ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا گوگل با نکسوس ۶ وارد بازار فبلت ها شده است؟

چهارشنبه شب و یک روز قبل از مراسم اپل، گوگل در اقدامی ناگهانی بدون برگزاری هیچگونه مراسمی از تبلت نکسوس ۹ (با همکاری اچ تی سی) و تلفن هوشمند جدید اش، نکسوس ۶ (با همکاری موتورولا) رونمایی ...

حامد پورحسینی
نوشته شده توسط حامد پورحسینی | ۲۶ مهر ۱۳۹۳ | ۲۰:۰۰

چهارشنبه شب و یک روز قبل از مراسم اپل، گوگل در اقدامی ناگهانی بدون برگزاری هیچگونه مراسمی از تبلت نکسوس ۹ (با همکاری اچ تی سی) و تلفن هوشمند جدید اش، نکسوس ۶ (با همکاری موتورولا) رونمایی کرد.

گوگل همانند سیاست های گذشته اش، نام نکسوس بعدی را بر اساس اندازه صفحه آن انتخاب کرد و به همین دلیل می توان تنها از اسم نکسوس ۶ دریافت که این تلفن همراه هوشمند نمایشگری ۶ اینچی (به صورت دقیق ۵.۹ اینچ) دارد. از مدتها قبل هم شایعه شده بود که نکسوس بعدی یک تلفن هوشمند بزرگ جثه خواهد بود و در نهایت دیدیم که این محصول حتی از گلکسی نوت ۴ هم بزرگ تر است.

نکته جالب توجه این است که هنوز بسیاری از کاربران معتقدند نکسوس ۶ از یک صفحه نمایش بیش از حد بزرگ بهره می برد و نسبت به این موضوع، اعلام نارضایتی کرده اند. به نوعی طرفداران برند نکسوس، انتظار یک تلفن همراه هوشمند را داشتند و نه یک فبلت با این ابعاد.

اما وافعا مدیران گوگل به چه فکر می کردند؟ آیا این شرکت هم به این نقطه رسیده که بالاخره دوران تلفن های همراه هوشمند کوچک به سر رسیده و عصر، عصرِ فبلت هاست؟ در این صورت باید گفت نمایشگر ۶ اینچ جزو قلمرو تبلت ها محسوب می شود. به راستی چه ایده ای پشت این قضیه است؟

اگر چنین سوالاتی برای شما هم مطرح گشته، ادامه مطلب را از دست ندهید. 

جایگاهی که نمی توان آن را نادیده گرفت

nexus9_hand-100525651-large

پر بیراه نیست اگر تصور کنیم گوگل نکسوس ۶ را به این دلیل بزرگ جثه ساخته که از دیگر کمپانی ها در بازار فبلت ها عقب نماند. چرخ صنعت تلفن همراه به نحوی در حال چرخش است که روز به روز خود را برای دستان بزرگ تر بیشتر آماده می سازد. Ramon Llamas، مدیر تحقیقات مرکز IDC می گوید: "گوگل و موتورولا خود را از لحاظ جثه بیرگتر کردند تا از جنبه عمومی بازار به سمت قسمتی بسیار خاص این حوزه وارد شوند."

اما این موضوع تنها مختص افرادی با دستان بزرگ نیست چرا که بسیاری از کاربران به دلیل حمل و نقل چندین دستگاه با خود به مشکل خورده اند و به دنبال راهی برای خلاصی از این موضوع هستند. در ادامه Llamas گفت: "اگر شما هم جزو افرادی هستید که قصد دارید تلفن هوشمند و تبلت خود را به صورت یک جا و در یک دستگاه داشته باشید، نکسوس ۶ مختص شما است."

در واقع نکسوس ۶ شاید برای برخی دست ها بسیار بزرگ جثه باشد، اما در کنار آن امکانات بسیار خوب و اندازه آن باعث می شود تا افراد تبلت خود را در منزل بگذارند. توجه به این نکته هم بسیار مهم است که گوگل دستگاه خود را در دسته بندی فبلت ها قرار داد تا در این بین، به توسعه دهندگان هم برای ساخت اپلیکیشن ها در ابعاد بزرگ تر هم کمک کرده باشد. دنیل مات، تحلیلگر شرکت Canalys در این رابطه می گوید: "آنها اهمیت این دسته بندی را درک کردند و با ساخت این محصول، خواستند در زمینه فبلت ها هم خودنمایی کرده باشند."

باید بگوییم گوگل هیچوقت به دنبال فروش میلیونی تلفن های همراه هوشمند یا تبلت هایش نبوده و پروژه نکسوس صرفا در رابطه با سود فروش دستگاه همخوانی مستقیم نداشته، بلکه آنها قصد دارند یک حرکت رو به جلو برای پلتفرم اندروید ایجاد کنند تا به وسیله یکپارچگی بیشتر، بتوانند در تمام عرصه های تکنولوژی حضور فعال داشته باشند.

این موضوع برای گوگل یک فرصتی را فراهم می کرد تا برند خود را در زمینه فبلت ها هم به نمایش بگذارد و این تفکر را که تنها شرکای تجاری اش قادر به ساخت چنین دستگاه هایی هستند را رد کند.

یک شگرد برای جذب بیشتر کاربران تجاری

AH-Nexus-6-1.2-Press (1)

باید این حقیقت را قبول کرد که هرچقدر تلفن همراه بزرگ تر باشد، انجام امور تجاری و کاری به روی آن ساده تر صورت می پذیرد. گوگل هم این موضوع را متوجه شده و با نگاهی به موفقیت سری گلکسی نوت سامسونگ، با معرفی نکسوس ۶ با نمایشگر ۵.۹ اینچی پا در جا پای این شرکت گذاشت.

گوگل از مدتی قبل تمرکز بیشتری به روی جمعیت تجاری کرده بود و با آخرین نسخه پلتفرم اندروید، یعنی آب نبات چوبی، بیشتر به سوی این هدف گام برداشت. قابلیت هایی مثل وضعیت بهتر امنیت، استفاده چند کاربره و صفحه نمایش بزرگ تر در نتیجه انجام ساده تر چند کار به صورت همزمان گواه این موضوع هستند. خانم کارولینا میلانسی، مدیر تحقیقات Kantar Worldpanel در رابطه با این موضوع می گوید: "گوگل سخت در تلاش است تا با ارتقا سطح کیفیت و خدمات خود در زمینه گوگل درایو و فضای ابری، چشم انداز بسیار خوبی را برای فعالان کسب و کار ایجاد کند. اما هنوز این موضوع در پلتفرم اندروید دیده نشده."

بنابراین، گوگل در روشی ظریف به توسعه دهندگان خود گفت که تا جایی که می توانید اقدام به تولید اپلیکیشن های تجاری کنید، تا به مرور این دیدگاه را هم در رابطه با خود عوض کند.

649 دلار یک قیمت درخور است

nexus9_2-100525650-large

قیمت نسخه آنلاک شده نکسوس ۶ در نگاه اول بسیار تند و تیز است و در مقایسه با نکسوس های قبلی که قیمتی میانه و متعادل داشتند، گزاف و هزینه بر محسوب می شود. اما همانطور که می دانید، این محصول یک تلفن هوشمند رده بالا است و طبیعتا چنین محصولی از قیمت بالایی هم برخوردار خواهد بود.

Llamas می گوید: "اگر شما در حال انتخاب تلفن همراه هوشمند رده بالا از میان گزینه هایی همچون آیفون ۶، محصولات سامسونگ یا ال جی هستید، باید گفت نکسوس ۶ هم در همان رده محصولی قرار می گیرد."

این که نکسوس ۶ چنین قیمتی را داشته باشد کاملا طبیعی و قابل درک است چرا که شما برای تلفن همراه هوشمندی هزینه می کنید که از نظر سخت افزاری در بالاترین رده ها جای می گیرد.

قیمت بالای این محصول باعث می شود که گوگل این اطمینان خاطر به شرکای تولیدی بدهد که آنها قصد یک رقابت ناعادلانه را ندارند. دنیل مات در این رابطه گفت: "اگر گوگل قیمت این محصول را ارزان تر انتخاب کرده بود، یک فشار بسیار سنگین را به همین علت به سازندگان وارد می کرد. آنها نمی خواهد رقابتی مستقیم و سخت را آغاز کنند و صرفا قصد دارند ورود به یک بخش جدید را بدون فشار به سازندگان سخت افزاری تجربه کنند."

نکسوس هنوز مناسب علاقه مندان اندروید خالص است

AH-Nexus-6-Lollipop

با وجود این که گوگل قصد دارد نکسوس ۶ را به صورت گسترده ای در اختیار کاربران قرار دهد، باید بگوییم هنوز این محصول یکی از بهترین گزینه ها برای افرادی است که به دنبال تجربه خالص ترین اندروید، بدون هیچ گونه دستکاری های اضافی است. به بیان دیگر، افرادی که عاشق زرو برق های خاص شرکت های سازنده تلفن همراه هوشمند مثل سامسونگ، اچ تی سی یا ال جی هستند، شاید با اندروید خالص گوگل آنچنان ارتباط خوبی برقرار نکنند. بنابراین در این حوزه می توان گفت نکسوس ۶ را نمی توان برای همه افراد مناسب دانست. اما مطمئنا این محصول برای توسعه دهندگان اپلیکیشن که به دنبال یک فبلت با سخت افزار و اکوسیستم قدرتمند هستند، یکی از بهترین گزینه ها خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (52 مورد)
  • علی
    علی | ۲۸ مهر ۱۳۹۳

    ای کاش این گوشی کوچیکتر بود !!!

    ما نمیتونیم یه کمپین درخواستی چیزی برای مدل کوچکتر این گوشی ردیف کنیم !!!

  • mohammad
    mohammad | ۲۷ مهر ۱۳۹۳

    چه باحال یادش بخیر evleaks چند ماه پیش گفت نکسوس 6 وجود خارجی ندارد :D

  • سعید
    سعید | ۲۷ مهر ۱۳۹۳

    گوشی خوبیه ولی به طور کلی بخوایم مقایسه کنیم نوت4 یه سر و گردن بالاتره....

    من خودم از طراحی و خوش دست بودن و همیچنین اندازه ای برای کار با یک دست آیفون 6 رو بیشتر میپسندم.

  • سعید
    سعید | ۲۷ مهر ۱۳۹۳

    اولین نظر بنده در این سایت دوست داشتنی...

    نمره کلی گوشی های سیستم عامل های مختلف از دید بنده:(چه از نظر طراحی،رابط کاربری،سخت افزار و....)

    گوشی های آندروید======> 20 تمام

    آی او اس(آیفون)====> 20 تمام

    ویندوز فون===>19

    ویندوز فون هم تنها به دلیل کم بودن تعداد برنامه های ساخته شده برای این سیستم عامل این نمره رو کسب کرد.

    و بنظر بنده فرق مهم و محسوسی بین هیچ یک از این 3 سیستم عامل نیست...
    نظرتون چیه؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی