ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی لپ تاپ

بررسی دیجیاتو: لپ تاپ Asus Zenbook NX500J

ایسوس در سال‌های گذشته مدل‌های زیادی از اولترابوک‌های رده زن‌بوک در سایز 13 اینچ را معرفی کرده بود اما امسال در نمایشگاه کامپیوتکس و همزمان با رقبای خود، یک اولترابوک 15 اینچی به نام NX500 ...

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۲۹ آبان ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

ایسوس در سال‌های گذشته مدل‌های زیادی از اولترابوک‌های رده زن‌بوک در سایز 13 اینچ را معرفی کرده بود اما امسال در نمایشگاه کامپیوتکس و همزمان با رقبای خود، یک اولترابوک 15 اینچی به نام NX500 را به نمایش گذاشت که توجه زیادی به خود جلب کرد.

این اولترابوک دارای مشخصات قابل توجهی مانند نمایشگر 4K، تراشه گرافیکی انویدیا GT850m و پردازنده نسل چهارم Core i7 است و از طراحی مخصوص رده زن‌بوک الگو می‌گیرد. استفاده از مشخصات پیشرفته در حالی است که وزن دستگاه در حد 2.2 کیلوگرم باقی مانده و همچنان استانداردهای اولترابوک‌ها را رعایت می‌کند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

طراحی

Asus_NX500J030

طراحی Zen در اولترابوک‌های ایسوس که با نام Zenbook معرفی شده‌اند بر مفهوم تمرکز و تفکر تاکید دارد. این ویژگی را در قسمت‌های مختلفی از بدنه می‌توانید مشاهده کنید به عنوان مثال در سطح بیرونی بدنه که دارای نمای آلومینیومی با رنگ نقره‌ای است، دایره‌های بسیار ظریفی دیده می‌شود که متحدالمرکز هستند و به یک نقطه در میانه بدنه اشاره دارند. در این نقطه لوگوی ایسوس از جنس کروم براق قرار گرفته است همچنین زمانی که نمایشگر را باز می‌کنید متوجه مفهوم تمرکز در زاویه لولاهای میان بدنه و پنل خواهید شد. ترتیب دایره‌ای شکل سوراخ‌های بسیار ریزی که در زمینه قسمت کیبورد هستند نیز همین بافت را دارند.

بدنه جذاب نقره‌ای با جلوه فلزی خود، ظاهر مجللی برای این مدل ایجاد کرده است و ضخامت اندک دستگاه نیز به این نمای شیک کمک می‌کند. لبه‌های پنل کاملا قوسی شکل و نیم‌دایره هستند و هنگام بسته‌بودن دستگاه به خوبی روی حاشیه‌ها چفت می‌شوند و هیچ درزی میان پنل و بدنه نیست.

Asus_NX500J037

اگر با دقت بیشتری به بدنه نگاه کنید جزییات بسیار کوچکی را مشاهده خواهید کرد که اگرچه در نگاه اول قابل تشخیص نیستند اما ظرافت و زیبایی این مدل را تضمین می‌کنند. به عنوان مثال حاشیه بدنه در قسمت کیبورد با یک انحنای بسیار کوچک و با جلای فلزی طراحی شده است و لبه‌های تیز در مک‌بوک‌ها را ندارد. لولا نیز به صورت سراسری است که پس از یک فریم نسبتا پهن، در پایین تصویر قرار دارد. دریچه‌های جریان هوا در پشت این لولا مخفی شده‌اند و به راحتی قابل مشاهده نیستند.

Asus_NX500J003

ایسوس ترجیح داده است به جای استفاده از دریچه‌های مشبک در حاشیه‌های دستگاه از یک سیستم پنهان ولی موثر استفاده کند. بطور کلی سیستم خنک‌کننده این مدل عملکرد قابل قبولی دارد و نسبتا بدون صدا فعالیت می‌کند.

بخش داخلی دستگاه مانند بخش بیرونی به رنگ نقره‌ای طراحی شده و فضای نسبتا زیادی در اطراف صفحه کلید و تاچ پد دیده می‌شود. نور زمینه سفید در صفحه کلید با رنگ نقره‌ای کلیدها سازگاری دارد. طراحی برتر NX500 امسال توانست جایزه معتبر 2014 IF Design در زمینه طراحی محصولات را به خود اختصاص دهد.

صفحه نمایش 4K

Asus_NX500J041

زنبوک NX500 دارای نمایشگر لمسی 4K با وضوح 3840*2160 پیکسل است. این رزولوشن به معنی نمایش بالای جزییات در یک مدل 15.6 اینچی است و کیفیت فوق‌العاده تصویر را تضمین می‌کند. حین کار با NX500 متوجه خواهید شد یکی از بخش‌های قدرتمند این دستگاه نمایشگر آن است که علاوه بر وضوح بسیار بالا دارای سطح درخشندگی مناسب و دقت در بازتولید رنگ‌ها است.

ضمن اینکه پنل IPS این مدل می‌تواند امکان مشاهده تصویر از طرفین تا زاویه 178 درجه را فراهم کند. یکی از دلایلی که باعث افزایش جلا و عمق رنگ‌ها می‌شود استفاده از فناوری 3M QDEF است. در واقع NX500 اولین لپ‌تاپ 15.6 اینچ است که از این فناوری استفاده می‌کند و در آن از ذرات کوانتومی برای فعال‌سازی گسترده دامنه رنگ‌ها بهره گرفته شده است.

سطح بازتولید رنگ‌ها معادل 100 درصد در NTSC، یکصد و هشت درصد در Adobe RGB و 146 درصد در sRGB است. توجه داشته باشید که معمولا اغلب لپ‌تاپ‌ها توانایی بازتولید 70 درصد رنگ‌ها در پروفایل sRGB را دارند و این موضوع در NX500 دوبرابر سایر مدل‌ها است.

لمس در نمایشگر NX500 نیز کارایی قابل قبولی دارد. ایسوس در این زمینه توضیح چندانی نداده اما اعلام کرده فاصله میان گیرنده‌های لمسی در سطح نمایشگر این مدل نسبت به استانداردهای رایج در سایر مدل‌ها کوتاه‌تر است و همین موضوع باعث افزایش دقت لمس می‌شود.

کیبورد و تاچ پد

Asus_NX500J034

ایسوس در این مدل با حذف صفحه‌کلید عددی که تقریبا در تمام مدل‌های 15 اینچی رایج است فضای گسترده‌ای را برای کلیدها فراهم کرده به همین دلیل فاصله بین دکمه‌ها استاندارد است و میزان خطا حین تایپ را کاهش می‌دهد. بدیهی است که کار با کیبورد یک اولترابوک به اندازه مدل‌های ضخیم لذت‌بخش نیست اما NX500 کیبورد راحتی دارد.

کیبورد دارای نور زمینه برای کار در محیط‌های تاریک است که علاوه بر سهولت استفاده در شرایط محیطی متنوع، باعث افزایش زیبایی دستگاه می‌شود. نور زمینه کلیدها بر اساس سطح روشنایی محیط توسط سنسورهای نوری تعیین می‌شود. یکی از نکاتی که در کار با کیبورد موثر خواهد بود فضای نسبتا وسیعی است که برای قرارگیری دست در نظر گرفته شده و وسعت لازم برای تکیه‌گاه دست‌ها را فراهم می‌کند.

Asus_NX500J023

تاچ‌پد این مدل دارای سطح وسیعی است و دقیقا در وسط دستگاه قرار دارد. این تاچ‌پد به صورت مسطح و بدون کلید طراحی شده ولی با فشردن بخش انتهایی می‌توانید عملکرد کلیک‌ها را انجام دهید. تاچ NX500 از فرمان‌های حرکتی در ویندوز هشت پشتیبانی می‌کند و بسیاری عملکردها مانند کلیک‌راست، چرخش، بزرگ‌نمایی و حتی پیمایش صفحات وب را می‌توانید اجرا کنید.

صدا

Asus_NX500J039

صدا در اولترابوک‌ها همواره در میان نقاط ضعف آنها قرار دارد زیرا به دلیل ضخامت بدنه و فشردگی اجزای داخلی معمولا امکان استفاده از اسپیکرهای قدرتمند وجود ندارد و این موضوع در اکتاوهای پایین و صدای بم بیشتر جلب توجه می‌کند.

با این حال NX500 کیفیت صدای مطلوبی دارد. صدای اسپیکرها در این مدل قبل از خروج، وارد یک محفظه طنین می‌شود که حجم آن را افزایش می‌دهد ضمن اینکه اسپیکرها حاصل همکاری ایسوس با شرکت Bang & Olufsen هستند که سابقه درخشانی در زمینه فناوری‌های صوتی دارد. نتیجه این همکاری موفق به دریافت جایزه GRAMMY به دلیل پردازش پیشرفته صوتی شد.

امکانات

Asus_NX500J004

تنوع پورت‌ها در الترابوک NX500 چندان امیدوار کننده نیست و بسیاری از آنها قربانی فضای اندک حاشیه‌ها شده‌اند با این حال باید گفت امکانات این مدل در سطح مطلوبی قرار دارد. به عنوان مثال برای شبکه وایرلس از استاندارد 802.11ac پشتیبانی می‌شود که در مقایسه با نسل پیشین دارای سطح پوشش وسیع‌تر و سرعت انتقال بالاتری است.

Asus_NX500J032

در حاشیه سمت راست دستگاه دو درگاه USB دیده می‌شود و یک درگاه نیز در سمت چپ قرار دارد. جک صوتی 3.5 میلی‌متری و کارتخوان نیز از دیگر امکانات سمت راست هستند. پورت‌های تصویری HDMI و mini-DisplayPort نیز در سمت چپ قرار دارند. با توجه به این مشخصات برای نصب کابل شبکه باید از یک مبدل استفاده کنید که به درگاه USB متصل می‌شود.

مشخصات فنی

Asus_NX500J015

اگر چهار سال پیش اقدام به خرید الترابوک کرده بودید احتمالا عملکردی فراتر از یک ماشین حساب بدست نمی‌آوردید زیرا محدودیت‌های سخت‌افزاری فراوانی در آن مدل‌ها وجود داشت. هنوز هم الترابوک‌ها مشکلات فراوانی در زمینه کاهش حرارت و مصرف بهینه باتری دارند که همگی تحت تاثیر طراحی نازک و باریک آنها است. در NX500 به نظر می‌رسد این محدودیت‌ها تاثیری در انتخاب قطعات نداشته‌اند.

ایسوس برای پردازنده این دستگاه از مدل چهار هسته‌ای Core i7-4712HQ استفاده کرده که در فرکانس عملیاتی 2.3 گیگاهرتز فعالیت می‌کند و از طریق فناوری توربوبوست تا فرکانس 3.3 گیگاهرتز اورکلاک می‌شود. این پردازنده 6 مگابایت کش لایه سوم دارد و توان حرارتی آن 37 وات است. بنابراین ایسوس به جای مدل‌های کم مصرف 15 واتی در سری U ترجیح داده از پردازنده قوی‌تری استفاده کند و در مقابل تاثیر مصرف انرژی بر باتری را بپذیرد.

یکی دیگر از شگفتی‌های این دستگاه استفاده از کارت گرافیکی قدرتمند جیفورس GT850m است. این کارت در مدل‌های مخصوص بازی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد و دارای 640 واحد سایه‌زنی است. GT850m هم در اجرای بازی‌ها و هم در پردازش‌های موازی برای برنامه‌های مهندسی و محاسباتی عملکرد قابل توجهی دارد و در NX500 همراه با دو گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR5 و رابط 128 بیت عرضه شده است.

Asus_NX500J001

به عنوان مثال در بازی Call of Duty نسخه Advanced Warfare توانسته است در وضوح 1920*1080 و با سطح جزییات بالا نرخ 40 فریم بر ثانیه را اجرا کند. امتیاز این مدل در برنامه 3DMark 13 نیز قابل توجه است و در مرحله Fire Strike توانسته است امتیاز 3270 را کسب کند. یکی دیگر از تست‌هایی که روی این مدل انجام شد تست CineBench  بود که به دلیل تمرکز بر قابلیت‌های OpenGL به عنوان معیاری از عملکرد دستگاه در نرم‌افزارهای تولید محتوای سه‌بعدی در نظر گرفته می‌شود و NX500 توانست در این تست نرخ بالای 80 فریم بر ثانیه را بدست آورد.

سومین قسمت در بخش مشخصات فنی که اهمیت زیادی دارد عملکرد واحد ذخیره‌سازی اطلاعات است. در NX500 از درایو SSD روی رابط PCIE استفاده شده است. در این شیوه سرعت انتقال اطلاعات افزایش قابل توجهی نسبت به رابط SATA دارد و حتی می‌تواند تا 1800 مگابایت بر ثانیه برای خواندن و 950 مگابایت بر ثانیه برای نوشتن اطلاعات روی درایو سرعت داشته باشد. درایو SSD‌ در این دستگاه 512 گیگابایت ظرفیت دارد و امکان استفاده از رابط M2 برای افزایش این ظرفیت نیز فراهم شده است.

باتری

Asus_NX500J009

استفاده از قطعات قدرتمند پردازشی مانند کارت گرافیکی و پردازنده باعث افزایش مصرف انرژی می‌شوند و بدیهی است که عملکرد باتری را تحت تاثیر قرار می‌دهند. به همین دلیل در این مدل از یک باتری نسبتا پرظرفیت استفاده شده که دارای توان 96 وات ساعت است.

اگر دستگاه را در حالت بهینه مصرف انرژی با روشنایی نمایشگر 50 درصد قرار دهید و در همین حال از شبکه وایرلس نیز استفاده کنید می‌توانید برای یک روز کامل کاری به مدت 8 ساعت شارژ داشته باشید. البته این زمان با فعالیت‌های ساده مثل مرور وب، کار با اسناد و پخش موسیقی به 6 ساعت کاهش پیدا خواهد کرد که همچنان زمان قابل قبولی است. اگر از دستگاه برای بازی استفاده کنید شدت مصرف باتری افزایش چشمگیری پیدا می‌کند و به 2 ساعت خواهد رسید..

جمع بندی

Asus_NX500J017

با یک دلیل بسیار ساده انتخاب این دستگاه را برای کاربران عمومی توصیه نمی‌کنیم! ایسوس NX500J یک الترابوک فوق‌العاده است. طراحی بی‌نظیر، سخت‌افزار قدرتمند، امکانات مناسب، نمایشگر جذاب و بسیاری موارد دیگر به سختی در یک مدل کنار هم قرار می‌گیرند اما همین گردهمایی باعث شده قیمت دستگاه بین 10 تا 12 میلیون تومان برآورد شود. با این توضیح نتیجه‌گیری کار دشواری نیست. اگر حاضر به صرف چنین هزینه‌ای هستید مدلی بهتر از NX500J در این رده کاربری پیدا نخواهید کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (30 مورد)
  • Iman
    Iman | ۲۱ خرداد ۱۳۹۴

    سلام فکر نکنم قیمتش ۱۰ تا ۱۲ میلیون باشه قیمت به دولار اون۱۷۹۹ دولاره با یه حساب سرانگشتی ۱۷۹۹*3320 تقریبا۶ میلیون درامد! یه سوال :تاریخ عرضه ی این لبتاپ چندمه وکجا میشه بخریمش؟ از نقد و برسی تون تشکر می کنم,

  • بابک
    بابک | ۱۷ آذر ۱۳۹۳

    خیلی لپتاپ خوبیه... اما با این بودجه نیشه یه y5070 خرید، که پردازنده گرافیک قوی تری داره.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی