ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

OneGet؛ تحولی قابل توجه در ابزار خط دستور ویندوز ۱۰

اگر شما از کاربران سیستم عامل لینوکس هستید و فکر می کنید سال ۲۰۱۵ برای کاربران ویندوز ۸ فاجعه و برای لینوکسی ها سال دسکتاپ است، سخت در اشتباه هستید. مایکروسافت به بهترین شکل ممکن تلاش ...

مجتبی بوالحسنی
نوشته شده توسط مجتبی بوالحسنی | ۱۰ آبان ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۰

اگر شما از کاربران سیستم عامل لینوکس هستید و فکر می کنید سال ۲۰۱۵ برای کاربران ویندوز ۸ فاجعه و برای لینوکسی ها سال دسکتاپ است، سخت در اشتباه هستید. مایکروسافت به بهترین شکل ممکن تلاش می کند تا اشتباهات ویندوز ۸ را در نسخه ی جدید این سیستم عامل یعنی ویندوز ۱۰ جبران نماید.

مطمئنا ویندوز ۱۰ برای کاربران بسیاری در سراسر جهان که دارای رایانه های رومیزی هستند، یک سیستم عامل رویایی خواهد بود. حال شرکت مایکروسافت قصد دارد در این نسخه، یک پکیج منیجر (Package Manager) را با آن همراه سازد. بله درست فهمیده اید؛ در ویندوز ۱۰ شما می توانید با نوشتن یک خط کد در پاورشل (ابزار خط دستور)، نرم افزارهایی مانند VLC یا FireFox و هزاران مورد دیگر را به راحتی نصب کنید.

اگر قبلا با توزیع های مختلف لینوکسی مانند اوبونتو و یا دبیان کار کرده اید، احتمالا متوجه شده اید که بسیاری از کاربران این سیستم عامل به بخشی به نام package management (مدیریت پکیج ها) می بالند. این در حالی است که کاربران ویندوز و یا مک برای نصب نرم افزارها، در حال حاضر باید از رابط های گرافیکی استفاده نمایند.  تا کنون چند بار پیش آمده که از نصب نرم افزارهای مورد نیازتان منصرف شده اید؟ اما کاربران لینوکس برای مثال با تایپ یک خط کد مانند: apt-get install vlc به راحتی قادر به نصب VLC خواهند بود.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

با اینکه اکثر ما از کاربران ویندوز هستیم، ولی باید اعتراف کنیم که نصب نرم افزارها و بروز نگه داشتن آن ها در سیستم عامل لینوکس بسیار دلپذیرتر و راحت تر است.‍

با این حال در ویندوز ۱۰ شاهد یک نصب کننده ی اختصاصی بر مبنای خط دستور خواهیم بود. در نسخه ی کنونی پیش نمایش فنی ویندوز ۱۰ نام این بخش OneGet است. شما می توانید با باز کردن ابزار خط فرمان در نسخه ی یاد شده از سیستم عامل مذکور و استفاده از امکان مورد اشاره به راحتی و با نوشتن کدهای یک خطی کوتاه، هزاران اپلیکیشن مختلف را نصب نمایید. مانند: Find-Package VLC و یا Install-Package Firefox، که اولی به پیدا کردن پکیج های مرتبط به VLC‌ و دومی به نصب نرم افزار فایرفاکس می پردازد.

به نظر می رسد با استفاده از OneGet امکان جستجو، افزودن سورس کد، نصب و یا حذف پکیج ها فراهم گردیده است و دستورات ابزار یاد شده درست مانند دستورات Chocolatey بوده که یکی از معروف ترین Package Manager های شخص ثالث برای ویندوز به حساب می آید.

2

OneGet در ابتدا به عنوان بخشی از نسخه پیش نمایش Windows Management Framework 5.0 رونمایی شد و اکنون مایکروسافت با توسعه ی آن قصد دارد قابلیت مورد بحث را استاندارد کرده و آن را با ویندوز ۱۰ همراه نماید. امکان یاد شده فقط از طریق ابزار خط فرمان ویندوز در دسترس خواهد بود که احتمالا برای بسیاری از کاربران حرفه ای و مدیران آی تی، بسیار آشناست.

اما مایکروسافت از پدید آوردن OneGet چه هدفی را دنبال می کند؟ احتمالا برنامه ی این شرکت ارائه ی API های این ابزار خواهد بود تا با استفاده از آن ها سایر اپلیکیشن ها نیز بتوانند با OneGet تعامل داشته و از امکانات آن بهره ببرند. کسی چه می داند؛ شاید با یک انقلاب در مدیریت اپلیکیشن های ویندوز روبرو گردیم.

البته می توان انتظار داشت که امکانات OneGet برای دریافت اپلیکیشن های دسکتاپ از ویندوز استور نیز قابل استفاده خواهند بود (در حال حاضر فقط قادر به نصب اپلیکیشن های مترو یا همان Mero Apps است). در سال آینده و چنین روزهایی ممکن است قادر باشید پاورشل را باز کرده و از دستوراتی مانند Install-Package Photoshop یا Update-Package Windows 10 به راحتی استفاده کنید!

همانطور که احتمالا می دانید شرکت مایکروسافت هفته ی قبل اولین بروزرسانی را برای نسخه ی پیش نمایش فنی ویندوز ۱۰ ارائه کرد و در واقع برنامه ی این کمپانی، ارائه ی بروزرسانی های قابل توجه در طی هر چند هفته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (31 مورد)
  • pyramid
    pyramid | ۱۱ آبان ۱۳۹۳

    همچین قایبلیتی واسه ما که اینترنت حجمی داریم و اکثر برنامه ها رو به صورت کرکی نصب می کنیم زیاد به درد نمیخوره!
    خوش به حال اونوریا!

  • Ehsan_Namaki
    Ehsan_Namaki | ۱۱ آبان ۱۳۹۳

    این حرکت ماکروسافت مثل تولید پراید وانت می مونه.
    ماکروسافت هیچ وقت به خاطر منافع کاربرانش به دنبال رفع باگ هاش نبوده و همیشه به دنبال پول بوده. به عنوان مثال MS12_020 این باگ از ویندوز xp تا 7 وجود داره. قابل توجه دوستانی که میگن
    "همه این ها نشانه است
    نشانه اینکه مایکروسافت به کاربران بیشتر توجه می کنه "

    من یک پن تسترم واسه همین رو خیلی از ماژول ها و او اس ها تستهای مختلفی رو انجام می دم، از همین رو نسبت به تست هایی که انجام دادم می تونم خیلی راحت به پاورشل اتک بزنم و دسترسی شل رو توی محیط مترپرتر بگیرم.
    ولی کلا از نحوه پول دراوردنش خوشم میاد یه حرکت میزنه، کلی آدم میرن میخرن.

  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۱۱ آبان ۱۳۹۳

    مایکروسافت خجالت نمیکشه این همه از مزایای سیستم عامل های لینوکسی و حتی مک کپی برداری میکنه؟!
    البته قبول دارم که به بهتر کردن ویندوز کمک کرده ولی ای کاش می شد با نوآوری های بیشتر، شاهد ابزارهایی برای بهتر کردن ویندوز باشیم...
    راستی من این خبرو ۵ روز پیش توی بروزنت خوندم... یکمی عقبی دیجیاتو!

  • آقای برنامه نویس
    آقای برنامه نویس | ۱۱ آبان ۱۳۹۳

    ویندوز یک زندان زیباست اما در هر صورت یک زندانه
    زنده باد دنیای آزاد گنو
    البته ماکروسافت تو خیلی چیزا از گنو الگو گرفته مثلا ویندوز 8 و 10 را از محیط گنوم الگو گرفته
    برادر های عزیز ایرانی اگر کپی رایت تو ایران برقرار بشه باز هم حاضرین خدا تومن براش پول بدید
    ایشالله یه روز ماکروسافت هم نابود بشه

  • رضا
    رضا | ۱۱ آبان ۱۳۹۳

    ویندوز از پایه خرابه. اینکه به روز میخواد جسچرهای او اس تن رو بدزده به روز پکیج منیجر لینوکس رو دوای دردش نیست.

    • opda511
      opda511 | ۱۱ آبان ۱۳۹۳

      فک کنم حال تو هم از پایه خراب باشه ها....

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی