ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا رشد ارتقا به iOS 8 متوقف شده است؟

اگر اخبار اپل را به جد و هر روز دنبال نمایید، احتمالا در هفته ی پیش در یکی از وب سایت های خبری نمودار بالا را مشاهده کرده اید. این نمودار در صفحه ی پشتیبانی از ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱۹ مهر ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

اگر اخبار اپل را به جد و هر روز دنبال نمایید، احتمالا در هفته ی پیش در یکی از وب سایت های خبری نمودار بالا را مشاهده کرده اید. این نمودار در صفحه ی پشتیبانی از توسعه دهندگان محصولات این شرکت منتشر گردیده و اساس آن بر مبنای سیستم عامل ابزارهایی است که کاربران توسط آنها به فروشگاه آنلاین شرکت اپل موسوم به اپ استور رجوع نموده اند.

هدف از ارائه چنین نموداری نیز آگاه سازی توسعه دهندگان از سیستم عامل مورد استفاده ی کاربران است تا آنها بتوانند تشخیص دهند لازم است اپلیکیشن هایشان از چه نسخه هایی از iOS پشتیبانی به عمل بیاورد و پشتیبانی از چه نسخه هایی را متوقف نماید.

مشکلی که در نمودار بالا مشاهده می نمایید ربطی به برابری سهم iOS 7 و iOS 8 ندارد، اطلاعات ارائه شده در آن وضعیت را تا روز بیست و یکم سپتامبر به نمایش می کشند و اشکال از جایی آغاز می شود که رشد عدد مرتبط به iOS 8 تقریباً متوقف شده است.

اگر می خواهید بدانید چرا این رشد متوقف شده و اپل دچار چه بحرانی گشته است با دیجیاتو در ادامه ی مطلب همراه باشید.

از سوی دیگر آمار اپل با آمار گرفته شده توسط برخی از شرکت های مستقل نیز مطابقت دارد. داده های آماری مرتبط به Chitika نشان می دهند در ۲۴ ساعت پس از زمان عرضه ی اولیه iOS 8 تقریباً ۷.۳ درصد از کاربران محصولات اپل دست به ارتقا زده اند و این در حالیست که که این رقم برای iOS 7 در شرایط مشابه ۱۸.۲ درصد بوده است.

همچنین آمار منتشر شده دیگری از جانب Fiksu نشان می دهد منحنی رشد نسخه ی اخیر سیستم عامل موبایل اپل مشابه منحنی رشد نسخه ی پنجم آن است که کماکان بری ارتقا ابزارهای مختلف، نیازمند نرم افزار iTunes بود.

iOS Upgrade Chart

وب سایت ArsTechnica نیز آمار مشابهی از کاربران خودش منتشر کرده و در آن به قیاس وضعیت دو هفته ی اول ارائه ی iOS 7 و iOS 8 پرداخته است که این آمار نیز از رشد کندتر محبوبیت نسخه ی جدید سیستم عامل مبتنی بر موبایل اپل خبر می دهد.

3 4

واقعیت این است که تمایل ۴۷ درصدی کاربران به ارتقا تنها سه هفته پس از عرضه ی نسخه ی جدید iOS کماکان رقم خوشایند و جالبی محسوب می شود. اما وقتی کمپانی مورد بحث معتقد است قابلیت ها و امکانات جدید بسیار کاربردی را به محصول نرم افزاریش وارد نموده و رشد کاربران ارتقا دهنده بر روی رقمی خاصی متوقف می شود، شرایط کمی عجیب و شک بر انگیز به نظر می رسد. مشکل در کجاست و چه چیزی سبب ایستایی رشد iOS 8 شده است؟

به روز رسانی به شیوه OTA چالش برانگیز شده است

اگر می خواهید بدانید چرا ارتقا به iOS 6‌ و iOS 7 توسط کاربران نسبت به iOS 5 بسیار سریع تر صورت می پذیرفته و رشد کاربران این دو سیستم عامل بالاتر بوده است تنها یک پاسخ برای شما وجود دارد. عامل اصلی ارتقا سریعتر به دو مورد یاد شده قابلیت به روز رسانی OTA یا همان Over The Air محسوب می گردد، که طی آن کاربر بدون نیاز به کامپیوتر و iTunes نسخه ی جدید iOS را توسط ابزار مورد نظرش مثلاً تلفن هوشمند آیفون دانلود کرده و سپس سیستم عامل آن ابزار را ارتقا می دهد.

در فرآیند OTA نیاز به iTunes پشتیبان گیری، سینک مجدد و... همگی حذف شده اند پس ارتقا با شتاب بیشتری رشد می کرد و کاربران سریع تر به سراغ نسخه ی بعدی می رفتند.

کاربران برای ارتقا به iOS 8 لازم بود بر روی ابزاری که قصد به روز رسانی آن را داشتند ۵ گیگابایت فضای خالی فراهم می کردند.

اما در شیوه ی به روز رسانی OTA برای سیستم عامل iOS 8 یک نکته ی منفی وجود داشت و کاربران لازم بود بر روی ابزاری که قصد ارتقا آن را داشتند ۵ گیگابایت فضای خالی فراهم می کردند. این رقم عدد نسبتاً بزرگی محسوب می شد و کاربرانی که تنها ۱۶ گیگابایت فضای ذخیره سازی در اختیار داشتند برای رفتن به سراغ نسخه ی بعدی سیستم عامل بیش از بقیه دچار چالش می گشتند.

نباید فراموش کنیم حافظه ی ابزارهای تولید شده توسط اپل خصوصاً آیفون و آیپد به سادگی توسط کاربران و به وسیله ی اپلیکیشن ها، فایل های موسیقی، ویدئو و... پر می شود و در این گجت ها خبری نیز از امکان اضافه کردن فضا به وسیله ی حافظه های جانبی وجود ندارد.

خبر خوب این است که اپل برای چالش یاد شده یک راه حل رسمی دارد و خبر بد اینکه شما برای به کار گیری راه حل مذکور لازم است مانند ایام قدیم گجت خود را به کامپیوتر وصل کرده و به کمک iTunes ارتقا را به سرانجام برسانید.

اپل سال های گذشته با جدیت هر چه تمام تر تلاش نمود تا کاربرانش را به سمت بروزرسانی به صورت OTA هدایت نماید، ولی حالا در اقدامی عجیب روش سنتی پیشین را به عنوان یک راه حل اصلی برای رفع مشکلی دیگر ارائه می کند. و البته این را هم در نظر بگیریم که کمپانی یاد شده تلاش کرده است تا آیپد را به عنوان جایگزین کامپیوتر مطرح نماید و این در حالیست که نیاز ابزار یاد شده برای ارتقا به کامپیوترها خودش می تواند یک ضد تبلیغ محسوب شود.

اینکه اپل در سال ۲۰۱۴ ابزارهایی را معرفی می نماید که تنها دارای ۱۶ گیگابایت حافظه ی داخلی و بدون امکان افزایش آن از طریق درگاه های جانبی هستند هرگز نمی تواند توضیحی منطقی داشته باشد.

اینکه چرا iOS 8 برای به روز رسانی به چنین حجم عظیمی از فضا نیاز دارد مسلماً دارای یک توضیح منطقی است. ولی اینکه اپل در سال ۲۰۱۴ ابزارهایی را معرفی می نماید که تنها دارای ۱۶ گیگابایت حافظه ی داخلی و بدون امکان افزایش آن از طریق درگاه های جانبی هستند هرگز نمی تواند توضیحی منطقی داشته باشد.

iOS اکنون بر روی ابزارهای مورد بحث فضای بیشتری را اشغال می نماید، بر مبنای آخرین بررسی ها با نصب نسخه ی هشتم این سیستم عامل شما ۷۴۰ مگابایت از فضای قابل استفاده بر روی آیفون و یک گیگابایت فضای حافظه ی آیپد را از دست می دهید.

اپل سعی می کند در همه ی ابعاد کاربران را در سلطه ی خودش داشته باشد، ولی شاید زمانش رسیده است در برخی از سیاست ها تجدید نظر کرده و به کاربرانش امکان استفاده از حافظه های جانبی را بدهد یا اینکه حداقل از تولید ابزارهای محدود ۱۶ گیگابایتی دست بکشد، زیرا دود سیاست فعلی بیش از هر کسی در حال رفتن به چشم خود این کمپانی است.

محصولات متعددی بازنشسته شده اند

iphone4

یک نکته ی دیگری که نباید فراموش کنیم تلفن های هوشمند جدید اپل تلفن های پیشین این برند را از رده خارج می نماید از همین رو آمار فروش محصول جدید در رقم مرتبط به رشد استفاده از سیستم عامل تازه ارائه شده کاملاً موثر محسوب می شوند.

از سوی دیگر هر بار که اپل نسخه ی جدیدی از سیستم عاملش را عرضه می نماید تعدادی از محصولاتی که پیش تر به بازار عرضه کرده بود را از رده خارج نموده و جیره ی پشتیبانی نرم افزاری آنها را قطع می کند. البته این امر سبب تمایل کاربران به بازنشسته کردن گجت خود نمی شود و بسیای از آنها تا چندین سال بعد هم به استفاده از آن ادامه می دهند.

ا ماه سپتامبر آیفون ۴ و الباقی آیفون هایی که قابلیت ارتقا به نسخه ی هشتم سیستم عامل iOS را نداشته اند حدود ۱۸ درصد کل تلفن های هوشمند فعال اپل را تشکیل می دهند.

بسیار دشوار است که بگوییم چه تعداد از محصولات از رده خارج شده ی اپل هنوز توسط کاربران در حال استفاده هستند ولی در همین رابطه می توان به آماری که اخیراً توسط Localytics منتشر شده است استناد نمود.

بر مبنای این آمار تا ماه سپتامبر آیفون ۴ و الباقی آیفون هایی که قابلیت ارتقا به نسخه ی هشتم سیستم عامل iOS را نداشته اند حدود ۱۸ درصد کل تلفن های هوشمند فعال اپل را تشکیل می دهند. حتی جالب است بدانید ۶ درصد کاربران آیپد هنوز از اولین نسخه ی این محصول استفاده می نمایند. آمار و ارقام یاد شده خودشان یکی از دلایل اصلی توقف رشد iOS 8 محسوب می شوند.

اگر فرض را بر این بگذاریم که در سال آینده iOS 9 عرضه خواهد گردید و همزمان با ارائه ی آن پشتیبانی نرم افزاری ابزارهای مبتنی بر پردازنده ی A5 متوقف خواهد شد، عملاً گجت هایی مانند iPhone 4s، iPad 2 و حتی نسل اول آیپد مینی دیگر نمی توانند ارتقا یابند و اپل آنها را نیز بازنشسته کرده است.

نباید از خاطر برد iPhone 4S یکی از محبوب ترین محصولات اپل بوده و هنوز تعداد زیادی از کاربران این تلفن هوشمند را مورد استفاده قرار می دهند. هر چند آماری که ما به آن تکیه کردیم دارای داده هایی صد در صد دقیق نیست ولی حقایقی که در پس آن نهفته است را به هیچ عنوان نمی توان انکار نمود.

iPhone Device Share

عدم پشتیبانی نرم افزاری مناسب از محصولات قدیمی تر

همانطوری که قبلاً اشاره کردیم ابزاراهای مبتنی بر پردازنده ی A5 اپل که هنوز در دست کاربران در حال استفاده هستند بسیار زیادند. اگر به آمار Localytics رجوع کنیم متوجه می شویم یک پنجم تلفن های آیفون فعال فعلی شامل مدل 4S‌ هستند.

آیپد ۲ و البته آیپد مینی نیز شامل نیمی از آیپدهایی که در حال استفاده توسط کاربران هستند می شوند و اگر پردازنده ی A5X و نسل سوم آیپد را هم به این آمار وارد نماییم این رقم به سادگی از ۵۰ درصد نیز عبور می کند.

همه ی ابزارهای یاد شده هنوز از iOS 8 پشتیبانی به عمل می آورند ولی هیچکدام از آنها عملکرد مناسبی تحت این سیستم عامل ندارند و تا حد قابل توجهی کند می شوند. پیش از این نیز کاربران آیفون 4S و آیپد ۲ اعلام کرده بودند پس از ارتقا به نسخه ی ۷.۱.۲ از iOS گجت هایشان بسیار کند و ناکارآمد شده است و به نظر می آید سخت افزاری که در اختیار دارند سازگاری لازم با نرم افزار یاد شده را دارا نیست.

همین امر سبب شده است حجم انبوهی از کاربران با عرضه ی نسخه ی جدید سیستم عامل موبایل اپل در مورد ارتقا به نسخه ی جدید آن با دیده ی تردید بنگرند. هیچ یک از این کاربران به گفته ی سایت ها و وبلاگ های معروفی مانند نیویورک تایمز، BGR، گیزمودو و... تمایل ندارند بی گدار به آب بزنند و ابزارهایشان را به خاطر ارتقا به نسخه ی جدیدی از سیستم عامل ناکارآمد نمایند.

نسخه های باگ آلود، بلای جان اپل

ios-8

اپل امسال و پس از عرضه ی iOS 8 بلافاصله یک آپدیت نسبتاً کوچک تحت ورژن ۸.۰.۱ منتشر نمود که سبب شد سنسور تاچ آی دی بسیاری از تلفن های هوشمند آیفون ۶ و ۶ پلاس از کار بیافتد و همچنین موبایل های یاد شده در آنتن دهی نیز دچار اختلال گشتند.

ارائه ی به روز رسانی هایی که مداوم باگ هایی جدید را به همراه دارند سبب می شود کاربران در تجربه ی آپدیت بعدی محتاط عمل نمایند.

گزارش ها حکایت از این داشتند که حدود چهل هزار دستگاه با این به روز رسانی مشکلاتی جدی را تجربه نمودند، اگر شما صاحب کمپانی باشید که تنها درآمدش فروش نرم افزاری محسوب گردد که قرار است بر روی ۱۰ میلیون آیفونی که تازه به فروش رسیده اند نقش سیستم عامل را ایفا نماید، مسلماً سعی می کنید تا این نرم افزار را بی نقص ارائه کنید. زیرا حیات شما در دستان آن قرار دارد. اما اپل با ارائه ی یک نسخه ی پر زا باگ و خطا پس از یک هفته از عرضه ی سیستم عامل iOS 8 نشان داد به اصل مذکور توجهی ندارد.

هر چند این کمپانی مشکلات را بلافاصله و در روز بعدی با ارائه ی نسخه ی ۸.۰.۲ برطرف نمود ولی ظاهراً برخی از کاربران با آپدیت جدید در استفاده از Wi-Fi دچار مشکل شدند و عده ای دیگر گزارشهایی را در مورد کرش های مداوم داشتند.

ارائه ی به روز رسانی هایی که مداوم باگ هایی جدید را به همراه دارند سبب می شود کاربران در تجربه ی آپدیت بعدی محتاط عمل نمایند و مثلاً صبر کنند تا نسخه یی عرضه شود که گلایه ها از آن در سطح حداقلی قرار داشته باشند.

گفته می شود iOS ۸.۱ در ماه جاری و همزمان با معرفی نسل جدید آیپدها و ارائه ی سرویس پرداخت اپل موسوم به Apple Pay عرضه خواهد گشت. سرویس یاد شده و ارائه ی مدل های جدید تبلت فرصت مناسبی است تا یک نسخه ی بدون باگ سیستم عامل موبایل از جانب این کمپانی ارائه گردد و ذهنیت بهم ریخته ی کاربران را پاکسازی نماید.

باید منتظر ماند و دید آیا اپل از این فرصت به درستی استفاده می نماید و یا آن را نیز مجدداً از دست خواهد داد. نظر شما چیست؟ آیا کماکان نمودار رشد ارتقا دهندگان به iOS 8 دچار ایستایی خواهد بود یا کمپانی عرضه کننده ی این سیستم عامل قادر است خودش را از این بحران نیز برهاند؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (55 مورد)
  • اپل
    اپل | ۲۷ فروردین ۱۳۹۴

    من تبلتم رو اپدیت کردم دیوانه شدم. دیه با دستگاهم حال نمی کنم. چطور می تونم به سیستم عامل قبلی برگشت؟

  • edres_130
    edres_130 | ۱۲ آبان ۱۳۹۳

    خیلی وقته از اپل استفاده میکنم با این ios8کاملا از اپل رو برگردوندم چون واقعا تا وقتی اسیو بود خوب بود بعد از اون ایفون شده یه باگ بزرگ.اندروید هم دارم از رابط کاربری گرفته تا مدیریت حافظه و ارتباط با دستگاهای دیگه فوق العادس راستش تا وقتی اندروید دستت نگیری نمیدونی ای او اس چقد بستس

  • محمد رضا
    محمد رضا | ۲۲ مهر ۱۳۹۳

    متاسفانه اپل نمیخواد از یه سری سیاستای قدیمیش کوتاه بیاد

  • Behnam
    Behnam | ۲۱ مهر ۱۳۹۳

    من تو 5s خودم باگ زیادی ندیدم. فقط روزی سه چهار بار از سافاری میپره بیرون. البته ناگفته نماند با گوشی و تبلت اندرویدیم (هر دو نکسوس) همچین مشکلی رو هیچ وقت نداشتم. ولی با ویندوز فون تو برنامهء اسکایپ دقیقا همین مشکل رو بعد از آپدیت دارم. ولی دوستام میگن آیپد ایراشون کلا پوکیده. حالا راست و دروغشون با خودشون.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی