ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گوگل و اندروید آب نبات چوبی: یک بار برای همیشه نگرانی های امنیتی را فراموش کنید

مدیر بخش امنیت نرم افزاری اندروید در گوگل یگ راز کوچک دارد: با وجود اینکه در منطقه پرجمعیت شهر سانفرانسیسکو زندگی می کند، در اکثر روزها در اصلی منزلش قفل نیست و او اصلا نگرانی بابت ...

حامد پورحسینی
نوشته شده توسط حامد پورحسینی | ۷ آبان ۱۳۹۳ | ۲۳:۳۰

مدیر بخش امنیت نرم افزاری اندروید در گوگل یگ راز کوچک دارد: با وجود اینکه در منطقه پرجمعیت شهر سانفرانسیسکو زندگی می کند، در اکثر روزها در اصلی منزلش قفل نیست و او اصلا نگرانی بابت این موضوع ندارد.

مشخص نیست که آیا "آدرین لودویگ" متکبر است، بیش از حد به همسایه های خود اعتماد دارد و یا از یک بیمه عالی بهره می برد. هر آنچه که هست این اقدام او یک پیام واضح دارد: من نگران امنیت خانه ام نیستم.

حالا لودویگ، مردی که در منزلش همیشه باز است، قصد دارد همین حس امنیت را به شما در رابطه با تلفن های همراه هوشمندتان بیاورد و می گوید دیگر نگران امنیت اندروید نباشید.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

fajb_kill_switch_01_jun2014

گوگل به زودی آخرین نسخه سیستم عامل اندروید را با نام "آب نبات چوبی" عرضه خواهد کرد و تیم امنیت نرم افزاری به مدیریت "آدرین لودویگ" به روزرسانی های بزرگی را به روی این پلتفرم پیاده سازی کرده اند. این سیستم عامل بنا به ادعای لودویگ، در هر شرایطی و هر دستگاهی، از اطلاعات کاربر محافظت می کند.

در جدیدترین بروز رسانی پلتفرم اندروید ۵.۰ آب نبات چوبی، گوگل به کل نحوه عملکرد سیستم امنیتی آن را عوض کرده. این شرکت می گوید حالا تمام امور امنیتی به صورت خودکار انجام می شود.

لودویگ در کنفرانسی در جواب به پاسخ خبرنگارانی که نظر او را در رابطه با مهم ترین به روزرسانی های اندروید آب نبات چوبی می پرسیدند چنین گفت: "من فکر نمی کنم در این دوران دیگر احتیاجی به وجود نگرانی دائمی کاربر در رابطه با امنیت باشد."

این حرکت نشانگر یک تغییر در میان سازندگان برتر تلفن همراه هوشمند از صرفا ایجاد ویژگی های امنیتی تا اجبار و همچنین سادگی در استفاده از آنها است. اندروید در حال حاضر سیستم عامل اصلی بیش از ۸۰ درصد تلفن های هوشمند در جهان است و دیگر تمرکز صرف به روی کاربر حرفه ای آنچنان منطقی نیست.

بنابراین گوگل در حال ایجاد یک رویکرد جدید همانند رقبایش همچون اپل است: فعال سازی قابلیت های امنیتی به صورت خودکار و حتی بدون نیاز به اطلاع کاربر از آن.

لودویگ در این رابطه می گوید:

وقتی صحبت از امنیت می شود، دیگر با طراحی یک دستگاه یا حتی میلیون ها گجت یکسان روبرو نیستیم. ما در حال ساخت سرویسی هستیم که این امکان را می دهد که از راه های مختلف بتواند امنیت اندروید دستگاه را حفظ کند.

یکی دیگر از دلایلی که گوگل بحث امنیت در برابر دزدیده شدن را بهبود بخشیده، این است که طبق آمار، اولین مشکل امنیتی دارندگان تلفن های هوشمند، این موضوع و همچنین گم شدن دستگاه است و متاسفانه رقم آن روز به روز در حال افزایش است.

کلید قطع اضطراری را بزن

c114

گوگل سه جواب برای این مشکل دارد: صفحه قفل دستگاه، که دسترسی مردم را به اطلاعات دستگاه می بندد؛ رمزنگاری دستگاه، که تقریبا جلوی هرگونه هک شدن و نفوذ غیر قانونی به دستگاه را می گیرد؛ و Android Device Manager که به شما این امکان را می دهد تا تلفن همراه خود را از راه دور پیدا و یا تمام اطلاعات آن را پاک کنید.

اما این سیستم یک قابلیت جدید به نام "کلید قطع اضطراری" یا "Kill Switch" دارد که تلفن همراه دزدیده شده را غیر فعال می کند. به بیان دیگر این ویژگی همان ریست کارخانه ای است که برای حذف شدن اطلاعات وارد کردن کلمه عبور گوگل الزامی بوده و در غیر این صورت دستگاه به طور کامل غیر فعال می شود.

phonethief-617x416

مشابه همین ویژگی را اپل سال گذشته در آیفون و آیپد پیاده سازی کرد اما آن را در ماه سپتامبر به طور رسمی در iOS 8 فعال کرد. کاربران اندروید آب نبات چوبی فعلا باید به صورت دستی این قابلیت را فعال کنند.

طبق قانونی که اخیرا در کالیفرنیا تصویب شده، تمام تلفن های هوشمند از تاریخ ۱ جولای ۲۰۱۵ باید با این قابلیت به فروش برسند اما اینکه گوگل به این مورد پایبند باشد یا خیر هنوز مشخص نیست. لودویگ در این رابطه که چرا گوگل این ویژگی را همین الان فعال نمی کند، اظهار داشت که این تصمیمبر اساس سیاست های مهندسی این شرکت در جهت آشنایی بیشتر کاربران با این سیستم گرفته شده است :

غالبا زمانی که ما در حال ایجاد ویژگی های جدید امنیتی هستیم، پیش از فعال سازی آن به صورت پیش فرض، به کاربر این فرصت را می دهیم که با این سیستم تعامل داشته باشد.

بر خلاف اعلام رضایت قانونگذاران نسبت به کلید قطع اضطراری، رمزنگاری از عدم رضایت FBI را در پی داشته و بارها نسبت به فعال سازی این قابلیت علیه اپل و گوگل اطلاعیه هایی را صادر کرده اند.

در سه سال گذشته، قابلیت رمزنگاری به صورت یک ویژگی دلخواه در اندروید موجود بود و حالا، در نسخه آب نبات چوبی به صورت پیش فرض فعال می شود. لودویگ می گوید با وجود این که قبلا این قابلیت کاملا اختیاری بود، ولی باز هم میلیون ها کاربر در سرتاسر دنیا آن را فعال کرده اند.

با این وجود او به این نکته اشاره کرد، افرادی که تلفن های همراه هوشمندشان را از نسخه قدیمی تر به اندروید آب نبات چوبی به روزرسانی می کنند، می بایست به صورت دستی این ویژگی را فعال کنند. درست بر خلاف این موضوع، اپل در iOS 8 به صورت اجباری این کار را برای تمام دستگاه های قدیمی و جدید انجام داد.

لودویگ می گوید تا مادامی که رمزنگاری اطلاعات تلفن همراه شما را در سطح سیستم عامل ایمن می کند، فعال بودن همیشگی صفحه قفل هم دسترسی نامحرمان را به دستگاه تان می بندد. این موضوع هم در اندروید آب نبات چوبی دستخوش تغییراتی شده و از این ببعد شما می توانید قفل تلفن هوشمند و تبلت اندرویدی خود را با یک دستگاه دوم مثل ساعت هوشمند یا خودروی خود باز کنید. همچنین قابلیت تشخیص چهره هم نسبت به قبل عملکرد بسیار بهتری را از خود به نمایش خواهد گذاشت.

به نظر می رسد گوگل به طور جدی قصد دارد امنیت کاربران را تا حد بسیار بالایی افزایش دهد. باید دید در نهایت به این هدف خواهد رسید یا خیر. شما از چه روش هایی برای حفظ امنیت تلفن همراه هوشمند خود استفاده می کنید؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (21 مورد)
  • navid_azadeh
    navid_azadeh | ۱۲ آبان ۱۳۹۳

    آقا.... این قرار بود ۱۲ آبان بیاد که، چرا نیومد؟

  • me
    me | ۸ آبان ۱۳۹۳

    دوستا نا به حال کسی از قابلیتandroid device manager استفاده کرده به صورت تستی یا ....واقعا جواب داده؟؟؟

    گوشی غیر از جی پی اس به نتم نیاز داره واسه کنترلش ؟؟؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی