ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نتایج تحقیقی تازه: گوش کردن موسیقی غمگین ما را خوشحال تر می کند

نتایج تحقیقی تازه نشان داده که گوش دادن موزیک های غمگین منجر به بروز احساسات مثبت و خوشحال کننده در ما می شود. اگر این نتیجه صحیح باشد با کلیه تصوراتی که تا به حال ...

امیر صادقپور
نوشته شده توسط امیر صادقپور | ۱۳ آبان ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۰

نتایج تحقیقی تازه نشان داده که گوش دادن موزیک های غمگین منجر به بروز احساسات مثبت و خوشحال کننده در ما می شود. اگر این نتیجه صحیح باشد با کلیه تصوراتی که تا به حال در خصوص گوش کردن موسیقی های غمزده داشته ایم متفاوت خواهد بود.

نتیجه این تحقیق در نشریه PLOS ONE منتشر شده است. در این تحقیق که در دانشگاه برلین انجام شده از ۷۲۲ نفر در سراسر جهان نظرسنجی ای انجام شده است. در بخشی از این نظرسنجی از شرکت کنندگان خواسته شده که به موزیکی غمگین گوش کننده و پس از آن اثرات مثبت در روحیه این افراد مشاهده شده است.

در نتیجه گیری این تحقیق آمده که به نظر می رسد تاثیر موزیک های غمگین روی ما بروز احساسات مثبت از طریق تنظیم خلق و خوی منفی مان است.

به زبان دیگر، بر اساس این تحقیق، موزیک های غمگین مجموعه ای پیچیده اما مثبت از احساسات ما را برانگیخته می کنند. اغلب شرکت کنندگان در این تحقیق گفته اند که موزیک های غمگین خاطراتی خاص یا خوش را در زمان و مکانی خاص برای آنها زنده کرده اند. همچنین برخی از آنها از اینکه احساسات مثبت و آرامش بیشتری به واسطه گوش دادن به این موسیقی ها در آنها برانگیخته شده، شگفت زده شده اند. و حداقل سه نفر از این افراد اعلام کرده اند که تمامی این احساسات را با شنیدن مجدد این موزیک ها حس کرده اند.

نگارندگان این تحقیق نتیجه گرفته اند که این سبک موسیقی می تواند به ما در کار کردن روی برخی مشکلات خاص روحی کمک کند، چرا که تاثیر موسیقی روی تصورات و احساسات ما بسیار عمیق به نظر می رسد.

همچنین در این تحقیق بر روی نقشی که موزیک‌درمانی می تواند بر روی بهبود احساسات و بروز احساسات مثبت بیشتر در ما داشته باشد نیز بحث شده. با نتیجه این بررسی می توان بر روی کسانی که از ناپایداری احساسی رنج می برند، با استفاده از سبک های خاصی از موسیقی احساسات مثبت بیشتری القا کرد. موزیک برای این افراد می تواند نقشی درمانگر و تثبیت کننده برای احساساتشان بازی کند.

بنابراین دفعه بعد که شما در زندگی با موقعیتی ناراحت کننده مواجه شدید، شاید گوش دادن یک موزیک غمگین یا نه‌چندان شاد مانند Moonlight Sonata از بتهوون (که مورد علاقه شرکت کنندگان این تحقیق نیز بوده) بتواند حال شما را نیز تا حدودی بهبود بخشد.

برای مطالعه کامل این تحقیق به این آدرس مراجعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (56 مورد)
  • ben
    ben | ۲۲ آبان ۱۳۹۴

    خب محققا هم بعضی وقتها چرت و پرت زیاد میگن...

  • بارانا
    بارانا | ۹ مهر ۱۳۹۴

    من همیشه آهنگ های تتلو و آرمین2afmرو گوش میدم و گوش دادن این آهنگا ب من آرامش میده و باعث میشه خوشحال شم و البته بهم انرژی مثبت میده

  • saeed_ebrahimi
    saeed_ebrahimi | ۱۴ آبان ۱۳۹۳

    ‫‫و این سخنی است که از زمان ارسطو است، که همه آثارِ هنری از نقاشی، از موسیقی، از مجسمه سازی، و از همه آثارِ هنری و ادبی، دو نوعند : یا‬ ‫آثارِ فُکاهی هستند که اینها آثارِ مُبتذل و پَست و معمولی روزمره هستند. یا آثارِ مُتعالی و انسانی و خوب هستند، که اینها آثارِ غم انگیز، و تِراژدی‌اند؛‬ ‫چرا تِراژدی متعالی است؟ چرا؟ برای اینکه ساخته آن احساس انسان است در حالتی که دچارِ یک غم بزرگ شده و آن غم، کمبودِ این عالم ـ که در آن‬ ‫گرفتار است ـ و غم دور ماندن از آن نمیدانم کجایی که مال آنجا هست، میباشد.‬

    "دکتر علی شریعتی"

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی