ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

۵ کاری که نوکیا قبل از گوگل انجام داد

از همان ابتدای کار که نوکیا و گوگل فعالیت تجاری خود را آغاز کردند، اساسا در دو شاخه بسیار متفاوت قرار داشتند. این تفاوت تا به امروز هم ادامه داشته و هر کدام در حوزه ...

حامد پورحسینی
نوشته شده توسط حامد پورحسینی | ۱۱ آذر ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۰

از همان ابتدای کار که نوکیا و گوگل فعالیت تجاری خود را آغاز کردند، اساسا در دو شاخه بسیار متفاوت قرار داشتند. این تفاوت تا به امروز هم ادامه داشته و هر کدام در حوزه خود مشغول به فعالیت است.

اما نوکیا در روزهای درخشان خود کارهایی را به انجام رساند که گوگل چندین سال بعد به آنها پرداخت. برخلاف فنلاندی ها، گوگل توانست آن موارد را بسیار بهتر انجام دهد و شاید دلیل این موضوع، زمان بهتر قلمداد شود. شاید هم گوگل در برنامه ریزی کاری بهتر عمل می کند. دلیل آن هر آنچه که هست، غول جستجوگر به اموراتی مشغول است که پیشتر نوکیا به انجام رسانده بود.

البته باید بگوییم طبیعتا گوگل به لطف کارمندان قوی و استعدادهای جذب شده اش در بسیاری موارد متفاوت عمل می کند. در عین حال نوکیا هم کسب و کار تلفن همراه را کنار گذاشته. بنابراین بد نیست به گذشته برویم تا ببینیم فنلاندی ها در زمان حضور در عرصه تلفن همراه چه کارهایی را انجام داده اند.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

۱- زمانی نوکیا دارنده محبوب ترین سیستم عامل تلفن همراه هوشمند بود

A-look-at-the-evolution-of-the-main-smartphone-OSes-from-2009-to-2013.

برند سیمبیان را همه به خاطر داریم. این نام توسط شرکتی به همین اسم در اواخر دهه ۹۰ میلادی ایجاد شد و سپس با شرکایی همچون نوکیا، موتورولا، اریکسون و Psion وارد همکاری گشت. این برند تا سال ۲۰۰۸ متعلق به نوکیا نبود و سپس فنلاندی ها با خرید این شرکت توانستند بنیاد سیمبیان را به صورت متن باز ایجاد کنند.

در آن زمان سیمبیان بیش از ۵۰ درصد سهام بازار تلفن هوشمند را در اختیار داشت و تا به دنیا آمدن سیستم عامل اندروید در سال ۲۰۰۸ کاملا یکه تازی می کرد. سیستم عامل گوگل در انتهای آن سال به رقم ۰.۵ درصد سهم بازار رسید.

Symbian-smartphone-shipments-went-downhill-starting-late-2010-when-market-share-was-already-on-a-descending-path.

تسلط نوکیا بر دنیای محبوب ترین سیستم عامل تلفن های هوشمند تنها ۲ سال دوام آورد: در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۰ اندروید توانست سیمبیان را شکست دهد و همین عامل دوران تاریک شد و نهایتا در سال ۲۰۱۲ به طور کامل منهدم گشت.

سریع به امروز بازگردیم: گوگل امسال برای پنچمین سال متوالی دارنده پرکاربر ترین سیستم عامل تلفن های هوشمند است. در حال حاضر سهم بازار این سیستم عامل بیش از ۸۰ درصد است. اینطور که به نظر می رسد، گوگل قصد ندارد این جایگاه را از دست بدهد و تصور اینکه روزی محصول شرکتی دیگر جایگزین اندروید بشود کمی سخت است.

۲- نوکیا پیش از گوگل در موبایل های هوشمند ناوبر داشت

Ovi-Maps-on-a-Nokia-N95

گوگل ناوبری را در نوامبر سال ۲۰۰۹ برای نقشه اندروید به طور رایگان و ابتدا برای امریکا و سپس دیگر بازارها (در سال ۲۰۱۰) ایجاد کرد. پیش از آن نوکیا این امکان را در بین سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ با Ovi Maps ارائه می داد.

Google-Maps-Navigation-on-the-original-Motorola-Droid (1)

نوکیا برای رسیدن به این تکنولوژی سرمایه گذاری بزرگی کرد و شرکت NAVTEQ را در سال ۲۰۰۷ با قیمت ۸.۱ میلیارد دلار خریداری نمود.

در حال حاضر سرویس نقشه و ناوبری نوکیا تحت نام HERE و در یک شرکت جداگانه مشغول به توسعه و انجام کار است که اخیرا نسخه اندروید آن هم منتشر شده.

۳- نوکیا یک پلتفرم بازی با موبایل داشت

N-Gage-on-the-Nokia-N81

پنج سال پیش از اینکه گوگل سرویس Play Games را در سال ۲۰۱۳ معرفی کند، نوکیا N-Gage را در اختیار داشت. یک پلتفرم بسیار شخصی که برای برخی دستگاه های با سیستم عامل Symbian S60 طراحی شده بود. عرضه این پلتفرم در سال ۲۰۰۸ با یک سال تاخیر به همراه معرفی Nokia N81 انجام شد و سپس برخی تلفن های هوشمند دیگرش را هم به این پلتفرم مجهز کرد.

Google-Play-Games

Nokia N-Gage علاوه بر دانلود و جستجو در میان بازی ها، به کاربر این امکان را می داد که با دیگر دوستانشان در ارتباط باشند و امتیازات آنها را ببینند. البته آنچنان هم از این پلتفرم استقبالی به عمل نیامد و نهایتا در سال ۲۰۰۹ نوکیا عرضه بازی را در فروشگاه Ovi آغاز و پلتفرم N-Gage را تعطیل کرد.

در حال حاضر، سرویس Play Games گوگل بسیار موفق بوده و تنها در سال جاری بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر را در اختیار خود دارد.

۴- نوکیا مرورگر تحت وب-کیت در اختیار داشت

Nokia-N95-and-its-S60-browser

سیمبیان سری S60 نوکیا در سال ۲۰۰۵ مجهز به یک مرورگر تحت موتور وب-کیت شدند و در بسیاری از تلفن های هوشمند پرطرفدار آن زمان، مثل N95 و E71 دیده شد. گوگل هم در اواخر سال ۲۰۰۸ در تلفن هوشمند T-Mobile G1 مرورگر اندروید را با موتور وب-کیت ایجاد کرد.

T-Mobile-G1-and-the-first-Android-browser (1)

در حال حاضر، گوگل مرورگر کروم را به طور کامل جایگزین مرورگر اصلی اندروید کرده که تحت موتوری به نام Blink به همراه برخی اجزای وب-کیت اجرا می شود.

۵- زمانی نوکیا را به عنوان قاتل آیفون می شناختند

Nokia-5800-vs.-an-iPhone

واژه "قاتل آیفون" در چند سال پیش بسیار محبوب شده بود اما در این روزها چندان از آن استفاده نمی شود. شاید به این دلیل که همه به این باور رسیده اند که آیفون اساسا شکست ناپذیر است. نوکیا چندین تلفن هوشمند با قابلیت های بسیار خوب معرفی کرده بود که پتانسیل کشتن آیفون را داشتند. این محصولات Nokia 5800 XpressMusic (در سال ۲۰۰۸)، Nokia N97 (معرفی در سال ۲۰۰۸ و عرضه ۲۰۰۹) و همچنین Nokia N8 (سال ۲۰۱۰) نام داشتند.

The-original-Samsung-Galaxy-S (1)

نیازی نیست که بگوییم زمانی هم گوگل به طور غیر مستقیم در پس پرده بسیاری از تلفن های هوشمند قدرتمند با توانایی نابودی آیفون قرار داشت. از جمله آنها می توان به: Motorola Droid، سامسونگ گلکسی اس، نکسوس وان و HTC Desire اشاره کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (37 مورد)
  • Mohammad_Moradi_1
    Mohammad_Moradi_1 | ۱۲ آذر ۱۳۹۳

    “قاتل آیفون”

    هنوز دارم
    هنوز هم به خوبی کار میکنه
    5800
    از تابستون 88 دارمش :D

    چقدر با این گوشی خاطرات خوب و بد دارم.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی