ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

شکست سرچشمه رشد و موفقیت است

برکسی پوشیده نیست که بزرگترین ترس اغلب ما، ترس از شکست است. ولی اگر شکست یک اتفاق خوب باشد چطور؟ آلبرت انیشتن، یکی از بزرگ ترین دانشمندان تاریخ در این رابطه می گوید: «شکست یک ...

سامه گل زاده
نوشته شده توسط سامه گل زاده | ۲۰ آبان ۱۳۹۳ | ۱۳:۰۰

برکسی پوشیده نیست که بزرگترین ترس اغلب ما، ترس از شکست است. ولی اگر شکست یک اتفاق خوب باشد چطور؟

آلبرت انیشتن، یکی از بزرگ ترین دانشمندان تاریخ در این رابطه می گوید: «شکست یک پیروزی در حال پیشرفت است.»

بزرگترین دانشمندان و محققین نیز بارها در طی مسیر خود با شکست مواجه شده اند. توانایی برخورد با شکست ها و ترس ها رهگشای بزرگترین تغییرات در زندگی و تجارت ما است.

در ادامه به بررسی پنج نکته می پردازیم که چرا لازم است که هر شخص و هر تجارتی در طول مسیر رسیدن به هدف، تجربهٔ شکست را داشته باشد. چرا که این موضوع سرچشمه رشد و موفقیت است.

با دیجیاتو همراه باشید.

۱- شکست باعث ایجاد تغییرات غیر معمول می شود

شکست می تواند در نهایت منتهی شود به راهی برای باخت و یا سکویی باشد برای پیروزی. رشدی که هر شخص پس از شکست اولیه می کند کاملا به خود فرد بستگی دارد. اگر کارها آنطور که برنامه ریزی کرده اید پیش نرود بسیار محتمل است که به فردی سرخورده تبدیل شوید و اشتیاق تان را برای ادامه کار از دست بدهید. اما در عین حال می توانید از شکست به عنوان یک راه کار برای تغییر نگرش، ساختار فکری و کشف مسیر های جدید استفاده کنید.

۲- شکست شما را قوی می کند

اثر شکست بر شما مانند پینه بستن پوست است و یک لایه محافظ ایجاد می کند. به این لایه محافظ برای جلوگیری از ضربه نیاز داریم. چرا که پوست نازک به راحتی زخمی می شود. شکست شما را قوی تر می کند و کمک می کند بدون ترس وارد میدان شوید.

۳- شکست پیوسته عزت نفس را چک می کند

خاکی و صادق بودن در دنیای امروز تجارت یک چالش محسوب می شود. وقتی موفقیت های پی در پی را در کسب و کار خود تجربه می کنید و تجارت شما را در سرازیری پیشرفت قرار می گیرد، ممکن است به خود غره شوید و باد به غبغبتان بیفتد. اما باید مواظب باشید که این موفقیت های طولانی مدت منجر به عدم صداقت -جهت جلوگیری از شکست به هر قیمتی- نشود. در این صورت شما برده موفقیت خود خواهید شد و بی آن که متوجه باشید هر کاری برای ماندن در صدر انجام خواهید داد. کارهایی که هیچگاه فکرش را نمی کردید. کم کم دوستی ها و شراکت ها از بین می رود. خانواده ها از هم می پاشد و زوال از همان جا آغاز می شود. البته شاید حساب بانکی کمی دیرتر این زوال را تجربه کند.

شکست در وقت نیاز شما را فروتن می کند و کمک می کند که فراموش نکنید که از کجا آمده اید و بدین ترتیب مرتب در بوته آزمایش قرار می گیرید.

۴- شکست لحظه های «آهان!» ایجاد می کند

شکست باعث می شود بعضی چیزها بالاخره دیده شوند، کشف شوند و یا فهمیده شوند. لحظه ای که هرگز اتفاق نیفتاده و شما در نهایت با گفتن «آهان» آن موضوع را درک می کنید. اما چرا؟

این دقیقا مانند حل کردن یک مساله پیچیده ریاضی است. فهمیدن آن در نگاه اول دشوار است. اما بعد از کمی فکر کردن، ناگهان چیزی در شما جرقه می زند و جواب «از هیچ جا» به ذهنتان خطور می کند.

اما واقعیت این است که این جواب «از هیچ جا» نیامده بلکه سرچشمه آن جایی در اعماق ذهنتان است که مجموعه ترس ها و شکست ها در آن جمع شده. نتیجه این جرقه ذهنی مانند یک انفجار پر انرژی است که محدودیت های ذهنی را می شکند و به راه کارهای خلاقانه و دید نو و تازه نسبت به مسائل منجر می شود.

۵ - شکست موفقیت کارآفرین را تسریع می کند

شکست شما را برای آنچه در پیش رو دارید آماده می کند. کارآفرینان تقریبا هر روز با مسائلی مواجه می شوند که از الزام دانستن آنها آگاهی ندارند. شکست ها به دلیل غیر مترقبه بودنشان سرعت یادگیری این مسائل را بیشتر می کنند. از چه راه دیگری میتوانید چیزهایی را که از الزام دانستن آنها آگاهی ندارید یاد بگیرید؟ این ها نکاتی هستند که هرگز نمی توان آنها را برنامه ریزی کرد.


 

تجربیات خود را در رابطه با شکست ها و موفقیت های خود با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • انجنیراطیع الله رسولی
    انجنیراطیع الله رسولی | ۲۷ بهمن ۱۳۹۴

    شکست یعنی راه سریع به موفقیت ورهایی موانع که درعقب ام موفقیت درانتظار میباشد پس نباید از شکست هراس کرد.

  • TROOL
    TROOL | ۲۰ آبان ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی