ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هفت آرم سابق شرکت های تکنولوژیک

نماد یک شرکت، بخشی مهم از قدرت هر برند است. یک لوگوی خوب، نشان دهنده ی هویتی است که در پس آن قرار گرفته. برخی از برندهای معروف کنونی در ابتدا بسیار ناشناس بوده اند. در سال ...

مجتبی بوالحسنی
نوشته شده توسط مجتبی بوالحسنی | ۲۰ آبان ۱۳۹۳ | ۱۹:۵۰

نماد یک شرکت، بخشی مهم از قدرت هر برند است. یک لوگوی خوب، نشان دهنده ی هویتی است که در پس آن قرار گرفته.

برخی از برندهای معروف کنونی در ابتدا بسیار ناشناس بوده اند. در سال ۱۹۷۵ کارولین دیویدسون مبلع ۳۵ دلار را برای ایجاد لوگو های Nike و Swoosh هزینه کرد و اکنون پس از ۴۰ سال می بینیم که هنوز هم تغییری در آنها به وجود نیامده است.

در سال ۲۰۰۸ شرکت پپسی یک میلیون دلار به گروهی موسوم به Arnell پرداخت کرد تا لوگوی شرکتش را به روز کنند. حتی شرکت هایی وجود دارند که ده ها میلیون دلار را برای طراحی لوگو هزینه کرده و می کنند.

اما شرکت هایی که لوگوی آنها به تنهایی به یک برند تبدیل شده است چگونه اند؟ برای مثال شرکت اپل با نماد نقره ای صیقل خورده اش.

لوگوهای مربوط به فناوری اغلب تاریخچه ای طولانی، و گاهی نامشخص دارند. ما در این مطلب قصد داریم شما را با تاریخچه ی مختصری تعدادی از لوگوی های شرکت های تکنولوژیک معروف دنیای فناوری آشنا نماییم.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

اپل (Apple)

اولین نماد اپل در سال ۱۹۷۶ ایجاد شد. این لوگو از چیزی شبیه به نسخه های خطی صفحات قرن ۱۷ میلادی الهام گرفته است.

apple-original-logo

این لوگو اسحاق نیوتون را نشان می دهد که در زیر درخت سیب نشسته است. این لوگو توسط Ronald Wayne که یکی از موسسان اپل بود، طراحی شد.

مایکروسافت (Microsoft)

original-microsoft-logo

لوگوی مایکروسافت به قرن ۲۰ تعلق داشت ولی حداقل شبیه به آن بود. نما و حس این لوگو دیسکوهای دهه ی ۱۹۷۰ را یاد آور میشد. همچنین لوگوی مورد بحث بر این نکته تاکید دارد که مایکروسافت یک شرکت نرم افزاری و میکروکامپیوتری است. اولین نام انتخابی این شرکت Micro-Soft بود.

آی بی ام (IBM)

Original_IBM_Logo

قبل از ظهور اپل و مایکروسافت، شرکت آی بی ام با تولید سیستم های نگهداری زمان، مقیاس وزن، دستگاه برش گوشت و پانچ کارت معروف شده بود. آی بی ام در ابتدا به عنوان یک شرکت ثبت زمان در سال ۱۸۸۸ تاسیس گردید. اما در سال ۱۹۲۴ نام شرکت یاد شده به International Business Machines (ماشین های بین المللی تجاری) تغییر یافت و این موضوع دلیلی برای طراحی لوگویی جدید به شمار می رود.

کانن (Canon)

first-canon-logo

در سال ۱۹۳۴ دو مخترع ژاپنی دوربینی را در سایه ی لابراتوار Precision Optical Instruments تولید کردند. دوربین یاد شده در ابتدا Kwanon نام گرفت. کلمه ی Kwanon با شعله های آتش و چندین نوع اسلحه در این لوگو نمایان بود. مخترعین دوربین مورد بحث در هنگام ثبت نشان تجاری خود برای ساده تر کردن اسم دوربین آن را Canon نامیدند.

موتورولا (Motorola)

logo-motorola

در سال ۱۹۳۰ گالوین شیکاگویی، رادیوهای مخصوص خودرو محبوب موتورولا را تولید می کرد. این نام از ترکیب دو کلمه ی Motor و Ola ایجاد شد.

رادیو جدید تولید شده توسط پائول گالوین دلیلی بود تا وی نام شرکت خود را به Motorola تغییر دهد. خط تولید این شرکت با گذشت هر سال به خوبی تکامل یافت.

نوکیا (Nokia)

nokia-original-logo

به لطف خرید شرکت نوکیا توسط مایکروسافت، نام نوکیا باز هم بر سر زبان ها جاری شد. اما مانند شرکت آی بی ام، آغاز فعالیت این شرکت نیز به قرن ۱۹ میلادی بر می گردد.

کنوت فردریک یک آسیاب چوبی را در فنلاند تاسیس نمود و نام یکی از شهرهای نزدیک را برای این آسیاب انتخاب کرد. نوکیا نام فنلاندی یک حیوان است. شرکت مدرن نوکیا پس از ادغام با یک شرکت فنلاندی دیگر در سال ۱۹۶۷ متولد شد.

این شرکت تولید محصولات مختلف خود را متوقف کرد و پا به دنیای ارتباطات راه دور و تلفن ها گذاشت.

زیراکس (Xerox)

xerox-logo

زیراکس در سال ۱۹۰۶ به عنوان تولید کننده ی کاغذ و تجهیزات عکاسی تاسیس شد. بیست سال بعد، چستر کارلسون مخترع پروسه ای که الکتروفتوگرافی نام گرفت، وارد شرکت زیراکس شد تا اگر این شرکت تمایل داشت بر روی تکنولوژی جدید او سرمایه گذاری نماید.

در سال ۱۹۵۹ اولین دستگاه فتوکپی توسط شرکت مورد بحث تولید و روانه ی بازار گردید. نام این دستگاه Xerox 914 بود و موفقیت بسیار بزرگی را برای شرکت زیراکس به ارمغان آورد که این شرکت تا آن زمان به خود ندیده بود. زمانی که عصر دیجیتال عکاسی فرا رسیذ، شرکت مورد بحث نیاز به یک نماد جدید را احساس کرد.

•••

مواردی که در این مطلب ذکر شد تنها بخشی از تغییرات این شرکت ها است. نظر شما در مورد لوگوی سابق شرکت محبوبتان چیست؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (19 مورد)
  • shayan_Q9
    shayan_Q9 | ۲۱ آبان ۱۳۹۳

    اپل از همش جالب تر بود..........حالا خیلی مفهومی شده...

    :apple:

  • MS.Adnan
    MS.Adnan | ۲۱ آبان ۱۳۹۳

    خداییش لوگوی اپل خیلی ضایع بود! الان خیلی قشنگه.
    نوکیا هم که کارش آسیاب بود بعدش چوب بری. ماهی این وسط چیکاره است؟
    بهترین لوگویی که اهداف شرکت رو میرسونه لوگوی سابق ایران خودرو روی پیکان بود که دقیقا شکل فرغون بود. کیفیت تولیدات شرکت رو به صورت کاملا دیداری و حسی نمایش میداد.

  • علی
    علی | ۲۱ آبان ۱۳۹۳

    عجب ها !!!
    خدا رو شکر که عوض شدن!!!!
    اگه عوض نمیشدن چی میشد؟!!!!

  • BuBo
    BuBo | ۲۱ آبان ۱۳۹۳

    در مورد کنون دوستم چندین سال پیش گفت که اسم یکی از خدایان بودا بوده که بعد اعتراض نوع نوشتاریش رو عوض کردن، الان تازه دیدم، جالب بود

  • عــــــامـــــــــر
    عــــــامـــــــــر | ۲۰ آبان ۱۳۹۳

    لذت بردم اما خداروشکر که همشون عوض شدن مایکروسافت و اپل افتضاح بودن خداییش

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی