ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

با پرواز آزمایشی فضاپیمای Orion انسان یک گام دیگر به مریخ نزدیک تر خواهد شد

دیر یا زود سفر انسان به مریخ به واقعیت خواهد پیوست، اما تا محقق شدن این موضوع لازم است اطمینان حاصل کنیم که این سفر به درستی انجام خواهد شد و مسافران آن به سلامت ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱۲ آذر ۱۳۹۳ | ۱۷:۰۰

دیر یا زود سفر انسان به مریخ به واقعیت خواهد پیوست، اما تا محقق شدن این موضوع لازم است اطمینان حاصل کنیم که این سفر به درستی انجام خواهد شد و مسافران آن به سلامت به مقصد خواهند رسید. در همین راستا روز پنجشنبه ناسا گام بزرگی را برای نزدیک شدن به این هدف بر خواهد داشت و نسل آتی از فضاپیمای Orion را در یک پرواز آزمایشی مورد استفاده قرار خواهد داد.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

فضاپیمای Orion قرار است با استفاده از یک موشک غول آسای دلتای ۴ (Delta IV) به فضا پرتاب شود و پس از دوبار چرخیدن به دور زمین مجدداً با اتمسفر برخورد کرده و سپس در آب های اقیانوس آرام فرود بیاید. در طول این پرواز برای اولین بار سپر محافظتی فضاپیمای مذکور در شرایطی که دما به ۴۰۰۰ درجه ی سانتیگراد خواهد رسید مورد آزمایش قرار می گیرد.

Orion تا ارتفاع ۵۸۰۸ کیلومتری از سطح زمین بالا می رود، که این رقم از ارتفاع کنونی ایستگاه فضایی بین المللی نیز بیشتر است.

موشک های دلتای ۴ بزرگترین موشک هایی هستند که ایالات متحده در اختیار دارد و در آنها ۷۳۸ تن سوخت ذخیره میگردد تا بتوانند پرتابی موفق را برای فضاپیمای Orion رقم بزنند. Mark Geyer مدیر پروژه ی این فضاپیما در همین رابطه گفته : "قرار است ما خطرناک ترین بخش ماموریت سفر به مریخ را مورد آزمایش قرار دهیم. پرتاب و صعود، جدا شدن سیستم های سوخت رسانی و عملکر صحیح سیستم های هدایت پذیری مورد تست قرار می گیرند و از همه ی اینها مهم تر کارایی آنچه که ما طراحی کردیم و تواناییش در مقابل تششعات موجود در فضا مشخص خواهد شد."

انتظار می رود Orion تا ارتفاع ۵۸۰۸ کیلومتری از سطح زمین بالا رود، که رقم یاد شده حتی از ارتفاع کنونی ایستگاه فضایی بین المللی نیز بیشتر محسوب می گردد و با رسیدن به چنین فاصله ای از زمین محققین وضعیت مقاومت آن در مقابل تششعات موجود در فضا را به شکلی جدی مورد بررسی قرار خواهند داد. نکته در اینجاست کل این عملیات در مدت زمان ۴.۵ ساعت صورت خواهد پذیرفت.

ناسا پس از این آزمایش مشکلات و ضعف های موجود در فضاپیمای مورد اشاره را رفع خواهد کرد و هدف اصلی از پرواز آزمایشی پیش تر ذکر شده نیز تولید نمونه ای نهایی از Orion‌ است که بتواند انسان را به فواصلی بسیار دور از زمین مانند سیاره مریخ انتقال دهد. همچنین و در همین راستا ناسا قصد دارد در طی سال های آینده Orion را در یک پرواز بدون سرنشین به سمت ماه ارسال کرده و پس از چرخش به دور آن مجدداً به زمین باز گرداند.

هواشناسان پیش بینی کرده اند ۶۰ درصد احتمال دارد تا در صبح پنجشنبه شرایط جوی مساعدی برای عملیاتی کردن پرواز آزمایشی مورد بحث وجود داشته باشد، اما از آنجایی که احتمال می رود در زمان مقرر باران بگیرد شاید کل عملیات به جمعه و یا شنبه موکول گردد.

این عملیات به صورت زنده نیز در وب سایت ناسا پخش ویدئویی خواهد شد.

orion2012

orioncrewmodule

oriondelta2

orionlaunch

orionmicrochip

orionsesamestreet

orionspacesuit

orionwatertest

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • the next day
    the next day | ۱۳ آذر ۱۳۹۳

    خدایا چه کسی این افتخار نصیبش میشه اولین قدمش رو مریخ میذاره...؟
    اگه به من بگن بیا سوار این موشک بشو برو مریخ تا اولین نفری باشی که پا رو مریخ میذاری ولی احتمال اینکه زنده بمونی ۱۰٪؛
    من برای بدست اوردن این افتخار بزرگ خطر ۹۰٪ مرگ رو با جون و دل قبول میکنم

  • محمد
    محمد | ۱۳ آذر ۱۳۹۳

    این که تو قوطیه چیه؟!!
    که بعد بزرگ شده ؟!

  • M. Ali
    M. Ali | ۱۳ آذر ۱۳۹۳

    مموتي بفرستين بره باهاش.

  • JOKJOK.IR
    JOKJOK.IR | ۱۲ آذر ۱۳۹۳

    ناسا ... به نظرم رویایی ترین مکانی که یه ادم می تونه در اون مشغول به کار باشه .در روزگاری که ماها سر به زیر هستیم و درگیر مشکلات زمینی این سازمان داره چه ها که نمی کنه ...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی