ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گجت های امروزی ابزارهایی سراپا گوش؛ نگاهی به مبحث حریم شخصی در دستیارهای صوتی

اگر سری به سایت آمازون بزنید و به جدید ترین محصول این کمپانی (دستیار مجازی AMAZON ECHO) نگاهی بیندازید، ویژگی هایی از قبیل اسپیکر داخلی قوی، هفت میکروفن برای دریافت و شناسایی صدای شما و ...

فرشاد صفایی
نوشته شده توسط فرشاد صفایی | ۲ آذر ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

اگر سری به سایت آمازون بزنید و به جدید ترین محصول این کمپانی (دستیار مجازی AMAZON ECHO) نگاهی بیندازید، ویژگی هایی از قبیل اسپیکر داخلی قوی، هفت میکروفن برای دریافت و شناسایی صدای شما و مغزی ابری که هر لحظه باهوش تر می شود توجه شما را به خود جلب خواهد کرد.

اما یک نکته ی مهم در این محصول فراموش شده که آن هم حریم شخصی است.

صفحه ی مربوط به ابزار استوانه ای شکل آمازون توضیح خاصی در مورد این که ECHO چگونه از این همه اطلاعاتی در اختیارش می گذاریم محافظت می کند، نداده. تنها چیزی که از این صفحه دستگیرتان خواهد شد، این است که ECHO همیشه سراپا گوش است و می تواند لیست خرید تان را تهیه کند، وضعیت آب و هوا را بگوید و یا یک آهنگ ملایم پخش کند.

"آمازون اکو کمی علمی تخیلی و عجیب به نظر می رسد، اما سر کلاس درس من واقعا چیز به درد بخوری است." این حرف را مارتی الکینز (Marty Elkins) یک معلم تکنولوژی دوست کانادایی می زند.

در ادامه ی مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

الکینز که معلم کلاس ششم و هفتم است معتقد است در آینده دانش آموزانش می توانند از ابزار هایی همانند اکو برای افزایش اطلاعات عمومی خود بهره ببرند. درست مثل زمانی که یک لغت را در دیکشنری جست و جو می کنید و یا زمانی که در مورد یک واقعه ی تاریخی در گوگل جست و جو می کنید. به نظر این معلم گیک، اکو می تواند در صرفه جویی در زمان بسیار موثر واقع شود.

صد البته که این راحتی و صرفه جویی در وقت هزینه ای هم دارد و این هزینه اطلاعات او است که در آمازون ذخیره می شود. این اطلاعات کاربرد فراوانی خواهند داشت، به طور مثال آمازون خواهد فهمید که مارتی و دانش آموزانش در مورد چه چیزی هایی کنجکاو هستند و راهی را خواهد یافت تا بدین وسیله خدمت یا ابزاری را به آنها بفروشد. اما همانند برخی از مصرف کنندگان دیگر، مارتی می گوید که خودش مایل است که اطلاعاتش را بدهد.

صنعت تکنولوژی به شکل فزاینده ای کالاهای عجیب و غریب را سر راه مصرف کنندگان قرار می دهد. شرکت های مختلف از یک طرف برای ما راحتی و لذت استفاده از دستگاه هایشان را به ارمغان می آورند و از طرف دیگر اطلاعات شخصی ما را مانند زالو می مکند.

اسمارت فون ها اینک مجهز به GPS هستند و می توانند به شما یک رستوران محلی را معرفی کنند، اما در عین حال هم می توانند محلی را که در آن عکس سلفی گرفته اید ذخیره کنند. با استفاده از دوربین لپ تاپ تان می توانید با دوستان و خانواده ی خود در هر کجا از این کره ی خاکی ارتباط تصویری برقرار کنید، اما به وسیله ی همان دوربین هم می توانید مورد جاسوسی قرار گیرید. ابزار هایی مانند اکو و نسخه های جدید سیری و google now که میکروفنی همیشه روشن دارند، تصور اطلاعاتی که قابل شنود هستند در ذهن نمی گنجد.

سیری سعی دارد خود را چیزی مابین یک منشی و یک دایره المعارف نشان دهد.

تصور کنید یک شخص قبل از ورود به منزل شما خواهد دانست که شما در حال انجام چه کاری هستید. اتفاقی که امروزه با آن مواجه هستیم، از بین رفتن حریم های خصوصی به دست خودمان است.

خب همیشه برای حل هر مشکلی راه حلی هست، پس نگران نباشید. برای فرار از دست دستیاران صوتی می توانید آنها را خاموش کنید.

البته کمپانی های عرضه کننده ی این نوع محصولات معتقداند که اینگونه ریسک ها (برای کاربران) ارزشش را دارد و آنها کاملا قابل اعتماد هستند. آمازون تمام اطلاعات کاربرانش را در سرور های خود به امنیت بالا نگه داری خواهد کرد.

سخنگوی این شرکت در این باره می گوید: هر اطلاعات و فایل صوتی مربوط به کاربران در حساب کاربری مخصوص خود فرد نگه داری می شود و فقط جهت شخصی سازی دستیار مجازی مورد استفاده قرار می گیرد.

Companion App

خواب و بیدار

آمازون اکو را حدود دو هفته پیش معرفی کرد. این ابزار به طور خاص بوسیله ی فرمان صوتی کار می کند، البته از طریق نرم افزار های موبایل و تبلت هم قابل کنترل است. در حال حاضر تنها از طریق ثبت نام (و ماندن در لیست انتظار) می توان یک اکو تهیه کرد. این محصول 199 دلار قیمت دارد، البته اگر از کاربران آمازون سرویس های پولی آمازون باشید، می توانید صد دلار تخفیف بگیرید. طبق گفته ی آمازون عرضه ی عمومی این محصول طی هفته های پیش رو رخ خواهد داد.

میکروفن های اکو به طور دائم به اینترنت متصل نیستند. طبق گفته های شرکت مذکور تنها وقتی کلمات بخصوص (و از قبل تعیین شده) مانند "Alexa" یا "آمازون"  گفته شوند میکروفن ها شروع به مخابره ی اطلاعات می کنند.

اکو (برخلاف دیگر دستیاران صوتی) نیاز خاصی به اینترنت ندارد تا کارهای شما را انجام دهد. در واقع تمام اطلاعات از خود دستگاه تولید شده و درون خود دستگاه ذخیره می شوند. زمانی هم که قرار باشد اطلاعات به سرور مرکزی ارسال شود، حلقه ای بر روی دستگاه روشن می شود. کاربران می توانند در این هنگام میکروفن رو خاموش کنند و یا هر فایل صوتی که فرستاده شده را حذف کنند. اما آمازون هشدار داده است که در این صورت از کیفیت تجربه ی کاربری کاسته خواهد شد.

گوگل و اپل هم دستیاران صوتی خود را در ابزار های پرچم دارشان همیشه بیدار نگه می دارند. در اندروید می توان با گفتن عبارت "اوکی، گوگل" و در iOS "هی سیری" گجت را از خواب بیدار کرد. ایکباکس وان مایکروسافت هم کلا مشکل بی خوابی دارد و با صدها کلمه از خواب بیدار می شود.

همانند اکو، سیری اپل هم در هنگامی که منتظر دریافت پیام است، هیچ اطلاعاتی را از طریق اینترنت ارسال نمی کند. به محض این که سیری را از خواب بیدار کنید دستگاه شروع به داد و ستد اطلاعات مورد نیازش از طریق اینترنت می کند. به گفته ی اپل، سیری اطلاعات را به صورت رمز گذاری شده در سرور های اپل ذخیره می کند، در نتیجه در صورت سرقت احتمالی اطلاعات، صاحب آن نامشخص خواهد بود. سیستم google now هم چیزی شبیه به موارد ذکر شده است.

همیشه در حال باهوش تر شدن

جرمی گیلولا (Jeremy Gillula) یک متخصص در حوزه ی تکنولوژی معتقد است که اگرچه این دستیاران صوتی در همه حال در حال ضبط صدای ما نیستند اما نمی توان به راحتی از کنار مسئله ی امنیتی آنها گذشت.

جرمی معتقد است "با میزان کافی از داده شرکتی همانند آمازون می تواند اطلاعات زیادی را در مورد شما به دست آورد، اطلاعاتی که شما هیچ وقت فکر نمی کردید آمازون از آنها مطلع شود." برای مثال اگر اکو بتواند الگوی سخن گفتن افراد مختلف را تشخیص دهد، پس به سادگی و همان روز اول متوجه خواهد شد که چند نفر در خانه ی شما زندگی می کنند. یا اگر از اکو در مورد وضعیت هوای محل خاصی سوال کند، آمازون اینطور فکر خواهد کرد که احتمالا می خواهید به آنجا بروید.

Key Features Device

نگرانی جرمی در واقع مربوط به بخش بزرگی از تکنولوژی است که این روزها عرضه می شود. آمازون می گوید اکو رفته رفته پیشرفت می کند و کارهایی فراتر از پاسخ به سوال هایتان و تهیه ی لیست خرید روزانه انجام خواهد داد. اگر اکو بتواند دلیل و فلسفه ی درخواست شما را متوجه شود، پس نهایتا روزی قبل از این که خواسته تان را مطرح کنید، آن را رفع می کند.

همین طور که صفحه ی مربوط به اکو را در سایت آمازون مرور می کنیم، جمله هایی مثل "همیشه در حال باهوش تر شدن"، "هر چه بیشتر از اکو استفاده کنید، درکش از الگوی سخن گفتن شما، لغات و خواسته هایتان بهتر خواهد شد." به چشم می خورند.

الکینز -معلم کانادایی- می داند که در نهایت شرکت ها می خواهند پول بیشتری به جیب بزنند. اما مادامی که در قبال این پول ها به او خدمت رسانی شود، با این قضیه مشکلی ندارد. البته همه این طور فکر نمی کنند. صد البته خیلی ها می خواهند بدانند چه کسی به اطلاعاتشان دسترسی خواهد داشت و از آن چه استفاده هایی خواهد کرد.

الکینز اضافه می کند: "این قضیه یک بده بستان است، من تبلیغات گوگل را مشاهده می کنم زیرا می دانم به این وسیله می توانم مجازی از خدماتش بهره ببرم. در مورد آمازون هم اجازه خواهم داد تا از اطلاعاتم استفاده کند و احتمالا برای من تبلیغات بفرستد، تا زمانی که تبلیغاتش بتوانند برای من چیزی بهتر را مهیا کنند، چرا که نه؟"

دنیای تکنولوژی به سمت دستیاران صوتی پیش می روند، دستیارانی که بیش از این که دستیار ما باشند، همیار شرکت ها هستند. همیشه در قبال به دست آوردن بهترین ها باید هزینه کرد. اما اینبار هزینه، پول نیست بلکه اطلاعات است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • CafeAndroid
    CafeAndroid | ۳ آذر ۱۳۹۳

    فک کنم یه زمانی برسه(صددرصد میرسه)که دیگه آدم نیازی ندشاته باشه چیزای پیش پا افتاده مث تاریخ و جغرافیا را حفط کنه و از طریق حرف زدن با یه دستگاه به اندازه ی نخود،همشون رو بفهمه،در مورد مسائل ریاضی و اینا یه کم دیرتر میرسه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی