ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نقدی بر صحبت های اخیر آیو در رابطه با ساعت اپل و کپی برداری از محصولات این شرکت

جانی آیو مدت ها است که به عنوان چهره ی اول تیم طراحی اپل شناخته می شود و معمولاً او را در ویدئوهای معرفی محصولات این شرکت مشاهده می کنیم که از جادوی طراحی اش ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۲۵ آبان ۱۳۹۳ | ۰۰:۰۱

جانی آیو مدت ها است که به عنوان چهره ی اول تیم طراحی اپل شناخته می شود و معمولاً او را در ویدئوهای معرفی محصولات این شرکت مشاهده می کنیم که از جادوی طراحی اش سخن به زبان می آورد. وی اخیراً گفتگویی داشته با ریاست موزه ی طراحی لندن و در این گفتگو صحبت های بسیار جالبی را به میان آورده است.

آیو در میان صبحت های خود در رابطه با انتخاب های اپل در زمینه طراحی ساعت هوشمند این شرکت سخن به میان آورده و در مورد کپی برداری از محصولاتی که وی طراحی کرده ابراز تاسف نموده است. اما برخی از توضیحاتی که او در طی حرف هایش ارائه داشته توسط رسانه های مختلف مورد نقد قرار گرفته اند که در ادامه اندکی به همین مسئله خواهیم پرداخت.

زمانی که صبحت به ساعت اپل رسید از آیو پرسیده شد چرا اپل پذیرفت به کاربران امکان سفارشی سازی رابط کاربری این محصول را بدهد در حالیکه معمولاً شرکت یاد شده چنین حق تصمیم گیری و انتخاب هایی را به کاربرانش نمی دهد و به صورت ذاتی این امر با فسلفه ی معمول طراحی های اپل در تناقض است.

او در پاسخ بیان داشت: "یکی از چالش هایی که ما یافتیم این بود که همه ی افراد لباس هایی یکسان را بر تن نمی کنند و نمی خواهند چنین کاری را انجام دهند. و برای همین به جای ارائه ی یک محصول خاص و غیر منعطف به توسعه ی یک سیستم منعطف پرداختیم."

هر چند پاسخ آیو کاملاً منطقی به نظر می رسد ولی این سئوال را مطرح می کند که چطور غول تکنولوژی ساکن کوپرتینو در طول جلسات طراحی سیستم عامل مبتنی بر موبایلش موسوم به iOS به نتیجه گیری مشابهی نرسیده است. مسلماً کاربران تلفن های هوشمند این شرکت نیز دوست دارند تجربه ای سفارشی شده از موبایل خود را به دست آورند چیزی که اپل در طی تمامی این سال ها از آنها دریغ کرده است.

آنها زمانی که ما می توانستیم با خانواده های خود صرف کنیم را از ما به سرقت می برند.

آیو همچنین به توضیح در مورد پروسه ی طراحی در اپل پرداخت و علل ناراحتی اش از کپی کاری های رقبا را نیز شرح داد. وی در این رابطه گفت: "وقتی به استودیو طراحی ما بنگرید متوجه می شوید ۸۰ درصد از ایده هایی که بر روی آنها کار می کنیم در مرحله ی نهایی نامناسب به نظر می آیند و آنها را کنار می گذاریم.

در یک پروژه ممکن است هشت سال زمان صرف شود تا طراحی بی نظیر و مناسب محصول خلق گردد و وقتی این طرح ظرف شش ماه توسط سایرین کپی می شود تنها می توان تاسف خورد. عملی که در چنین مواقعی صورت می گیرد نامش کپی کردن نیست بلکه دزدی است. آنها زمانی که ما می توانستیم با خانواده های خود صرف کنیم را از ما به سرقت می برند."

هر چند آیو اشاره ی مستقیمی نداشت ولی مشخصاً حدس زده می شود که روی صحبتش با برند چینی فعال در صنعت تلفن های هوشمند یعنی شیائومی بوده که تقلید های پی در پی را از سیستم عامل و محصولات اپل داشته است.

کمپانی که جانی آیو به طراحی برای آن می پردازد قبلاً با حضور در دادگاه های متعدد به وضوح نشان داده است که تا چه حد نسبت به ایده گرفتن و یا کپی برداری از محصولاتش حساس است. ولی آنچه این روزها در محافل مختلف مطرح می گردد این است که مفهومی به معنی کپی برداری صرف وجود ندارد، شرکت ها از روندهای موفق یکدیگر در طراحی ایده گرفته و آنها را در محصولات خود پیاده سازی می کنند.

کارشناسان معتقدند اپل خود نیز چنین راهکاری را در سال های اخیر در پیش گرفته است و صرفاً به ایده های خود اتکا نمی کند بلکه با نگاه به بازار و مشاهده ی تجربه های موفق سایر برندها در محصولاتش تغییر پدید می آورد.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (48 مورد)
  • M.A.O
    M.A.O | ۲۵ آبان ۱۳۹۳

    واقعا آدمای متعصبی هستن بعضیا
    اون بدون هیچ دلیل میاد ساعت ربط میده به سامسونگ که زود زده که فروش کنه و فلان
    اونیکی میاد میگه طرح آیفون سیکس شبیه اچ تی سی وان هست
    حالا اینا خوبن اونی که میاد ده تا پست میزاره که آره اپل پاک و بی آلایشهه ایده هیشکیو نمیدزده و همیشه همه ابداعات ماله اپله
    فقط میخام بدونم این همه طرفداری میکنی بخشی از سهام تو شرکتو به تو میدن آیا
    اگه آره که ماهم بیام تبلیغات بکنیم

  • TROOL
    TROOL | ۲۵ آبان ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی

  • danyal
    danyal | ۲۵ آبان ۱۳۹۳

    آیو یه دونست دوروست میگه و اون هشت سالی که میگه منظورش از اولین گوشی و اولین ios که امروز به اینجا رسیده!

  • احمد
    احمد | ۲۵ آبان ۱۳۹۳

    من در مورد سفارشی بودن ساعت حق میدم. واقعا ساعت به عنوان یک ابزار پوشیدنی با گوشی خیلی فرق داره

    در مورد کپی هم در مورد گوشی اصلا حقی نمیدم اما در مورد ساعت چرا. ساموسنگ خیلی عجول بدون اینکه هزینه برای مشتریان خودش صرف تبلیغات کنه تا شنید اپل ساعت هوشمند میسازه تولید کرد. این یعنی فقط میخواد بفروشه و برای مشتریان خودش هزینه تحقیقاتی نمیکنه

  • مهدی
    مهدی | ۲۵ آبان ۱۳۹۳

    فکر کنم موضوعی وجود نداشته باشه که کاربران ثابت اینجا در موردش نظری نداشته باشن، درسته؟

    • TROOL
      TROOL | ۲۵ آبان ۱۳۹۳

      ما میشینیم جماعت متعصب رو میبینیم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی