دیجیاتو نویسنده استخدام می‌کند

پلی استیشن 4 تقریبا 40 درصد بیشتر از اکس باکس وان فروخته است [تحلیل]

تحلیل فروش کنسول های بازی در این نسل کار سختی شده. سونی روز به روز کنسول های بیشتری می فروشد و به موفقیتی کم سابقه طی سال های اخیر ادامه می دهد و از سمت دیگر مایکروسافت با ارائه بسته های مختلف با قیمت پایین، مرددین را به سوی خود می کشاند.

در حالی که سونی آخرین آمار از فروش کنسول اش را سریعا اعلام می کند، مایکروسافت وضعیت بازار را چندان به سود خود نمی بیند. اگرچه اکس باکس وان هم فروش بسیار خوبی در مقایسه با اکس باکس 360 داشته ولی به نظر می رسد فعلا در مقابل پلی استیشن 4 حرفی برای گفتن ندارد.

در ادامه مطلب تحلیلی داریم بر این آمار و اینکه مایکروسافت چقدر عقب تر از سونی قرار دارد.

مایکروسافت

xbox-one-vs-ps4

طبق تحلیل ها، پلی استیشن 4، حداقل 42 درصد بیشتر از اکس باکس وان طی ماه سپتامبر در سرتاسر جهان فروش داشته که این یعنی، سونی 59 درصد بازار کنسول های نسل جدید را در اختیار خود گرفته و سهم مایکروسافت هم 41 درصد است.

مایکروسافت اواسط ماه آپریل اعلام کرد که 5 میلیون واحد اکس باکس وان را به بازار عرضه کرده. چهار ماه بعد سونی در کنفرانس گیمزکام خود صریحا آب پاکی را روی دست آمریکایی ها ریخت. پلی استیشن 4، بیش از 10 میلیون واحد فروخته.

xboxone__9_-pc-games

تفاوت میان فروش و عرضه به بازار را نباید فراموش کنیم. وقتی گفته می شود n واحد کنسول به فروش رفته یعنی به دست مشتریان رسیده اما عرضه همان مقدار واحد یعنی قرار گرفتن در قفسه فروشگاه ها، یک مرحله قبل از رسیدن به خانه مشتری.

از آن زمان به بعد، سونی و مایکروسافت هر کدام دو بار آماری ارائه داده اند که البته مایکروسافت چندان در این مورد شفاف نبوده است. از آپریل تا ژوئن 1.1 میلیون واحد و از جولای تا آخر سپتامبر، 2.4 میلیون واحد کنسول فروخته شده، البته ترکیبی از هر دو کنسول نسل هفتم و نسل هشتم. بنابراین دقیقا نمی توان گفت که سهم اکس باکس وان از این 3.5 میلیون کنسول چقدر بوده است.

xboxone-ps4-stack-730x365

اگر در نظر بگیریم که مایکروسافت در چند ماه گذشته حتی یک اکس باکس 360 هم نفروخته، می توان نتیجه گرفت که رقم اکس باکس وان های عرضه شده به 8.5 میلیون رسیده است که بدون تردید باید آن را رد کنیم.

بنابراین چقدر اکس باکس 360 فروخته شده؟ ما قطعا رقم دقیقش را نمی دانیم اما بر اساس یک سری شواهد حدس و گمان هایی داریم. از آپریل تا سپتامبر 2013، مایکروسافت 2.3 میلیون اکس باکس 360 به بازار عرضه کرد، 0.5 میلیون کمتر از همین مقدار در سال 2012.

maxresdefault

ما باید در نظر بگیریم که این مقدار در سال 2014 همینگونه سقوط کرده که مسبب اصلی آن عرضه اکس باکس وان بوده. اما چقدر؟ بگذارید سمت اکس باکس وان را بگیریم و تصور کنیم فروش اکس باکس 360 فوق العاده بد بوده، یک سوم سال گذشته. یعنی 766 هزار واحد از 3.5 میلیون.

پس تا به اینجای کار تقریبا 2.75 میلیون اکس باکس وان فروخته شده که مجموعا می شود 7.75 میلیون واحد کنسول عرضه شده به بازار تا انتهای ماه سپتامبر.

PS4-vs-Xbox-One-1

یک بار دیگر به تفاوت مفهوم "عرضه شده" و "فروخته شده" اشاره می کنیم. مایکروسافت در بهترین و شاید حتی منطقی ترین حالت ممکن، 7.75 میلیون کنسول به بازار عرضه کرده. فروشگاه ها معمولا به مقدار مورد نیازشان سفارش ثبت می کنند و نه بیشتر.

مایکل پکتر در این مورد می گوید، هر فروشگاه به اندازه ای که تا 4 هفته آینده محصول در قفسه هایش باشد به کنسول سازها سفارش می دهد. بنابراین 7.75 میلیون کنسول عرضه شده در ماه سپتامبر احتمالا تا آخر اکتبر، 7.75 میلیون کنسول فروخته شده هستند.

به طور میانگین با در نظر گرفتن اینکه تقریبا 333 هزار واحد هنوز در قفسه فروشگاه ها قرار دارند و به فروش نرفته اند باید گفت 7.42 میلیون اکس باکس وان عملا به دست مصرف کننده رسیده است.

 

سونی

xbox-one-vs-ps4 (1)

برای پلی استیشن 4 لازم نیست تا این حد تخیل مان را به کار بیندازیم. سونی در تاریخ 12 آگوست رسما 10 میلیونی شدن کنسولش را جشن گرفت، 130 روز پس از آنکه جشن 7 میلیون فروش پلی استیشن 4 را جشن گرفتند. با این حساب، سونی روزانه بیش از 23 هزار واحد کنسول به دست مردم رسانده.

با این حال، از 12 آگوست تا انتهای سپتامبر، می توانیم در نظر بگیریم که در بدترین حالت ممکن، سقف فروش PS4 به 10.56 میلیون رسیده. حالا 10.56 را کنار 7.42 قرار دهید تا متوجه اختلاف 3.14 میلیون واحدی مایکروسافت با سونی بشوید.

maxresdefault (1)

حساب و کتاب ساده ای که انجام دهیم، در می یابیم که پلی استیشن 4 تقریبا 42 درصد از اکس باکس وان در زمینه فروش بهتر عمل کرده و عملا نزدیک به 59  درصد از بازار متعلق به سونی است. البته این را هم در نظر داشته باشید که میزان فروش برای سونی بسیار سخت گیرانه و برای مایکروسافت سخاوتمندانه در نظر گرفته شد. در حقیقت 59 به 41 که من در نظر گرفتیم شاید در حقیقت حتی 65 به 35 باشد.

حالا سوالی پیش می آید، آیا سونی با پلی استیشن 4 تا چند سال آینده به بازار چیره خواهد شد؟ احتمالا خیر. بازی سازها باید عقل شان را از دست داده باشند که به سادگی 40 درصد از سهم بازار کنسولی را فراموش کنند و برای سونی بازی انحصاری بسازند. بنابراین خردمندانه نخواهد بود اگر بگوییم سونی در حال تکرار دوران پلی استیشن 1 و پلی استیشن 2 است.

xbox-one-vs-ps4-1

اما با این حال مایکروسافت باید شدیدا نگران آمار فروش باشد. آمریکا به دست ژاپنی ها افتاده و بازار اروپا هم از آن پلی استیشن است. نقطه قوت مایکروسافت کجاست؟ فعلا هیچ جا. حتی بازی سازهایی مثل Respawn و Crytek هم در مورد همکاری و ساخت بازی انحصاری برای مایکروسافت چندان راضی نیستند.

به هر حال بعید به نظر می رسد مایکروسافت بتواند موفقیت نسل پیش خود را تکرار کند و علاوه بر بازار آمریکا، 50 درصد بازار را در انحصار خود بگیرد. سونی در ماه سپتامبر برای نهمین بار پیاپی صدرنشین آمریکا شد در حالی که سال گذشته، مایکروسافت بیش از 40 ماه در مسند قدرت بود.

مطالب مرتبط

8 قابلیت نهان اکس باکس وان که فقط کاربران حرفه ای از آن خبر دارند

اکس باکس وان اس به تازگی عرضه شده و در همین مدت زمان کوتاه موفق شده تا پلی استیشن 4 را پشت سر گذارد و کنسول محبوب تری دست کم در بازار ایالات متحده آمریکا باشد. با توجه به قابلیت های بیشتری که اکس باکس وان اس نسبت به پلی استیشن 4 اسلیم ارائه می دهد... ادامه مطلب

هدف مایکروسافت از ساخت پروژه اسکورپیو چیست؟

بخش گیمینگ مایکروسافت به یکی از کابوس وارترین دورانش قدم گذاشته است. تصمیم های اشتباه ردموندی ها از یک طرف و عرضه عناوین گوناکون برای پلی استیشن 4 از سویی متفاوت موجب شده تا بازیکن ها اعتماد خود را به این کمپانی آمریکایی از دست بدهند. اما آیا این پایان راهی خواهد بود که مایکروسافت... ادامه مطلب

بازی های رایگان ماه آینده سرویس اکس باکس لایو گلد مشخص شد

وب سایت رسمی اکس باکس اسپانیا، اخیرا از بازی های ماه مارس سرویس اکس باکس لایو رونمایی کرده و اعلام نموده که مشترکین این سرویس می توانند در ماه آتی میلادی، عناوینی نظیر Lords of the Fallen و Sherlock Holmes: Crimes and Punishments را به رایگان دانلود و تجربه کنند. بازی Crimes and Punishments از ابتدای... ادامه مطلب

بررسی Forza Motorsport 7؛ سمفونی موتورهای خشمگین

نمی دانم به خاطر می آورید یا خیر اما زمانی تلفن های همراه تاشو دنیای موبایل را قبضه کرده بودند و شرکت فنلاندی نوکیا با عرضه مدل های جذاب متنوع، جیب هایش را هر روز پر تر از دیروز می کرد. یا اگر به هنر و سینما علاقه دارید، احتمالا می دانید در حال حاضر در... ادامه مطلب

آینده کنترلرهای واقعیت مجازی؛ لمس اجسام به کمک دستاورد جدید مایکروسافت

واقعیت مجازی بستری در اختیار توسعه دهندگان بازی های ویدیویی قرار داده که می توان از آن به عنوان مرحله جدیدی از تکنولوژی یاد کرد. بازیکنان دیگر صرفاً تماشاگر اتفاقات و وقایع درون بازی نیستند و خود را در میان ماجرا حس می کنند؛ اما با این وجود هنوز یک جای کار می لنگد. یکی از مهم ترین... ادامه مطلب

شاید اکس باکس وان، استیم ماشین حقیقی باشد

هدست های عجیب و غریب فضایی را فراموش کنید. شاید والو (Valve) درک حقیقی از رویایی پی سی گیمینگ روی تلویزیون و درون اتاق نشیمن را نداشته باشد، اما مایکروسافت راه را بهتر از هر شرکت دیگری بلد است. فیل اسپنسر در دسامبر سال گذشته اعلام کرد که زمان آن رسیده تا مایکروسافت در مورد گیمینگ... ادامه مطلب

نظرات ۵۸

وارد شوید

برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود