ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مروری بر 15 سال تغییر در سیستم عامل OS X

یوسمیتی پس از گذراندن فاز بتای طولانی، بالاخره هفته پیش منتشر شد. این یازدهمین نسخه از سیستم عامل های OS X اپل محسوب می شود که بیشترین تغییرات ممکن را پس از نسخه ی سال ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۳۰ مهر ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۰

یوسمیتی پس از گذراندن فاز بتای طولانی، بالاخره هفته پیش منتشر شد. این یازدهمین نسخه از سیستم عامل های OS X اپل محسوب می شود که بیشترین تغییرات ممکن را پس از نسخه ی سال 2001 نمایش می دهد.

در ادامه مطلب با مرور 12 تصویر، نگاهی می اندازیم به تغییرات OS X طی 15 سال گذشته، با دیجیاتو همراه باشید.

1
Mac OS 9 - پیش از OS X، این ظاهری بود که هر مکی به خود می دید. OS 9 در سال 1999 عرضه شد و آخرین عرضه کلاسیک سیستم عامل های مک بود.
2
OS X 10.0 - در سال 2001 منتشر شد (5 سال پس از بازگشت جابز به کوپرتینو) و به چیتا معروف بود. OS X 10 با تکنولوژی هایی که جابز در NeXT توسعه داده بود پیوست خورده و بر مبنای یونیکس داروین توسعه یافته بود که هنوز هم اثراتی از آن در ورژن های کنونی دیده می شود. علاوه بر تغییرات درونی، این ورژن، با ظاهر گرافیکی متفاوتی به نام آکوا عرضه شد. همانطور که از اسمش پیداست، رابط کاربری جدید از حالت بازتاب آب و دکمه های دایره ای برای کنترل پنجره ها استفاده کرده بود. تا آنجا که ما می دانیم، نسخه 10.0 اولین سیستم عاملی از اپل محسوب می شود که Dock همراه آن بود. عرضه چیتا برای اپل بسیار پر سر و صدا بود. سخت افزار سنگینی مورد نیازش بود و این مسئله بسیاری را عصبانی کرد.
3
OS X 10.1 - ورژن بعدی ملقب به پوما، تقریبا 6 ماه بعد منتشر شد و تمام تمرکزش روی برطرف کردن ایرادات 10.0 بود. کارایی و پایستگی بیشتر و در عین حال پشتیبانی بهتر از سی دی و دی وی دی، از ویژگی های بهبود یافته بودند. 10.1 برای تمام کسانی که 10.0 را خریده بودند مجانی بود و پشت سر آن هم 10.1.2 عرضه شد و به اولین سیستم عاملی که ریشه ی OS 9 را از پایه های برنامه نویسی برچید، معروف شد.
4
OS X 10.2 - تابستان 2002 از راه رسید. 10.2 اولین سیستم عاملی بود که بیشتر با اسم رمزش، جگوار، تبلیغ انجام شد و شهرت یافت. علاوه بر پیشرفت های عادی و معمول، 10.2 سیستم ایمیل جدیدی اپل را هم برای اولین بار معرفی کرد، و برای اولین بار iChat نیز معرفی گردید. نسخه مورد بحث از MPEG-4 نیز پشتیبانی به عمل می آورد. صفحه شروع Happy Mac که برای دو دهه به کاربران مک خوشامد می گفت از این نسخه حذف و لوگوی اپل جایگزین آن شد. جگوار از CUPS، ابزاری برای تبدیل کردن هر مک به یک پرینت سرور، هم پشتیبانی می کرد. سافاری اگرچه از همان ابتدا آماده نبود اما چندی بعد و در یک آپدیت برای اولین بار به سیستم عامل اضافه شد.
5
OS X 10.3 - پنتر یا پلنگ اپل، اکتبر 2003 منتشر شد. Exposé (که حالا با نام Mission Controll آن را می شناسیم) اولین بار در این سیستم عامل گنجانده شده بود و به کاربران امکان جا به جایی سریع میان پنجره ها را می داد. iChat که پیش تر عرضه شده بود در این نسخه به iChat AV بدل گشت و کنفرانس صوتی و تصویری در آن ممکن شد. پانتر مقدمه ای شد بر جدایی کامل اینترنت اکسپلورر مایکروسافت از سیستم عامل های اپل و جایگزینی آن با سافاری، برای همیشه.
6
OS X 10.4 - آپریل 2005 تایگر از راه رسید. همین موقع بود که اسپات لایت و دشبورد به سیستم عامل اضافه شدند. Automator، دیکشنری و ورژن شماره 2.0 سافاری و ایمیل هم دیگر تغییرات بودند. تایگر دقیقا به خاطر این موج از نرم افزار های جدید و آپدیت شده معروف بود. اوایل 2006، تایگر به اولین OS X که از پردازنده های اینتل استفاده می کرد تبدیل شد. مک ها بیش از یک دهه از پردازنده های PowerPC (ساخت مشترک اپل و IBM) استفاده می کردند. نسخه ی اینتلی با روزتا آمد که به دستگاه های اینتلی این اجازه را می داد تا نرم افزارهای قدیمی را با بهره وری بالا اجرا کنند.
7
OS X 10.5 - سال 2007 برای لئوپارد بود. البته دو سال طول کشید تا سیستم عامل جدیدی برای مک ها تولید شود که علت آن را وقتی آیفون ها در همان سال عرضه شدند متوجه شدیم. اپل سخت مشغول توسعه آیفون و iOS بود و بعدها ادعا کرد سیستم عامل جدیدشان ارزش صبر کردن را داشته است. ظاهر جدید بسیار زیبا بود و Dock که حالا سه بعدی شده بود قابلیت های ذخیره سازی و شخصی سازی بیشتری در اختیار کاربر قرار می داد. مدل طراحی منو بار تغییر یافت و رنگ آمیزی محیط کاربری به شکل دیگری درآمد. اپل با شعار 300 تغییر جدید در این سیستم عامل، لئوپارد را تبلیغ کرد که احتمالا یکی از بزرگ ترین آن ها Time Machine بود. ماشین زمان به کاربر اجازه می داد که فایل های پاک شده را در حالت خاصی از Finder بیابند و در مورد آن ها تصمیمی گیری کند. Spaces و Quick Look هم دیگر تغییرات اساسی در لئوپارد هستند. اما قابلیت Boot Camp برای اینتلی ها این امکان را فراهم می ساخت که ویندوز را هم در کنار OS X نصب داشته باشند.
8
OS X 10.6 - پس از 15 سال پشتیبانی از پردازنده های PowerPC، اپل در سال 2009 با Snow Leopard این همکاری را به طور کل قطع کرد تا قدمی استوار به سوی چیپ های اینتل برداشته باشد. همانطور که از نام تکراری آن بر می آید، این نسخه بیشتر روی تجربه کاربری Leopard تاکید داشت و نه قابلیت ها و نرم افزارهای جدید. همه نرم افزارها و پیش فرض های قرار گرفته روی سیستم عامل بهینه شده بودند به حدی که Snow Leopard تقریبا 7 گیگابایت از ورژن قبلی سبک تر بود.
9
OS X 10.7 - طراحی محیط های درونی آیفون و آیپد به قدری محبوب شد که Lion یا OSX 10.7 به مانند خانه ای برای کاربران iOS بود. لانچ پد یکی از عمده تغییرات 10.7 بود که همه ی اپلیکیشن ها را در صفحه ای بزرگ به نمایش در می آورد (بسیار مشابه به iOS). مد فول اسکرین اگرچه در ابتدا ناقص بود اما در این نسخه حضور داشت. FaceTime به کاربران مک و آیفون 4 اجازه می داد از دسکتاپ شان تماس ویدئویی برقرار کنند. در OS X 10.7 بود که کاربران دسکتاپی برای اولین بار با اپ استور آشنا شدند. تایم ماشین طی چندین ورژن ارتقا یافت و Air Drop هم برای اولین بار به کاربران مک اجازه اشتراک گذاری فایل ها از طریق وای فای را می داد.
10
OS X 10.8 - همانند Snow Leopard، شیر کوهی هم تغییرات زیربنایی و بین دستگاهی را هدف خود قرار داده بود. به بیان دیگر هماهنگی بیشتر iOS و OS X بسیار مطرح بود. آی کلود، Notes، گیم سنتر، مرکز نوتیفیکیشن ها و ... همه برای شیر کوهی بودند. در این نسخه iChat هم به Messages تغییر نام داد. AirPlay و GateKeeper هم تغییرات عمده ای در ساختار خود یافتند.
11
OS X 10.9 - اپل با 10.9 از گربه های بزرگ خداحافظی کرد و شیوه ی نام گذاری اش را به مناطق معروف کالیفرنیا تغییر داد. موریکس (Mavericks) اولین نامی بود که این شرکت انتخاب کرد. فارغ از اسم جدید، موریکس باز تقریبا تکراری بود و چیز جدیدی ارائه نمی کرد و دقیقا روزی که iOS 7 به نمایش در آمد، معرفی شد. ویژگی اصلی، پر رنگ تر شدن نقش آیکلود بود. با iCloud KeyChain، همیشه رمزهای عبور خود را به خاطر می سپردید. اپلیکیشن های بیشتری از سمت iOS راه شان را به سوی OS X باز کردند، مثل iBook یا Maps اما اپل به کارایی بهتر و استفاده کمتر از باتری هم فکر کرده بود. مَوِریکس برای تمام کسانی که Snow Leopard به بالا را داشتند مجانی بود.
12
OSX 10.10 - و بالاخره به یوسمیتی (Yosemite) رسیدیم، بزرگ ترین تغییری که OS X طی 13 سال گذشته به خود دیده. Continuity و تغییرات گسترده در اسپات لایت را هم در کنار این موضوعات قرار دهید به این نتیجه خواهید رسید که اپل برای طراحی سیستم عامل جدید نیروی بسیاری به کار گرفته است.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (47 مورد)
  • محمد
    محمد | ۲۸ فروردین ۱۳۹۵

    آقا کسی 10.4 داره. Power book G4 دارم اولین لپ تاپی که داشتم شاید خیلیا لپ تاپ غیر اپلی هم نداشتند اون موقع. خلاصه خارج از این همه پوز دادن ما خیلی وقت بود باش کار نکرده بودم زیر خرواری از وسایل گم شده بود، هاردش ترکیده، هاردشو عوض کردم یه ورژن بالاتر نصب کردم حیوون زور میزنه 10.4 میخوام

  • على
    على | ۱ آبان ۱۳۹۳

    در کل تایگر (ورژن ۱۰.۴) سریعترین و روان ترین سیستم عاملی بوده که تو کل زندگیم باش کار کردم، ویندوز xp هم سریع بود، ولی قابلیت ها و ظاهر این دوتا رو که همزمان بودن بذارین کنار هم...!

  • kamyar
    kamyar | ۱ آبان ۱۳۹۳

    من خودم تجربه كار با ورژن ١٠.٤ به بعد داشتم واقعا در يك كلام
    ميشه گفت (عالى)
    البته هنوز قسمت نشده با يوسمتى كار كنم:-((
    اگر يكبار ديگه بتونم مك بگيرم چى ميشه:-()

  • farhadas
    farhadas | ۱ آبان ۱۳۹۳

    خیلی جالبه
    هر کی مک داره میگه عالیه و هماهنگیه داره خوبه لذت میبرم اصلا یه دنیایه دیگس !!
    اما همینکه به برنامه میرسه یکی میگه افیسش خوب نیست فارسی نداره. یکی میگه دانلود منیجر خوب نداره . یکی میگه هیف نمی شه روش بازی هایه ویندوز ریخت !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    پس چیه این مکینتاچ خوبه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    قشنگی؟! بدرده عَمم نمیخوره.
    من که فکر کنم اینا که میگید یکیش خیلی ضعفه وای بحاله چنتا مشکل .
    فایل سیستمی بدرد من میخوره بدرد شما نمیخوره برات مک خوبه برو لذتتو ببر

  • وحید آقاخانی
    وحید آقاخانی | ۱ آبان ۱۳۹۳

    دوتا موضوع:
    1. نمیدونم چرا اینجا همه یا هم دیگه رو مسخره میکنن یا به جون هم میپرن!!! دوستان هر شخصیتی و هر کسی که هستید برای خودتون هستید. اینجا یک وب سایت هست و نیازی به خودنمایی نداره. نمیدونم چرا ایرانی ها اخلاق حرفه ای رو نه تو کار نه تو زندگی یاد نمیگیرن. همین مشکل رو وقتی به کشورهای دیگه هم مهاجرت میکنن دارن. یه سایتی به اسم پرنیان که کارهای مهاجرت رو میکرد حرف جالبی زد! ایرانی ها توی خارج از کشور اکثرا در شغل و پیشه ی شخصی دچار شکست میشن. دلیل اول ندونستن زبان و دلیل دوم معاشرت و زندگی با ایرانی ها و در محله های ایرانی نشین! موضوع اول این حرف مهم نیست اما موضوع دوم باعث میشه ایرانی ها از جامعه ی اصلی اون کشور به دور باشن و به اصطلاح فقط محل زندگی رو عوض کردن. ایرانی ها اکثرا هرجا که هستن یه اخلاق دارن و تفاوتی نمی کنن. اما وقتی به اوج میرسن.. حالا یا نقل مکان به کشور خارجی یا پیدا کردن کار در یک شرکت خوب یا حقوق بالا یا خرید ماشین یا یک برتری نسبت به اطرافیان! اونموقع احساس میکنن که میتونن نسبت به دیگران هرطور که میخوان برخورد کنن! و ما ایرانی ها با این اخلاقمون از دولتمردان که افرادی هستن از بین خودمون و مثل خودمون که به رده های بالاتر دست پیدا کردند شکایت داریم در صورتی که خودمون هم مثل همان ها هستیم!
    2. من اگر پول داشتم با اینکه الان یه IBM دارم و تمام نیازم رو برطرف میکنه حتما یه MacBook Pro یا Air میخریدم.. راستش از iPad زیاد خوشم نمیاد نه اینکه نیاد! کلا تبلت به کارم نمیاد. یه آیفون هم میخریدم و یک iMac :) شاید بشه گفت اینا الان آرزوهای من توی تکنولوژی هستن :)
    3. دوتا موضوع بود ولی اینو الان یادم اومد :) دوست دارم یه سرفیس پرو 3 هم داشته باشم :)

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی