ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی دیجیاتو: جدال پرچمداران آهنین؛ مقایسه iPhone 6 و HTC One M8

وقتی بحث از فاکتور زیبایی به میان بیاید، نام دو دستگاه در ذهن می درخشد. HTC One M8 و iPhone 6 دو دستگاهی هستند که از لحاظ طراحی خود را از دیگر رقبا متمایز کرده ...

حامد پورحسینی
نوشته شده توسط حامد پورحسینی | ۲۰ مهر ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

وقتی بحث از فاکتور زیبایی به میان بیاید، نام دو دستگاه در ذهن می درخشد. HTC One M8 و iPhone 6 دو دستگاهی هستند که از لحاظ طراحی خود را از دیگر رقبا متمایز کرده اند. این دو دستگاه با بدنه آلمینیومی جذابشان، آنچنان راه دلبری را خوب بلدند که کاربر را در انتخاب گزینه برتر با چالش مواجه می کنند.

در یک سو اندروید آزادی عمل بیشتری را در اختیار HTC قرار داده تا قابلیت های جذابی را بر روی محصولش قرار دهد، و از سویی دیگر اپل با اکوسیستم جادویی خود، محیطی را فراهم آورده تا آرامش ذهنی به بهترین نحو ممکن به کاربر منتقل شود.

اما در نهایت کدام گزینه می تواند انتخاب بهتری باشد؟ در ادامه مطلب با بررسی دیجیاتو همراه باشید تا این دو غول زیبا روی را در برابر یکدیگر قرار داده و نظاره گر جدال تمام عیارشان باشیم.

طراحی

IF

از نظر فنی آیفون ۶ و اچ تی سی وان ام ۸ تفاوت های بسیار زیادی با یکدیگر دارند اما در بخش طراحی این چنین نیست و ما شباهت هایی را در این دو می بینیم. اول از همه این که هر دو بدنه ای از جنس فلز دارند و از ارگونومی خوبی برخوردار هستند. هر دو دستگاه به خوبی در دستان جای می گیرند و حس خوبی را به ما منتقل می کنند.

IF

هر دو محصول از کیفیت ساخت بسیار بالایی و بدون عیبی برخوردارند و به خوبی جایگاه خود را به عنوان یک تلفن همراه هوشمند رده بالا حفظ می کنند. با در دست گرفتن هر دو به این حقیقت دست پیدا می کنید و به این موضوع اذعان خواهید کرد.

IF

از جهت اندازه باید بگوییم آیفون ۶ با داشتن طولی معادل ۱۳۸.۱، عرض ۶۷ و ضخامتی برابر ۶.۹ میلیمتر، از تمام نسل های قبلی خود بلندتر، کشیده تر، نازک تر و همچنین، نسبت به وان ام ۸ کمی کوچک تر است. به طور کلی با نگاهی به سایز تلفن های همراه هوشمند موجود در بازار می توان گفت محصول اپل نه چندان بزرگ است و نه کوچک. از طرفی لبه های نرم اطراف نمایشگر و بدنه هم علاوه بر زیبایی خاصی که به آیفون ۶ می بخشد، باعث می شود دستگاه به خوبی در دست جای بگیرد و از نظر خوش دستی هیچ جای شکی را باقی نمی گذارد.

IF

اما در مقابل ما محصول اچ تی سی را داریم که همانند آیفون از بدنه تمام آلومینیومی بهره می برد و تایوانی ها به خوبی توانسته اند عنصر زیبایی را به وان ام ۸ ببخشند. اما همانطور که گفتیم، وان ام ۸ از آیفون ۶ کمی بزرگ تر است و ابعادی برابر ۱۴۶.۴ در ۷۰.۶ و ضخامت ۹.۴ میلیمتری دارد و نسبت به محصول اپل، ۹.۳۵ میلیمتر (تقریبا ۳۵ درصد) ضخیم تر است. اما سایز بزرگ تر محصول اچ تی سی باعث کاسته شدن ارگونومی خوب آن نشده و در دست به خوبی جای می گیرد. بدنه فلزی و منحنی پشت آن به خوبی در کف دستان شما قرار گرفته و حس خوبی را به شما منتقل می کند و تنها در صورتی که شلواری با جیب کوچک دارید، ام ۸ کمی به سختی در آن جای می گیرد که این مورد در آیفون ۶ به دلیل کوچک تر بودن وجود ندارد.

IF

اما از نظر وزن باید بگوییم شما تفاوت را به خوبی حس خواهید کرد، چرا که آیفون ۶ وزنی معادل ۱۲۹ گرم و وان ام ۸ در حدود ۱۶۰ گرم وزن دارد و این تفاوت، در دستان شما به سادگی خودش را نشان می دهد.

IF

برخلاف مدل های قبلی، دکمه قفل آیفون ۶ به قسمت راست دستگاه منتقل شده که البته این اتفاق همانطور که احتمالا بدانید، به دلیل افزایش طول دستگاه رخ داده و منطقی است. در مقابل، این دکمه در اچ تی سی وان ام ۸ در همان قسمت فوقانی دستگاه قرار دارد که دستیابی به آن را کمی با سختی همراه کرده.

IF

اما برسیم به دکمه های کنترل صدا که در آیفون ۶ در سمت چپ به صورت دو دکمه مجزا و در وان ام۸ در طرف راست دستگاه به شکل یک پارچه قرار دارند. هر دو دکمه در فاصله مناسبی قرار دارند اما در مورد آیفون باید بگوییم به طور کلی حس بهتری به شما منتقل و بهتر از وان ام ۸ عمل می کند. دکمه سوئیچ صدا یا قفل نمایشگر آیفون هم در کنار کنترل کننده های صدا قرار دارند. در بالای دکمه های صدای وان ام ۸ هم درگاه کارت حافظه جانبی MicroSD قرار دارد.

IF

نگاهی از روبرو به هر دو دستگاه داشته باشیم. دوربین دوم و اسپیکر در بالای نمایشگر و دکمه هوم با قابلیت اسکن اثر انگشت در پایین آن، تنها مواردی است که در آیفون ۶ دیده می شود. همانطور که گفتیم لبه های منحنی اطراف شیشه نمایشگر هم جلوه بسیار زیبایی است که به این محصول اپل می دهد. در طرف دیگر ما اچ تی سی وان ام ۸ را داریم که دو اسپیکر دوگانه را در بالا و پایین نمایشگر قرار دارند و تجربه لذت بخش یک صدای استریوی قدرتمند به شما می بخشد و همچنین، دوربین دوم و سنسور نزدیکی هم در بالای صفحه نمایش و سمت راست اسپیکر قرار دارد.

IF

قسمت فوقانی آیفون پیشتر در نسل های قبلی محل قرار گیری دکمه پاور بود و همانطور که گفتیم در مدل فعلی به دلیل افزایش طول دستگاه به سمت راست منتقل شده، بنابراین در بالای آیفون ۶ هیچ پورت یا دکمه ای قرار ندارد. در مقابل قسمت فوقانی وان ام ۸ محل قرار گیری دکمه پاور و همچنین سنسور مادون قرمز است که دستگاه شما را به یک کنترل از راه دور برای تلویزیون تان تبدیل می کند.

IF

در سمت چپ وان ام ۸ درگاه سیم کارت (نانو سیم) قرار دارد که این پورت در آیفون ۶ در سمت راست در پایین دکمه پاور قرار دارد. محصول اپل هم همانند وان ام ۸ از سیم کارت نانو پشتیبانی می کند. ذکر این نکته لازم است که اچ تی سی وان ام ۸ در نسخه دو سیم کارته هم به بازار عرضه شده است.

IF

اما پورت شارژ و اتصال به کامپیوتر و همچنین جک ۳.۵ میلیمتری هدفون هر دو دستگاه در قسمت زیرین آنها قرار دارند. وان ام ۸ از پورت استاندارد میکرو یو اس بی و آیفون ۶ از لایتنینگ انحصاری اپل بهره می برد. بلندگو و میکروفون آیفون ۶ هم در همین قسمت قرار دارد.

IF

اما برسیم به پشت دستگاه ها. باید اعتراف کنیم اچ تی سی در بدنه پشت وان ام ۸ سنگ تمام گذاشته و یکی از زیباترین طراحی ها را در آن پیاده سازی کرده. انحنای پشت ام ۸ به خوبی در کف دستان شما قرار می گیرد و آلومینیوم برس خورده علاوه بر زیبایی، حس خوبی را هم به شما منتقل می کند.

IF

محصول اچ تی سی از یک دوربین ۲ گانه بهره می برد که در قسمت فوقانی و مرکزی آن قرار دارند که دوربین اول وظیفه عکاسی را بر عهده دارد و دومی که در بالای آن قرار دارد، به تصاویر عمق می بخشد. در کنار آن هم فلاش LED دو گانه قرار دارد که در عکاسی در شرایط کم نور انجام وظیفه می کند.

IF

اپل در محصول آیفون خود یک باز طراحی کامل کرده و این موضوع در مورد بدنه پشت هم صدق می کند. عمده تغییرات را ما در زوایای نرم گوشه های دستگاه می بینیم و همچنین، در بالا و پایین بدنه پشت یک کمربند با رنگ متفاوت قرار داده که صرفا جلوه بصری به آن بخشیده. لوگوی سیب گاز زده همانند دیگر محصولات اپل با همان جنس در مرکز و دوربین در گوشه بالا سمت چپ آن قرار دارد.

IF

بر خلاف محصولات پیشین اپل، دوربین آیفون ۶ با کمی برآمدگی در آن قرار دارد که این موضوع به مزاج بسیاری از کاربران خوش نیامد و دستمایه نقد بسیاری از منتقدین شد. متاسفانه برجسته بودن دوربین این ترس را در دل کاربر ایجاد می کند که به سادگی آسیب ببیند و دچار خراش های در اثر اتصال مستقیم با زمین یا میز شود، بنابراین حتما باید در استفاده از آیفون ۶ کمال احتیاط را داشته باشید و یا آن را در قاب محافظ قرار دهید. در کنار دوربین میکروفون دوم جهت ثبت صدا و همچنین فلاش LED قرار دارد.

در میان تلفن های هوشمند اندرویدی اچ تی سی وان ام ۸ محصولی است که بیشترین شباهت را به عادات طراحی آیفون (از لحاظ استفاده از فلز و زبان طراحی) دارد و هر دو دستگاه در کنار یکدیگر از کیفیت ساخت بسیار بالایی برخوردارند. اما آیفون ۶ ب هطور کلی نازک تر، کوچک تر و سبک تر است و از این نظر باید محصول اپل را برتر دانست، ولی اگر به استفاده از قاب محافظ اعتقاد یا عادت ندارید، قطعا انتخاب شما اچ تی سی وان ام ۸ خواهد بود.

نمایشگر

IF

روز به روز به سایز صفحات نمایش تلفن های همراه افزوده می شود و اپل هم، بر خلاف سیاست های خود تن به خواسته کاربران داد و آیفون را ابتدا از ۳.۵ اینچ به ۴ و حالا ما شاهد این موضوع هستیم که آیفون ۶ یک نمایشگر ۴.۷ اینچی دارد. اما در سمت دیگر وان ام ۸ نمایشگر بزرگتر ۵ اینچی برخوردار است که با وجود اختلاف کم، تاثیر خود را در تایپ کردن ساده تر نشان می دهد. اچازه دهید کمی بیشتر به جزئیات بپردازیم و این کار را با محصول اپل آغاز کنیم:

IF

آیفون ۶ از یک صفحه نمایش با پنل Retina HD (نسل بعدی رتینا) با سایز ۴.۷ اینچ و رزولوشن ۷۵۰ در ۱۳۳۴ پیکسلی برخوردار است که با این اعداد، ما به تراکم ۳۲۶ پیکسل در هر اینچ می رسیم. پنل به کار رفته در این نمایشگر از نوع IPS LCD است که ۱۶ میلیون رنگ را به نمایش می گذارد. اینکه اپل از چه نوع شیشه ای برای محافظت از نمایشگر در آیفون ۶ استفاده کرده مشخص نیست اما گفته شده که جنس بسیار محکم و ضد خشی دارد و همچنین، از پوشش Oleophobic Coating در آن استفاده کرده. این پوشش باعث می شود چربی باقی مانده به روی نمایشگر که از دستان شما به آن منتقل می شود، به سادگی با یک دستمال ساده پاک شده و سپس هیچ گونه کثیفی و چربی را در آیفون ۶ خود نخواهید دید.

IF

صفحات نمایش آیفون همیشه به روشنی و جذاب بودن رنگ ها معروف بوده و با نگاهی به نمایشگر این محصول، به خوبی به این حقیقت پی می برید که این شهرت بی دلیل نبوده. آیفون ۶ یکی از جذاب ترین نمایشگرها را دارد و شما رنگ ها را به بهترین شکل خود مشاهده می کنید. شفافیت و روشنایی بسیار خوب این نمایشگر باعث می شود شما از تماشای این محصول بیش از پیش لذت ببرید.

IF

در طرف دیگر اچ تی سی وان ام ۸ یک نمایشگر ۵ اینچی با رزولوشن تمام اچ دی (۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل) دارد که در این اندازه نرخ تراکم پیکسلی آن، ۴۴۱ است که از هر نظر از آیفون ۶ بالاتر قرار می گیرد و ما به خوبی یک نمایشگر واضح تر و شفاف تر را در اختیار داریم. شیشه محافظ نمایشگر وان ام ۸ از نوع گوریلا گلس ۳ بوده که یک مقاومت بسیار خوب و بالا را از خود به نمایش می گذارد و همچنین، از اصطکاک بسیار کمی برخوردار است و این یعنی انگشتان شما به نرمی به روی صفحه نمایش می لغزد.

IF

پنل به کار رفته در نمایشگر محصول اچ تی سی از نوع Super LCD 3 بوده که همانند IPS از شفافیت، وضوح و زاویه دید بالا برخوردار است. صفحه نمایش اچ تی سی وان ام ا۸ به خوبی رنگ ها را از یکدیگر تفکیک می کند و در طبیعی ترین شکل ممکن، آنها را مشاهده می کنید. در مقایسه با صفحه نمایش آیفون ۶ باید بگوییم محصول اچ تی سی از شفافیت و کیفیت بهتری را از خود به نمایش می گذارد.

IF

خوشبختانه هر دو دستگاه به دلیل استفاده از بهترین پنل ها، زاویه دید بسیار خوبی دارند و هر دو با داشتن نمایشگرهایی با روشنایی بالا و دامنه نور مناسب، در شرایط کم نور و زیر نور آفتاب به خوبی شما را همراهی می کنند. اما باید گفت در زمینه حداقل و حداکثر روشنایی، آیفون ۶ بهتر از وان ام ۸ عمل می کند.  ولی به طور کلی هر دو دستگاه از بهترین نمایشگرها بهره می برند و شما با هر دو تلفن همراه هوشمند، تصاویر شفاف و زیبایی را مشاهده خواهید کرد.

سخت افزار

Benchmark-1

اگر به اعداد و ارقام نگاه کنیم، به نظر می رسد آیفون ۶ از وان ام ۸ ضعیف تر خواهد بود. محصول اپل با چیپ انحصاری خود، یعنی A8 عرضه شده که معماری ۶۴ بیتی داشته و یک پردازشگر ۲۰ نانومتری محسوب می شود. چیپ A8 اپل حاوی یک پردازنده دو هسته ای ۱.۴ گیگاهرتزی، یک گیگابایت رم و پردازشگر گرافیکی PowerVR GX6650 است. در مقابل، وان ام ۸ قدرتمندترین پردازشگر شرکت کوالکام، یعنی اسنپدرگن ۸۰۱ مدل MSM8974-AB که یک پردازنده چهار هسته ای از نوع Krait 400 با سرعت ۲.۳ گیگاهرتز است را به همراه ۲ گیگابایت رم در اختیار دارد.

اما تا مادامی که با آیفون ۶ کار نکرده باشید به بیهوده بودن قضاوت از روی اعداد و ارقام پی نخواهید برد. این دستگاه بدون هیچ مشکلی عمل می کند و شما حین کار کردن با محصول اپل هیچ تاخیر یا دیرکردی در باز شدن اپلیکیشن ها حس نخواهید کرد. هماهنگی کامل سخت افزار و نرم افزار از مشخصه های بارز محصولات اپل بوده و این موضوع را در آیفون ۶ به وضوح می بینید. در مقابل ما اچ تی سی وان ام ۸ را داریم که از قوی ترین سخت افزارها بهره می برد و با این مشخصات فنی تقریبا در هیچ زمینه ای دست شما را خالی نمی گذارد و به خوبی عمل می کند.

benchmark-2
نتیجه بنچ مارک دو دستگاه با اپلیکیشن GFXBench

هر دو دستگاه از سخت افزارهایی بهره می برند که در پلتفرم خود به خوبی عمل می کنند و سنگین ترین وظایف را به خوبی به انجام می رسانند. اما نکته ای که باید در رابطه با سخت افزار مد نظر داشته باشید، توجه اپل به سنسورهای حرکتی است. این شرکت در آیفون ۶ از نسل بعدی چیپ حرکتی خود به نام M8 پرده برداشت که وظیفه درک نوع تحرک شما را به آن محول کرده. با این سنسور آیفون به سادگی متوجه می شود که شما در حال قدم زدن هستید و یا مشغول دوچرخه سواری. با این سنسور مصرف انرژی دستگاه تا حد بسیاری پایین خواهد آمد و عملکرد بهتری هم در این حوزه از خود نشان می دهد.

IF

موضوع بعدی که وان ام 8 از آن بی بهره مانده، سنسور اثر انگشت است که وضعیت امنیتی را تا حد بسیار بالایی افزایش می دهد. شما به وسیله اسکن اثر انگشت که در دکمه هوم قرار دارد، می توانید قفل آیفون خود را با این ابزار باز کنید و همچنین در iOS 8 امکان استفاده از این ابزار در اپلیکیشن ها هم فراهم شده. بدین ترتیب دامنه استفاده از اسکنر اثر انگشت در آیفون نسبت به قبل بسیار گسترده تر شده و به خوبی می توانید از این ابزار بهترین استفاده را ببرید.

IF

هر دو دستگاه از چیپ NFC بهره می برند اما این موضوع در مورد محصول اپل با توجه به سیاست های شرکت، کمی ظاهر متفاوت تری نسبت به محصولات اندرویدی دارد. شما در وان ام ۸ به وسیله چیپ ارتباط از راه نزدیک می توانید به خوبی اقام به ارسال فایل کنید و یا در دیگر اپلیکیشن ها از آن استفاده کنید. اما در مورد آیفون ۶ بدین شکل نیست و (حداقل فعلا) فقط با سرویس پرداخت اپل (Apple Pay) سازگار است.

IF

اچ تی سی وان ام ۸ هم از سنسور مادون قرمزی بهره می برد که آیفون ۶ فاقد آن است. به وسیله این سنسور شما می توانید لوازم الکترونیکی خانگی خود مثل تلویزیون و دستگاه پخش خود را با تلفن همراه هوشمند خود کنترل کنید.

IF

برسیم به فضای داخلی که جزو مهم ترین بخش های یک تلفن هوشمند است. آیفون ۶ در سه مدل با فضاهای داخلی ۱۶، ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت فضای داخلی و اچ تی سی وان ام ۸ در دو مدل ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی عرضه می شوند. اما نکته جالب توجه در این بخش، پشتیبانی وان ام ۸ از کارت حافظه جانبی است و به وسیله آن شما می توانید تا ۱۲۸ گیگابایت فضای دیگر به دستگاه خود اضافه کنید. این قابلیت شاید در نگاه اول آنچنان اهمیتی نداشته باشد اما به مرور زمان و افزایش محتوای موجود در دستگاه، فایده خود را نشان می دهد. متاسفانه طبق سیاست های اپل، چنین قابلیتی در محصولات این شرکت دیده نمی شود و شما کاملا محدود به همان فضای اصلی خواهید بود.

اچ تی سی به همراه وان ام ۸ از یک کاور زیبا به نام "Dot View" رونمایی کرد که امکانات اضافه تری را به این دستگاه می افزاید. البته مشروح این قابلیت ها را می توانید در مطلب "بررسی لوازم جانبی اچ تی سی" به طور کامل مطالعه کنید. اما بصورت خلاصه باید گفت شما به وسیله این کاور می توانید بدون باز کردن آن از نوتیفیکیشن ها، تماس ها و آب و هوای محل زندگی خود با خبر شوید و حتی امکان پاسخ دادن یا رد تماس های دریافتی تنها به وسیله سوایپ به روی این کاور نقطه ای فراهم شده است.

نرم افزار

ios-sense

جدیدترین نسخه سیستم عامل انحصاری اپل، یعنی iOS 8 به دلایل سادگی در یادگیری، زیبایی و بانک قدرتمند اپلیکیشنی، جزو انتخاب های اول میلیون ها انسان در سرتاسر دنیا است. اما نباید تجربه اندرویدی که ما در محصولات HTC کسب می کنیم را دست کم گرفت. چرا که تایوانی ها در رابط کاربری انحصاری و زیبای خود، Sence 6.0 به خوبی توانسته اند رضایت کاربرانش را جلب کند.

یکی از اصلی ترین تفاوت های این دو تلفن همراه هوشمند، در سیستم عامل های کاملا متفاوت آنها است: محصول اپل با سیستم عامل iOS و اچ تی سی تحت پلتفرم اندروید. اگر کمی دقیق تر باشیم باید بگوییم آیفون ۶ تحت iOS 8 و وان ام ۸ تحت اندروید ۴.۴ و با لباس رابط کاربری Sence 6.0 اجرا می شوند. به عبارتی هر دو از بهترین سیستم عامل ها و با قابلیت های خاص و منحصر به خود.

طبق سنت دیرینه اپل، iOS 8 هم بر مبنای سادگی و استفاده راحت طراحی و ساخته شده است. با یک بار استفاده در خواهید یافت که این سیستم عامل کاملا ساده و بدون پیچیدگی های خاص است. در این بین اپل با معرفی نسخه جدید iOS [جهت مطالعه: بررسی iOS 8؛ وقتی که طاووس پرواز می کند] امکانات بسیار زیادی را نسبت به نسل گذشته خود اضافه کرده که از جمله آنها می توان به پشتیبانی از ویجت و کیبورهای سوم شخص، بهبود اپلیکیشن Messaging، بهبود بخش نوتیفیکیشن ها و غیره اشاره کرد. در این بین اپ استور اپل محل قرار گرفتن تعداد بسیار زیادی اپلیکیشن و بازی است که این شرکت در انتخاب و تایید آنها حساسیت بسیار بالایی از خود نشان می دهد.

اما همانطور که گفتیم اندرویدی که ما در محصولات اچ تی سی میبینیم جزو پرطرفدارترین سیستم عامل ها است. چرا که ما با رابط کاربری بسیار خوب این شرکت که با نام Sense شناخته می شود روبرو هستیم و در آخرین بروزرسانی بزرگ خود، قابلیت های بسیار خوبی را به آن افزوده شد. البته باید بگوییم اگر از طرفداران اندروید خالص گوگلی هستید شاید آنچنان با دستپخت اچ تی سی ارتباط برقرار نکنید، چرا که از نظر ظاهری که به طور کامل با آن فاصله دارد و تایوانی ها هم امکانات ریز و درشت بسیاری را به آن اضافه کرده اند. به طور مثال با دوبار ضربه به روی صفحه نمایشگر روشن و سوایپ به سمت بالا علاوه بر مورد قبلی، قفل دستگاه را هم باز می کند یا حتی با زدن دکمه کنترل صدا، در حالتی که دستگاه خاموش و به حالت افقی است، اپلیکیشن دوربین اجرا می شود. در صفحه خانگی اپلیکیشن BlinkFeed را خواهید داشت که به خوبی شما را در جریان آخرین خبرهای مورد علاقه تان و همچنین شبکه های اجتماعی خود خواهد گذاشت.

باید گفت مقایسه این دو سیستم عامل آنچنان درست نیست، چرا که هر دو از امکانات و ویژگی های خاص خود بهره می برند و کاربران خاص خود را دارند. شما بر حسب نیاز و استفاده خود باید پلتفرم مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

دوربین

IF

دوربین یکی از بخش هایی از تلفن همراه است که در سال های اخیر نسبت به قبل بسیار مهم تر شده و کاربران روز به روز به اهمیت یک دوربین قدرتمند در موبابل خود بیشتر پی می برند. به طور کلی بخواهیم بگوییم، عکاسی با هر دو دستگاه بسیار لذت بخش است. اما اگر رو راست باشیم در بخش دوربین کفه ترازو به خوبی به سمت آیفون سنگین تر و عملکرد دوربین محصول اپل، بسیار بهتر از وان ام ۸ است.

IF

اجازه دهید اول از مشخصات سخت افزاری دوربین  آیفون ۶ شروع کنیم. در پشت محصول اپل ما یک دوربین ۸ مگاپیکسلی با نام iSight می بینیم که از نظر اندازه با آیفون های قبلی برابری می کند. اما باید بگوییم اپل به جنگ مگاپیکسل های دیگر کمپانی ها نپیوسته و با بروز رسانی های سخت افزاری و همین دوربین ۸ مگاپیکسل تلاش کرده بهترین کیفیت را به کاربر عرضه کند که باید اعتراف کرد توانسته به خوبی موفق عمل کند. این دوربین می تواند عکس ها را با رزولوشن ۳۲۶۴ در ۲۴۴۸ پیکسل ثبت کند.

Photo-Sample-iPhone6-003
برای مشاهده تصویر فوق در سایز اصلی، به روی آن کلیک کنید.

اپل تکنولوژی جدیدی را به دوربین آیفون اضافه کرده که نام آن را Focus Pixel نهاده و به کمک آن و وجود چیپ قدرتمند A8، سیستم تمرکز دوربین به روی سوژه بسیار سریع عمل می کند و مشابه آن را ما در گلکسی اس ۵ سامسونگ و ال جی جی ۳ می بینیم. با این فن آوری تصویر شما در چند صدم ثانیه ثبت می شود و این اطمینان را به شما می بخشد که هیچ سوژه ای را از دست نخواهید داد.

IMG_0349

دوربین آیفون ۶ از یک لنز ۱.۵ میکرون پیکسلی با گشادگی f/2.2 بهره می برد و با ترکیب فلاش LED از نوع True Tone و فن آوری هایی مثل Focus Pixel و لرزشگیر اپتیکال OIS نرم افزاری، در هر شرایطی تصاویر را در بهترین شکل ممکن با طبیعی ترین رنگ و جزئیات بسیار بالا ثبت می کند.

برای مشاهده تصویر فوق در سایز بزرگ، به روی آن کلیک کنید.
برای مشاهده تصویر فوق در سایز اصلی، به روی آن کلیک کنید.

این دوربین قابلیت ثبت تصاویر HDR و پانوراما را هم دارد که نتیجه کاملا رضایت بخش را به شما تحویل می دهد. نکته جالب در تصاویر پانوراما این است که در آیفون ۶ کیفیت اینگونه عکس ها به ۴۳ مگاپیکسل (رزولوشن ۱۳۶۳۲ در ۲۹۳۶ پیکسل) افزایش پیدا کرده و نسبت به قبل پیشرفت بسیار قابل ملاحظه ای است.

نمون عکس دوربین جلوی وان ام ۸
نمون عکس دوربین جلوی آیفون ۶
نمون عکس دوربین جلوی وان ام ۸
نمون عکس دوربین جلوی وان ام ۸

دوربین جلوی آیفون ۶ هم عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان داد. اپل گشادگی دوربین دوم را f/2.2 قرار داده که نسبت به قبل، ۸۱ درصد نور بیشتری را جذب می کند و در نهایت تصویر بسیار بهتر ثبت می شود.

IF

در سمت دیگر مقایسه ما دوربین ۴ مگاپیکسلی دوگانه UltraPixel وان ام ۸ را داریم. البته لازم به ذکر این نکته است که اگر ما گفتیم آیفون ۶ در این بخش وضعیت بهتری دارد به معنای بد بودن دوربین وان ام ۸ نیست، بلکه این دستگاه هم به نوبه خود عملکرد خوبی را از خود به نمایش گذاشت. پرچمدار اچ تی سی از یک دوربین ۴ مگاپیکسلی دوگانه با سنسور ۱/۳اینچی و لنزی ۲۸ میلیمتری با گشادگی f/2.0 برخوردار است. شاید در ابتدا از این موضوع تعجب کنید، اما اچ تی سی هم مثل اپل، ترجیح داده به جنگ مگاپیکسل ها نپیوندد و در عوض با بزرگتر کردن پیکسل ها کیفیت تصاویر را بالاتر ببرد.

Photo-Sample-HTC-One-M8-003
برای مشاهده تصویر فوق در سایز اصلی، به روی آن کلیک کنید.

به همراه این دوربین یک فلاش LED دوگانه قرار دارد که اچ تی سی نام فلاش هوشمند را بر آن نهاده و به شما کمک می تواد تا تصاویر خوبی را در تاریکی ثبت کنید. این دوربین می تواند تصاویر را در ۲ نسبت ۴:۳ (با رزولوشن ۲۰۴۸ در ۱۵۲۰ پیکسل) و ۱۶:۹ (با رزولوشن ۲۶۸۸ در ۱۵۲۰ پیکسل) ثبت کند.

IF

دوربین دوم ام ۸ هم یک لنز ۵ مگاپیکسلی با گشادگی f/2.0 است که به شما در ثبت تصاویر سلفی کمک می کند. جالب این که دوربین جلوی وان ام ۸ از رزولوشن بالاتری نسبت به دوربین اصلی برخوردار است.

IF

اما اشاره کوتاهی به قابلیت عمق بخشیدن دوربین اصلی ام ۸ بپردازیم. همانطور که گفتیم این دستگاه از یک دوربین ۲ گانه (Dual Camera) در پشت برخوردار است. اما دوربین دوم در این قسمت صرفا وظیفه عمق بخشیدن به تصاویر را به انجام می رساند و هیچ گونه تصویری نمی گیرد.

IMAG0068_1

قابلیت عمق بخشیدن به تصاویر به شما کمک می کند تا تصاویر را بتوانید به وسیله یک لایه عمق بیشتر، به صورت سه بعدی مشاهده کنید و یا از فیلترها و افکت های جذاب دیگری را به سادگی روی عکس خود اعمال کنید.

Photo-Sample-HTC-One-M8-010
برای مشاهده تصویر فوق در سایز اصلی، به روی آن کلیک کنید.

از امکانات این دوربین می توان به عکاسی پانورامای ۳۶۰ درجه، عکاسی همزمان با هر دو دوربین، HDR و افکت های گوناگون عکاسی اشاره کرد.

در بخش فیلم برداری هم عملکرد دوربین آیفون بسیار بهتر از ام ۸ ارزیابی می شود و باید به طور کامل برتری در این بخش را به محصول اپل بخشید. آیفون ۶ می تواند در حالت های فیلم برداری معمولی با کیفیت ۱۰۸۰پی با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه و در حالت ۷۲۰پی با نرخ ۲۴۰ فریم بر ثانیه فیلم برداری کند که مورد دوم با عنوان اسلوموشن شناخته می شود. از طرفی امکان ضبط فیلم با دور تند یا TimeLapse هم در دوربین آیفون مقدور است.

اما در مقابل هم وان ام ۸ می تواند به صورت ۱۰۸۰پی با نرخ ۶۰ فریم و ۷۲۰ پی با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه (به صورت اسلوموشن) فیلم برداری کند، اما کیفیت و ثبت رنگ چندین پله از آیفون ۶ پایین تر است. این تفاوت در رنگ و جزئیات که در ثبت تصاویر ما مشاهده کردیم، در بخش فیلم برداری هم دیده می شود.

camera-ui

اما کمی هم به رابط کاربری این دو دوربین بپردازیم. اپل همیشه به سادگی معروف بوده و این موضوع را ما در طراحی اپلیکیشن دوربین آیفون هم میبینیم. تمامی امکانات و حالات مختلف تصویربرداری تنها با سوایپ، در دسترس شما هستند و بدون پیچیدگی های خاص عکاسی می توانید به تصویربرداری بپردازید. در مقابل رابط کاربری اچ تی سی هم از فاکتور سادگی بهره می برد، اما در مقابل ویژگی های حرفه ای عکاسی را به طور کامل در دسترس خواهید داشت.

به طور کلی اوضاع در این بخش خیلی برای اچ تی سی وان ام ۸ جالب نبود و آیفون ۶ با دوربین iSight خود به خوبی این محصول را شکست داد. در آخر باید بگوییم در هر دو دستگاه، شما می توانید از طریق فشردن دکمه کنترل صدا اقدام به عکاسی کنید.

کیفیت مکالمه و پخش صدا

IF

بر خلاف بخش قبلی که برگ برنده در اختیار آیفون ۶ بود، این بار نوبت یکه تازی وان ام ۸ است. اچ تی سی با استفاده از اسپیکرهای دوگانه خود، موسوم به BoomSound یک صدای کاملا واضح و شفاف را به گوش های شما می رساند. از سوی دیگر، اچ تی سی با عرضه سابووفر BoomBass [جهت مطالعه: بررسی لوازم جانبی HTC] هماهنگی بسیار خوبی را با این دستگاه در بخش پخش صدا ایجاد می کند.

IF

در مقابل آیفون ۶ با داشتن یک اسپیکر در پایین شاید از نظر شدت صدا آنچنان ضعیف تر از بوم ساند وان ام ۸ نباشد، اما به هیچ عنوان نمی تواند از نظر کیفیت صدا با آن رقابت کند.

اما در بخش کیفیت مکالمه باید بگوییم این دو دستگاه هیچ برتری نسبت به یکدیگر ندارند و هر دو به خوبی صدای مکالمه را با بهترین کیفیت ممکن (به شرط پوشش دهی مناسب آنتن مخابراتی) به گوشی طرفین تماس می رساند. خوشبختانه هیچ گونه نویزی هم نه از طرف گوینده و نه از سوی شنونده احساس نمی شود و تنها در حالت اسپیکر، ام ۸ به دلیل استفاده از بوم ساند تجربه بهتری را به شما می بخشد.

باتری

IF

باتری آیفون ۶ و اچ تی سی وان ام ۸ به ترتیب ۱۸۱۰ و ۲۶۰۰ میلی آمپر ظرفیت دارند که کاملا مشخص است در این زمینه برگ برنده با کدام یک خواهد بود. تفاوت حجم باتری این دو دستگاه به خوبی در استفاده های سنگین و روزانه کاملا خود را نشان می دهد ولی با این حال، هر دو دوام خوبی را از خود به نمایش گذاشتند و در یک استفاده مدیریت شده حداقل ۲ الی ۳ روز را با شما همراهی خواهند کرد.

gsmarena_002

در تستی که GSMArena از مصرف باتری این دو دستگاه گرفت، اچ تی سی وان ام ۸ حدودا ۷۱ ساعت در حالت حداقل مصرف دوام آورد و در وب گردی، پخش ویدیوی ممتد و صحبت تحت شبکه 3G، به ترتیب به رکوردهای ۹ ساعت و ۶ دقیقه، ۱۱ ساعت و ۱۴ دقیقه و ۲۰ ساعت و ۱ دقیقه دست یافت.

gsmarena_003

آیفون ۶ هم در همین آزمایشگاه، حدود ۶۱ ساعت در حالت حداقل استفاده دوام آورد. اعدادی که محصول اپل از خود در وب گردی، پخش ویدیوی ممتد و مکالمه با نسل سوم مخابراتی به جای گذاشت بدین ترتیب هستند: ۱۰ ساعت و ۲۹ دقیقه، ۹ ساعت و ۲۴ دقیقه و ۱۲ ساعت و ۲۶ دقیقه.

در انتها باید خاطرنشان کنیم که اچ تی سی وان ام ۸ از قابلیتی به نام Power Saving و Extreme Power Saving برخوردار است که هر دو به کاهش مصرف باتری کمک فزاینده ای می کنند.

جمع بندی

IF

انتخاب یک تلفن همراه هوشمند هیچ وقت ساده نبوده و زمان زیادی را از ما برای تحقیق و انتخاب نهایی می گیرد. اما موضوعی که باید مد نظر داشته باشیم، از بین اچ تی سی وان ام ۸ و آیفون ۶ هر کدام را انتخاب کنید، در قبال هزینه ای که پرداخت می کنید امکانات بسیار خوبی را هم در اختیار خواهید داشت. تنها موضوعی که باید دقت داشته باشید، اولویت ها و استفاده ای است که شما از یک تلفن همراه هوشمند می برید.

از نظر طراحی هر دو دستگاه در یک رده قرار می گیرند و بدنه فلزی آنها بسیار چشم نواز و زیبا هستند. اما آیفون ۶ به دلیل ابعادی که دارد کمی نازک تر و به طور کلی از وان ام ۸ سبک تر است. از سوی دیگر محصول اچ تی سی با وجود سنگین تر و بزرگ تر بودن، نمایشگری بزرگ تر، رزولوشن بالاتر و همچنین دو اسپیکر بسیار قدرتمند را به شما هدیه می دهد.

در بخش سخت افزار باید بگوییم هر دو دستگاه در بالاترین رده های خود هستند و بسیار رقابت نزدیکی را با یکدیگر دارند. با داشتن این سخت افزار و ارتباط بسیار خوب آن با پلتفرم موجود در آنها، شما حداقل تا چند سال بدون مشکل می توانید به امور خود بپردازید.

اما در مورد دوربین آیفون ۶ عملکرد بهتری را از خود به نمایش گذاشت و اگر بحث عکاسی برای شما از درجه اهمیت بسیار بسیار بالایی قرار دارد، ما به شما محصول اپل را پیشنهاد می کنیم. اما وان ام ۸ هم دوربین بسیار خوبی دارد و از هر نظر نیاز عکاسی عادی شما را برطرف می سازد.

در مورد باتری هم هرچقدر ظرفیت بیشتر باشد، طبیعتا کفه ترازو بیشتر به سمت آن محصول سنگین تر می شود و در اینجا وان ام ۸ حرف اول را می زند. ظرفیت باتری بیشتر محصول اچ تی سی در مقابل آیفون ۶ و همچنین ویژگی ذخیره سازی انرژی در آن، ترکیبی را تشکیل داده اند که به کل تلفن هوشمند اپل را در این زمینه با فاصله زیادی پشت سر بگذارند.

IF

درنهایت باید گفت علاقه به برند هم فاکتوری است که شخص شما باید به آن تعقل کنید. برخی ها آیفون را به دلیل برند آن بیشتر می پسندند و عده ای به محصولات اچ تی سی صرفا به دلیل اسم آن عشق می ورزند. در مورد درست یا غلط بودن آن صحبتی نمی کنیم و فقط پیشنهاد می کنیم در انتخاب موبایل، تبلت و امثالهم، نیاز، مورد استفاده و فاکتورهای خود را بیشتر از "برند" بسنجید.

اچ تی سی وان ام ۸ (تک سیم کارت ۱۶ گیگابایت با گارانتی مایکروتل) در بازار ایران به قیمت یک میلیون و ۸۹۹ هزار تومان و آیفون ۶ نسخه ۱۶ گیگابایت به قیمت ۲ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان به فروش می رسد.

IF

IF

IF

IF

IF

IF

IF

IF

IF

IF

IF

IF

IF

IF

IF

IF

IF

IF

IF

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (96 مورد)
  • Arash
    Arash | ۶ اسفند ۱۳۹۴

    عشق است و m8اگه خدا بخواد فردا میخوام یه خاکستریشو بخرم تازه کسایی که از دوریبنش ایراد میگیرن من دوربینشا دیدم خیلی مشته تازه اگه دوربین میخواید یه دیجیتال کامپکت بگیرید باهاش عکس بگیرید...خلاصه سخن آخر just htc

  • علی
    علی | ۳۱ شهریور ۱۳۹۴

    اونهای که ایفون ایفون میکنن چرا این ایفون ما دکمه هوم رو میزنیم درخونه باز میشه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی