ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آینده پیش رو: چقدر با در اختیار داشتن اتومبیل های خودران فاصله داریم؟ [تماشا کنید]

بسیاری از ما هنوز هم وقتی صحبت از اتومبیل های خودران به میان می آید نا خودآگاه ذهنمان فیلم های علمی و تخیلی را به خاطر می آورد و تصور میکنیم برای داشتن چنین خودروهایی هنوز ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۳ آذر ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۰

بسیاری از ما هنوز هم وقتی صحبت از اتومبیل های خودران به میان می آید نا خودآگاه ذهنمان فیلم های علمی و تخیلی را به خاطر می آورد و تصور میکنیم برای داشتن چنین خودروهایی هنوز چندین دهه زمان نیاز است. اما نکته در اینجاست بسیاری از تکنولوژی های لازم جهت به واقعیت پیوستن خودروهای فاقد راننده همکنون به تولید رسیده اند و کمبودهای باقی مانده هم بسیار ناچیز هستند و شاید تا چند سال آینده برطرف گردند.

امشب در دیجیاتو با ویدئویی کوتاه که به فارسی برگردان شده است و متنی مختصر نگاهی خواهیم داشت به آنچه تا به اکنون بشر توانسته در این رابطه به آن دست یابد و اینکه چقدر دیگر زمان لازم است تا اتوبان ها و آزاد راه ها به دست رانندگان دیجیتالی سپرده شده و ضریب حوادث ناشی از اشتباهات انسانی در زمان رانندگی به صفر برسد.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/TheBigFuture-SelfDrivingCars.mp4"]

در ادامه با ما همراه باشید.

اتومبیل های خودران در حال حاضر نیز وجود دارند، ولی استفاده از آنها فراگیر نشده است

Cars1.0

یک اتومبیل خودران را نمی توان یک گجت جامع دانست که به یک چیپ و یک نرم افزار متکی باشد، چنین خودرویی در اصل آرایه ای از سنسورها و کامپیوترها است که به مانیتور کردن محیط اطرف می پردازند تا اطمینان حاصل کنند سرنشینان حاضر در ماشین در نهایت سلامت و امنیت از نقطه ی A به نقطه ی B در حال سفر هستند.

بسیاری از تجهیزات مورد نیاز در این زمینه سال های بسیاری است که در خودروهایی امروزی به کار گرفته شده اند. برای مثال می توان به کروز کنترلر داینامیک اشاره کرد، که با استفاده از یک رادار نه چندان پیچیده خودروی جلویی شما را تحت نظر قرار می دهد و اطمینان حاصل می کند اتومبیلی که سوار هستید با فاصله ی مطمئنه نسبت به آن در حال حرکت است. چنانچه ماشین جلویی سرعتش افزایش یابد سرعت شما نیز بیشتر خواهد شد و در صورتیکه سرعت وی کاهش یابد اتومبیل تان ترمز خواهد گرفت و سرعتش با نسبت مناسب کم می شود.

در برخی دیگر از خودرها دوربینی بر روی شیشه جلوی ماشین قرار گرفته که خطوط جاده را مورد بررسی قرار می دهد و مطمئن می شود که اتومبیل شما در حال حرکت در بین آنها است. همه ی این تکنولوژی ها ابزارهای لازم برای یک خودروی بی نیاز از راننده هستند که در حال حاضر به تولید رسیده اند و در اتومبیل های تولیدی کارخانه ها و برندهای گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند.

اتومبیل های خودران در حال هوشمند تر شدن هستند

Cars2.0

جالب است بدانید تنها ظرف چند ماه دیگر تسلا برای اتومبیل های مدل S تولیدی اش به روز رسانی نرم افزاری را ارائه خواهد کرد و آنها را قادر می سازد تا بی نیاز از راننده در اتوبان ها هدایت شوند. همچنین صاحبان خودروهای مورد بحث می توانند این ماشین ها را برنامه ریزی کنند تا صبح آنها را درب خانه شان سوار کرده و شب پس از اینکه صاحب خودر را از سرکار به مقصد رساندند به صورت خودکار به پارکینگ هدف رفته و در آنجا پارک شوند.

کادیلاک نیز قصد دارد در سال ۲۰۱۷ تکنولوژی با عنوان سوپر کروز به مشتریان خودروهایش ارائه نماید که دقیقاً این اتومبیل ها را به امکاناتی مشابه ماشین های تسلای مدل S مجهز خواهد نمود.

وقتی خودروها از ما بی نیاز شوند دیگر چرا شکل و شمایل امروزی خودشان را حفظ نمایند؟

Cars3.0

بسیاری از المان هایی که در طراحی اتومبیل های امروزی به کار بسته می شوند بر اساس نیاز ما انسان ها به عنوان هدایت گرشان ضرورت دارند. زمانیکه ما از هدایت خودروهایمان معاف شویم دیگر الزامی در به کارگیری این المان ها نیست و ماشین هایمان می توانند شکل های متفاوتی داشته باشند. مثلاً طراحی آنها می تواند شبیه به یک تختخواب باشد تا زمانیکه در ابتدای صبح ما را به سر کار می برند زمان بیشتری برای استراحت کردن و خوابیدن داشته باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • کیپ کالم
    کیپ کالم | ۴ آذر ۱۳۹۳

    آدم اونورکی تو ماشین بیشنه که حالش بد میشه :|

  • atrin_salehi
    atrin_salehi | ۴ آذر ۱۳۹۳

    ویدیو خیلی جالبی بود مرسی اقای مقدری .

  • پوریا
    پوریا | ۴ آذر ۱۳۹۳

    این ماشینا به درده یکی مثل من میخوره که دیروز واسه بار دوم چنتا ماشین رفتیم تو هم . اگه اینطور شد حداقل میشه انداخت گردن اون که حواسش نبوده :D

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی