ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

۹ چیزی که اپل در مورد آنها اشتباه می کرد

در زمان ریاست استیو جابز بر اپل، محصولاتی مانند آیپاد، آی‌مک، آیفون و آیپد توسط این شرکت به بازار معرفی و عرضه شدند. محصولاتی که توانستند کاربری ما با رسانه ها و ارتباطات مان با ...

امیر صادقپور
نوشته شده توسط امیر صادقپور | ۱۴ مهر ۱۳۹۳ | ۰۰:۳۰

در زمان ریاست استیو جابز بر اپل، محصولاتی مانند آیپاد، آی‌مک، آیفون و آیپد توسط این شرکت به بازار معرفی و عرضه شدند. محصولاتی که توانستند کاربری ما با رسانه ها و ارتباطات مان با یکدیگر را متحول کنند.. اما اپل همیشه در مسیر درست قدم نگذاشته است.

از ساخت فبلت (آیفون ۶ پلاس) -که استیو مخالف آن بود- گرفته تا بلا استفاده بودن تبلت ها در صورت ساخته شدن در اندازه زیر ۱۰ اینچ، می توان به نظرات اشتباه اپل اشاره کرد.

اما اپل واقعا چه اشتباهات دیگری داشته که در آینده ای نه چندان دور مجبور به تغییر نظر و پذیرفتنشان شده است؟

در ادامه این مطلب به ۹ مورد از این نظرات نادرست اشاره کرده ایم.

استیو جابز فکر می کرد اپل و IBM تنها تامین کنندگان کامپیوتر خواهند بود

1-steve-jobs-thought-apple-and-ibm-would-emerge-as-the-only-computer-suppliers
استیو جابز در شرکت NeXT در چهارم آوریل ۱۹۸۴

استیو در سال ۱۹۸۵ در یک مصاحبه گفته بود: «عرصه ارائه کامپیوتر به اپل و آی‌بی‌ام محدود خواهد شد و من فکر نمی کنم بیش از سه یا چهار و نهایتا شش یا هفت شرکت بتوانند در این عرصه کار کنند. اغلب شرکت ها در حال حاضر روی نرم افزار تمرکز کرده اند. به نظر من خلاقیت در حوزه نرم افزار بسیار زیادتر از حوزه سخت افزار است.

به اعتقاد استیو جابز سیستم پخش موسیقی به شیوه اشتراک ماهانه ایده ای ورشکسته بود

2-steve-jobs-thought-music-subscription-services-were-bankrupt

در سال ۲۰۰۳ استیو جابز در مصاحبه ای با مجله رولینگ استونز گفت که گوش دادن به موسیقی با درخواست اشتراک ماهانه ایده به درد بخوری نیست.

به اعتقاد او: «مردم ترجیح میدهند به جای گوش دادن موقت به موزیک و پرداخت پول بابت آن، قطعات موسیقی را خریده و دانلود کنند. مدل اشتراک ماهانه ایده ورشکسته ای است.»

واضح است که استیو جابز در اشتباه بود. چرا که امروز سرویس هایی مثل پاندورا و خصوص سپاتیفای به شدت محبوب هستند و هر دو بر پایه همین سیستم پخش مستقیم موزیک استفاده می کنند. همچنین اپل خودش نیز iTunes Radio را اوایل سال جاری میلادی راه اندازی کرد.

استیو جابز فکر می کرد آیتونز تنها محلی برای توزیع موزیک است، نه فیلم!

3-steve-jobs-thought-itunes-would-only-sell-music-not-movies

در همان سال ۲۰۰۳ و در مصاحبه با رولینگ استونز از استیوجابز در مورد راه اندازی یک فروشگاه توزیع فیلم نیز در آیتونز سوال شد. او گفت: «ما فکر نمی کنیم که مردم چنین چیزی بخواهند. یک فیلم برای همیشه خریداری و دانلود می شود و حالت دیگری برای خشنود کردن کاربران وجود ندارد.»

اما ۱۰ سال بعد -در ۲۰۱۳- زمانیکه اپل آمار دانلودهای آیتونز را اعلام می کرد گفت: «کاربران آیتونز بیش از یک میلیارد قسمت سریال تلویزیونی را از این فروشگاه دانلود کرده اند. البته به این عدد ۳۸۰ میلیون فیلم را هم اضافه کنید. این آمار نشان می دهد کاربران روزانه اقدام به خرید ۸۰۰ هزار قسمت سریال تلویزیونی و بیش از ۳۵۰ هزار فیلم کرده اند.»

از نظر اپل کاربران نیازی به تماشای ویدئو روی آیپادهای خود نداشتند

4-apple-didnt-think-people-would-want-to-watch-videos-on-their-ipods

استیو جابز در مصاحبه ای که در سال ۲۰۰۳ با Walt Mossberg انجام داده بود گفت: «به نظر من مردم به تماشا فیلم و فایل های ویدئویی روی یک صفحه کوچک علاقه ای ندارند.»
اما اپل دو سال بعد با معرفی نسخه جدیدی از آیپاد با صفحه نمایش ۲٫۷ اینچی که قابلیت نمایش ویدئو و تصویر را داشت نشان داد که متقاعد شده کاربران چندان هم از تماشای ویدئو روی این صفحه نمایش کوچک بدشان نمی آید.

اپل فکر می کرد کاربران از چیزی مثل تبلت استقبال نمی کنند

5-apple-thought-people-werent-interested-in-tablets

در گفتگوی استیو جابز با والت ماسبرگ در سال ۲۰۰۳ استیو می گوید: «ما هیچ برنامه ای برای ساخت یک تبلت نداریم. کاربران به کیبرد نیاز دارند و به نظر ما ایده چیزی مثل تبلت شکست خواهد خورد.»

اما جالب است که اپل نه تنها کماکان به صورت جدی به بازار تبلت ها توجه دارد، بلکه در واقع حتی پیش از اینکه آیفونی بسازد، آیپد را ساخته بود.

تلاش برای متقاعد کردن کاربران به عدم وجود مشکل در آنتن آیفون ۴

6-apple-tried-to-convince-people-that-the-iphone-4-didnt-have-an-antenna-issue

زمانی که اپل آیفون ۴ را به بازار عرضه کرد مشکلی که به نام Antennagate شناخته شد سر و صدای زیادی به پا کرد. ماجرا بر سر اتصال بین دو آنتن گوشی که در نوار بیرونی جاسازی شده بودند بود. آیفون ۴ با گرفتن در دست چپ بخاطر برقراری اتصال بین دو آنتن دچار افت شدید آنتن میشد.
استیو جابز در ابتدا از کاربران خواست «از در دست گرفتن گوشی به آن شکل خاص اجتناب کنند.» اما سرانجام اپل با پذیرفتن مشکل راه حل را در عرضه بامپرهایی برای جلوگیری از ضربه خوردن و البته رفع مشکل آنتن آیفون ۴ یافت.

اپل موبایل ها و فبلت های بزرگتر از آیفون را به باد تمسخر می گرفت

7-apple-used-to-mock-so-called-phablet-phones-that-were-bigger-than-the-iphone

در سال ۲۰۱۰ در طول یک کنفرانس مطبوعاتی که بخاطر ارائه توضیحات در خصوص مشکل Antennagete در آیفون ۴ برگزار شده بود، استیو به وضوح به تمسخر تلفن های هوشمند و فبلت های بزرگتر از آیفون پرداخت و گفت سایر شرکت ها گوشی هایی آنقدر بزرگ میسازند که «شما نمی توانید به راحتی آنها را حتی در دست بگیرید.» استیو جابز در ادامه گفت: «هیچکس چنین ابزارهایی را نمی خرد.»

البته اپل به صورت ناگهانی فهمید که کاربران به آیفون های بزرگتر علاقمندند. در سال ۲۰۱۲ آیفون ۵ را با نمایشگر ۳٫۹۹ اینچی عرضه کرد. کمی بزرگتر از تمامی نسل های قبل آیفون که همه ۳٫۵ اینچی بودند. و سرانجام اپل ماه گذشته از نسخه های ۴٫۷ و ۵٫۵ اینچی آیفون با اسامی آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس رونمایی کرد.

اپل در سال ۲۰۱۲ اپلیکیشن نقشه و نقشه های اختصاصی خود را بهتر از گوگل مپ دانست

8-in-2012-apple-thought-developing-its-own-maps-app-would-be-better-than-google-maps

گوگل مپ، از ابتدا و از اولین نسخه آیفون، اپلیکیشن پیشفرض نقشه در اکوسیستم اپل بود. اما پس از معرفی آیفون ۵ و iOS 6 اپل ناگهان تصمیم گرفت گوگل مپ را از این سیستم عامل حذف و اپلیکیشن نقشه خودش را جایگزین آن کند. اپل برای این کار چندین شرکت فعال در این حوزه را خرید و کارمندان زیادی استخدام کرد اما در اولین نسخه این نقشه ایرادهای نرم افزاری متعددی دیده شد که نهایتا منجر به خروج اسکات فورستال -مدیر سابق بخش iOS در اپل- از این شرکت شد و باعث شد تیم کوک -مدیر وقت اپل- در آن زمان بابت این مساله یک عذرخواهی رسمی و عمومی در سایت اپل از کاربران کند.

اپل نهایتا سعی کرد اپلیکیشن نقشه را بهبود بخشد اما کماکان نیز در مقایسه با گوگل مپ، مشکلات متعددی در آن دیده می شود. اما این احتمال وجود دارد که با توجه به خرید چند شرکت دیگر در سال ۲۰۱۳ در همین رابطه توسط اپل، در نسخه بعدی iOS در سال آینده، بهبودهای بسیار بیشتری در این اپلیکیشن دیده شود.

اپل معتقد بود اندازه ۱۰ اینچی آیپد، کوچکترین [، استاندارد ترین و کاربردی ترین] سایز برای تبلت هاست

9-in-2012-apple-said-its-10-inch-ipad-was-the-minimum-size-required

استیو جابز در سال ۲۰۱۰ گفت: «اندازه کوچک در تبلت ها مانع اجرای مناسب و کاربردی اپلیکیشن ها می شود». با این گفته او سعی کرد رقبایی که اقدام به ساخت تبلت های ۷ اینچی کرده بودند را تخریب کند.

به اعتقاد جابز اندازه آیپدهای ۹٫۷ اینچ اپل که پس از آزمایشات و بررسی های متعدد روی طراحی نهایی اش تصمیم گیری شده بود استاندارد بود و اندازه های کوچکتر به قدر کافی برای اعمالی مانند پینچ کردن کاربردی نیستند. اون سایز مذبور را حداقل سایز استاندارد برای تبلت می دانست. اما دو سال بعد اپل آیپد مینی را در اندازه ۷٫۹ اینچ معرفی و به بازار عرضه کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (49 مورد)
  • Enasiri725
    Enasiri725 | ۱۷ شهریور ۱۳۹۵

    تمامش هم گفته های جابز بود اینش جالبه .کلا یه فرد لجباز و یک دنده بوده با اعتماد به نفس بسیار بالا.کلا از لحاظ شخصیتی جالب نبوده اما واسه همه شده اسطوره

  • shayan_Q9
    shayan_Q9 | ۱۴ مهر ۱۳۹۳

    هر شرکتی اشتباهات خودشو داره! پیامبر که نیست اپل ! بلاخره ادم یجاهایی اشتباه میکنه! مثلا سیاست های یه شرکت هرچقدر محکم تر باشه و به نظر مشتری اهمیت نده میشه همین جریان 6+ , از 4 بشه 5.5 اینچ !
    اگه میشد همون سایز ایفون 4S را یخورده قویترش بکنه و عرضه بکنه خوبه! چون به نظر من سایز 3.5 اینچ واسه یه موبایل خیلی مناسبه!
    در صورتی که نخوای کارای مثل وبگردی باهاش انجام بدی!

  • m0hammad_01
    m0hammad_01 | ۱۴ مهر ۱۳۹۳

    به نظر من دلیل اصلی این اتفاقات، چیشرو بودن اپل در صنعت تکنولوژی بوده. خیلی از مسائلی که در این متن ذکر شده، یا قبلا وجود نداشته یا اینکه به وسعت زیادی در جامعه مطرح نبوده. واسه همین هیچ شناختی از این مساله وجود نداشته که آیا این محصولات یا سرویس ها مورد استقبال قرار می گیرند یا نه. اگه دقت کرده باشین دقیقا خود اپل حرفهای خودش رو نقض کرده و تمام اشتباهات خودش رو جبران کرده. به نظر من بروز این اشتباهات یه نشانه ی خوب هست و به خاطر پیشرو بودن اپل. شرکتی که پیشرو نباشه، هرگز اشتباه بزرگی نخواهد کرد!

  • امیر علی محمودی
    امیر علی محمودی | ۱۴ مهر ۱۳۹۳

    به نظر من حرف هاش برای اون برحه زمانی درست بود،مثلا 11 سال پیش هیچکس سمت تبلت نمیرفت هیچکس گوشی بزرگ دوست نداشت،سلایق و انتظارات عوض شدن ،همون ایده های عمو استیو حتی تا همین 4-5 سال پیش هم یه جورایی درست بود

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی