ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

zte grand s lite
نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: ZTE Grand S lite

بیایید کمی از هیاهو و گرد و خاکی که سامسونگ، ال جی، اپل و یا حتی سونی با تلفن های گران قیمت خود به پا کرده اند، فاصله بگیریم. گاهی نیم نگاهی به میان رده ...

احسان سلطانی آزاد
نوشته شده توسط احسان سلطانی آزاد | ۱۴ آبان ۱۳۹۳ | ۲۲:۱۰

بیایید کمی از هیاهو و گرد و خاکی که سامسونگ، ال جی، اپل و یا حتی سونی با تلفن های گران قیمت خود به پا کرده اند، فاصله بگیریم. گاهی نیم نگاهی به میان رده ها و تصمیم برای بدست آوردنشان، خالی از لطف نیست.

بازار میان رده ها شاید در نگاه اول دارای هیجان کمتری نسبت به پرچمداران باشد، اما در میان همین محصولات اقتصادی، هستند دستگاه هایی که نسبت به قیمتشان عملکردی فراتر از انتظار از خود به نمایش می گذارند.

اینبار برای بررسی به سراغ محصولی از ZTE رفتیم. شرکتی چینی که در زمینه تولید تجهیزات مخابراتی نامی شناخته شده است. اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که شرکت مذکور جایگاهی در بین 10 تولید کننده بزرگ موبایل دنیا دارد. اما آیا بزرگترین بودن به معنای بهترین بودن است؟

پیشرفت سریع و فراگیر چینی ها در چند سال اخیر و مخصوصا در حوزه تولید و طراحی تلفن های هوشمند، رقبا را شگفت زده کرده است.

از سال 2012 زد تی ئی تصمیم گرفت تا خانواده محصولات Grand را معرفی و اعضای جدیدی را به آن اضافه کند. S Lite تازه واردترین عضو گرندها بوده و مفتخر به دریافت نشان بهترین طراحی از iF Product Design است. جایزه ای که برخی آن را مشابه اسکار برای طراحان می دانند.

به نظر می رسد دیگر وقت آن رسیده تا برچسب «کپی» را از «برخی» محصولات تولید کشور چین حذف کنیم. نظر شما چیست؟

در ادامه با بررسی دیجیاتو همراه باشید تا بیشتر با ZTE Grand S Lite و ویژگی های آن آشنا شویم.

طراحی

zte grand s lite

راستش را بخواهید، قبل از باز کردن جعبه S Lite، انتظار داشتیم تا از دید طراحی با یک موبایل سطح پایین مواجه شویم. اما به محض این که دستگاه را برای اولین بار مشاهده کردیم، برای چند ثانیه ای، فقط به آن خیره شدیم. در کمال تعجب، با محصولی روبرو بودیم که فراتر از انتظارمان ظاهر شده بود.

وزن، اولین نکته ای بود که جلب توجه می کرد. در اینجا بی شک با موبایلی مواجه هستیم که به نسبت ابعادش، چگالی کمی دارد. در میان محصولات کنونی شاید کمتر دستگاهی را بتوان پیدا کرد که مانند S Lite نمایشگری ۵ اینچی داشته باشد و وزن ۱۱۰ گرمی را از خود بر جای بگذارد.

استفاده از بدنه پلاستیکی کم ارزش را در این مورد می توانیم به عنوان یک ضعف مطرح کنیم. هرچند پرچمدارانی مانند لومیا 1020 نیز از پلاستیک فشرده در بدنه خود استفاده کرده اند ولی جنس به کار رفته بسیار مرغوب تر از موادی است که ZTE تصمیم گرفته تا در محصول خود استفاده کند.

هنگامی که S Lite را به پشت برگردانیم با قسمتی برجسته در بالای آن مواجه می شویم. این بخش خود را با رنگ سیاه از سایر اجزای بدنه متمایز کرده و ضخامت بیشتری را برای دستگاه به همراه آورده است.

zte grand s lite

البته این اولین بار نیست که در بین موبایل ها، بخشی از بدنه پشتی با برجستگی ساخته می شود. اگر به خاطر داشته باشید پیش از این نیز نوکیا در لومیا 1020 بخش دوربین را با ارتفاع بیشتری از سطح دستگاه طراحی کرده بود. در آن زمان ابعاد بزرگ لنز، نوکیا را به چنین اقدامی وا داشته بود، اما اینکه اکنون چرا ZTE این برجستگی را در دستگاه خود ایجاد کرده، دلیل چندان واضحی ندارد. احتمالا طراحان چینی صرفا خواسته اند تا طرحی متفاوت را خلق نمایند.

بخش ضحیم سیاه رنگ محل قرارگیری دوربین بوده و در کنار آن فلش ال ای دی و اسپیکر قرار گرفته است. همچنین حفره میکروفن حذف نویز نیز در همان جا قابل مشاهده است.

زد تی ئی توانسته ضخامت S Lite را به 6.9 میلیمتر برساند و آن را به عضویت باشگاه "باریکترین ها" درآورد. به طوری که قطر دستگاه 0.1 میلیمتر کمتر از Sony Xperia T3 بوده و هم تراز iPhone 6 قرار می گیرد.

لبه های تیز صفحه نمایش در هنگام سوایپ کردن کاملا احساس شده و به هیچ عنوان تجربه خوشایندی را با خود به همراه نمی آورند. این اتفاق به خاطر رخ می دهد که نمایشگر بالاتر از بدنه قرار گرفته است.

zte grand s lite

حسی که لبه های تیز نمایشگر S Lite منتقل می کنند، دقیقا متضاد آن چیزی است که محصولاتی همچون آیفون ۶ و یا نکسوس ۴ با خود به همراه می آورند. در دستگاه های مذکور، کناره های شیشه نمایشگر دارای خمیدگی اندکی است که اجازه می دهد انگشت هنگام سوایپ کردن به راحتی روی آن لیز بخورد.

لازم به ذکر است که  انتخاب محل قرارگیری بلندگو، احتمال پوشش آن توسط انگشتان را کم می کند. همین امر یک مزیت به حساب آمده و در عین حال می تواند به عنوان ضعف نیز مطرح شود، چرا که اگر S Lite را به صورت عادی روی میز قرار دهید، کاملا شیار اسپیکر پوشیده می شود.

حاشیه بالا و پایین صفحه نمایش کمی زیاد بوده و همین امر باعث شده تا دستگاه ابعاد بیشتری پیدا کند و طول آن به 142 میلی متر برسد. ضمن این که قرار گیری دکمه Power در قسمت بالایی، دسترسی به آن را بسیار دشوار می کند.

zte grand s lite

طراحان می توانستند این دکمه را در کناره های بدنه قرار دهند تا دسترسی به آن راحت تر باشد. در شرایط کنونی رساندن انگشت به دکمه Power زحمت بسیاری را می طلبد.

همانند اکثر تلفن های هوشمند، محل ورود هدفون نیز در بخش فوقانی دستگاه قرار گرفته است. همچنین در پایین صفحه نمایش دکمه های لمسی Home، Option و Back قرار داشته و توسط ال ای دی های سفید رنگ روشن می شوند.

در قسمت تحتانی بدنه، محل قرارگیری درگاه Micro-USB در وسط و حفره میکروفون در گوشه سمت چپ دیده می شود. در ناحیه راست بدنه، خشاب سیم کارت و در چپ آن نیز محل ورود SD Card تعبیه شده است.

 

نمایشگر

zte grand s lite

زد تی ئی تلاش کرده تا کیفیت صفحه نمایش مناسبی را برای S Lite درنظر بگیرد. همانطور که اشاره کردیم برای این موبایل از یک نمایشگر 5 اینچی با رزولوشن 1920 در 1080 استفاده شده است. همچنین تعداد پیکسل ها در هر اینچ به عدد 441 رسیده؛ عددی که برای یک موبایل میان رده بسیار عالی به حساب می آید و شرایط را به گونه ای فراهم می کند که تصاویر با جزئیات بالایی نمایش داده شوند.

در ساخت نمایشگر از تکنولوژی IPS استفاده شده که باعث می شود زاویه دید مناسبی با دستگاه همراه شود. کنتراست صفحه نمایش نیز در حد قابل قبولی بالا بوده و سعی شده تا رنگ های تشکیل شده بسیار عمیق باشند تا جایی که می توان آن را با ارفاق درحد پرچمداران سال گذشته دانست.

باید بگوییم که نمایشگر در محیط های پرنور عمل کردی ضعیف دارد و میزان روشنایی بالایی را ارائه نمی دهد. اگر بخواهید در زیر نور آفتاب از S Lite استفاده کنید، باید منتظر یک ناامیدی تمام عیار باشید. گویی زد تی ئی خواسته تا به ما یاداوری کند که با یک میان رده طرف هستیم و نباید انتظار زیادی از آن داشته باشیم.

درنهایت صفحه نمایش با پوشش گوریلا گلس محافظت شده است تا بدین گونه تا حد امکان نمایشگر دستگاه در برابر خط و خش از خود مقاومت نشان دهد.

 

نرم افزار

ZTE-Grand-S-Lite-UI-Sample002

همه کاربران نظر یکسانی در خصوص سفارشی سازی های شرکت های تولید کننده تلفن هوشمند ندارند. سامسونگ علاقه مند است تا آن جایی که ممکن است، انواع نرم افزارهای اختصاصی را درون سیستم عامل جا داده و ظاهر آن را نیز تغییر دهد. عمق اعمال تغییرات آن قدر است که دیگر سیستم عامل کوچک ترین شباهتی به اندروید خالص نداشته و به کلی لباسی نو برای آن دوخته می شود.

پسندیدن قالب ها و ظاهر های خاص برای سیستم های عامل در نهایت امری است که کاربران باید برای آن نظر بدهند. گروهی ظاهر اندروید خالص را می پسندند و برخی دیگر مایل هستند تا ظاهری متفاوت را انتخاب کند.

در S Lite نیز سعی شده تا حد امکان از دستکاری سیستم عامل دوری شود و ظاهری نزدیک به اندروید خالص در دسترس کاربر قرار گیرد. حال این امر می تواند به دلیل تنبلی کارخانه سازنده باشد، یا ارادت به سیستم عامل گوگل. هرچند که اگر حالت دوم صادق باشد، بهتر بود تا ZTE این موضوع را با برنامه ریزی برای ارتقا سیستم نشان می داد.

S Lite به صورت پیشفرض با اندروید ۴.۲ ارائه می شود و احتمالاخبری از به روز رسانی برای آن نیست. زد تی ئی برنامه ای برای ارتقا سیستم عامل S Lite به نسخه های بالاتر را اعلام نکرده و به احتمال زیاد نسخه فوق تا زمان بازنشستگی این دستگاه، همراهش خواهد بود.

بعد از مدتی استفاده از S Lite کاملا متوجه خواهید شد که سیستم عامل به شدت نیازمند به روز رسانی است، چرا که در هنگام بررسی به چندین باگ برخوردیم که قابل چشم پوشی نبودند.

مهم ترینشان این بود که نتوانستیم با S Lite به تماشای ویدئو های آنلاین موجود در صفحات وب، بپردازیم. به عنوان مثال هر وقت قصد داشتیم تا یکی از ویدئو های موجود در دیجیاتو را مشاهده کنیم، اختلالی در کارکرد نمایشگر مشاهده می شد. مشکل تا حدی بود که در نهایت ما را از انجام این کار منصرف کرد.

ابتدا احتمال دادیم که مشکل می تواند از مرورگر باشد. اما استفاده از مرورگر دیگر نیز به حل مشکل کمک نکرد. به نظر می رسد، یک به روز رسانی برای پردازنده گرافیک بتواند مشکل را مرتفع سازد.

Screenshot_2013-01-15-10-15-00

S Lite از یک اسپیکر کوچک استفاده می کند و می توانیم بگوییم که اختلاف چندانی با موبایل های موجود ندارد. اما زد تی ئی تصمیم گرفته تا با تعبیه نرم افزار Dolby صدای خروجی اسپیکر را فیلتر و آن را تغییر دهد تا «فراگیر» به نظر برسد! گویی سالها وقت صرف طراحی و تولید چنین اسپیکری شده است.

در این نرم افزار سعی شده تا از طریق پخش قسمتی از فیلم های پرفروش، تفاوت صدا با استفاده از تکنولوژی دالبی به کاربر نمایش داده شود. همینطور این امکان فراهم گشته تا تمامی صداهای خروجی نیز از کانال دالبی پخش شوند. درست است که زد تی ئی تلاش کرده تا در این قسمت سنگ تمام بگذارد، ولی حجم صدا با توجه به اندازه اسپیکر های تعبیه شده، نکته ای نیست که بخواهیم آن را یک قابلیت خاص و کلیدی درنظر بگیریم.

 

سخت افزار

IMG_9177

S Lite می تواند از دو سیم کارت همزمان فعال، پشتیبانی کند و قدرت پردازش خود را مدیون MTK6589T چهار هسته ای ساخت MediaTek با توان پردازشی 1.51 گیگاهرتز است. ما در حین آزمایش به این نتیجه رسیدیم که هنگام مالتی تسکینگ سرعت پردازش کاملا قابل قبول بوده و دستگاه در زمان اجرای اپلیکیشن های مختلف و پیمایش در منوها عملکردی روان دارد.

همینطور 2 گیگابایت حافظه رم برای S Lite تخصیص داده شده، تا بتوانید با خیال راحت و بدون نگرانی از کند شدن آن، به اجرای چندین اپلیکیشن متفاوت بپردازید. قطعا تعداد میان رده هایی که از این میزان رم برخوردارند، زیاد نیستند.

ZTE-Grand-S-Lite-UI-Sample001

اما عملکرد PowerVR SGX 544MP به عنوان پردازنده گرافیک بسیار نا امید کننده بود. این را نتیجه بنچمارک های مختلف به ما می گفت. با اجرای آن ها قبل از نصب بازی هایی با گرافیک سنگین، دریافتیم که گویی این موبایل توانایی اجرای آن ها را نخواهد داشت. S Lite در بنچمارک های AnTuTu و Basemark OS II به ترتیب به اعداد 17601 و 341 دست پیدا کرده و از همین رو در قعر جدول جای گرفته است.

16 گیگابایت مجموع فضای ذخیره سازی است که در اختیار دارید، اما حدود 14 گیگابایت آن قابل استفاده بوده و مابقی برای سیستم عامل رزرو شده است. S Lite فعلا با همین حجم از فضا ارائه می شود. از طرفی با کمک microSD می توانید تا حداکثر 32 گیگابایت فضای اضافه در اختیار داشته باشید.

از دیگر امکانات تعبیه شده، بلوتوث و وای فای است و این تلفن هوشمند می تواند تا نسل سوم از شبکه تلفن همراه را پشتیبانی کند البته نباید فراموش کرد که خبری از وجود چیپ NFC در آن نیست.

 

قابلیت های خاص

zte grand s lite

استفاده از دو سیم کارت همزمان را می توان تنها قابلیت خاص این تلفن هوشمند برشمرد. باید بگوییم در مدتی که این موبایل را در اختیار داشتیم، اتصال به دو اپراتور مختلف تلفن همراه به صورت همزمان و تقریبا بی نقص انجام می شد. درضمن با استفاده از قابلیت هایی که زد تی ئی در S Lite گنجانده، اختیار آن را داریم تا علاوه بر تغییر اپراتور پیش فرض، انتقال دیتا و ارسال و دریافت پیامک را از بین سیم کارت های موجود انتخاب کنیم.

معمولا قابلیت استفاده از چندین سیم کارت برای سازمان ها از اهمیت خاصی برخوردار است، چرا که به افراد زینفع این امکان را می دهد تا به صورت همزمان از خط شخصی و شرکتی خود بهره برده، بدون این مجبور باشند تا دستگاه اضافی با خود حمل کنند. با توجه به مشخصات سخت افزاری اشاره شده در بالا، ظاهرا زد تی ئی نیز خواسته تا بر نیازهای اینگونه افراد بیشتر تمرکز کند.

 

 

دوربین

zte grand s lite

S Lite می تواند تصاویر را از طریق دوربین عقب تا رزولوشن 13 مگاپیکسل و نسبت 4:3 ثبت کرده و همچنین دوربین 2 مگاپیکسلی جلو، شما را در تماس های تصویری همراهی می کند. برای ضبط ویدئو نیز می توانید تا حداکثر به خلق فیلم هایی با روزولوشن FULL HD بپردازید.

می توانیم بگوییم که دوربین از قدرت خوبی برخوردار است و تصاویر با وضوح مناسب و بسیار زنده به ثبت می رسند. عملکرد مایکرو نیز در حد قابل قبولی ست و می توان لنز دوربین را برای عکاسی بسیار به سوژه نزدیک کرد.

IF
برای مشاهده تصویر در سایز اصلی به روی آن کلیک کنید.

عکاسی پاناروما نیز با سرعت و دقت بالایی انجام شده و مرزهای اتصال تصاویر به هم به سختی قابل تشخیص است. در محیط های کم نوز نیز می توانید تصاویری با کیفیت و میزان نویز متوسط را ذخیره کنید.

برای جمع بندی می توانیم بگوییم که دوربین S Lite از پس نیازهای اولیه شما به خوبی برآمده، اما نباید انتظار عکاسی و فیلم برداری سطح بالا، همانند آن که پرچمداران ارائه می دهند را داشته باشید.

 

باتری

zte grand s lite

1780 میلی آمپر حداکثر ظرفیتی است که برای باتری در نظر گرفته شده. در هنگام استفاده از S Lite، صفحه نمایش بیشترین مصرف باتری را به خود اختصاص داده و با توجه به استفاده از پنل IPS، رزولوشن FHD و استفاده از دو باند برای شبکه تلفن همراه، مقدار باتری اختصاص داده شده، مناسب نیست.

در آزمایشی که ترتیب دادیم، S Lite توانست بدون وقفه تا 4 ساعت به پخش فیلم با کیفیت FULL HD پرداخته و نیز حداکثر 4 ساعت و 30 دقیقه مداوم را برای گشت و گذار در وب دوام بیاورد. در مصرف ترکیبی و با استفاده همزمان از دو سیم کارت در شبکه 3G نیز، در یک روز عادی، ما را همراهی کرده اما هنگامی که تعداد تماس ها، ایمیل و پیامک به اوج خود میرسید، مجبور به شارژ مجدد باتری قبل از پایان روز بودیم.

 

رقبا

Huawei Ascend P6

ascend-model2-w600

  • صفحه نمایش: IPS LCD
  • رزولوشن: 720 در 1280
  • پردازنده: Quad-core 1.5 GHz Cortex-A9
  • پردازنده گرافیکی: Vivante GC4000
  • رم: 2GB
  • حافظه داخلی: 8GB
  • دوربین: 8MP
  • باتری: Li-Po 2000 mAh battery
  • سیستم عامل: Android OS, v4.4.2 KitKat
  • قیمت: 855/000 تومان (آل دیجیتال)

 

Huawei Ascend P7

huawei-ascend-p7-2

  • صفحه نمایش: IPS LCD
  • رزولوشن: 720 در 1280
  • پردازنده: Quad-core 1.8 GHz Cortex-A9
  • پردازنده گرافیکی: Mali-450MP4
  • رم: 2GB
  • حافظه داخلی: 16GB
  • دوربین: 13MP
  • باتری: Li-Po 2500 mAh
  • سیستم عامل: Android OS, v4.4.2 KitKat
  • قیمت: 1/050/000 تومان (آل دیجیتال)

 

ALCATEL One Touch Idol X - 6040D

original-alcatel-one-touch-idol-x-ot6040d-dual-sim-alcatel-malaysia-untung1818-1312-23-untung1818@10-w600 

  • صفحه نمایش: IPS LCD
  • رزولوشن: 1920 در 1080
  • پردازنده: Quad-core 1.5 GHz Cortex-A7
  • پردازنده گرافیکی: PowerVR SGX544
  • رم: 2GB
  • حافظه داخلی: 16GB
  • دوربین: 13MP
  • باتری: Li-Ion 2000 mAh
  • سیستم عامل: Android OS, v4.2.1 Jelly Bean
  • قیمت: 1/030/000 تومان (آل دیجیتال)

 

جمع بندی

zte grand s lite

درست است که S Lite در بعضی از حوزه ها مانند گرافیک ضعیف عمل کرده ولی وزن دستگاه نسبت به سایز صفحه نمایش ناچیز بوده، همینطور طراحی آن امروزی و ضخامت بسیار کم است. این می تواند تلفن هوشمندی باشد که سازمان ها به دنبالش هستند، یا آن ها که نیازی به استفاده از پردازنده های قدرتمند گرافیک ندارند.

در پایان، عدم استفاده از باتری با حجم مناسب، مسئله ای نیست که به راحتی بتوان از آن عبور کرد. امروزه ظرفیت باتری های تلفن های همراه از اهمیت ویژه ای برخوردارند. شما نیاز دارید تا موبایلتان حداقل یک روز کاری را همراه تان باشد، بدون این که دغدغه تمام شدن زود هنگام آن را داشته باشید.

ZTE Grand S Lite با گارانتی سامتل در بازار ایران به فروش می رسد.

 

نقات مثبت

  • طراحی بدنه

نقاط منفی

  • پردازشگر گرافیک
  • حجم باتری

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (36 مورد)
  • mohammadh hossein
    mohammadh hossein | ۲۲ آبان ۱۳۹۳

    سلام به نویسندگان خوب دیجیاتو
    ممنون از بررسی های عالیتون دنبال یه سایت میگشتم که به بررسی ها اهمیت بدن و بیشتر گوشی هارو بررسی کنه که سایت شما رو پیدا کردم. واقعا ممنون بابت بررسی هاتون
    لطفا بررسی moto g 2014 رو هم بزارین
    با تشکر فراوان.

  • کیپ کالم
    کیپ کالم | ۱۶ آبان ۱۳۹۳

    گوشی جالبی نبود
    به نظرم ارزش خرید نداره

  • FCB
    FCB | ۱۶ آبان ۱۳۹۳

    چیزی واسه بررسی نداشتین اینو بررسی کردین D:

  • TROOL
    TROOL | ۱۵ آبان ۱۳۹۳

    مطلب خوبی بود تشکر.

  • Kolbert
    Kolbert | ۱۵ آبان ۱۳۹۳

    سلام
    کاش راجع به گوشی خوب پرستیژیو 5508 دو سیم هم بنویسین.
    من دو ماه پیش گرفتم و با هر گوشی در رنج قیمت 700 تومن مقایسه می کنم خیلی سرتر هست.
    Just Prestigio 5508 Duo

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی