ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیگارهای الکترونیکی
تکنولوژی

دانشمندان از طریق سیگارهای الکتریکی به ضررهای دخانیات روی مغز پی می برند

دانشمندان بریتانیایی، بهترین راه آنالیز اثرات دود دخانیات را از طریق انجام اسکن fMRI هنگام بیرون دادن دود سیگارهای الکتریکی یافته اند. در یک مطالعه مقدماتی، محققین با استفاده از سیگارهای الکتریکی، جنبه رفتاری دود ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۱ آبان ۱۳۹۳ | ۱۳:۰۰

دانشمندان بریتانیایی، بهترین راه آنالیز اثرات دود دخانیات را از طریق انجام اسکن fMRI هنگام بیرون دادن دود سیگارهای الکتریکی یافته اند.

در یک مطالعه مقدماتی، محققین با استفاده از سیگارهای الکتریکی، جنبه رفتاری دود سیگارهای تنباکویی را تقلید کردند و معتقدند که تحقیق بیشتر می تواند مشخص کند، چرا استعمال دخانیات تا این حد اعتیادآور است.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

e-cigarette-645x250

سیگارهای الکتریکی از باتری های کارتریجی برای تولید بخارات نیکوتین مانند، برای دمیدن بهره می برند.

استفاده از این دستگاه، مدت هاست که رواج یافته اما هنوز کسی در مورد خطرات و مضرات آن نمی داند. برخی متخصصین سلامت می پندارند با استفاده از این سیگارها، می توان به میلیون ها نفر کمک کرد تا مصرف تنباکو را ترک کنند، در حالی که گروهی دیگر معتقدند سیگار الکتریکی، مسئله دخانیات را در جامعه عادی جلوه می دهد و به رواج آن در میان کودکان کمک خواهد کرد.

در حالی که این مباحث جریان دارد، تنباکو سالانه 6 میلیون نفر را از بین می برد و طبق اطلاعات سازمان سلامت جهانی، این مقدار تا سال 2030 به 8 میلیون هم خواهد رسید.

مت وال، مدیر گروه تحقیقات فوق در کالج سلطنتی لندن می گوید هدف آن ها از انجام این مطالعات، بررسی درست و غلط های اجتماعی آن نبوده و تنها می خواهند بیشتر در مورد اعتیاد به سیگار اطلاعات جمع کنند.

How-Does-An-E-cigarette-Work

حقیقت این است که باقی راه های درمان اعتیاد به نیکوتین، مثل برچسب ها و جویدن آدامس، موفقیت بسیار محدودی در میان افرادی که به صورت مداوم دخانیات مصرف می کنند به دست آورده. بنابراین وال تصور دارد، آن ها به چیزی فراتر از نیکوتین وابسته اند.

با تحلیل مغز افرادی که در سیگارهای الکتریکی می دمند، دانشمندان می توانند آنچه وال "مجموعه رفتار و احساسات مربوط به سیگار کشیدن" می نامد را مورد مطالعه قرار دهند.

تا به حال، به دلیل ممنوعیت کشیدن سیگارهای نیکوتینی در فضاهای پزشکی، تحقیق روی مغز حین استعمال دخانیات غیر ممکن بوده اما حالا با استفاده از سیگار الکتریکی، هیچ منعی باقی نمی ماند. فرد می تواند وارد دستگاه MRI شده و همزمان در سیگارش بدمد. در سوی دیگر، دانشمندان به ثبت اطلاعات مشغول خواهند شد.

اما از آنجایی که سیگار الکتریکی بخارات آب تولید می کند و نمی سوزد، وال و تیمش می توانند با هر یک بار دمش فعالیت مغز را ثبت نمایند.

Lavatube-E-Cigarette-Review

وال می گوید تحقیقات تاکنون به حد کافی جلو نرفته تا نتیجه گیری متقنی ارائه دهند اما در نواحی مختلف مغز مثل بخش اعتیاد و پاداش و همچنین قسمت های مربوط به درک طعم و مزه فعالیت های جالبی مشاهده کرده اند.

"سیگارهای الکتریکی، شبیه ساز جالبی از مصرف سنتی ارائه می دهند و ما نشان دادیم استفاده از آن ها به همراه دستگاه MRI، نمونه ای عالی برای ارزشیابی مستقیم اثرات سیگار روی فیزیولوژی عصبی انسان است."

گام بعدی چیست؟ انجام تحقیقات گسترده تر.

برای مطالعه بیشتر و دقیق تر در مورد ساختار و کارایی سیگارهای الکتریکی این مطلب را مطالعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۲۲ آبان ۱۳۹۳

    حالا امیدواریم به همین سیگار خلاصه بشه و به مواد های بعدی ختم نشه .....

  • farid
    farid | ۲۱ آبان ۱۳۹۳

    بابا یه چیز که بده بده دیگه

  • داریوش
    داریوش | ۲۱ آبان ۱۳۹۳

    سال 2014 ــه و مردم هنوز سیگار میکشن؟ بیخیــال...

  • پرویز‌ پرتوکیا
    پرویز‌ پرتوکیا | ۲۱ آبان ۱۳۹۳

    من برنامه ی یک متخصص زو در ترکیه می دیدم .. گفت که نیکوتین موجود در سیگار فقط 5% از اعتیاد به سیگار را ایجاد می کند بقیه 95% اش دلایل فیزیکی و مسایل روانی ه . و خود نیکوتین 8 ساعت بعد از مصرف از بدن ترک می شود... اعتباد به سیگار یک مسله روانی است تا یک مسله مادی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی