ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تکنولوژی در زیر پوست شهر؛ گزارش دیجیاتو از تجربه ای متفاوت با تاکسی یاب

خبر شروع به کار «تاکسی یاب» را چند ماه پیش در دیجیاتو برای شما پوشش دادیم. تاکسی یاب یک سرویس نوپا است که بر اساس الگوهای بین المللی شکل گرفته است. Uber و EasyTaxi هم اکنون ...

مانی قاسمی
نوشته شده توسط مانی قاسمی | ۲۵ آبان ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۰

خبر شروع به کار «تاکسی یاب» را چند ماه پیش در دیجیاتو برای شما پوشش دادیم. تاکسی یاب یک سرویس نوپا است که بر اساس الگوهای بین المللی شکل گرفته است. Uber و EasyTaxi هم اکنون در کشورهای متعددی خدمات خود را عرضه می کنند و موفق شده اند تا تجربه ای متفاوت از سفر دورن شهری را به کاربران خود ارائه دهند. کاری که تاکسی یاب نیز امیدوار روزی در ایران موفق به انجام آن شود.

امروز تصمیم گرفتیم تا کیفیت خدمات این سرویس را مورد آزمایش قرار دهیم و در دیجیاتو از نزدیک با آنچه که تاکسی یاب ارائه می دهد، آشنا شویم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا تجربه یک سفر کوتاه با تاکسی یاب را با شما به اشتراک گذاریم.

taxiyaab-1-w600

در دنیای تاکسی یاب همه چیز حول محور اپلیکیشن موبایل این مجموعه جریان دارد. پس از دانلود برنامه از سایت تاکسی یاب، نوبت به سفارش تاکسی می رسد. امری که البته نیازمند ثبت نامی اولیه در سیستم است.

در مرحله سفارش تاکسی از شما خواسته می شود که آدرس محلی که در آن قرار دارید را به همراه آدرس مقصد وارد نمایید. بعد از تکمیل اطلاعات، برنامه به جستجوی رانندگان نزدیک شما می پردازد.

به محض اینکه راننده ای درخواست شما را تایید کند، مشخصات وی بر روی اپلیکیشن نقش می بندد. در این لحظه شما می توانید از مدل خودروی راننده و شماره پلاک وی مطلع شوید. برنامه همچنین بر اساس فاصله ای که راننده با شما دارد، زمان تقریبی رسیدن وی را نیز اعلام می کند.

اپلیکیشن تاکسی یاب

در صورتی که به هر دلیل نیاز داشتید تا با راننده تماس برقرار کنید، اپلیکیشن این امکان را برای شما فراهم می سازد. بر اساس گزینه هایی که در تاکسی یاب قرار دارد هم می توانید به راننده زنگ بزنید و هم اینکه پیام کوتاهی را برای وی ارسال نمایید.

در زمانی که راننده به محل رسد، اپلیکیشن با اعلانی که پخش می کند شما را از این موضوع مطلع می سازد. ندای «تاکسیییی» آوای جالبی است که توسط تاکسی یاب در این شرایط پخش می شود.

همانطور که پیش از این نیز اپلیکیشن به ما اعلام کرده بود، یک خودروی ۲۰۶ در پایین خانه انتظارمان را می کشید. راننده، جوانی خوش چهره بود که با ادب بسیار ورود ما به خودرویش را خوش آمد گفت.

IMG_7976-w600

بر روی پنجره های خودرو برچسب های تاکسی یاب به چشم می خورد و پوشش صندلی ها نیز با لوگوی این شرکت عجین شده بود. عبارت «اینترنت رایگان» را در کمتر خودرویی داخل ایران می توان پیدا کرد، لذا بلافاصله پس از اینکه چشممان به آن خورد، از راننده درخواست کردیم تا ما را جهت اتصال به اینترنت راهنمایی نماید.

نام پسر جوان حامد خان محمدی بود. او با تسلط جالبی موبایلی که با استند به شیشه جلو چسبیده بود را برداشت و Hotspot آن را روشن کرد. در تاکسی یاب در واقع اینترنت 3G رایتل در اختیار شما قرار داده می شود. اینترنتی که البته در طول مسیر ممکن است با نقاط کور بسیاری مواجه شود.

در ادامه اندکی با حامد هم کلام می شویم و از تجربه اش با تاکسی یاب سؤال می پرسیم.

IMG_7981-w600

اولین نکته ای که توسط حامد به آن اشاره می شود، عدم اطمینان به ساختار این سرویس است. او می گوید آژانس متبوعش نگران است که روزی تاکسی یاب آژانس های واسطه را کنار گذاشته و خودش مستقیما راننده ها را استخدام کند.

در حال حاضر تاکسی یاب با آژانس ها قراردادی ۱ ساله دارد و در طی آن از تاکسی های موجود در آژانس های مختلف برای سرویس دهی به مشتریان خود استفاده می کند. اتفاقی که البته بعید است پس از رشد این مجموعه همچنان ادامه پیدا کند.

IMG_7970-w600

از حامد در رابطه با میزان آشناییش با دنیای تکنولوژی می پرسیم. با صداقت تمام پاسخ می دهد که تا پیش از این حتی به موبایل نیز مسلط نبوده است. او اضافه می کند که مجموعه تاکسی یاب برای رانندگان ۵ تا ۶ جلسه کلاس آموزشی برگزار می کند و آن ها را به خوبی با سیستم آشنا می سازد.

تعریف ما از تسلط حامد به اپلیکیشن تاکسی یاب، او را به وجد می آورد و باعث می شود تا این راننده جوان با جرئت بیشتری صحبت های خود را ادامه دهد. او از سرعت اینترنت گلایه می کند و معتقد است که اگر تاکسی یاب به آن ها موبایل هایی با اندروید ۴.۴ ارائه می داد، اینترت با سرعت بیشتری به دستشان می رسید ( ! )

بر روی داشبرد ماشین حامد یک موبایل Huawei به چشم می خورد. او می گوید این دستگاه ها توسط تاکسی یاب به رایگان در اختیار رانندگان قرار گرفته است. حامد چندان از موبایلش رضایت ندارد و با خوشحالی اظهار امیدواری می کند که تاکسی یاب موبایل های پیشرفته تری را در آینده در اختیار آنان قرار دهد. گویا طی برنامه ای قرار است محصولات بهتری به صورت قسطی در بین رانندگان توزیع شود.

IMG_7980-w600

از حامد در رابطه با نحوه محاسبه هزینه مسیر سؤال می پرسیم. وی می گوید پس از ثبت درخواست، از تاکسی یاب با مدیر آژانس تماس گرفته می شود و قیمت مسیر مورد استعلام قرار می گیرد. این قیمت سپس با پیامک به راننده اعلام می گردد.

چنین فرآیندی شاید برای یک سیستمی که بر پایه تکنولوژی بنا شده اندکی عجیب باشد. حامد نیز متوجه تعجب ما می شود و اضافه می کند که قرار است در هفته های آینده تاکسی متر بر روی خودرو ها نصب شود.

او بر خلاف رانندگان دیگر کاملا سرعت مجاز را رعایت کرده و تلاش می کند تا در بین خطوط حرکت نماید. از او می پرسیم به نظرش تاکسی یاب چگونه می تواند بهتر شود؟ پاسخ حامد در یک کلمه خلاصه می شود: تبلیغات. به عقیده وی هم اکنون کاربران کمی با این سرویس آشنایی دارند و در صورتی که افراد بیشتری با آن درگیر شوند، رانندگان نیز می توانند بیش از هر زمان دیگر درآمد داشته باشند.

IMG_7973-w600

گفتگوی ما با حامد با رسیدن به مقصد پایان می یابد، اما تاکسی یاب هنوز مسیر زیادی را پیش روی خود دارد. آشنا کردن رانندگان با تکنولوژی شاید یکی از گره های اصلی پیاده سازی این طرح در ایران باشد که ظاهرا تاکسی یاب موفق شده به خوبی از پس آن بر آید.

باید منتظر ماند و دید که آیا این مجموعه می تواند در دراز مدت تمام نقشه های خود را پیاده سازی کند یا خیر. تاکسی یاب در حال حاضر تنها مناطق دو و پنج تهران را پوشش می دهد و پشتیبانی کامل از کلان شهری همچون تهران می تواند یکی از چالش های اصلی پیش رو باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (34 مورد)
  • jalal
    jalal | ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

    من استفاده کردم ازش سی درصد از اژانسا ارزون تر میوفته دیگه چونم نمیزنی راحت

  • کیوان
    کیوان | ۲۶ آبان ۱۳۹۳

    بسیارعالیه اینطوری همیشه هم مسافر وهم راننده تو کمترین فاصله هستن ممنون

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی