ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اپلیکیشن پیام رسان مورد استفاده شما تا چه حد امن است؟

چه خوشتان بیاید چه نه، آن پیام های خنده دار، ناراحت کننده، شخصی، کاری، روزمره و حتی احتمالا عاشقانه که در اپلیکیشن های مختلف با دوستان، اقوام و همکاران خود رد و بدل می کنید، ...

امیر صادقپور
نوشته شده توسط امیر صادقپور | ۱۵ آبان ۱۳۹۳ | ۱۱:۰۰

چه خوشتان بیاید چه نه، آن پیام های خنده دار، ناراحت کننده، شخصی، کاری، روزمره و حتی احتمالا عاشقانه که در اپلیکیشن های مختلف با دوستان، اقوام و همکاران خود رد و بدل می کنید، بخشی از زندگی شما هستند. بخشی از زندگی که به احتمال زیاد اغلب اوقات از امنیتی که انتظارش را دارید برخوردار نیست. به همین دلیل بنیاد مرزهای دیجیتال (EFF) تصمیم گرفته اپلیکیشن های محبوب عمده کاربران را از لحاظ امنیت مورد بررسی قرار دهد. نتیجه این بررسی نیز به صورت عمومی منتشر شده است.

هفت فاکتور امنیتی در این اپلیکیشن ها مورد بررسی قرار گرفته و اگر لیست مربوطه را نگاهی بیاندازید مشاهده می کنید که تقریبا تمام اپلیکیشن ها به ظاهر رمزنگاری پیام ها را در بین راه انجام می دهند.

سرویس هایی مانند AIM ،BBM ،Viber و اغلب اپلیکیشن های محبوب این لیست، تنها همین یک فاکتور را پوشش می دهند و سایر فاکتورهای امنیتی فاقد پوشش دهی مناسب هستند. چرا که اغلب این سرویس ها رمزنگاری بین ابزاری که در آن استفاده می شوند و سرویس مورد نظر را انجام می دهند و این اپلیکیشن ها زحمت رمزنگاری متادیتاهای مربوط به گفتگوهای کاربران را به خود نمی دهند.

در این میان وضعیت اپلیکیشن هایی مانند Facebook Messenger ،Whatssapp ،Snapchat و Google Hangout اندکی بهتر است، اما این اپلیکیشن ها نیز تنها یک فاکتور بیشتر از اپ ها و ابزارهایی که پیشتر اشاره شد را پوشش می دهند. شرکت های سرویس دهنده این موارد درگیر ممیزی کدهای خود هستند. در این میان اپ های اختصاصی پلتفرم اپل تا حدودی بهتر به نظر می رسند.

در این میان اپلیکیشن Telegram که نسخه های مخصوص موبایل و دسکتاپ نیز دارد و به سرعت در حال محبوب شدن است علاوه بر امکانات و قابلیت های امنیتی در این بررسی امتیاز خوبی را از آن خود کرده. این اپلیکیشن علاوه بر رمزنگاری کامل محتوای پیام ها، به فرستنده و گیرنده اجازه می دهد پیام های رد و بدل شده را پس از مدت زمانی قابل تنظیم، از روی ابزارهای یکدیگر پاکسازی کنند. همچنین اپلیکیشن های Text Secure ،Silent Text ،Silent Phone و Red Phone نیز امتیاز کامل را در این بررسی EFF گرفته اند.

اما وضعیت در مورد سایر اپ ها چطور است؟ در این لیست تنها دو اپلیکیشن وضعیتی افتضاح از لحاظ امنیتی دارند. اپلیکیشن MXIT که یک شبکه اجتماعی در آفریقای جنوبی است و کمتر از ۵ میلیون کاربر دارد و دیگری اپلیکیشن QQ که این یکی دومین اپلیکیشن محبوب برای ۹۰۰ میلیون کاربر است! این دو تقریبا از هیچ یک از فاکتورهای مورد نظر EFF برخوردار نیستند و به شدت ناامن به نظر می رسند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (22 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۱۷ آبان ۱۳۹۳

    تلگرام از همشون بهتره

  • Mo30
    Mo30 | ۱۶ آبان ۱۳۹۳

    Line چی پس؟!

  • علیرضا جلیلی
    علیرضا جلیلی | ۱۵ آبان ۱۳۹۳

    من که از هایک استفاده میکنم. اونم امنیتش در حد تلگرامه اما سریع تر و با یکم امکانات بیشتر

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی