ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ایلان ماسک
تکنولوژی

ایلان ماسک به دنبال ارسال ماهواره های کوچک به فضا با هدف فراهم آوردن دسترسی همگان به اینترنت

کمپانی ایلان ماسک موسوم به اسپیس اکس که در عرصه ی صنعت فضایی فعالیت دارد اهداف و برنامه های مختلفی را دنبال می کند که شاید یکی از خبرساز ترین آنها تلاش این شرکت برای فرستادن ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱۷ آبان ۱۳۹۳ | ۱۲:۴۷

کمپانی ایلان ماسک موسوم به اسپیس اکس که در عرصه ی صنعت فضایی فعالیت دارد اهداف و برنامه های مختلفی را دنبال می کند که شاید یکی از خبرساز ترین آنها تلاش این شرکت برای فرستادن انسان به کره ی مریخ محسوب گردد.

اکنون مدیر اجرایی اسپیس اکس که مدیریت شرکت تولید کننده خودروهای الکتریکی تسلا را نیز بر عهده دارد از ماموریت منحصر به فرد دیگری صحبت به میان آورده: در مدار قرار دادن کوچکترین ماهواره های جهان.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

بر مبنای گزارشی که وال استریت ژورنال در روز جمعه منتشر کرده است ماسک با همراهی مدیر اجرایی پیشین گوگل، Greg Wyler، مشغول کار برای یافتن راهی هستند تا بتوانند ۷۰۰ ماهواره با وزن کمتر از ۱۱۳ کیلوگرم را تولید و به فضا ارسال کنند.

این گزارش می افزاید کمپانی اسپیس اکس که در سال ۲۰۰۲ توسط ماسک بنیان نهاده شده اکنون در کالیفرنیا ساکن بوده و قوی ترین شرکت خصوصی فعال در صنعت هوا فضا به حساب می آید و حالا این شرکت به دنبال ارسال انبوه ماهواره ها به بیرون از اتمسفر زمین است.

معروف ترین و بزرگترین ناوگان ماهواره ای متعلق به کمپانی پیشتاز ایریدیوم کامیونیکیشنس (Iridium Communications) است و ارسال ۷۰۰ ماهواره توسط اسپیس اکس به فضا سبب می شود شرکت مذکور ناوگانی ۱۰ بار بزرگتر از آنچه برترین برند فعال در صنعت ماهواره در اختیار دارد را متعلق به خود نماید. هر یک از ماهواره های کمپانی ماسک ابعاد و وزنی تقریباً نصف کوچکترین محصول تجاری تولید شده در این عرصه را دارا خواهند بود.

Wyler بنیانگذار شرکت WorldVu Satellites محسوب می شود که کنترل طیف های رادیویی متعددی را در اختیار دارد. به گزارش ژورنال مشارکت وی با ماسک با این هدف صورت می گیرد که بتوانند با بهره گیری از طیف هایی که در اختیار او قرار دارند و ماهواره های اسپیس اکس دسترسی به اینترنت برای مردم در سراسر کره زمین را میسر نمایند، ایده ای که تا کنون کمپانی های دیگری مانند فیس بوک و گوگل با استفاده از پهبادها و ماشین های مخصوص و منحصر به فرد به دنبال محقق کردنش بوده اند.

نمایندگان اسپیس اکس و همینطور World Vu Satellites تا کنون حاضر نشده اند در مورد گزارش مذکور اظهار نظری کنند. کمپانی فضایی متعلق به ماسک تا کنون محموله های متعددی را به فضا ارسال داشته است که برخی از آنها متعلق به ناسا و ایستگاه فضایی بین المللی بوده اند.

در ماه سپتامبر نیز اسپیس اکس موفق شد قرار داد دیگری به ارزش ۲.۶ میلیارد دلار با ناسا منعقد کند که بر مبنای آن، این شرکت در کنار کمپانی قدرتمند هواپیماسازی بویینگ به طراحی و ساخت فضاپیماهای آتی حمل کننده فضانواردان آمریکایی خواهند پرداخت.

شراکت تجاری یاد شده بین اسپیس اکس و WorldVu Satellites نه تنها هدف کاهش وزن ماهواره ها را دنبال می نماید بلکه به دنبال راه حل های منطقی برای رساندن هزینه ی تولید این تجهیزات به کمتر از یک ملیون دلار است در حالیکه ساخت ماهوراه های استاندارد فعلی چندین میلیون دلار هزینه در بر دارند.

تلاش قبلی Wyler در این زمینه توسط کمپانی دیگری که خود او با عنوان O3b Networks تاسیس کرده بود هرگز به موفقیت نرسید و علیرغم کوشش های فراوان وی آزمایشگاه گوگل اکس که محصولاتی مانند عینک گوگل و... از دل آن بیرون آمده اند هرگز به ایده هایش روی خوش نشان ندادند.

اسپیس اکس در کنار World Vu Satellites ممکن است برای عملی کردن پروژه ی یاد شده نیاز به بودجه یی ۱ میلیارد دلاری داشته باشند و از همین رو ماسک و Wyler به دنبال شرکای تجاری تازه ای که در زمینه ی ماهواره ها فعالیت داشته باشند هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (21 مورد)
  • atrin_salehi
    atrin_salehi | ۱۸ آبان ۱۳۹۳

    اقای ماسک یکی از شخصیت های خلاق و با ارزش دنیای تکنولوژیه با افکار و اعمال خاصش باعث پیشرفت خیلی سریع دنیای ماشین ها شده

  • TROOL
    TROOL | ۱۸ آبان ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی