ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

قهوه در جاذبه صفر؛ کافی شاپی در ایستگاه فضایی بین المللی

هفته گذشته خانم "سامانتا کریستوفرتی" فضانورد ایتالیایی، همراه یک محموله ارزشمند به ایستگاه فضایی بین اللملی سفر کرد؛ این محموله یک دستگاه اسپرسو ساز با طراحی به خصوص است که در جاذبه صفر، قهوه اسپرسو ایتالیایی واقعی ...

میترا تهرانی
نوشته شده توسط میترا تهرانی | ۱۳ آذر ۱۳۹۳ | ۲۰:۰۰

هفته گذشته خانم "سامانتا کریستوفرتی" فضانورد ایتالیایی، همراه یک محموله ارزشمند به ایستگاه فضایی بین اللملی سفر کرد؛ این محموله یک دستگاه اسپرسو ساز با طراحی به خصوص است که در جاذبه صفر، قهوه اسپرسو ایتالیایی واقعی و حسابی دم می کرد.

خانم سامانتا نه تنها اولین فضانورد زن ایتالیایی است که به فضا می رود، بلکه می تواند اولین جرعه قهوه اسپرسو واقعی در طول تاریخ را که در ایستگاه فضایی و در حال گردش به دور زمین آماده شده است، نوش جان کند. تا به امروز این کاوشگران بی باک مجبور بودند از قهوه های آماده استفاده کنند.

این دستگاه اسپرسو سفارشی سازی شده که ISSpresso نام دارد، توسط کمپانی ایتالیایی قهوه "لاوازا" و با همکاری شرکت "آرگوتک" متخصص در تولید اغذیه فضایی، ساخته شده است. اما این دستگاه چگونه کار می کند و دلایل خاص بودن آن چیست؟ با دیجیاتو همراه باشید.

کوچکترین قهوه جوش دنیا دیجیاتو_resize

نحوه عملکرد این دستگاه بی شباهت به قهوه سازهای کپسولی یک فنجانه موجود در زمین متفاوت نیست، اما باید بتواند در مقابل مشکلات و شرایطی که در مدار زمین روبرو می شود، پایدار بماند و کار خود را به درستی انجام دهد.

اول از همه این دستگاه باید به کلی آب بندی و ضد نشت شده باشد. هیچکس اثرات دایره ای حاصل از آب جوش را روی صورتش یا قطره های قهوه روی تجهیزات الکترونیکی اش را دوست ندارد. حتی فضانوردان از خوردن نان های خرده دار مثل باگت خودداری می کنند، چرا که خرده نان ها می توانند ویرانگر باشند وبه جایش نان ترتیلا (نانی شبیه تافتون) مصرف می کنند.

دیگر اینکه در زمین لوله ای که حامل بخار آب جوش است تنها 9 بار فشار را تحمل می کند، ورژن فضایی این دستگاه در مقابل فشاری تا 400 بار مقاوم است.

و در نهایت آب و قهوه حاصله از این دستگاه در کیسه ها مخصوص فضانوردان ریخته می شود. این کیسه ها که فضانوردان آب و نوشیدنی ها شان را به وسیله آن ها می نوشند، به گونه ای طراحی شده اند که از بیرون ریختن وحباب دادن مایعات جلوگیری می کنند.

در حال حاضر این ماشین با 20 کپسول به سمت فضا روانه شده است، و اگر در فضا درست کار کند و مورد پسند فضانوردان واقع شود، کپسول های بیشتری نیز انتقال داده خواهد شد. همینطور در آینده می توان از کپسول های چای و یا سوپ های آماده نیز در این دستگاه استفاده کرد.

460x (2)

Lavazza

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (24 مورد)
  • محمدرضا
    محمدرضا | ۱۴ آذر ۱۳۹۳

    من تو خونه از این كپسولی های لاوازا دارم قابل مقایسه با قهوه ای كه بیرون میدن نیست.خسلی خوش عطر تر و خوشمزه تره.
    :)

  • zahed
    zahed | ۱۴ آذر ۱۳۹۳

    برای توضیح اون ۴۰۰بار فشاری که تحمل میکنه . . . باید بگم که علمک های گاز در خونه هامون فشار گاز مایع رو برای ورود به لوله های مصرفی گاز از ۳ بار به زیر ۱ بار میرسونه . . . حالا شیر گاز ر اگه باز کرده باشید متوجه میشید که چه فشاریه . . .
    مایند بلواینگ اینفورمیشن . . . :-D
    دیجیاتو متشکریم . . .

  • JOKJOK.IR
    JOKJOK.IR | ۱۳ آذر ۱۳۹۳

    هر وقت تونستن سیراب شیرودون تازه رو چرب و چیلی درست کنن اون بالا .بهمنم اطلاع بدید باهاتون هم سفر بشم .

  • راوی
    راوی | ۱۳ آذر ۱۳۹۳

    خوش به خالشون!

    ما اینجا هم قهوه با دوووشواری گیرمون میاد!


    لطفا مطلب خوشمزه نزارین آدم دلش میخواد خو...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی