ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گوش مالی مایکروسافت توسط گوگل: بینگ را فراموش کنید، نبرد اصلی در برابر آمازون است

اریک اشمیت رئیس هیئت مدیره گوگل در حاشیه بازدید از Native Instruments (شرکت تولید کننده نرم افزار و سخت افزار مرتبط با موسیقی) در برلین و در میان حضار، از جمله موسسین شرکت مذکور، اقتصاددانان ...

احسان سلطانی آزاد
نوشته شده توسط احسان سلطانی آزاد | ۲۹ مهر ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۰

اریک اشمیت رئیس هیئت مدیره گوگل در حاشیه بازدید از Native Instruments (شرکت تولید کننده نرم افزار و سخت افزار مرتبط با موسیقی) در برلین و در میان حضار، از جمله موسسین شرکت مذکور، اقتصاددانان و دانشمندان سخنرانی کرد. اشمیت ضمن سخنرانی در مورد فرایند های اختراع و ابداع در گوگل، تمرکز گفته های خود را بر موتور جستجوی این شرکت معطوف نمود.

درست بود که اشمیت برای حضار سخنرانی می کرد، اما مشخص بود که می خواهد از این طریق نیز صدای خود را به گوش کمیسیون اتحادیه اروپا برساند. مرجع قانونی که اخیرا تحقیقات گسترده ای در خصوص بررسی رعایت قانون رقابت در مدل کسب و کار، استراتژی و اجرای تعهدات گوگل را شروع کرده است. همچنین متن کامل سخنرانی در وبلاگ گوگل اروپا نیز موجود است.

اما چیزی که بیش از هر موضوعی جلب توجه می کرد، بحث اشمیت در مورد رقیب دیرینه گوگل، یعنی مایکروسافت، و تلاش زیرکانه ش جهت کم جلوه دادن مشارکت این شرکت در اکو سیستم جدید رایانش ابری و فعالیت های آنلاین بود.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

بیانیه اشمیت به نظر کلی می آمد ولی او با زیرکی هرچه تمام تر قصد داشت تا با هم رده خواندن "بینگ" با موتورهای جستجویی مانند "یاهو" که در سراشیبی سقوط هستند و یا مانند "کیو وان ت" (Qwant) که هنوز دوران جوانی خود را سپری می کنند، نقش کمپانی مذکور را در این بازی را کم رنگ جلوه داده و همزمان توجه رسانه ها را به این نکته جلب کند:

اشمیت: "اگر در اینترنت دنبال خرید یک محصول هستید... ممکن است که به سراغ گوگل، بینگ، یاهو و یا حتی کیو وان ت (موتور جستجوی جدید فرانسوی ها) بروید. اما معمولا اتفاقی که می افتد این است که مستقیم به سایت های خرده فروشی چون آمازون و یا زالاندو (فروشگاه پوشاک) مراجعه می کنید، سال گذشته یک سوم کسانی که به دنبال خرید اجناس بودند، مستقیم جستجوی خود را در آمازون شروع کردند. این آمار بیش از دو برابر مقداری است که مردم به صورت معمول برای جست و جو و خرید به سراغ گوگل می آیند."

14tc090

اشمیت با این سخنان به کلی نقش مایکروسافت در این بازی را نادیده گرفت و کار را تا اینجا پیش برد که اعلام کند خطر اصلی برای گوگل، نه "بینگ" بلکه آمازون است:

"رقیب اصلی ما در "جستجو" آمازون است.

"رقیب اصلی ما در "جستجو" آمازون است. درست است که مردم به آمازون به عنوان یک موتور جستجو نمی نگرند، ولی هر وقت که میخواهند دنبال چیزی برای خرید بگردند ترجیح میدهند تا به سراغ آن بروند..."

به هر حال این رویکردی جالبی نسبت به ردموندی ها است. گوگل و مایکروسافت مطابق رسم دیرینه، در جبهه های مختلفی در حال نبرد با یکدیگر بوده اند. که البته موتور های جستجو فقط قسمتی از آن است. ولی صرفا سرویس های زیادی به آن ها وابسته اند که از چشم کاربران نهایی پنهان هستند. بخش عظیمی از فرایند های Google Now و یا Android Wear که نتایج مورد نیاز کاربران را مهیا می کنند، وابسته به موتور جستجوی گوگل هستند و حتی خود اندروید نیز درحال تبدیل شدن به عنوان موتور جستجو در تلفن های هوشمند است.

bing

از طرفی مایکروسافت هم استفاده ای گسترده از "بینگ" دارد. ویندوز 8 با استفاده از "بینگ" است که می تواند محتوای جستجو شده در دستگاه های کاربران و اینترنت را نمایش دهد. فراموش نکنیم که حتی ویندوز فون نیز وابستگی شدیدی به این جستجوگر داشته و "کورتانا" برای کارکردن به آن محتاج است.

گوگل با 67.3 درصد سهام بازار موتورهای جستجو پیشتاز و بینگ با 19.4 درصد در رتبه دوم قرار دارد.

حتی اپل هم بی سر و صدا و با کمک "بینگ" است که سرویس جستجوی اینترنتی را برای "سیری" فراهم می کند. مایکروسافت سرویس "بینگ" را به اجزای مختلفی تقسیم کرده و در حال استفاده از هر کدام از آن ها است. به طوری که برای کاربر نهایی در بعضی شرایط حضور پشت صحنه این موتور جستجو محسوس نیست؛ در حالی که این مسئله در مقابل برای گوگل نسبت عکس دارد.

البته ناگفته نماند که برای گوگل این به این معنی نیست که رد پای "بینگ" و عمق نفوذش در بازار را نمی بیند، بلکه این شرکت با چشمانی باز در حال نظاره رقیب خود است.

حدود یکماه پیش، Comscore نتایج خود در رابطه با رتبه بندی سهم موتور های جستجو را منتشر کرد. در آمار منتشر شده، گوگل با 67.3 درصد پیشتاز و بینگ با 19.4 درصد در رتبه دوم قرار داشت. در حقیقت این اعداد و ارقام فقط مربوط به جستجو به صورت مستقیم بوده و شامل حساب و کتاب سرویس های وابسته و ثالث که راجع به آن ها صحبت کردیم، نمی شود.

آمازون موتور جستجوی فروش قدرتمندی دارد؛ اما چیزی که عجیب است، تمرکز گوگل بر فروشگاه گسترده "جف بزوس" است که در آن تقریباً همه چیز به فروش می رسد. درست است که آمازون وارد این بازی شده ولی عایدی و حاشیه سود کمی از این سرویس دارد.

از طرفی مایکروسافت از جایگاه بسیار محکم تری نسبت به آمازون برخوردار است و "بینگ" عقبه ای بسیار قدرتمندی از برنامه نویسان داشته و از پشتیبانی مالی خوبی بهره می برد. در حقیقت گوگل بیشتر باید نگران مایکروسافت باشد. درست است که اشمیت استدلال عامه پسندی برای بالا بردن جایگاه آمازون دارد ولی قدرت سرویس جستجوی مایکروسافت بسیار فراتر از چیزی که او به تصویر کشیده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (33 مورد)
  • 7.62mm
    7.62mm | ۲۹ مهر ۱۳۹۳

    بینگ خیلی سریعتر لود میشه (با وجود بک گراند). واسه سرچ عکس و ویدیو هم بهتر از گوگل هست(انگلیسی)

  • حمزه
    حمزه | ۲۹ مهر ۱۳۹۳

    سلام

  • electric guitar سابق
    electric guitar سابق | ۲۹ مهر ۱۳۹۳

    خدایی بینگ نتایجی که میاره سطحش خیلی خیلی پایینه
    من یه بار نشده برم تو بینگ و چیزی که می خوام رو درست پیدا کنم
    مخصوصا تو زبان فارسی که اصلا حرفش رو هم وسط نیاریم بهتره
    رابط بینگ هم اصلا شچم نواز نیست (یه جز در صفحه ی اصلی ) که خودش خیلی تاثیر میگذاره رو نظر کاربر

  • mohammadmj
    mohammadmj | ۲۹ مهر ۱۳۹۳

    من اصلا اهمیت نمیدم که اریک اشمیت چی میگه مهم اینکه 6 ماه به صورت پیشفرض از بینگ استفاده می کنم .
    خیلی وقته از outlook استفاده می کنم
    خیلی وقته از NASAWorldWindبجایGoogleEarth استفاده می کنم
    سرویس ترجمه اش هم که تو دیواره
    فضای ابری هم که مایکروسافت خداست
    دیگه چی داری گوگل ................................................................

    • sadegh
      sadegh | ۳۰ مهر ۱۳۹۳

      فکر کنم تنها سرویس عمومی‌ای که گوگل داره و مایکروسافت نداره YouTube باشه...

  • کیپ کالم
    کیپ کالم | ۲۹ مهر ۱۳۹۳

    مایکروسافت قدرتش رو داره
    عرضه اش رو نداره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی