ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کودکان سرطانی
تکنولوژی

ربات های شریف به کودکان سرطانی کمک می کنند

پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف شیوه جدیدی طراحی کردند تا ربات های انسان نما به درمان کودکان سرطانی کمک کنند. این آدم آهنی های مدرن وظیفه جلوگیری از مرگ و میر این دسته از بیماران را ...

حامد قاسمی نراقی
نوشته شده توسط حامد قاسمی نراقی | ۱۱ آبان ۱۳۹۳ | ۱۷:۰۰

پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف شیوه جدیدی طراحی کردند تا ربات های انسان نما به درمان کودکان سرطانی کمک کنند. این آدم آهنی های مدرن وظیفه جلوگیری از مرگ و میر این دسته از بیماران را بر عهده دارند.

کودکان مبتلا به بیماری سرطان (Cancer) در هنگام شیمی درمانی با استرس زیاد، اشتهای کم، خشم بسیار و افسردگی روبرو می شوند که به همین علت احتمال مرگ در بین آنها بسیار بالا می رود. این مساله برای روانشناسان چالش های جدی را پدید آورده است.

پژوهشگران طراحی رباتیک و اتوماسیون دانشگاه شریف موفق شدند با برنامه ریزی مناسب ربات های انسان نما، راه حل جدیدی را برای آرام شدن کودکان سرطانی به دنیای پزشکی معرفی کنند. این ربات می تواند در زمان درمان، بیماران را همراهی کند و فرآیند بهبود را تسریع بخشد.

در ادامه با دیجیاتو همراه شوید.

نتایج این پروژه تحقیقاتی در قالب مقاله ای با عنوان «تاثیر یک ربات اجتماعی انسان نما به عنوان دستیار درمانگر در فرآیند درمان کودکان مبتلا به سرطان» هفته گذشته، جایزه بهترین مقاله از ششمین همایش بین المللی ربات های اجتماعی سیدنی (استرالیا) را دریافت کرده است.

این نتایج نشان داد، استفاده از ربات‌ های انسان نما در کمک کردن به درمان، کاهش اضطراب، کاهش عصبانیت، افزایش اشتهای کودکان در غذا خوردن و مواردی از این قبیل به طرز شگفت‌انگیزی موثر و مفید است.

مینو عالمی یکی از مدیران تیم پژوهشی فوق درباره چگونگی شکل گیری این پروژه می گوید: در زمانی که به بیمارستان‌ های دارای بخش کودکان سرطانی مراجعه می‌کردم، در طول روز چندین بار کد ۹۹ را از بلندگو می‌شنیدم. این کد بیانگر فوت یک کودک سرطانی بود. همان جا به ذهنم رسید چطور می توان به این افراد کمک کرد. احساس کردم حتی اگر دو کودک را هم بتوانیم نجات دهیم در این راه موفق بوده ایم.

مینو عالمی - کودکان سرطانی

این پژوهشگر موفق ایرانی ادامه می دهد: پس از خریداری ربات‌ با برنامه ریزی مجدد به آن شخصیت دادیم و ربات را با بچه ها دوست کردیم. یکی از قسمت های کار ما ربات ماکارونی است.

وی توضیح می دهد: بچه ها به علت تزریق های دوره درمان، درد بسیار زیادی دارند. ما به آنها آموزش دادیم چگونه بدن خودشان را هنگام تزریق آماده نگه دارند که درد کمتری را احساس کنند .به گفته پزشکان و پرستاران، بچه هایی که آموزش دیده بودند در تزریق های بعدی همکاری بسیاری دارند.

محقق این پروژه کاربردی و موفق ادامه می دهد: در سناریوی بعدی روی تغذیه کودکان کار کردیم. این که چه غذایی را کی و چگونه بخورند. در واقع سراسر کار ما در این پروژه آموزش به حساب می آید.

دکتر عالمی می افزاید: در ایران به دلیل تعدد بیماران نیازمند درمان، پزشکان و پرستاران وقت یا حوصله آموزش دادن به بیماران را ندارند. اما ربات ما این کار را بدون کوچکترین مشکلی انجام می دهد. یکی از بارزترین خصوصیات این ربات تکرار زیاد آموزش ها برای کودکان است که در این افراد انگیزه زندگی ایجاد می کند.

علی مقداری، دیگر مدیر این پروژه تحقیقاتی با توجه به اهمیت تفاوت های فرهنگی در استفاده از ربات های انسان نما برای بهبود روند درمان کوکان سرطانی، تجاری شدن این پروژه را افقی می داند که نیاز به تحقیقات و فعالیت های بیشتر دارد.

علی مقداری

وی بیان می کند: این تحقیقات با وجود نتایج بسیار خوب اولیه هنوز به صورت یک ایده است و قابلیت تجاری شدن در این مرحله را ندارد. هم اکنون در حال الگوبرداری هستیم و سعی می کنیم این ربات ها را بومی سازی کنیم چون در سرتاسر ایران کودکان مبتلا به سرطان با فرهنگ های متفاوت وجود دارند و باید به همه آنها توجه شود.

دکتر مقداری در مورد مقاله ارائه شده به استرالیا می‌گوید: مسئولین همایش به ما اعلام کردند استفاده از ربات های انسان نما جهت کاهش استرس و درمان بچه های سرطانی برای اولین بار در دنیا اتفاق افتاده است.

در این تیم تحقیق علاوه بر دکتر عالمی و مقداری، گروهی متشکل از متخصصان علم رباتیک، زبان شناسی کاربردی و روانشناسی شامل اشکان قنبرزاده، لیلا جعفری مقدم و انوشه قنبرزاده نیز حضور دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (26 مورد)
  • emeliano
    emeliano | ۱۱ آبان ۱۳۹۳

    منم با یکی از این روبات ها پیش تر آشنا شدم!

  • emeliano
    emeliano | ۱۱ آبان ۱۳۹۳

    تیتر عالی بود! "شریف"

  • خدا...
    خدا... | ۱۱ آبان ۱۳۹۳

    خدا پشت و پناهتون
    ایکاش به امید روزی که همه دانشگاه‌ها مولد باشند.

  • علی
    علی | ۱۱ آبان ۱۳۹۳

    به نظرم اول ربات انسا نما رو بسازند بعد بیان ایده بدن بهتر هست.
    این ربات نشون داده شده در تصویر ربات NAO ساخت فرانسه هست که در ایران با قیمت 65 میلیون میشه خرید. البته قیمتش 8000 دلار هست.

  • Boomba
    Boomba | ۱۱ آبان ۱۳۹۳

    به حق این شبها امیدوارم خدا رخت عافیت بپوشونه این طفلان معصوم رو

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی