگتر روی آورده اند. شاید بپرسید در این حالت چه استفاده ای می توان از گوشی یا تبلت اندرویدی خود نماییم؟ پاسخ دادن به تماس ها (البته بدون دخالت دست، زیرا همانطور که مطمئنا می دانید ذر ایران و خیلی از کشورها استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی ممنوع بوده و خلاف قوانین است) و یا حتی پخش یک موسیقی با استفاده از سیستم صوتی خودرو می تواند برخی از این استفاده ها باشد.

در حال حاضر استفاده از گوشی های هوشمند به عنوان داشبورد دیجیتال یا حتی استفاده از آن برای عیب یابی و نظارت بر عملکرد خودرو رو به افزایش است.

اما امنیت چه می شود؟ آیا استفاده از این ابزارها در هنگام رانندگی خطرناک نیست؟ آیا راهی برای استفاده از تلفن های هوشمند، بدون دخالت دست در هنگام رانندگی وجود دارد؟

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا با ۴ اپلیکیشن کاربردی اندرویدی، که می توان از آن ها به صورت کاملا امن در حین رانندگی استفاده نمود آشنا شوید.

کنترل صوتی

احتمالا بهترین روشی که تا کنون برای کنترل و استفاده از دستگاه های اندرویدی آن هم بدون دخالت دست و لمس صفحه نمایش وجود دارد، کنترل صوتی است. در بسیاری از گوشی هایی که اخیرا تولید شده اند و سیستم عامل اندروید بر روی آنها نصب شده، برای این منظور به صورت پیشفرض برنامه ای به نام گوگل ناو (Google Now) وجود دارد.

اگر چه در بسیاری از موارد استفاده از گوگل ناو می تواند مفید باشد، اما اگر به تنهایی رانندگی می کنید این اپلیکیشن زیاد مناسب نیست. (و احتمالا می دانید که Google Now در ایران متاسفانه به صورت عادی قابل استفاده نیست و برای اینکار باید از روش هایی بهره برد که گاها سخت نیز هستند) چرا که در اکثر موارد نیاز به لمس صفحه ی گوشی خواهید داشت که این موضوع به احتمال زیاد باعث حواس پرتی و گاها حوادث ناگواری مانند تصادف نیز خواهد شد.

2

یک جایگزین بسیار مناسب برای گوگل ناو که بتوان به صورت امن از آن در هنگام رانندگی استفاده کرد اپلیکیشن Utter است. یک برنامه برای اجرای دستورات صوتی که فعلا به صورت آزمایشی ارائه شده، اما دارای مجموعه ابزارهای فوق العاده ای است. فلسفه ی این اپلیکیشن یک دستیار صوتی مانند گوگل ناور، سیری یا کورتانا نیست، بلکه تمرکز آن بر انجام کارهاست.

اگر هنوز مجذوب Utter نشده اید باید بگویم که به صورت آفلاین هم قادر به تشخیص دستورات صوتی بوده و با سه روش گوناگون می توان آن را در حالت آماده به کار قرار داد، از جمله این روش ها استفاده از ژست های حرکتی است.

کنترل حرکتی

استفاده از کنترل های حرکتی یکی دیگر از روش های امنی است که می توان با آن در هنگام رانندگی از گجت های اندرویدی استفاده نمود. زیرا در این حالت نیازی نیست تا برای انجام کارها، مثلا پاسخ به تماس، چشم خود را از جاده بردارید. کافیست بدانید که گوشی شما کجاست و با حرکت دادن دست خود در راستای مکان گوشی می توانید برخی کارها را انجام دهید.

همانطور که در مورد Utter می توان از ژست های حرکتی استفاده نمود در اینجا نیز یک برنامه ی با ارزش دیگر به نام Air Gesture Control را به شما معرفی می کنیم که می تواند با همین روش، با تعدادی از اپلیکیشن هایی که احتمالا قصد اجرای آن ها را دارید، تعامل داشته باشد، مثلا پخش موسیقی، استفاده از دیتا ها و یا جی پی اس.

استفاده از این اپلیکیشن بسیار آسان است. کافیست دست خود را در روبروی گوشی هوشمندتان بگیرید (نیازی به لمس نیست ولی تا اندازه ای نزدیک کنید که سنسور فاصله یاب گوشی، بتواند حضور شما را درک کند) سپس با توجه به امکانی که انتخاب کرده اید، آن امکان فعال یا غیر فعال می گردد. سه روش برای فعال کردن Air Gesture Control وجود دارد. نگه داشتن دست در روبروی گوشی، یک بار تکان دادن یا دوبار تکان دادن.

اگر می خواهید در هنگام رانندگی با گوشی یا تبلت اندرویدی خود موسیقی پخش نمایید یا نیاز به جی پی اس برای مسیر یابی دارید، اپلیکیشن Air Gesture Control انتخاب خوبی در کنار برنامه های مخصوص خودرو است.

این نکته را هم به یاد داشته باشید استفاده از ژست های حرکتی فقط برای راننده ها نیست و اپلیکیشن های فراوان دیگری وجود دارند که می توان با آنها با استفاده از ژست های حرکتی با روشی آسان تر با گوشی هوشمند خود تعامل داشته باشید.

دستگاه آندرویدی خود را به موقع در حالت آماده به کار و غیر فعال قرار دهید

در رانندگی های طولانی، استفاده از گوشی های هوشمند برای مسیریابی، استفاده از نقشه های ماهواره ای، بررسی وضعیت آب و هوای مسیر و موارد مشابه، باعث می شود باتری گوشی سریع تر از حالت عادی تخلیه گردد.

4

این یعنی به احتمال زیاد شما باید از شارژر هایی که به صورت مستقیم می توانند با برق خودرو، گوشی تان را شارژ کنند استفاده نمایید. با استفاده از اپلیکیشن Autosleeper Auto power ON-OFF می توانید اطمینان داشته باشید که گوشی شما به اندازه کافی شارژ داشته و هر گاه موتور خودرو را روشن کنید، به حالت آماده به کار برود.

با استفاده از این اپلیکیشن، هنگامی که موتور خودرو شما خاموش باشد، گوشی یا تبلت اندرویدی شما به حالت خواب (Standby) رفته، و هنگام روشن کردن موتور به حالت آمده به کار در می آید. در این حالت نیازی ندارید که در طول سفر به صورت دستی زمان به خواب رفتن و فعال شدن گوشی را تنظیم کنید.

برای ایمن ماندن در هنگام رانندگی، بیدار بمانید!

شاید تا کنون برنامه هایی که برای بیدار کردن ما از خواب ساخته شده اند را دیده باشید. این اپلیکیشن ها معمولا با یک تعامل فیزیکی باعث بیدار شدن ما می شوند. اما Stay Awake کمی متفاوت عمل می کند. این اپلیکیش برای اهداف امنیتی از شما می خواهد تا صفحه گوشی خود را لمس کنید، شاید ساده باشد اما این برنامه واقعا می تواند ایمنی رانندگی شما را بالا برده و حتی جان عزیزتان را نجان دهد!

5

ایده این اپلیکیشن بسیار ساده است: هنگامی که فعال باشد، از شما درخواست می کند تا با لمس صفحه تایید کنید که بیدار هستید. این درخواست همراه با یک هشدار صوتی نسبتا بلند همراه است.

در واقع اپلیکیشن Stay Awake طراحی شده تا مانع به خواب رفتن رانندگان در مسیر جاده باشد.(و یک نکته ی مهم، لطفا در هنگام رانندگی سعی کنید به طور منظم دقایقی را در جایی توقف کرده و استراحت کنید) در هنگام رانندگی باید مطمئن باشید که هوشیاری کامل داشته و بیدار هستید.

با استفاده از آندروید و این برنامه ها، به صورت امن رانندگی کنید

امیدواریم با نصب و استفاده از اپلیکیشن هایی که در این مطلب به شما معرفی کردیم، بتوانید علاوه بر لذت بردن بیشتر از رانندگی، امنیت نیز داشته باشید. البته باید بگوییم این روش هنوز کامل نیست و راه بهتر این است که در جایی توقف کنید و به صورت عادی با گوشی خود کار کنید چرا که این روش قانونی نیز هست!

استفاده از نگه دارنده های گجت بر روی داشبورد ایده ی خوبی برای قرار دادن گوشی یا تبلت در داخل خودرو است. در مواقعی که در هنگام رانندگی تنها نیستید، می توانید از مسافر یا کسی که با شما در داخل خودرو است، درخواست کنید تا کاری که می خواهید را برایتان انجام دهد. هر چند که باید آن شخص با برنامه ها و سیستم عامل گوشی شما آشنایی داشته باشد ولی در کل روشی بسیار امن برای استفاده از گوشی یا تبلت در حین رانندگی است.

شما چه فکر می کنید؟ آیا اپلیکیشن دیگری را می شناسید که استفاده از آن در خودرو خطری نداشته باشد؟ لطفا آن ها را در بخش نظرات با سایر کاربران عزیز دیجیاتو در میان بگذرید.

MUO
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۱۴ مهر ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی

  • Arash
    Arash | ۱۳ مهر ۱۳۹۳

    ایشاله تا چند وقته آینده بتونیم با یه اپلیکیشن ساده ماشین خودمون رو هم عیب یابی و تعمیر کنیم... :)

  • LG Forever
    LG Forever | ۱۳ مهر ۱۳۹۳

    یه برنامه ام هست بیشتر از 120 بری هشدار میده خیلی خوبه با جی پی اس کار میکنه

    • LG Forever
      LG Forever | ۱۳ مهر ۱۳۹۳

      اسمشو نمیدونم از رفیقم میپرسم بتون میگم ;)

  • Sayonara
    Sayonara | ۱۳ مهر ۱۳۹۳

    برنامه ی خوبیه ها

  • بی عیب خداست(سیب کوچولو)
    بی عیب خداست(سیب کوچولو) | ۱۳ مهر ۱۳۹۳

    Stay Awake برنامه بسیار سادست که حتی برنامه نویسی اماتور هم میتونه بنویسه.البته در هین سادگی بسیار کاربردی هست.
    Stay Awake ثابت میکنه برای ساخت برنامه واقعا کاربردی نباید کار سختی و شاقی بکنی

    • LG Forever
      LG Forever | ۱۳ مهر ۱۳۹۳

      دقیقا هیچ کاری نداره نوشتن چنین برنامه ای ...
      اکثر بازیای موفقم خلاقیت دارن نه گرافیک

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی