ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هشدار به کاربران iOS: از استورهای چینی دانلود نکنید؛ بدافزاری جدید تا کنون هزاران نفر را قربانی کرده است

یکی از مواردی که همواره کاربران اپل به آن افتخار کرده اند و فخرش را به کاربران دیگر سیستم عامل ها فروخته اند، نبود ویروس برای محصولات سیب دوست داشتنی بوده است. اما به نظر ...

مانی قاسمی
نوشته شده توسط مانی قاسمی | ۱۵ آبان ۱۳۹۳ | ۱۱:۲۰

یکی از مواردی که همواره کاربران اپل به آن افتخار کرده اند و فخرش را به کاربران دیگر سیستم عامل ها فروخته اند، نبود ویروس برای محصولات سیب دوست داشتنی بوده است. اما به نظر می رسد که این موضوع دیگر جای فخر فروشی ندارد، چرا که چینی ها خلا آن را پر کرده اند.

در ادامه مطلب با بدافزاری خطرناک آشنا می شویم که در طول شش ماه گذشته، آیفون، آیپد و حتی مک بوک های زیادی را در چین قربانی خود کرده است.

بدافزار مذکور WireLurker نام دارد. این بدافزار چندی پیش برای اولین بار توسط سازمان امنیت مجازی Palo Alto شناسایی شد و اطلاعات آن در اختیار کاربران قرار گرفت. به گفته این سازمان، WireLurker مانند یک تروجان در قالب برنامه های سیستم عامل OS X وارد مجموعه شده و می تواند اپلیکیشن های iOS را به ویروس آلوده نماید.

تا به حال ۴۶۷ اپلیکیشن آلوده گشته اند. جالب اینکه این اپلیکیشن ها تا کنون بیش از ۳۵۰ هزار بار دانلود شده اند و صد ها هزار کاربر را قربانی کرده اند. اما چگونه این میزان آلودگی در چین به ناگه گسترش پیدا کرده؟ جواب ساده است. سازنده بدافزار یک فروشگاه غیرقانونی اپلیکیشن در چین، به نام Maiyadi است.

در طول چند سال گذشته و به خصوص پس از تعطیل شدن Installous، فروشگاه های غیرقانونی چینی امکان دانلود رایگان اپلیکیشن های پولی iOS را در اختیار کاربران قرار دادند. اقدامی که هم اکنون تبعات آن در حال نمایان شدن است.

اما اگر بیشتر بخواهیم در مورد WireLurker صحبت کنیم، باید بگوییم که این بدافزار علاوه بر راه اشاره شده، از طریق USB نیز می توانید به دستگاه شما وارد شود. برای مثال اگر از شارژری به غیر از شارژر اصلی اپل استفاده می کنید، ممکن است خود را در معرض آلوده شدن به این بد افزار قرار دهید.

WireLurker به محض ورود به دستگاه، اطلاعات دفترچه تلفن شما را ذخیره می کند و سپس به سراغ پیام هایتان در iMessage می شود. هدف نهایی این بدافزار هنوز مشخص نیست و ممکن است برخی از ابعاد ویرانگر آن هنوز نمایان نشده باشد.

با توجه به اینکه کاربران ایرانی بسیاری از فروشگاه های چینی استفاده می کنند و اپلیکیشن ها را به صورت غیر قانونی دانلود می نمایند، بسیار محتمل است که این بدافزار راه خود را به ایران نیز باز کند. بر همین اساس توصیه می کنیم برای دانلود اپلیکیشن تنها از فروشگاه رسمی اپل استفاده نمایید و تا حد امکان از اتصال دستگاه خود به کامپیوتر های ناشناس خود داری به عمل آورید.

روزگاری اپل به نبود ویروس در اکوسیستم خود افتخار می کرد. بر همین اساس شاید اکنون دیدن دوباره یکی از تبلیغات این شرکت که در آن مایکروسافت برای حفره های امنیتیش به سخره گرفته می شود، خالی از لطف نباشد.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/MAC vs PC (Viruses).mp4"]

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (73 مورد)
  • محمد
    محمد | ۲۱ دی ۱۳۹۳

    سلام دوستان یه سوال داشتم ممنون میشم کمک کنید. من وقتی گوشیم رو میزنم تو شارژ دیگهنمیتونم باایفونم کار کنم تصویر کند میشه یعنی ویروس گرفته

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی