ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چگونه فایل های تکراری را در هر سیستم عاملی شناسایی و حذف کنیم؟

شاید برای شما هم پیش آمده که فایل های تکراری از برنامه ها و ... در دستگاه خود داشته باشید و بخواهید آنها را شناسایی و حذف کنید. اگر اینکار را به صورت دستی بخواهید انجام ...

مجتبی بوالحسنی
نوشته شده توسط مجتبی بوالحسنی | ۲۷ آبان ۱۳۹۳ | ۱۹:۰۰

شاید برای شما هم پیش آمده که فایل های تکراری از برنامه ها و ... در دستگاه خود داشته باشید و بخواهید آنها را شناسایی و حذف کنید. اگر اینکار را به صورت دستی بخواهید انجام دهید زمان زیادی را از شما خواهد گرفت. ما در این مطلب ابزارهای مفیدی را برای شناسایی فایل های تکراری به شما معرفی می کنیم.

این ابزارها برای ویندوز، مک، لینوکس و حتی اندروید وجود دارند. از آنجایی که در سیستم عامل iOS فایل های سیستمی کاربر قابل مشاهده نیستند، بنابراین امکان چنین کاری در این سیستم عامل وجود ندارد. همچنین تا کنون هیچ اپلیکیشنی برای سیستم عامل کروم در این زمینه ساخته نشده است.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

ویندوز

ximg_54580ab32f177.png.pagespeed.ic.CdiUv1P2lH

بزرگترین مشکل ویندوز این است که اگر به دنبال نرم افزارهایی شناسایی فایل های تکراری باشید، با تعداد زیادی نرم افزار مخرب مواجه خواهید شد. البته تعدادی از این اپلیکیشن ها به خوبی کار می کنند اما شما را مجبور به نصب برخی اضافات تبلیغاتی در نوار مرورگر و ... می کنند. نرم افزارهای غیر رایگان مفیدی نیز برای اینکار ساخته شده اند اما تا هنگامی که یک اپلیکیشن رایگان بتواند نیاز شما را رفع کند قطعا نیازی به اینگونه نرم افزارها نخواهید داشت.

ما برنامه dupeGuru را به شما پیشنهاد می کنیم، اما این اپلیکیشن امکانات پایه ای را به شما ارائه می دهد که البته به طور بالقوه ای، اسکن فایل ها را با سرعت انجام می دهد. اگر به دنبال نرم افزاری هستید که رابط کاربری زیبا تری داشته باشد و امکانات بیشتری نیز در اختیارتان قرار دهد، ما Duplicate Cleaner را به شما پیشنهاد می کنیم که محصولی از شرکت DigitalVolcano است و نسخه رایگان نیز دارد.

نرم افزار VisiPic نیز برای یافتن تصاویری که دو یا چند نسخه از آنها دارید بسیار مناسب بوده و ظاهر کاربری جذابی دارد.

مک

ximg_54580acf1b5d8.jpg.pagespeed.ic.dt774I4AVp

سیستم عامل مک دارای اکوسیستم قدرتمندتری در ارائه نرم افزارهای پولی است. بنابر این می توانید اپلیکیشن های بسیار با کیفیتی را همراه با رابط های کاربری زیبا برای یافتن فایل های تکراری، استفاده کنید. اپلیکیشن هایی مانند Gemini، Singlemizer، Chipmunk و Tidy از طریق فروشگاه اپلیکیشن های مک در دسترس هستند و به خوبی کار می کنند. این فروشگاه نرم افزاری فاقد امکانی است که به توسعه دهندگان اجازه دهد تا نسخه ی رایگان یا نسخه های زمان دار (Trial) را عرضه کنند. اما در هر صورت برخی از توسعه دهندگان اقدام به ارائه نسخه دمو می کنند ولی باید این نسخه ها از وب سایت های سازندگان آنها دانلود نمایید و البته با روش های مرسوم قدیمی نصب نمایید.

اگر دوست ندارید برای اینکار پولی پرداخت کنید، اپلیکیشن رایگان و متن باز dupeGuru که چند پلتفرمه (Cross-Platform) نیز هست برای شما که از کاربران مک هستید پیشنهاد می شود. هر چند که رابط کاربری این اپلیکیشن چندان جذاب نیست، اما به عنوان یک نرم افزار رایگان کارش را به خوبی انجام می دهد.

در واقع اپلیکیشن dupeGuru تنها ابزار رایگان برای یافتن فایل های تکراری در مک بوده که ما یافته ایم. هر چند که تعدادی نرم افزار قدیمی و ساین نشده (Un-Signed) وجود دارند، اما استفاده از آنها به هیچ وجه پیشنهاد نمی گردد.

آیتونز نیز امکانی دارد که از طریق آن میتوان موسیقی های تکراری را شناسایی و حذف کنید.

لینوکس

ximg_54580b1c65c77.png.pagespeed.ic.4JJ9ARSQuR

مشکل نصب بدافزارهای تبلیغاتی ویندوز و اپلیکیشن های پولی در لینوکس وجود ندارد. مسئله اصلی در لینوکس این است که بهترین ابزار در دسترس آن خط فرمان (Command-line) کاربردی این سیستم عامل است. البته اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم نوشتن کد اسکریپت بسیار کوچکی که می تواند فایلهای تکراری را شناسایی و حذف کند کار ساده ای است.

اپلیکیشن های مفید و مناسبی نیز برای انجام اینکار برای لینوکس وجود دارند. نرم افزار FSlint رابط کاربری گرافیکی بسیار خوبی دارد و از طریق منابع توزیع نرم افزارهای لینوکس در دسترس است. fdupes یک ابزار قدرتمند خط فرمان برای نصب آسان است که آن را هممیتوانید از طریق منابع توزیع نرم افزارهای لینوکس دانلود نمایید.

اپلیکیشن dupeGuru برای لینوکس هم تهیه شده و باید بابت چند پلفرمی بودن این نرم افزار از سازندگان آن تشکر کنیم. البته مراحل نصب این اپلیکیشن در لینوکس کمی دشوار تر است.

اندروید

425x374ximg_5458081dbb6db.png.pagespeed.ic.yIE5Xg1CEs

فایل های سیستمی اندروید قابل دیدن هستند، بنابراین نباید از دیدن اپلیکیشن های شناسایی فایل های تکراری در فروشگاه گوگل پلی تعجب کرد. این اپلیکیشن ها در حافظه ی میکرو اس دی یا فضای داخلی دستگاه شما به دنبال فایل های تکراری می گردند و امکان حذف آنها را برای شما فراهم می کنند.

اینگونه اپلیکیشن ها به فایل های سیستمی یا دیتاهای اپلیکیشن ها کاری ندارد و فقط در تصاویر، ویدئوها، موسیقی ها و سایر فایل ها، موارد تکراری را شناسایی و حذف می کنند.

ما به شما Search Duplicate File را معرفی می کنیم که تا به امروز در گوگل پلی برترین نرم افزار شناسایی فایل های تکراری اندروید بوده است و به خوبی وظیفه اش را انجام می دهد. مانند بسیاری از اپلیکیشن ها، ظاهر این نرم افزار نیز شبیه به نسخه ی Gingerbread اندروید است و استفاده از آن شاید چندان جذاب نباشد. از آنجایی که احتمالا فقط یک بار اقدام به انجام پاکسازی فایل های تکراری خواهید کرد، ظاهر نه چندان دلچسب این اپلیکیشن مشکلی ایجاد نمی کند.

نکته ای که در مورد اپلیکیشن های اندروید باید در نظر داشته باشید دسترسی آنها به امکان آپلود داده های شما به سرورهای تبلیغاتی است. به عنوان یک اپلیکیشن ساده و رایگان، Search Duplicate File دسترسی به اینترنت را برای نمایش تبلیغات درون برنامه ای نیاز دارد - مانند بسیاری از اپلیکیشن های رایگان امروزی.


اگر از ابزارهای یاد شده استفاده کردید نتیجه آن را با سایر کاربران دیجیاتو در میان بگذارید یا اگر شما هم اپلیکیشن هایی را برای این کار می شناسید آنها را در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • mehdi adeli
    mehdi adeli | ۱۱ آبان ۱۳۹۶

    باسلام و خسته نباشید لطفا راهنمایی بفرمایید من نسخه مربوط به ویندوز رو روی لبتاب نصب کردم و فایلهای تکراری هم شناسایی میکنه ولی متاسفانه متوجه نشدم چطور این فایلها رو باید حذف کنم چون بعد از شناسایی گزینه دلیت وجود نداره.
    ممنون

  • Ata ullah sasoli baloch
    Ata ullah sasoli baloch | ۲۵ آذر ۱۳۹۴

    خیلی ممنون از شما بابت معرفی این برنامه .عالی بود دمتون گرم

  • شاهین
    شاهین | ۳ فروردین ۱۳۹۴

    سلام مدیریت محترم و دوستان گرامی
    لطفا کمک و راهنمایی بفرمایید
    متأسفانه عادت بدی دارم نرم‌افزارهای اندرویدی رو داخل سیستم پشتیبان می‌گیرم. با توجه به اینکه با شماره نسخه در انتهای فایل ذخیره می‌شن، فایل تکراری از نسخه‌های قبلی داره بیداد می‌کنه! حدود ۶۰۰۰ فایل اندرویدی! لطفا... ممنونم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی