ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی دیجیاتو: گلکسی آلفا؛ کهکشانی با کمربند فلزی

طراحی، اولین موضوعی است که کاربران را به سوی تلفن های همراه خاصی سوق می دهد. اگر خاطرتان باشد تا مدتهای مدیدی کاربران نسبت به پلاستیکی و تکراری بودن ظاهر کلی بدنه تلفن های هوشمند ...

حامد پورحسینی
نوشته شده توسط حامد پورحسینی | ۴ آبان ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

طراحی، اولین موضوعی است که کاربران را به سوی تلفن های همراه خاصی سوق می دهد. اگر خاطرتان باشد تا مدتهای مدیدی کاربران نسبت به پلاستیکی و تکراری بودن ظاهر کلی بدنه تلفن های هوشمند سامسونگ اعلام نارضایتی می کردند و همیشه این موضوع یکی از نقاط ضعف این شرکت محسوب می شد.

چرا که بدنه پلاستیکی حس ارزان قیمت بودن به دستگاه می بخشد و برخی کاربران در مقایسه ای ناعادلانه بین محصولات سامسونگ و اپل، گزینه دوم را صرفا به دلیل بدنه فلزی برتر می دانستند. حال سامسونگ صدای اعتراض ها را شنیده و محصولی را معرفی کرد تا پاسخی درخور باشد برای یکی از سوالات منتقدین.

همانطور که از انتخاب حرف اول یونانی برای نامگذاری این تلفن هوشمند مشخص است، گلکسی آلفا اولین محصول در نوع خود است و این نوید را می دهد که سامسونگ برنامه بلند بالایی برای این رده محصولات دارد. گلکسی آلفا بر خلاف دیگر محصولات، به شما حس و حال یک تلفن هوشمند پلاستیکی ارزان قیمت را نمی دهد و این شرکت به خوبی توانسته در باز طراحی خوش بدرخشد.

اوضاع برای این شرکت پس از معرفی و عرضه گلکسی آلفا بسیار خوب پیش رفت و این محصول توانست اقبال عمومی خوبی را به دست آورد. کار تا جایی پیش رفت که منتقدین هم به این موضوع اذعان داشتند که دیگر نمی توان سامسونگ را یک کمپانی سازنده تلفن های هوشمند پلاستیکی با بدنه ضعیف نامید.

سخن را کوتاه می کنیم و از شما کسب اجازه می کنیم تا در ادامه مطلب به بررسی گلکسی آلفا بپردازیم تا با یکدیگر ببینیم این محصول چه در چنته دارد.

با دیجیاتو همراه باشید.

طراحی

Galaxy_Alpha_021

طراحی فلزی دلیل هیجان ما نسبت به بررسی گلکسی آلفا بود چرا که تا به امروز محصولات سامسونگ بیش از حد از پلاستیک استفاده می کرد. در نگاه اول باید گفت مجذوب کیفیت و طراحی گلکسی آلفا خواهید شد و به نظر ما این محصول یکی از زیباترین تلفن های هوشمند این کمپانی است.

زبان طراحی جدید زیبایی خاصی به گلکسی آلفا بخشیده: کمربند صیقل خورده آلومینیومی، لبه های تراش خورده، ضخامت کم و استفاده از پلی کربنات در پشت اولین مشخصات ظاهری هستند که در این دستگاه دیده می شود. یکی از اتفاقات جالبی که بعد از در دست گرفتن گلکسی آلفا رخ می دهد، جا خوردن شما از وزن نسبتا سبک این تلفن هوشمند است.

Galaxy_Alpha_016

گلکسی آلفا ابعادی معادل ۱۳۲.۳ در ۶۵.۵، ضخامت ۶.۷ میلیمتر و وزن تنها ۱۱۵ گرم دارد و اگر با گلکسی اس ۵ مقایسه کنیم، درخواهیم یافت که این محصول نه تنها کوچک تر و باریک تر، بلکه بسیار سبک تر است. این محصول در این ابعاد به خوبی در دستان شما جای می گیرد و به دلیل استفاده از نمایشگر ۴.۷ اینچی و طراحی دلچسب، از ارگونومی بسیار خوبی برخوردار است.

کمی دقیق تر بپردازیم به مشخصات ظاهری گلکسی آلفا. سامسونگ به حق تمام تلاش خود را به کار گرفته تا در طراحی زیبای این محصول کم و کسری وجود نداشته باشد. فریم دستگاه از جنس آلومینیوم صیقل خورده است که لبه های آن تراش های بسیار هنرمندانه ای دیده می شود. در این بین استفاده از برجستگی های چهار گوشه گلکسی آلفا زیبایی خاصی را به آن بخشیده.

وقتی از روبرو به دستگاه نگاه می کنیم، یک فریم فلزی دور تا دور دستگاه را گرفته که با پس زمینه خاکستری رنگ که ظاهری نقطه ای شکل دارد، یک ترکیب زیبا را تشکیل داده اند. شیشه نمایشگر کمی پایین تر از فریم فلزی قرار گرفته، به همین دلیل هنگام لمس لبه های نمایشگر دست تان به بدنه فلزی دستگاه کشیده می شود که مطمئنا حس خوبی را به شما منتقل نخواهد کرد.

Galaxy_Alpha_001

در پنل روبروی دستگاه ما لوگوی سامسونگ، دوربین دوم، چراغ LED نوتیفیکیشن و حسگرهای سنجش نور محیط و در نهایت اسپیکر مکالمه در بالای نمایشگر دیده می شود. در پایین صفحه نمایش هم محل قرار گیری دکمه های لمسی بازگشت به عقب، مولتی تسکینگ و همچنین دکمه فیزیکی هوم است که به سنسور تشخیص اثر انگشت مجهز گشته.

Galaxy_Alpha_002

دکمه پاور در سمت راست دستگاه قرار دارد. خوشبختانه به دلیل قرار گیری مناسب این دکمه در سمت راست، شما مشکلی از بابت فشردن آن با یک دست نخواهید داشت.

Galaxy_Alpha_003

دکمه های کنترل صدا هم در سمت چپ دستگاه قرار دارند. خوشبختانه سامسونگ این دکمه ها را هم از جنس فلز ساخته و همین باعث زیباتر شدن گلکسی آلفا گشته و از طرفی به کاربر هم حس خوبی را القا می کند.

Galaxy_Alpha_004

در قسمت زیرین دستگاه اسپیکر مونو، پورت میکرو یو اس بی و میکروفون قرار دارد.

Galaxy_Alpha_005

بخش فوقانی هم محل قرار گیری جک ۳.۵ میلیمتری هدفون و میکروفون دوم جهت از میان بردن نویز مکالمه است. سامسونگ در طراحی این محصول خوش ذوقی خوبی را از خود نشان داده و نوارهای پلاستیکی مربوط به سیگنال آنتن را به شکل زیبایی در بالا و پایین گلکسی آلفا قرار داده.

Galaxy_Alpha_007

اما بپردازیم به پشت دستگاه که همچنان از جنس پلاستیک فشرده با طرح آشنای سوراخ شکل ساخته شده. جنس درب پشت به گونه ای است که حس خوبی را به دستان شما منتقل می کند و اصلا از زیبایی شکل و شمایل فلزی دستگاه نمی کاهد. دوربین به شکل برجسته در پشت قرار دارد که مطمئنا به مزاج بسیاری از کاربران خوش نخواهد آمد. در کنار دوربین فلاش LED دوگانه و سنسور تشخیص ضربان قلب قرار دارند.

Galaxy_Alpha_013

اما باید بگوییم طراحی پشت گلکسی آلفا به گونه ای است که شما بین قاب پشت و بدنه هیچ فضا خالی را مشاهده نمی کنید و در وهله اول اینطور به نظر می رسد که درب پشت این دستگاه جدا نمی شود. اما به سادگی این موضوع انجام می شود و شما درب نازک و منعطف گلکسی آلفا را می توانید خارج کنید. پورت سیم کارت در زیر درب و در بالای باتری قرار دارد و همانطور که دیدید، هیچگونه پورت حافظه جانبی در دستگاه دیده نمی شود.

گلکسی آلفا در پنج رنگ مشکی ذغالی، نقره ای براق، سفید، طلایی مات و آبی به بازار عرضه می شوند.

نمایشگر

Galaxy_Alpha_014

سامسونگ گلکسی آلفا از یک نمایشگر ۴.۷ اینچی با پنل Super AMOLED بهره می برد و رزولوشنی معادل ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل دارد. در این ابعاد ما به تراکم ۳۱۲ پیکسل در هر اینچ می رسیم که عدد صرفا معمولی محسوب می شود. چرا که رزولوشن تلفن های هوشمند رده بالا به سمت QHD سوق پیدا کرده اند.

اما اجازه دهید کمی ریز بینانه تر به این نمایشگر بپردازیم. استفاده از پنل Super AMOLED همیشه باعث گرم تر شدن و اشباع بیشتر رنگ ها می شود و نقدی که همیشه به سامسونگ وارد می شد، غیر واقعی شدن بیش از حد رنگ ها بود. خوشبختانه در گلکسی آلفا این موضوع تا حد زیادی برطرف شده ولی با این حال ما رنگ ها را نسبت به واقعیت با کمی تفاوت و اشباع می بینیم.

از طرفی استفاده از تراکم پیکسلی ۳۰۰ در روزگاری که میانگین این عدد به بالاتر از ۴۰۰ رسیده آنچنان معقول نیست ولی باید گفت چشم توانایی تشخیص عیوب نمایشگر این پنل را نخواهد داشت چرا که سامسونگ ترتیب چینش پیکسل ها را در گلکسی آلفا به PenTile تغییر داده.

Galaxy_Alpha_019

در این پنل سامسونگ پیکسل ها را به صورت لوزی شکل در کنار یکدیگر چیده و باعث می شود کمی از تیزی و شفافیت تصاویر کاسته شود و در عین حال از زیبایی و وضوح مناسبی بهره ببرد. در واقع این موضوع یک عقب گرد هم برای سامسونگ محسوب می شود چرا که پیش از این از چینش PenTile استفاده کرده بود. اما سامسونگ این بار پنل Super AMOLED و چینش لوزی شکل PenTile را کمی دستخوش تغییرات مثبت کرده و به طور کلی نسبت به قبل بهبود بخشیده و باعث شده بتوان از این موضوع چشم پوشی کرد.

خوشبختانه نمایشگر گلکسی آلفا از روشنایی نسبتا خوبی (۴۳۲ نیت) برخوردار است و در زیر نور مستقیم آفتاب هم آنچنان اذیت نخواهید شد. هر چند به پای گلکسی اس ۵ نمی رسد اما به هر حال عملرد بهتری نسبت به نسخه مینی آن، از خود به نمایش گذاشت. حداکثر روشنایی این نمایشگر هم ۱.۷ نیت بوده که باز هم عدد بسیار خوبی است و تاثیر خود را در تاریکی مطلق نشان می دهد.

به طور کلی باید گفت این نمایشگر از وضوح، نمایش رنگ و زاویه دید نسبتا خوبی برخوردار است ولی انتظار ما از سامسونگ استفاده از رزولوشن ۱۰۸۰ برای این دستگاه بود. با این وجود اگر به دنبال یک تلفن همراه نه چندان بزرگ و سبک می گردید و رزولوشن نمایشگر برای شما اهمیت بالایی ندارد، گلکسی آلفا کاملا شما را از این نظر راضی نگاه می دارد.

سخت افزار

Galaxy_Alpha_006

همانطور که پیش از این در بررسی گلکسی نوت ۴ به عرض تان رساندیم، سامسونگ اکثر محصولات رده بالای خودش را با ۲ پردازنده "اسنپدرگن" و "اگزینوس" عرضه می کند. در مورد گلکسی آلفا هم چنین موضوعی صدق می کند و این تلفن همراه هوشمند با دو چیپ Exynos 5 Octa (مدل Exynos 5460) و اسنپدرگن ۸۰۱ ساخته شده. دستگاهی که در اختیار ما قرار گرفته بود از نوع اگزینوس ۵ اکتا بود و طبیعتا تست های ما بر پایه این پردازنده است.

این چیپست از فن آوری big.LITTLE بهره می برد که به تمام پردازنده ها امکان پردازش مستقل از یکدیگر می دهد و این موضوع در مصرف انرژی و توان پردازشی در شرایط چند وظیفگی خود را نشان می دهد. اگزینوس ۵ اکتا همانطور که از نام آن بر می آید، دارای یک پردازنده ۸ هسته ای است که چهار هسته آن از نوع Cortex-A15 و مابقی Cortex-A7 هستند و حداکثر توان پردازشی آنها به ترتیب ۱.۸ و ۱.۳ گیگاهرتز تنظیم شده.

Galaxy_Alpha_011

از طرفی این چیپست دارای یک پردازنده گرافیکی ۶ هسته ای از نوع Mali-T628 MP6 است که جدیدترین مدل خانواده Mali محسوب می شود. در این بین ۲ گیگابایت رم هم به این دو اضافه می شود و یک ترکیب بسیار قدرتمند و عالی را تشکیل می دهند.

نتایج بنچمارک دستگاه با دو اپلیکیشن Antutu و Basemark OS II
نتایج بنچمارک دستگاه با دو اپلیکیشن Antutu و Basemark OS II

همانطور که ما انتظار داشتیم، عملکرد گلکسی آلفا کاملا رضایت بخش است. خوشبختانه سامسونگ از حجم سنگین بودن رابط کاربری تاچ ویز خود به مقدار بسیار زیادی کم کرده و این موضوع باعث شده ما هیچ گونه لگ یا تاخیری را حین کار کردن با دستگاه مشاهده نکنیم. در مدتی که گلکسی آلفا در اختیار ما بود، تست های مختلفی از جمله اجرای بازی های سنگین و نرم افزارهای کاربردی به صورت همزمان از دستگاه گرفتیم و باید بگوییم اگزینوس ۵ اکتا کاملا خوش درخشیدند.

اما گلکسی آلفا هم مثل نوت ۴ و گلکسی اس ۵ [بررسی دیجیاتو: گلکسی نوت ۴ و گلکسی اس ۵] از سنسورهای تشخیص اثر انگشت و تشخیص ضربان قلب بهره می برد. هر دو سنسور در جایگاه های دستگاه های قبلی یعنی در زیر دکمه هوم و کنار دوربین قرار دارند.

Galaxy_Alpha_017

خوشبختانه به نظر می رسد سامسونگ توانسته مشکلات مربوط به سنسور اثر انگشت را به طور کامل مرتفع سازد و ما شاهد یک عملکرد بسیار خوب و مناسب از این دستگاه هستیم. شما به وسیله این سنسور می توانید تا سه انگشت خود را در دستگاه ثبت کنید و در کارهایی مثل پرداخت های اینترنتی، باز کردن قفل تلفن همراه و خروج دستگاه از حالت مخفی از آن بهره ببرید و بدین ترتیب امنیت در موبایل شما تا حد بسیار بالایی افزایش می یابد.

سنسور تشخیص ضربان قلب بر خلاف نوت ۴ فاقد قابلیت تشخیص UV نور خورشید و اندازه گیری سطح استرس است اما به خوبی می تواند ضربان قلب شما را دریافت کند. با قرار دادن انگشت به روی سنسور اثر انگشت در پایین فلاش LED و باز کردن اپلیکیشن S Health، شما می توانید میزان ضربان قلب خود را اندازه بگیرید.

در انتها باید به عرض تان برسانیم که گلکسی آلفا در یک نسخه ۳۲ گیگابایتی به بازار عرضه می شود و امکان افزایش این فضا هم وجود ندارد. چرا که این دستگاه فاقد درگاه حافظه جانبی است. از این مقدار چیزی در حدود ۲۷ گیگابایت در دسترس کاربر قرار می گیرد که برای اکثر افراد نسبتا فضای کافی و مناسبی است.

نرم افزار

Galaxy_Alpha_UI_002

گلکسی آلفا با اندروید ۴.۴.۴ (کیت کت) ملبس به رابط کاربری سامسونگ، تاچ ویز عرضه می شود. همانند دیگر محصولات اخیر سامسونگ، به دلیل حذف شدن قابلیت های نرم افزاری بدون کاربرد، ما با یک رابط کاربری بسیار سبک و زیبا روبرو هستیم.

سامسونگ در نسخه آخر تاچ ویز که در گلکسی اس ۵ از آن رونمایی کرد، تغییرات گرافیکی بسیاری را اعمال کرده و به طور کلی باید گفت تجربه یک محیط نرم افزار با ظاهر سبک، زیبا و دوست داشتنی را برای کاربر محیا کرده است.

Galaxy_Alpha_UI_003

همانطور که پیش از این هم به آن اشاره کرده ایم، شرکت ها به سمت و سوی استفاده از یک صفحه به عنوان مجله اینترنتی روی آورده اند و طبیعتا در گلکسی آلفا هم اولین صفحه به اپلیکیشن My Magazine اختصاص داده شده. در این قسمت شما تمام اخبار روز دنیا را زیر نظر خود خواهید داشت و همچنین با اتصال شبکه های اجتماعی خود، می توانید محتوای آنها را نیز در دسترس داشته باشید.

Galaxy_Alpha_UI_009

همانند دیگر محصولات اخیر سامسونگ، شما نرم افزارها و قابلیت های خاص همین شرکت را خواهید دید. به طور مثال شما می توانید با استفاده از ویژگی Multi Window صفحه ها به دو قسمت تقسیم و در هر بخش، یک اپلیکیشن سازگار با این قابلیت را اجرا کنید. همچنین به وسیله قابلیت ToolBox شما می توانید در تمام صفحات به اپلیکیشن های دلخواه خود دسترسی داشته باشید.

Galaxy_Alpha_010

قابلیت بسیار خوبی به نام Private Mode در گلکسی آلفا قرار دارد که به شما این امکان را می دهد تا بخش هایی از تلفن همراه خود را از دسترس افرار غریبه خارج کنید. در این حالت شما می توانید تصاویر، پیامک ها و برخی قسمت های دیگر دستگاه را به این بخش اضافه کرده و برای مشاهده مجدد آنها باید کلمه عبور، پترن را وارد کنید و یا اثر انگشت ثبت شده قبلی خود را در دستگاه تایید کنید.

Galaxy_Alpha_UI_014

به وسیله اپلیکیشن Studio شما یک استودیوی حرفه ای ویرایش عکس، ساخت آلبوم، ساخت کلیپ و ویرایش ویدیو در اختیار خواهید داشت. شما می توانید تصاویر و ویدیوهای خود را در این اپلیکیشن ویرایش کنید و از عکس های خود یک ویدیوی یادگاری بسازید.

Galaxy_Alpha_UI_017

اپلیکیشن S Health هم که احتمالا معرف حضورتان باشد. سامسونگ در طی پیشبرد اهداف سلامت کاربران، اقدام به ساخت این اپلیکیشن کرد تا به وسیله اتصال آن به سنسورهای ضربان قلب، قدم شمار و دیگر گجت های سلامتی، به شما یک زندگی سالم تر ببخشد. با اپلیکیشن S Health شما می توانید تمرینات بدن سازی خود را پیش ببرید، وضعیت وزن، ضربان قلب، خواب و غذا خوردن خود را تحت نظر داشته باشید و همچنین، تعداد قدم های روزانه خود را ببینید.

دوربین

Galaxy_Alpha_020

دوربین گلکسی آلفا یکی از نقاط بسیار مثبت این کهکشانی آهنین محسوب می شود. کیفیت بالا در کنار ابزار و قابلیت های بسیار زیاد آن را تبدیل به یکی از بهترین تلفن های همراه جهت عکاسی کرده است.

دوربین ۱۲ مگاپیکسلی گلکسی آلفا تمام مشخصات یک دوربین مناسب عکاسی با موبایل را دارد و با درجه گشادگی f/2.2، فلاش LED و امکان فیلم برداری به صورت 4K دیگر نمی توان انتظاری جز ثبت عکس ها و فیلم های عالی داشت.

لنز ۱۲ مگاپیکسلی قادر به ثبت تصاویر با حداکثر رزولوشن 4608 در 2592 پیکسل در حالت ۱۶:۹ است. لازم به ذکر است که بر خلاف دیگر تلفن های همراه هوشمند، عکاسی در حالت ۱۶:۹ این دوربین با کیفیت ۱۲ مگاپیکسل، یعنی حداکثر کیفیت انجام می پذیرد. دیگر دستگاه ها در این حالت عکاسی، از توان لنز هم کاسته می شود.

Galaxy_Alpha_PhotoSamples_015
برای مشاهده تصویر در سایز اصلی به روی آن کلیک کنید.

با نگاهی به تصاویر گرفته شده توسط گلکسی آلفا می توان دریافت که این دوربین تا حد بسیار زیادی به گلکسی اس ۵ نزدیک است. تصاویر کاملا واضح با رنگ های شفاف، دامنه دینامیکی بالا و جذاب ثبت می شوند.

Galaxy_Alpha_PhotoSamples_006

این دوربین قادر به ثبت تصاویر HDR، پانوراما، عکاسی سریع، عکاسی با هر دو دوربین جلو و عقب، فوکس دستی و همچنین حالت Virtual Tour است که به وسیله مورد آخر شما می توانید حین راه رفتن طبق الگویی که اپلیکیشن دوربین به شما می دهد، یک سیاحت مجازی از محل مورد نظر بسازید.

دوربین دوم گلکسی آلفا هم با داشتن لنز ۲.۱ مگاپیکسلی عملکرد مناسبی را برای ثبت تصاویر سلفی از خود به نمایش گذاشت.

Galaxy_Alpha_PhotoSamples_005
برای مشاهده تصویر در سایز اصلی به روی آن کلیک کنید.

اما همانطور که گفتیم، این دستگاه قادر به فیلم برداری به صورت 4K است که البته در این حالت، امکانات کمی محدودتر خواهد شد و قابلیت هایی مثل فیلم برداری با دو دوربین، HDR، افکت و عکاسی حین فیلمبرداری غیر فعال خواهند شد. همچنین در حالت 4K شما فقط ۴ دقیقه امکان فیلم برداری خواهید داشت. نکته مهم دیگری که باید مذ نظر داشته باشید این است که هر ثانیه از فیلم های 4K در حدود ۵ مگابایت هستند، بنابراین یک فیلم ۴ دقیقه ای با این کیفیت حدود ۱.۵ گیگابایت حجم خواهد داشت.

دوربین گلکسی آلفا می تواند در پنج حالت طبیعی، محدود جهت ام ام اس، دور آهسته (Slow Motion)، دور تند (Fast Motion) و روان (Smooth Motion) فیلم برداری کند. در حالت دور آهسته شما می توانید تا ۸ برابر سرعت فیلم برداری را کاهش داده و همینطور، در وضعیت دور تند تا ۸ برابر افزایش دهید.

کیفیت فیلم های گرفته شده به وسیله دوربین گلکسی آلفا بسیار خوب و با جزئیات بالابوده و ما تقریبا هیچ نویزی را در آن مشاهده نکردیم. تنها ضعفی که در این بخش دیدیم، اغراق نسبی در ثبت شدت رنگ ها است و هیچ مشکل خاص دیگری دیده نمی شود.

کیفیت صدا و مکالمه

Galaxy_Alpha_015

متاسفانه در مبحث کیفیت صدا و مکالمه باید گفت گلکسی آلفا کمی ما را نا امید کرد. چرا که صداها با کمی تغییر فرکانسی و بسامدی به گوش طرفین مکالمه ارسال می شود. صدای مکالمه کمی بیش از حد تلفنی به گوش می رسد و از جنس طبیعی خود خارج می شود. این مشکل حتی در حالت اسپیکر هم دیده می شود.

اما در مورد کیفیت پخش موسیقی و صدا از طریق اسپیکر و هدفون اوضاع بهتر است و باید بگوییم بلندگوی مونوی گلکسی آلفا از نظر کیفیت پخش و بلندی صدا نسبتا راضی کننده ظاهر شد. تنها مشکل استریو نبودن بلندگوها است و شما صدا را به صورت تک باند خواهید شنید.

باتری

Galaxy_Alpha_012

گلکسی آلفا از یک باتری قابل تعویض ۱۸۶۰ میلی آمپر ساعتی بهره می برد که در ظاهر به نظر می رسد که نا امید کننده باشد اما وقتی در عمل به آن نگاه کنیم، خواهیم دید که از دوام بسیار خوبی برخوردار است. مجددا لازم به ذکر است که این نتایج با پردازنده اگزینوس ۵۴۳۰ به دست آمده و امکان دارد مدل دیگر دستگاه با پردازنده اسنپدرگن ۸۰۱ عملکرد متفاوتی از خود نشان دهد.

باید بگوییم مقدار مصرف باتری دستگاه مستقیما به استفاده شما مربوط می شود. اما در حالت کلی در یک استفاده کاملا این دستگاه می تواند تا حدود یک روز و نیم شما را همراهی کند.

اما تست پخش ویدیو ممتد ما گلکسی آلفا در حدود ۷ ساعت و ۵۰ دقیقه دوام آورد. این مقدار در حالت مرورگری مداوم به ۸ ساعت و ۱۰ دقیقه رسید که در مجموع ارقام راضی کننده و مناسبی به شمار می رسند.

همانند نوت ۴ و گلکسی اس ۵، کلمسی آلفا هم از قابلیت ذخیره انرژی در دو حالت Power Saving و Ultra Power Saving برخوردار است که تا حد بسیار زیادی می تواند در شرایط حساس به کمک شما بشتابند. در نخستین حالت برخی فعالیت های پس زمینه غیر فعال شده و نور نمایشگر به حداقل کاهش می یابد و در صورت دلخواه شما، نمایشگر سیاه و سفید می شود. در حالت دوم تمام فعالیت ها و امکانات اضافی دستگاه غیر فعال می شود و گلکسی آلفا را با یک رابط کاربری ساده سیاه و سفید و حداقل امکانات در اختیار خواهید داشت.

رقبا

به رسم همیشه، اجازه دهید نگاهی به رقبای این محصول داشته باشیم:

 

iphone-6-02
iPhone 6
  • صفحه نمایش: ۴.۷ اینچ
  • رزولوشن: ۱۳۳۴ در ۷۲۰ پیکسل
  • پردازنده: Apple A8 دو هسته ای با توان ۱.۴ گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی: PowerVR GX6650
  • رم: یک گیگابایت
  • حافظه داخلی: ۱۶ گیگابایت
  • دوربین: ۸ مگاپیکسل
  • باتری: ۱۸۱۰ میلی آمپر
  • سیستم عامل: iOS 8
  • قیمت: ۲٫۶۳۰٫۰۰۰ تومان (آل دیجیتال)
Sony Xperia Z3 Compact
Sony Xperia Z3 Compact
  • صفحه نمایش: ۴.۶ اینچ
  • رزولوشن: ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل
  • پردازنده: اسنپدرگن ۸۰۱ چهار هسته ای با توان ۲.۵ گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی: آدرینو ۳۳۰
  • رم: ۲ گیگابایت
  • حافظه داخلی: ۱۶ گیگابایت با پشتیبانی از MicroSD
  • دوربین: ۲۰.۷ مگاپیکسل
  • باتری: ۲۶۰۰ میلی آمپر
  • سیستم عامل: اندروید ۴.۴.۴
  • قیمت: ۱٫۶۹۵٫۰۰۰ تومان (آل دیجیتال)
mini2
HTC One mini 2
  • صفحه نمایش: ۴.۵ اینچ
  • رزولوشن: ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل
  • پردازنده: اسنپدرگن ۴۰۰ چهار هسته ای با توان ۱.۲ گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی: آدرینو ۳۰۵
  • رم: یک گیگابایت
  • حافظه داخلی: ۱۶ گیگابایت با پشتیبانی از MicroSD
  • دوربین: ۱۳ مگاپیکسل
  • باتری: ۲۱۱۰ میلی آمپر
  • سیستم عامل: اندروید ۴.۴.۲
  • قیمت: ۱٫۱۲۵٫۰۰۰ تومان (آل دیجیتال)

جمع بندی

Galaxy_Alpha_008

سامسونگ با معرفی گلکسی آلفا نشان داد اگر بخواهد می تواند کارهای بزرگی را به انجام برساند. گلکسی آلفا محصولی بود که سامسونگ آن را با یک زبان طراحی جدید و بدنه ای فلزی به بازار عرضه کرد. این محصول بی عیب و ایراد نبوده و همانند هر دستگاه دیگری نقاط ضعف و قوت خودش را دارد.

اندازه نسبتا خوب، وزن سبک و خوش دست بودن طبیعتا اولین نکات مثبتی هستند که با آنها مواجه می شوید. دوربین و باتری دستگاه عملکرد خوبی را از خود به نمایش گذاشتند اما استفاده از یک نمایشگر ۷۲۰ پی آنچنان دلنشین نبود و با این مقدار هزینه ما کمتر از ۱۰۸۰پی نمی توان انتظار داشت. از طرفی نبود کارت حافظه جانبی هم قطعا برای برخی کاربران نقطه منفی آن محسوب می شود.

اما نکته ای که باید در نظر داشته باشیم این است که گلکسی آلفا اولین محصول در سری جدید است و سامسونگ در نسخه های آینده مشکلات فعلی را برطرف خواهد کرد. اما هر آنچه که هست، سامسونگ با گلکسی آلفا سعی کرد راه خود را در عرضه محصولات با فریم فلزی باز کند. ما این محصول را به فال نیک می گیریم و امیدواریم در آینده محصولات بسیار با کیفیت و قدرتمندی را از این کمپانی خواهیم دید.

گلکسی آلفا (نسخه اگزینوس ۵ با ظرفیت ۳۲ گیگابایت) با قیمت ۲٫۰۶۰٫۰۰۰ تومان در بازار ایران به فروش می رسد.

نقاط مثبت:

  • ظاهر زیبا و لوکس
  • خوشدست و وزن سبک
  • مصرف باتری بسیار مناسب
  • دوربین قوی
  • سخت افزار قدرتمند

نقاط منفی:

  • عدم پشتیبانی از کارت حافظه جانبی
  • کیفیت مکالمه نا امید کننده
  • نمایشگر ۷۲۰پی
  • اسپیکر مونو
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (79 مورد)
  • احمدرضا عبدی
    احمدرضا عبدی | ۲۰ دی ۱۳۹۵

    z3 compact بهتره

  • ولی
    ولی | ۲۹ آبان ۱۳۹۴

    دوستان الان با همین گوشی دارم براتون کامنت میذارم در حالی که بسیار کمیاب بود مدل اگزینوس رو گرفتم و محشره حرفای الکی رو باور نکنید گوشی فوق العاده ایه.

  • meti
    meti | ۲۰ آبان ۱۳۹۴

    دوباره سلام...الان تو بازر رنج قیمته 900 هزارو داره....و میشه گفت ده گوشیه ک تو میان رقیباش فوقالعادس با قیمتش...خودمم باهاش کار کردم...عملکردی فوق العاده داره...ب امیدعه موفقیتتون

  • رامین
    رامین | ۱۰ مهر ۱۳۹۴

    سلام وعرض ادب دو سوال لطفا جواب بدین 1-دوربین جلو الفا چطورهست؟درحد الکاتل ای دو ال ایکس هست 2-الفابهترهست یاa5 خواهشا زوووود.ممنون از سایت فوق العادتون

  • ReZa
    ReZa | ۱۸ شهریور ۱۳۹۴

    این بهتره یا کلکسی a 5 یا آیفون ۴

    • امیر
      امیر | ۲۷ شهریور ۱۳۹۴

      صد در صد آلفا

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی