ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

در سال های دوری استیو جابز از اپل چه گذشت؟

به عنوان یکی از موسسین اپل، استیو جابز رابطه ای تنگاتنگ با این برند داشت اما رابطه اش با کمپانی همیشه مستحکم و ناگسستنی نبوده. بعد از مشکلاتی که وی با هئیت مدیره در سال 1985 ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۱ آبان ۱۳۹۳ | ۱۹:۰۰

به عنوان یکی از موسسین اپل، استیو جابز رابطه ای تنگاتنگ با این برند داشت اما رابطه اش با کمپانی همیشه مستحکم و ناگسستنی نبوده. بعد از مشکلاتی که وی با هئیت مدیره در سال 1985 پیدا کرد، جایز اپل را ترک گفت، NeXT را پایه گذاشت و پیکسار را به یک شرکت موفق تبدیل کرد.

اگرچه اپل از همان ابتدا تحت فرمان جابز هدایت شده بود اما در یک بازه زمانی 12 ساله، وی هیچ نقشی در کمپانی نداشت و وقتی در سال 97 به آنجا بازگشت، محصولاتی تولید کرد که دنیا را تکان دادند.

در ادامه مطلب مروری خواهیم داشت بر محصولاتی که در زمان غیبت جابز در اپل تولید شدند.

1
اولین تلاش اپل در نبرد کامپیوترهای همراه چندان موفقیت آمیز نبود. مکینتاش پرتابل در سال 1989 عرضه شد و 7.2 کیلوگرم وزن و 10.16 سانتی متر ضخامت داشت. طراحی ضعیف باتری و عدم وجود نور پس زمینه (در مدل های ابتدایی) مشکل ساز بودند. البته نسبت به Compaq Portable و Osborne 1 جمع و جور تر بود ولی به هرحال Grid Compass بهتر از همه به نظر می رسید. این دستگاه شروع فعالیت کمپانی در زمینه ساخت لپ تاپ بود.
2
مکینتاش پاوربوک 100 در سال 1991 درست زمانی که تولید مک پرتابل متوقف شد به بازار آمد. به صورت مشترک با سونی طراحی شده بود و به خاطر وزن 2.2 کیلوگرمی اش در زمینه حمل و نقل، جهشی بزرگ به حساب می آمد. زمان عرضه تقریبا 2500 دلار قیمت داشت (نصف قیمت محصول قبلی) و برای یک ماشین که پردازنده 16 مگاهرتزی، 2 مگابایت رم و 20 تا 40 مگابایت حافظه داخلی دارد (بدون فلاپی درایو) بسیار گران بود. نام پاوربوک تا سال 2006، پیش از مطرح شدن مک بوک ها استفاده می شد.
3
اپل از سال 1992 شروع به تولید محصولی با نام پاور بوک Duo کرد و تا سال 97 به توسعه آن ادامه داد. مدل های متعدد 1.85 کیلوگرم وزن داشتند و در حالی که این دستگاه محدودیت های خود را داشت، زمانی که به Duo Duck وصل می شد مانند یک دسکتاپ کامل عمل می کرد. دلیل اینکه چنین اسمی برای محصول انتخاب کردند همین بود.
4
نیوتون مسیج پد برای مدتی طولانی میان طرفداران تکنولوژی مبحثی داغ به حساب می آمد. در حقیقت میان عشق و تنفر بحث زیادی بود. طرح و ایده محصول را مدیرعامل وقت اپل، جان اسکولی ارائه داد. این دستیار شخصی پتانسیل بسیاری داشت اما به دلیل تاخیرها، مشکلات درون سازمانی و شکست های ابتدایی در زمینه نرم افزاری آن را از موفقیت دور کرد.
5
اپل در تلاش بود زمان تلویزیون تماشا کردن را در سال 1993 افزایش دهد. این شد که مکینتاش تی وی به بازار آمد. کامپیوتر یک کارت تونر تلویزیونی NTSC در خود داشت، بنابراین شما می توانستید بدون بلند شدن از سر جای خود، حین کار با کامپیوتر، تلویزیون هم در صفحه نمایش 14 اینچی آن تماشا کنید. روی کاغذ طرح جالبی به نظر می رسید اما مشکلات اجرایی گریبان گیر محصول شدند. چیزی به نام چند وظیفگی وجود نداشت و نمی توانستید حین کار با کامپیوتر، پنجره ای در گوشه صفحه برای تماشای تلویزیون باز نگه دارید. تعداد بسیار محدودی روانه بازار شدند اما این پروژه به اپل در توسعه قابلیت های A/V محصولات آینده اش کمک کرد.
6
پاور سی دی سال 1993 هم یک طرح مشترک با فیلیپس بود. به عنوان یک سی دی پلیر جداگانه و همراه می توانست رام ها و دیسک های محتوی تصویر را اجرا کند و به مک، استریو و تلویزیون متصل شود. تولید دستگاه بیشتر از چند سال ادامه نیافت اما به ما نشان داد که اپل در سال های آتی چه انقلابی در حوزه بازارهای صوتی به پا خواهد کرد.
7
در حالی که QuickTake 100 اولین دوربین دیجیتال بازار در سال 1994 نبود، جایگاهی در میان 100 گجت برتر تاریخ مجله تایمز (ورژن 2010) یافت. این بار همکاری با کداک شکل گرفت. دوربین اپل می توانست تصاویری با 32 رنگ با رزولوشن 320 در 240 بگیرد (برخی از آن ها رزولوشن 640 در 480 داشتند). این پروژه زمانی که جابز بازگشت متوقف شد.
8
این روزها بازی های موبایل رابطه ای ناگسستنی با اپل دارند اما اپل از دو دهه پیش علاقه مند ورود به این حوزه بود، آن هم با یک کنسول بازی. پیپین نام این دستگاه بود و با همکاری باندای ساخته شد. نرم افزار آن ریشه در مکینتاش داشت. یک دستگاه چندرسانه ای و مختص گیمینگ بر پایه سی دی بود اما برخی قابلیت های یک پی سی را هم در خود گنجانده بود. اپل، پیپین را در سال 1996 و به مقادیر محدود با قیمت بسیار بالا عرضه نمود اما به دلایل واضحی مثل نبود بازی و قیمت سریعا از بازار بازی حذف شد.
9
در سال 1995، اپل با پاور مکینتاش 9500 به میدان آمد. این مدل دسکتاپ یکی از قوی ترین دستگاه های مک بود و قابلیت گسترش هم داشت. سرعت پردازنده حوالی 120 تا 180 مگاهرتز بود و 6 جایگاه PCI برای آن در نظر گرفته شد. در حالی که وسیله گران قیمتی بود، 9500 روی عملکرد بالا تمرکز داشت. طراحان گرافیکی و موسیقی دان ها عاشقش می شدند.
10
اگرچه بیستمین سالگرد مکینتاش سال 96 بود ولی اپل مکینتاش مخصوص این سال را (TAM) با 12 ماه تاخیر به بازار عرضه کرد. این کامپیوتر توسط طراح جوان و با استعداد جدیدالورود به اپل، جانی آیو طراحی شده بود. TAM از نمایشگر ال سی دی به جای سی آر تی بهره می برد. تی وی تونر، سی دی پلیر و سیستم صوتی Bose قیمت این دستگاه را تا 7500 دلار بالا برد همانند اغلب دستگاه هایی که در زمان غیبت جابز تولید شدند، TAM هم به جایگاهی نرسید.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (42 مورد)
  • m0hammad_01
    m0hammad_01 | ۲۲ آبان ۱۳۹۳

    وقتی جابز برگشت، تقریبا کار بر روی تمامی محصولات رو متوقف کرد و حدود 4000 نفر رو اخراج کرد. سیاستش این بود که بر روی یک یا چند محصول خاص تمرکز صورت بگیره و به بهترین نحو تولید و ارائه بشه. که همین تفکر باعث شکوفایی اپل و تولید محصولات خوب و عالی شد.

  • mr.ip
    mr.ip | ۲۲ آبان ۱۳۹۳

    من با محصولات اپل زیاد حال نمیکنم ولی استیو جابز قابل احترامه

  • TROOL
    TROOL | ۲۲ آبان ۱۳۹۳

    طراحی محصولات قدیمی رو میبینی ادم یه جوری میشی
    فکر کن 30 سال دیگه این پرایدو ببینی چه حسی به ادم دست بده

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی