ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ایده و تفکر طراحی ویندوز ۱۰ مایکروسافت از کجا آمده است؟

مانند بسیاری از کاربران ویندوز ۸، Jay Machalani طراح خود آموخته تجربه کاربری نرم افزار نیز از ناهماهنگی های موجود در این نسخه از سیستم عامل مایکروسافت ناامید شده بود. اما او به جای شکایت ...

امیر صادقپور
نوشته شده توسط امیر صادقپور | ۱۶ مهر ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

مانند بسیاری از کاربران ویندوز ۸، Jay Machalani طراح خود آموخته تجربه کاربری نرم افزار نیز از ناهماهنگی های موجود در این نسخه از سیستم عامل مایکروسافت ناامید شده بود. اما او به جای شکایت کردن یا نادیده گرفتن این اشکالات، اقدام به بهبود بخش های پر از ایراد طراحی ویندوز ۸ کرد و طرحی مفهومی از ویندوز بعدی مایکروسافت ساخت.

Machalani برای مایکروسافت کار نمی کند اما به نظر میرسد طرح هایش توجه مایکروسافت را جلب کرد. در جلسه معرفی ویندوز ۱۰ که هفته پیش به انجام رسید، به هنگام معرفی طرح های ویندوز ۱۰، بسیاری از کسانی که طرح های Machalani را دیده بودند به یاد آنها افتادند. از منوی استارت جدید تا طراحی پنجره اپلیکیشن ها؛ مایکروسافت بسیاری از ایده های مطرح شده در حوزه رابط و تجربه کاربری در طراحی توسط Machalani را در ویندوز جدیدش معرفی کرد. طرح هایی که Machalani یک سال قبل معرفی کرده بود.

با این حساب فارغ از اینکه بدانیم طراحی ویندوز ۷ کار چه کسی بوده، قطعا می توان گفت طرح های ویندوز ۱۰ در بسیاری موارد به او تعلق دارد.

طرح های مفهومی Machalani شیوه جدیدی در سوئیچ بین رابط دسکتاپ و مترو در این ویندوز را نمایش می داد. او حتی نمونه اولیه ای از شکل سوئیچ بین قالب متروی ویندوز ۸ و منوی استارت سنتی ویندوز را برای ابزارهای دو کاره (لپ تاپ/تبلت) مانند سرفس طراحی کرده بود. ویدئوی این دمو را در ادامه مطلب مشاهده کنید.

در هر دو طراحی (Machalani و مایکروسافت) بهترین تجربه کاربری با ماوس وُ کیبرد و همینطور با تبلت ها، در نظر گرفته شده و حتی برای ابزارهای دو کارهٔ تبلت/لپ تاپ نیز فکر شده است.

در ادامه این مطلب در مورد اینکه این ایده چگونه در تغییر نگاه و تفکر طراحی در مایکروسافت تاثیر گذاشت بیشتر ببینید و بخوانید.


[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/Transition Simulation on Surface Pro 2 - Fixing Windows 8.mp4"]

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/Windows 10 continuum design exploration (no sound).mp4"]

برشمردن شباهت های هر دو طراحی کار ساده ای است اما باز سازی منوی استارت به خوبی به چشم می آید. طرح های مفهومی Machalani به طرز عجیبی شبیه چیزی هستند که مایکروسافت در آورده. مایکروسافت حتی منوی استارتی با اسکرول افقی و اپ ها و ویجت های پین شده برای ویندوز ۱۰ طراحی کرده است؛ درست شبیه چیزی که Machalani طراحی کرده بود.

Machalani پس از طراحی این نمونه ها، حتی با مایکروسافت برای تغییر انقلابی در ظاهر ویندوز تماس گرفته بود.

می توان گفت که مایکروسافت از طرح های مفهومی Machalani الهام گرفته و ویندوز ۱۰ را طراحی کرده است.

مایکروسافت قطعا این طرح ها را دیده، چرا که از Machalani برای بحث در مورد ایده هایش در مورد ویندوز در ابتدای سال جاری دعوت کرده است. Albert Shum مدیر بخش طراحی در مایکروسافت در این باره به TheVerge گفته: «ملاقات و صحبت با Jay Machalani در مورد تفکر طراحی اش عالی بود. ما همیشه عاشق همکاری با افراد علاقمند و باهوش که دید بهتری به دنیا و ایجاد قابلیت های تازه در آن دارند، هستیم.»

Machalani نیز در مورد الهام گیری مایکروسافت از تفکر طراحی اش می گوید: «اگر توانسته باشم به هر نحوی به طراحی ویندوز جهت بهتری داده باشم، همین برایم کافی و عالی است.»

طرح مفهومی ماچالانی - منوی استارت طراحی شده توسط ماچالانی که با وجود شباهت به منوی استارت سنتی در ویندوز، مدرن شده است.
طرح مفهومی Machalani - منوی استارت طراحی شده توسط Machalani که با وجود شباهت به منوی استارت سنتی در ویندوز، مدرن شده است.
طراحی در ویندوز ۱۰ - مایکروسافت با ترکیب طراحی کاشی و منوی استارت سنتی ویندوز (که برگرفته از طرح ماچالانی است)، یک منوی استارت مدرن تر ساخته است.
طراحی در ویندوز ۱۰ - مایکروسافت با ترکیب طراحی کاشی و منوی استارت سنتی ویندوز (که برگرفته از طرح Machalani است)، یک منوی استارت مدرن تر ساخته است.
طرح مفهومی ماچالانی - منوی استارت ماچالانی با اسکرول افقی
طرح مفهومی Machalani - منوی استارت Machalani با اسکرول افقی
طراحی در ویندوز ۱۰ - منوی استارت مدرن طراحی شده توسط مایکروسافت که چندین اپلیکیشن و ویجت در آن پین شده و در هر دو نمای افقی و عمودی کار می کند.
طراحی در ویندوز ۱۰ - منوی استارت مدرن طراحی شده توسط مایکروسافت که چندین اپلیکیشن و ویجت در آن پین شده و در هر دو نمای افقی و عمودی کار می کند.
طرح مفهومی ماچالانی - طراحی پنجره های اپلیکیشن ها در طرح ماچالانی
طرح مفهومی Machalani - طراحی پنجره های اپلیکیشن ها در طرح Machalani
طراحی در ویندوز ۱۰ - نمای مدرن تر پنجره نرم افزارها
طراحی در ویندوز ۱۰ - نمای مدرن تر پنجره نرم افزارها
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (26 مورد)
  • tm inc
    tm inc | ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴

    please let me to the

  • رامین
    رامین | ۳ آبان ۱۳۹۳

    همیشه چیز های ساده و کاربردی از ذهن های خلاق ساخته میشه
    خیلی خوب بود

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی