ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گوگل مپ چگونه ترافیک را پیش بینی می کند؟

مسیرهای سبز، زرد و قرمزی که گوگل مپ برای نشان دادن ترافیک روان، آهسته و سنگین استفاده می کند، کمک بزرگی برای پیدا کردن بهترین و سریع ترین راه به سمت مقصد است. اما گوگل ...

سامه گل زاده
نوشته شده توسط سامه گل زاده | ۱۶ آبان ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

مسیرهای سبز، زرد و قرمزی که گوگل مپ برای نشان دادن ترافیک روان، آهسته و سنگین استفاده می کند، کمک بزرگی برای پیدا کردن بهترین و سریع ترین راه به سمت مقصد است.

اما گوگل از کجا وضعیت ترافیک بین جایی که شما هستید و جایی که می روید را می فهمد؟

نقشه گوگل دید ترافیکی و پیشنهاد راه بهتر را بر مبنای دو نوع اطلاعات ارائه می دهد: اطلاعات پیشین درباره متوسط زمانی که افراد در روزهای خاص و زمان های خاص در آن قسمت از مسیر بوده اند به همراه اطلاعاتی که از سنسورها و تلفن های هوشمند درباره سرعت حرکت ماشین ها دریافت می کند.

در ادامه با ما باشید تا با ساختار پیش بینی گوگل مپ در تشخیص وضعیت ترافیک بیشتر آشنا شوید.

نسخه پیشین نقشه گوگل صرفا برمبنای اطلاعات به دست آمده از سنسورها کار می کرد که بیشتر آنها توسط آژانس های حمل و نقل دولتی یا شرکت های خصوصی نصب شده بودند و وظیفه شان منحصرا جمع آوری اطلاعات ترافیک بود. استفاده از رادار، مادون قرمز و تکنولوژی رادار لیزر، این سنسورها را قادر می کرد تا سایز و سرعت اتومبیل های در حال گذر را محاسبه و سپس آنها را به صورت بی سیم به سرور ها منتقل کنند.

اطلاعات این سنسورها برای به روز رسانی اطلاعات بلادرنگ استفاده می شود و پس از آن که جمع آوری شدند در انبار اطلاعات پیشین ذخیره می شوند تا برای پیش بینی حجم ترافیک در روزهای آینده مورد استفاده قرار بگیرند. اما اطلاعات سنسور ها فقط به بزرگراه ها و جاده های اصلی محدود می شود چرا که این سنسورها عموما در همین مکان ها نصب شده اند.

image00

از سال ۲۰۰۹، گوگل برای جمع آوری اطلاعات مربوط به ترافیک از crowdsourcing استفاده کرد تا دقت پیش بینی هایش را افزایش دهد. وقتی کاربران موبایل اندروید اپلیکیشن نقشه گوگل خود را باز می کنند در صورتی که GPS آن فعال باشد، موبایل اطلاعاتی را به طور ناشناس به گوگل می فرستد. و بدین شکل گوگل اطلاعات مربوط به سرعت اتومبیل را به دست می آورد. نقشه گوگل به طور دائم اطلاعات به دست آمده از تمام اتومبیل ها را با یکدیگر ترکیب کرده و بدین ترتیب قادر می شود خط های رنگی مربوط به وضعیت ترافیک را در اختیار کاربران قرار دهد.

هر چه تعداد راننده هایی که از این اپلیکشن استفاده می کنند بیشتر باشد، پیش بینی وضعیت ترافیک قابل اطمینان تر می شود. نقشه گوگل می تواند با دسترسی به متوسط سرعت اتومبیل هایی که در یک مسیر حرکت می کنند احتمال خطای سیستم را کاهش دهد و توقف با دلایل متفرقه را جزو مشکلات ترافیکی به شمار نیاورد.

اگر نقشه گوگل به هر دلیلی اطلاعات کافی برای نمایش ترافیک قسمتی از مسیر نداشته باشد آن را به رنگ خاکستری نشان می دهد.

به علاوه، با استفاده از اپلیکیشن Waze از سال ۲۰۱۳، گوگل اِلِمان های انسانی را به محاسبات ترافیک اضافه کرد. راننده ها با استفاده از این اپلیکیشن اتفاق های ترافیکی نظیر تصادف، خرابی ماشین، خرابی جاده را گزارش می دهند. این گزارش های بلادرنگ در نقطه هایی مجزا آیکن هایی که نشان دهنده موضوعات مختلفی، نظیر تعمیرات، خرابی یا دوربین کنترل سرعت هستد، در نفشه ظاهر می شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (32 مورد)
  • ارش
    ارش | ۲۷ آبان ۱۳۹۴

    اطلاعاتش خیلی غلط داشت الکی زده بود ترافیکه من کلی مسیرم رو دور کردم بعدا دوستم که از همون راه اومده بود می گفت هیچی خبری نبوده

  • BuBo
    BuBo | ۱۶ آبان ۱۳۹۳

    یه سوال خیلی وقته ذهن منو درگیر کرده، دوستان اگه اطلاعات دارن منو توجیح کن.
    این تعریفی که از here میکنن بابت چیه؟ چه امکانات فوق العاده ای نصبت به google map داره که انقدر تعریفشو میکنن؟

    ممنون میشم منو توجیح کنید، با در نظر گرفتن این که دقت google map واسه ما ایرانی ها واقعا فوق العاده ست.

    • اشکواری
      اشکواری | ۱۸ آبان ۱۳۹۳

      تفاوت اصلی در اینه که در نقشه نوکیا میتوانید به صورت آفلاین نقشه را داشته باشید. به اینصورت که زمانی که به وایفای وصل هستید نقشه یک کشور را کلا داونلود میکنید و دیگر زمان استفاده از نقشه و راهیابی فقط اطلاعات ترافیک را دانلود میکنید ولی در نقشه گوگل هربار باید کل نقشه مسیر داونلود بشود. این باعث صرفه جویی عمده در مصرف دیتا موبایل می شود.
      البته به صورت موردی می توان یک مسیر خاص را در گوگل بصورت آفلاین استفاده کرد ولی دردسر خاص خودش را دارد.
      استفاده آفلاین از نقشه روی باطری هم اثر مثبت دارد چرا که اینترنت 4g و 3g در صورت اتصال دایم باطری قابل توجهی مصرف میکند.

  • کیپ کالم
    کیپ کالم | ۱۶ آبان ۱۳۹۳

    دست گوگل درد نکنه حالا اگه من تو خیابون در حال پیاده روی باشم و از گوگل مپ استفاده کنم منم جزو ترافیک حساب می کنه ؟

  • FCB
    FCB | ۱۶ آبان ۱۳۹۳

    تا قبل از این فکر میکردم گوگل میاد از تموم خیابونا انلاین فیلم برداری میکنه :)

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی