ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

چرا هرگز در مصاحبه کاری نباید نارنجی پوشید؟

چرا کت و شلوار قهوه‌ای تان شما را فردی منفعل نشان می دهد ؟ چرا باید آبی کبود را به کناری بگذارید اگر شغل شما خلاقانه است و چرا هرگز نباید نارجی بپوشید؟ جواب این ...

سامه گل زاده
نوشته شده توسط سامه گل زاده | ۷ آبان ۱۳۹۳ | ۱۲:۰۰

چرا کت و شلوار قهوه‌ای تان شما را فردی منفعل نشان می دهد ؟ چرا باید آبی کبود را به کناری بگذارید اگر شغل شما خلاقانه است و چرا هرگز نباید نارجی بپوشید؟

جواب این سوال ساده است: چون رنگ ها قدرت دارند.

روانشناسی رنگ می گوید آنها می توانند شما را آرام کنند، گرسنه کنند، و حتی شما را عاشق کنند. اما آیا آنها می توانند برایتان کار پیدا کنند؟

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

با وجود آن که آنها ضعف دانش و تجربه شما را جبران نمی کنند، اما تحقیقات اخیر Harris Interactive نشان می دهد که انتخاب رنگ مناسب لباس می تواند در هنگام مصاحبه شما را در شرایط مثبتی قرار دهد. نتایج به دست آمده از نظرسنجی های انجام شده از مدیران روابط عمومی، منایع انسانی و متخصصین مربوطه نشان میدهد که استخدام کنندگان بین رنگ لباس و ویژگی های فردی متقاضی در حین زمان مصاحبه ارتباط برقرار می کنند.

بعنوان مثال:

  • مشکی مفهوم رهبری را می رساند.
  • قرمز رنگ قدرت است.
  • آبی این حس را ایجاد می کند که فرد در تیم عملکرد خوبی دارد.
  • خاکستری فرد را منطقی و تحلیل گر معرفی می کند.
  • سفید احساس منظم و مرتب بودن القا می کند.
  • سبز، زرد، نارنجی و بنفش با خلاقیت در ارتباطند.

Carol Davidson متخصص سَبک و عکس در نیویورک می گوید:

از نظر تصویری، ظاهر شما بیشتر گفتار شما از شما اطلاعات می دهد. و از میان همه آنچه که از گنجه لباس درمی آید، رنگ حرف اول را می زند.

علاوه بر ویرایش رزومه و آماده کردن توانایی هایتان در هنگام مصاحبه، انتخاب لباس مناسب عامل موثری در پیدا کردن شغل جدید به شمار می رود. انتخاب بهترین رنگ به شرکت مورد نظر بستگی دارد که به برخی از آنها اشاره می کنیم.

اگر برای شغلی خلاقانه مصاحبه می کنید، آبی کبود نپوشید

آبی کبود حاوی پیام هایی همچون صداقت، قابل اعتماد بودن، معتبر بودن است و می توان گفت این رنگ انتخابی عالی برای صنایعی نظیر حقوق یا دارایی محسوب می شود. اما اگر برای محیطی اقدام می کنید که خلاقیت حرف اول را می زند، در نظر داشته باشید که حس ناشی از این رنگ "محافظه کاری" است.

اگر برای شغل مدیریتی اقدام می کنید سیاه بپوشید

سیاه یک رنگ بسیار قوی است و نفوذ بالایی دارد. بیشتر افراد بر این باور هستند که این موضوع تاثیر خوبی است، اما باید در نظر داشته باشید که در اولین مصاحبه این حس را القا نکنید که شما قدرت بیشتری نسبت به فرد مقابل خود دارید. اگر برای شغلی اقدام کرده اید که مدیریت بخشی را بر عهده دارد و شما باید فردی موقر به نظر بیایید، مشکی انتخاب خوبی است.

بهتر است از پوشیدن لباس یک دست قهوه ای خودداری کنید

3036012-slide-s-3-brown

قهوه ای، قطب مخالف رنگ سیاه است. این رنگ این پیغام را می دهد که شما فردی ساده و مقاوم در برابر تغییر هستید. در مجموع این رنگ برای مصاحبه برای صنایع توصیه نمی شود.

مانند هر رنگ دیگری، قهوه ای ویژگی های مثبتی هم دارد، نشان از آسایش و اطمینان دارد. اما در صنعت که سرعت و خلاقیت نکات کلیدی هستند رنگ قهوه ای این حس را القا می کند که شما فردی منفعل و سنگین هستید.

توسی برای صنعت خوب است

یک انتخاب عالی برای مصاحبه کاری در محیط صنعتی توسی است. این رنگ حاوی پیام سرسختی، هوش و قابل اطمینان بودن است.

با توجه به این که گاهی رنگ توسی دست کم گرفته می شود، با توجه به نوع شرکت و صنعتی که برای مصاحبه آماده شده اید، می توانید از یک دستمال گردن قرمز، کراوات بنفش، بلوز زرد نیز استفاده کنید تا بخشی از شخصیت شما را نشان دهد.

قرمز احتمالا کمی بیش از حد تند است

قرمز نشان از قاطعیت و تهور دارد، اما برای مصاحبه ها پیشنهاد نمی شود. در بسیاری از شرکت ها رنگ قرمز کمی زننده به حساب می آید.

قرمز نشان می دهد که فرد مصاحبه شونده دارای خصوصیات اخلاقی همچون سرکشی، تهور و سماجت است. باید گفت مرز باریکی بین ادعا داشتند و سرسختی وجود دارد و به همین دلیل قرمز برای مصاحبه پیشنهاد نمی شود. اما ویژگی خاص این رنگ ممکن است برای شغل هایی در قسمت فروش یا حقوقی مناسب باشد.

می خواهید نشان دهید که به جزییات توجه می کنید؟ سفید بپوشید

بر خلاف قرمز، سفید رنگی است که حس تمیزی، خالص بودن، بی طرفی و آغاز دوباره را به فرد مقابل منتقل می کند. این معصومیت و پاکی نشان میدهد که به جزییات توجه می کنید و انتخاب خوبی برای مصاحبه است.

با سبز مصاحبه را آسان کنید و با زرد و بنفش اعلام کنید که شما بهترینید، اما لطفا نارنجی نپوشید

3036012-slide-s-9-orange

سبز رنگی است که معمولا با آرامش و سلامتی، کامیابی و ثروت همراه است. برای محیط هایی که به خلاقیت بیشتری نیاز دارند رنگ زرد یا بنفش توصیه می شود. بنفش بیانگر هنرمندی و یکتایی است، در حالیکه زرد بهینه بودن و خلاقیت را نشان می دهد.

اما نارنجی بدترین رنگ شناخته شده زیرا به مصاحبه کننده این حس را می دهد که مصاحبه شونده به اندازه کافی حرفه ای نیست.

روشن و تاریک

بدون در نظر گرفتن رنگ لباسی که برای پوشیدن انتخاب می کنید، باید تنالیته آن را نیز در نظر داشته باشید. همه رنگ تُن های مختلف دارند و می توان آنها را به گونه ای تغییر داد تا به رنگ مورد نظر دسترسی پیدا کنیم.

رنگ های تیره بعنوان رنگ های رسمی تر و معتبر تر شناخته می شوند در حالیکه رنگ های روشن شخص را صمیمی تر و دوستانه تر معرفی می کند. رنگ های روشن نشان از اعتماد به نفس دارند و رنگ های تیره شخص را محافظه کار تر نشان می دهد.

پوشیدن رنگ هایی با تضاد بالا مانند سیاه و سفید و یا سفید و آبی کبود شما را قوی تر نشان می دهد و هر چه میزان تضاد بین رنگ های انتخابی کمتر باشد شما صمیمی تر و نزدیک شدنی تر ظاهر می شوید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • مهدی
    مهدی | ۱۳ دی ۱۳۹۴

    نارنجی گفتی دلم ترکید
    اخه چرا مسدود شد چرا :)

  • bashmakh30
    bashmakh30 | ۸ آبان ۱۳۹۳

    نارنجی گفتی ووو کردی کبابم ;(

  • TROOL
    TROOL | ۷ آبان ۱۳۹۳

    هـــــــــــــــی نارنجی

  • فرزاد
    فرزاد | ۷ آبان ۱۳۹۳

    مسولین ایرانی همه یک دست قهوه ای هستن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی