ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

VetiGel در عرض چند ثانیه سبب توقف خون ریزی می شود

وقتی در سانحه ای، بدن انسان شروع به خون ریزی شدید می کند، زمان و سرعت عمل افراد حاضر در صحنه به معنای زندگی فرد مصدوم است. VetiGel، یک نوع ژل ساخته شده از دیواره ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۳۰ آبان ۱۳۹۳ | ۱۶:۰۰

وقتی در سانحه ای، بدن انسان شروع به خون ریزی شدید می کند، زمان و سرعت عمل افراد حاضر در صحنه به معنای زندگی فرد مصدوم است. VetiGel، یک نوع ژل ساخته شده از دیواره سلول گیاهی است که استعمال آن روی زخم پوستی یا زخم ارگان های درونی بدن منجر به ایجاد یک دیوار مستحکم می شود و در نتیجه خون ریزی توقف می یابد.

جو لندولینا، مدیرعامل و موسس شرکت استارتاپ بیوتکنولوژی سونریز (Suneris) است و این ژل پلیمر را تولید کرده که می تواند خون ریزی از یک زخم باز را در عرض 20 ثانیه به طور کامل متوقف کند.

در ادامه مطلب توضیحات بیشتری آمده و ویدیوی مصاحبه با لندولینا به خوبی نشان می دهد که این ژل به چه صورت کار می کند.

شاید به نظر عادی برسد اما VetiGel حقیقتا فراتر از انتظار عمل می کند. علاوه بر سرعت بالایی که در متوقف کردن جریان خروج خون دارد، استفاده در اندام های درونی هم قابل توجه است. برای مثال فرض کنید یک جراح حین عمل بتواند به جای استفاده از لوله های مکنده برای خروج خون از قسمت مورد نظر از این ژل استفاده نماید.

لندولینا در سال 2011، زمانی که تازه پا به دانشگاه نیویورک گذاشته بود این ایده به ذهنش رسید و پس از تولید نمونه اولیه، جایزه برترین نوآوری دانشگاه را از آن خود کرد.

در مصاحبه ای با بلومبرگ (که در زیر ویدیوی آن را می بینید)، لندولینا، VetiGel را شبیه به بلوکه های ساختمانی لگو می خواند. در این مورد خاص، بلوکه های ساختمانی از پلیمرهای گیاهی به دست می آیند. به طور دقیق تر، بخش های سازنده دیواره سلول گیاهی به صورت عصاره ای در این ژل قرار دارد و وقتی روی زخم قرار می گیرد، بازسازی دیواره رخ می دهد.

عمر احمد، معاون بخش مهندسی پیرامون ثانیه ها سخن می گوید. وی سربازی را مثال می زند که در میدان نبرد مورد اصابت گلوله قرار گرفته و باید سریعا جلوی خون ریزی اش را بگیرد. به طور عادی و با محصولات کنونی، این پروسه 5 الی 10 دقیقه طول می کشد اما VetiGel توانایی آن را دارد که در کمتر از نیم دقیقه، به جلوگیری کمک کند.

VetiGel هنوز برای انسان قابل استفاده نیست و برای اینکه به مرحله تولید انبوه برسد باید آزمایش های زیادی را بگذراند و تاییدیه سازمان بهداشت آمریکا را دریافت کند. در حال حاضر، دامپزشکان می توانند با ثبت نام در سایت سونریز به این محصول دست پیدا کرده و در جراحی های خود از آن استفاده کنند.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/VetiGel-The-Band-Aid.mp4"]

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • m
    m | ۲ آذر ۱۳۹۳

    این ژل رو چند سال پیش کانال 4 ایران نشون داد یه دکتر ایرانی داشت استفاده میکرد حالا درست یادم نمیاد خودش ساخته بود یا یه نفر دیگه.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی