ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آواتک
تکنولوژی

گزارش دیجیاتو: مراسم روز انتخاب آواتک

پیش از این برای شما از شتاب دهنده ها و نحوه کارشان گفته بودیم. همانطور که در آنجا اشاره کردیم شتاب دهنده ها به تازگی در کشورمان شکل گرفته اند و قصد دارند با فعالیت ...

حامد قاسمی نراقی
نوشته شده توسط حامد قاسمی نراقی | ۱۴ آذر ۱۳۹۳ | ۱۵:۲۰

پیش از این برای شما از شتاب دهنده ها و نحوه کارشان گفته بودیم. همانطور که در آنجا اشاره کردیم شتاب دهنده ها به تازگی در کشورمان شکل گرفته اند و قصد دارند با فعالیت خود فضای استارتاپی پویاتری را در ایران ایجاد نمایند. یکی از این مجموعه ها که قصد دارد در 3 سال 100 استارتاپ ایرانی را تحت حمایت و پوشش خود قرار دهد آواتک است.

مراسم روز انتخاب آواتک چهارشنبه در محل استقرار این گروه در دانشکده فنی تهران برگزار شد. دو ماه پیش 20 استارتاپ برای آموزش و سرعت گرفتن سیر پیشرفت و تبدیل به کسب و کار، برگزیده  شده بودند که باید در روز انتخاب از طرح خود دفاع می کردند تا به مرحله شتاب گرفتن راه یابند.

این 20 تیم در طی 60 روز ضمن آموزش دیدن توسط مربیان و ایده دهنده ها، دفتر کار و امکاناتی را از سوی آواتک دریافت کرده بودند. افراد موسس و عضو استارتاپ های حاضر با هم دوست شده بودند و می خواستند در یک فضای دوستانه رقابت خود را آغاز کنند.

به غیر از مدیران این شتاب دهنده یعنی محسن ملایری، سعید رحمانی و سارا یوزینگر، حضور افرادی چون حسام آرمندهی (مدیر بازار)، نازنین دانشور(مبتکر و مدیر تخفیفان)، شایان شلیله(مدیر شبکه تبلیغاتی Anetwork و جشنواره وب ایران)، سجاد جهانگرد، شاهین اکبریان طبری(موسس و رئیس هیات مدیره شرکت چارگون) و مدیران پارک فناوری پردیس برای اعضای استارتاپ ها سبب افزایش روحیه می شد.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

نحوه برگزاری جلسه به این شکل بود که هر تیم با حضور بر روی سن در مدت زمان معین به ارائه ایده خود می پرداخت. پس از اتمام توضیحات تیم ها توسط داوران، ایده دهنده ها و مربیان سوالاتی پرسیده می شد تا مواردی از قبیل میزان سود دهی، نحوه اجرا، برنامه کسب و کاری و حتی سابقه شروع به کار استارتاپ برای حضار مشخص شود.

آواتک
محسن ملایری

قبل از این ارائه ها محسن ملایری توضیحاتی درباره آماده سازی این تیم ها داد. وی گفت: استارتاپ های انتخاب شده ضمن در اختیار داشتن محیطی خوب و آرام برای توسعه ایده ها و محصولات خود، توسط مربیان و ایده دهنده های مختلفی ساعت ها آموزش دیدند و امروز پخته تر از قبل بر روی سن می آیند.

آواتک
به ترتیب از راست به چپ: شاهین اکبریان طبری، سجاد جهانگرد و عطا خلیقیان

سعید رحمانی و سارا یوزینگر، در پایین سن بر روی میز داوری نشسته بودند. بر روی تریبون هم لپ تاپی برای ارائه تیم ها توسط اسلایدهای تهیه شده بود. تیم ها یکی یکی به روی سن آمدند و ایده و فعالیت خود را برای دیگران عرضه کردند که در زیر به طور خلاصه به آنها اشاره می کنیم.

آواتک
سارا یوزینگر و سعید رحمانی

همانطور که بر روی تخته بیرون سالن مشخص بود، تنها 17 تیم برای روز انتخاب حاضر شده بودند و سه تیم دیگر به دلایل مختلف نتوانسته بودند خود را به این مراسم برسانند.

آواتک
اسامی و مشخصات تیم ها بر روی تخته در فضای جانبی سالن
آواتک
اسامی و مشخصات منتورها

اخبار رسمی

مجید کثیری و مصطفی مرشدی مهر سال 93 این سایت را راه اندازی کردند که تا کنون 100 مشترک رایگان دارد. به گفته کثیری، پلتفرم اخبار رسمی، یک نرم افزار تولید و توزیع خبر و محتوای آنلاین برای شرکت ها، سازمان ها و کسب و کارهای ایرانی، اعم از بخش خصوصی و بخش دولتی است که توسط آن می توانند براحتی و به سرعت اخبار و محتوای خود را بدست رسانه ها و خبرنگاران برسانند.

این ایده به خاطر برخی خلاهای ارتباطی بین شرکت ها و خبرنگاران شکل گرفته است و اعضای این تیم ادعا دارند در صورت شکل گیری این سایت چالش مذکور حل شده و ارتباط موثری بین این دو گروه ایجاد می شود.

آواتک

دونِیت(2nate)

Donate که معنای حمایت کردن را می دهد می تواند نام کاملی برای این سایت باشد. دونیت، یک سرویس دهنده است که ابزار لازم را در اختیار کاربران خود می گذارد تا ایشان بتوانند از طریق این ابزار نسبت به دریافت حمایت مالی و معنوی از مخاطبین خود اقدام کنند. البته 2nate به روش های دیگری نیز از کاربران خود حمایت می کند که از آنها می توان به فروش محصولات کاربران در فروشگاه سایت، اطلاع رسانی و حمایت برنامه های مختلف فرهنگی و هنری، راه اندازی بازارچه های خیریه و مواردی اینچنین اشاره کرد.

این سایت توسط محی ثانی از شیراز تاسیس شده که روح الله جهنده او را در این امر همراهی می کند. هدف اصلی دونیت کمک به طرح ها و ایده هایی است که دنبال حمایت می گردند.

Taskulu

داشتن برنامه ای برای مدیریت پروژه ها و تیم ها از نیاز های اساسی شرکت های مهندسی، تولیدی و تحقیقاتی است. تا مدتی پیش برای انجام امور مذکور باید برنامه های تحت سیستم عامل های دسکتاپ مانند Microsoft Project و امثال آن استفاده می شد. اما چند وقتی می شود که ابزار های تحت وب از استقبال کاربران برخوردار شده اند. شاید معروفترین این ابزارها را بتوان سرویس trello دانست.

تسکولو نیز قابلیت های بسیاری را مشابه با ترلو به همراه می آورد.در این برنامه به راحتی می توان پروژه های خود را تعریف کرد و تغییراتی در آنها انجام داد. در قسمت مدیریت تیم نیز با ارتباط دادن وظایف به افراد حاضر در تیم، می توان ضمن اطلاع این افراد از وظایف محول شده، گزارش مراحل انجام کارها را در بازه های مختلف مشاهده کرد.

قابلیت گفتگوی بی درنگ در بخش مدیریت تیم می تواند برای ارتباط بهتر کارکنان موثر باشد. با این برنامه نگرانی بابت امنیت پروژه های خود نداشته باشید زیرا در تسکولو، می توانید سطح دسترسی های هر فرد را به طور کامل تعیین نمایید و آنها را در امور مرتبط به خودشان محدود سازید.

لیست فعالیت، جستجوی پروژه، همکاری بی درنگ و ثبت زمان از دیگر قابلیت های taskulu است. این برنامه قابلیت ورود از طریق حساب کاربری گوگل را دارد. فرهاد هدایتی، کاظم کشاورز، پدرام لطفی نژاد و مسعود کاظمی تیم چهار نفره تسکولو را تشکیل می دهند.

Bi-Language

آقایان جوادی و نظری ها(mo javadi و moe nazariha) به همراه شکوفه مرادی این استارتاپ را راه اندازی کردند. این سایت در گام نخست یک فروشگاه و جامعه مجازی آنلاین برای پیدا کردن معلم زبان و دریافت خدمات آموزشی یادگیری و تقویت زبان نگلیسی در تمامی سطوح است. در این سایت همچنین برخی محصولات چند رسانه ای مربوطه به فروش می رسد.

این تیم با استفاده از تجربه خود در زمینه تحصیل و تدریس زبان انگلیسی اقدام به تاسیس استارتاپ کرده اند. درآمدزایی از محل خدمات در کنار محصولات مرتبط یکی از اهداف مسئولان این سایت است.

آواتک

Shelfinfo

شلف اینفو در قالب یک شبکه اجتماعی است. کاربران می توانند در این شبکه تجربه های خودشان را در مورد محصولات یا سرویس هایی که از بازار یا شرکت های مختلف خریداری کردند به اشتراک بگذارند تا افرادی که می خواهند خرید کنند از تجارب آنها استفاده نمایند.

به طور خلاصه این سرویس برای ارتباط خریداران و دارندگان محصولات مختلف است و می تواند تجربه های موفق و ناموفق مشتریان را برای استفاده دیگران منتشر نماید.

تیم 5 نفره Shelfinfo  را امیر حبیب زاده، دانیال یاوری، علیرضا غلامی، حسین بقایی و علی ابوطالبی تشکیل می دهند.

این ایده قرار است به صورت برنامه موبایل به کاربران خود سرویس دهی کند.

lendthem

این ایده توسط تیم cavegate ارائه شده که موسس آن محمد سجاد فلاح بوده است. در لندم شما به جای خرید کالایی که به طور موقت به آن نیاز دارید یا نمی خواهید پول زیادی بابت آن بپردازید می توانید از فردی آن را به امانت گرفته یا محصول مورد نظر را با کالای دیگری معاوضه کنید.

برای این کار کافی است شما برنامه لندم را بر روی دستگاه اندرویدی خود نصب کرده، مراحل عضویت را پشت سر گذاشته و کالای مورد نیاز خود را جستجو نمایید.

البته راه دیگری هم وجود دارد آن هم درخواست محصول مورد نظر در لندم پس از ثبت نام یا ورود به برنامه است. در این صورت افرادی که این محصول را دارند به شما پیام داده و مراحل امانت دادن یا تعویض کردن طی می شود.

محمد توتیا و علی فراهانی، فلاح را در این پروژه همراهی می کنند.

cafetun.es

کافه تون قرار است یک سرویس آنلاین بر روی موبایل یا تبلت باشد. شما با همراه داشتن آن در کافی شاپ، رستوران، فست فود، باشگاه بدنسازی و حتی مهمانی می توانید از بهترین موسیقی های کافی شاپ های دنیا لذت ببرید.

این پروژه چیزی شبیه به Sound Cloud است که توسط یک تیم 5 نفره رهبری می شود. علی شابستری، آریا شیشه گران، آرمین مداح، پیمان تک دهقان و سیاوش احمد پور اعضای تیم Cafetun را تشکیل می دهند.

آواتک

irfood

سایت سفارش غدای اینترنتی irfood سه سال پیش به دنیای وب ایران پا گذاشت. این سایت سعی دارد با  سبک متفاوت نسبت به نمونه های داخلی و خارجی فعالیت کند.

سایت فوق بیش از 1000 رستوران عضو دارد. رضا حیدری 28 ساله موسس این ایده است که حسام نجفی او را همراهی می کند. آنها اعتقاد دارند باید سبک سفارش غذا، اینترنتی شود تا با تولید و چاپ کمتر کاغذ بتوانیم درختان کمتری را قطع کرده و از آسیب رسیدن به طبیعت خودداری کنیم.

این تیم سعی دارند با تغییر سایت خود تا ماه آینده، سرویس دهی به کاربران را ارتقا داده و موجب افزایش تعداد رستوران و سفارش اینترنتی در سایت خود شوند.

KSNA

بی شک یکی از پر قدمت ترین ایده شرکت کننده در دوره های این شتاب دهنده است. کائسنا فضایی برای ارائه و فروش ویدئوهای آموزشی است. در این سایت افرادی که توانایی و دانش کاربردی در زمینه های مختلف دارند توسط این تیم همراهی شده و در تهیه و تدوین کلیپ های آموزشی به آنها کمک می شود.

ویدئوها پس از نهایی شدن به صورت رایگان یا برای فروش بر روی سایت مذکور قرار می گیرند. این ایده در سال 86 شمسی شکل گرفته و هم اکنون نسخه بتای آن در حال اجراست. تیم ونداد پارس متشکل از فراز رادپروز، هومن نجف پور و محمد رشیدی اجرا و پشتیبانی این ایده و سایت را بر عهده دارند.

این پروژه در سال های اخیر موفق به کسب جوایز و افتخارات زیادی در داخل و خارج کشور شده است.

آواتک

وب یاد

این سایت به طور خلاصه راهکارهای یادگیری علوم و دروس مختلف را به مدرسان و علاقه مندان ارائه می دهد. از طریق این سایت اساتید بدون مراجعه به آموزشگاه می توانند به شاگردان خود تدریس کنند. در حقیقت داوطلبان مهارت، دانش یا درس خاص می توانند فیلم های آموزشی دروه مختص به اساتید را خریداری کرده و با دیدن آن حس کلاس درس را در اینترنت تجربه کنند.

البته مدرسان می توانند با ارائه رایگان برخی موارد از دروس و مباحث به رشد عمومی علم کمک کنند. بابک عبد حق، عماد قانعی و مهران پور شاهمیر تیم وب یاد را تشکیل می دهند که یک سال است پروژه خود را در اینترنت اجرا کرده اند.

وب یاد تا کنون 70هزار کاربر ثبت شده دارد. این تیم قصد دارد کسب و کار آنلاین خود را به دیگر کشورهای فارسی زبان یعنی افغانستان و تاجیکستان گسترش دهد.

قیمت یاب

یک سایت برای ارائه قیمت محصولات مختلف است. قیمت یاب یک ربات دارد که تمام سایت های فروشگاهی را جستجو کرده قیمت های محصولات را می یابد و در سایت برای ارائه به مشترکان قرار می دهد.

در این سایت علاوه بر نمایش قیمت های مختلف یک محصول نازلترین قیمت و نمودار تغییر ارزش یک کالا نیز نمایش داده می شود. احسان داودیان موسس قیمت یاب است. حمید، حسین و وحید او را در این ایده همراهی می کنند.

درآمدزایی این پروژه از تعداد کلیک بر روی محصولات فروشگاه های اینترنتی است و تا کنون بر روی محصولات موجود در این سایت 20 هزار بار کلیک شده است.

آواتک

ریحون

ریحون یک ایده سفارش غذای اینترنتی است که قصد دارد برای حفظ کیفیت و ارائه خدمات به مشتری بیش از 100 سایت را پوشش ندهد. این ایده توسط رضا حیدری، افشین مهربانی و سهیل علوی ارائه شده است.

این سایت از دو طریق به کاربران خود تخفیف می دهد. تخفیف مستقیمی که رستورانها به ریحون می دهند و امتیازاتی که کاربران ریحون با استفاده از تعدد در سفارشات جمع می کند، دو راه خرید ارزان تر به حساب می آیند.

این تیم می داند که این ایده تازه ای در دنیا نیست ولی میخواهد با جذابیت طراحی و ارائه ایده های نوین تعداد کاربران خود را افزایش دهد تا به درآمدزایی خوبی برسد.

sportbrand

همانطور که از نامش پیداست مرتبط به برندهای ورزشی است. کار این سایت فروش محصولات ورزشی ارجینال نشان های تجاری برتر دنیا بوده، که توسط محمد صادق درخشنده ایجاد شده است. این سایت  نزدیک به 4 سال پیش بوجود آمد.

مهران رستمی، سعید کوشافر، حسام نجفی،  مصطفی یگانه و بهروز عباسعلیان در کنار محمد کار مدیریت و پشتیبانی از این سایت را بر عهده دارند.

این تیم اعتقاد دارند برای رونق همیشگی سایت خود باید همیشه اطلاعات خریدهای بازار و علایق کاربران را داده کاوی کنند.

آواتک

بوبه

بازار مجازی خدمات آموزشی است که در آن کسب و کارهای آموزشی از جمله موسسات و آموزشگاه ها به ارائه خدمات می پردازند. این سایت می خواهد، محوریت خود را به صورت تخصصی بر معرفی خدمات آموزشی گذاشته و آنها را یکپارچه و کارشناسی‌شده گردآوری و دسته‌بندی کند.

بوبه  با تحلیل اطلاعات و آمارهای مربوط به عرضه و تقاضای خدمات مذکور، اقدام به مشاوره و ارائه راه حل‌های مناسب به هر دو طیف ارائه‌کننده و جوینده خدمات آموزشی می کند.

گروه چهار نفره ای مدیریت این سایت را بر عهده دارد. علی ستاری به کمک خواهرش و دوست دیگر خود یعنی مانی قندیلی و سارا شاددل 3 سال است در کنار هم بوبه را راه اندازی کرده و اجرای تمام بخش ها را بر عهده دارند.

بوبه که جایگزین فارسی هدهد است به صورت تخصصی به معرفی و عرضه دوره ها و کارگاه ها و همایش‌ های آموزشی پرداخته و امکان مقایسه آنها را به علاقمندان می دهد. این سایت موفق به کسب جوایز و افتخارات داخلی شده است.

خبر 24

یک اپلیکیشن خبری با این تفاوت که هر 12 ساعت اخبار را در نوتیفیکیشن موبایل یا تبلتتان ارسال می کند. با توجه به مشغله های روزانه  و با در نظر گرفتن تاثیر اخبار دنیا در زندگی روزمره، بسیاری از مردم زمان و امکان جستجو در سایت ها، خبر گزاری ها، روزنامه ها و مجلات را برای دسترسی به خبر های روز ندارند. این باعث شده تا تیم سه نفره اپلیکیشن خبر24 را طراحی کنند.

به گفته تیم توسعه دهنده، خبر24 برای افرادی که می خواهند از دسته های خبری در وعده های مشخص باخبر شوند طراحی شده است. این برنامه که هم اکنون در ساعات 8 و 20 اخبار را به صاحب دستگاه اطلاع می دهد قصد دارید این کار را به سه وعده صبحانه، میان روز و شبانه تبدیل کند.

پوریا عطار زاده، ساناز لاغری و شاهین اسماعیل دوست صاحبان این اپلیکیشن هستند. این برنامه برای سیستم عامل اندروید طراحی شده و سه راه دانلود از بازار، کندو و سایت خبر24 برای این نرم افزار در نظر گفته شده است. اپ مذکور تا به حال بیش از 70هزار بار دانلود کرده اند.

آواتک

نوار

یک مرجع خرید و دانلود کتاب های صوتی فارسی است. در نوار شما می توانید کتاب هایی که به صورت فایل صوتی درآمده اند را بخرید، دانلود کنید و گوش دهید.

اپلیکیشن نوار نیز به صورت آزمایشی آماده شده است تا به نیاز علاقه مندان پاسخ گوید. همچنین تیم نوار امکانات لازم برای توسعه کتاب صوتی را که سبب رشد فرهنگ کتاب و کتابخوانی می شود، فراهم نموده است.

آرش سباهات، علی قرخانی و حمید اسدی اعضای موسس و مدیریت نوار را تشکیل می دهند. شاید خاطرات خواندن کتاب توسط پدر، مادر و یا دیگر بزرگان در زمان کودکی با این برنامه برای افراد زیادی تداعی شود.

میز تحریر

کلاس مجازی کم کم جای مدل سنتی و فیزیکی خود را می گیرد. به همین دلیل فراهم کردن فضایی برای ارائه اینترنتی تدریس یکی از نیاز مدارس، موسسات، اساتید و مربیان است. میز تحریر نیز بر این اساس شکل گرفته تا بتواند فضای مناسبی برای آموزش در سطح وب فراهم کند.

این سایت امکانات یک کلاس هوشمند و اداره آن را برای اساتید، دبیران، موسسات و مدارس را به صورت ابری فراهم نموده تا با خرج هزینه کم بتوانند کلاس خود را برگزار کنند. این خدمات در سه سطح رایگان، دبیران و مدارس است. در قسمت دبیران هر ساعت نیمکت 3 هزار تومان در نظر گرفته شده و قیمت این خدمت برای مدارس از ماهیانه 150 هزار تومان آغاز می شود.

محمد علی رحیم زاده، محمود پورمند، مصطفی اجودی و سید محمد حسین عمیدی اعضای این گروه هستند. 80 درصد کار میز تحریر انجام شده و امکانات این سایت به صورت زنده یا ضبط شده قابل ارائه است.

ویندوز، جاوا، اندروید و iOS پلتفرم هایی هستند که میزتحریر برنامه خود را برای کاربران آنها طراحی کرده است.

VDecoration

یکی از استارتاپ های جالب و هیجان انگیز این اپلیکیشن است. شاید شما نیز برنامه های زیادی را برای طراحی و دکوراسیون منازل و دفاتر دیده باشید. اما استفاده از این برنامه شاید نظر شما را به توسعه دهندگان ایرانی برنامه های موبایل تغییر دهد.

این اپلیکیشن کاملا 3D است و تمامی ابزار دکوراسیون و طراحی از قبیل مبل، میز، صندلی و لوازم تزئینی را در خود جای داده است. اپ یاد شده برای کاربران رایگان خواهد بود و قصد دارد در خود به برندسازی و فروش محصولات مرتبط به این صنعت بپردازد.

کار VDecoration بدین صورت است که شما با استفاده از دوربین دستگاه هوشمند خود می توانید فضای محیط اطرافتان را با این ابزار پر کنید. یعنی ابتدا یک وسیله مانند مبل را انتخاب می کنید و سپس آن را در جای مورد نظر خود میگذازید و سپس دستگاه خود را به طرف دلخواه دیگر می چرخانید و لوازم دیگر را می چینید. با برگشتن به محل های قبلی وسایل جایگذاری شده در آنجا به شما نشان داده می شود. این برنامه دید واقعی پس از تغییر نمای منزل یا محیط کار را به شما می دهد.

حسین موذن، سمیرا رادمهر، نوید رجایی، علی صنیع فر، میثم باوفا و امیرحسین جمشید نژاد اعضای تیم VDecoration را تشکیل می دهند. این تیم هدف کسب درآمد 400 میلیون دلاری و ورود به بازار خاورمیانه را دارد. برخی برندهای داخلی میز و صندلی هم از مشتریان این برنامه هستند و حدود 85 تولیدی را برای همکاری با خود برآورد کرده اند. درآمد سالانه بین 2 تا 8 میلیارد تومان رقمی است که در قبال 215 عرضه کنند در نظر گرفته شده است.

حاشیه نگاری

این مراسم با نکات و انتفاقات بسیار زیادی همراه بود که در زیر به آنها اشاره می کنیم.

- حمایت تیم ها از یکدیگر در این مراسم کم نظیر بود. به هنگام صدا زدن نام هر تیم حضار بخصوص استارتاپ هایی که دو ماه با هم کار کرده بودند، با دست زدن به هر گروه دلگرمی می دادند. در کنار دست زدن نیز با هورا کشیدن شادابی را به هم منتقل می کردند. صدای این تشویق ها برای برخی ایده ها و گروه ها طولانی تر بود که می توان بهترین و طولانی ترین آنها را زمان اعلام نام و حضور تیم VDecoration دانست.

آواتک

آواتک

آواتک

- در بازه های استراحت، تیم ها زمان را برای گفتگو با مربیان و مسئولان حاضر مقتنم می شماردند. همچنین برخی از گروه ها به یکدیگر تبریک گفته و یا از هم تشکر می کردند.

آواتک

آواتک

آواتک

آواتک

آواتک

- همه تیم ها با تسلط بسیار زیاد به سوالات مربیان، داوران و مسئولین پاسخ می گفتند و کمتر نشانی از اضطراب در آنها دیده می شد.

- هر وقت تیم ها در ارائه اسلایدهای آماده خود زمان کم می آوردند، پرسش کنندگان طوری سوالشان را مطرح می کردند که بتوانند موارد ناگفته و باقیمانده طرح خود را بیان کنند.

آواتک

آواتک

آواتک

آواتک

- هنگام ناهار نیز تیم ها هم فکری با مدیران موفق حاضر در مراسم را فراموش نکردند و میزهای ناهار به بحث و گفتگو در مورد ایده ها و استارتاپ ها تبدیل شده بود.

- رحمانی یکی از مدیران آواتک در پایان مراسم از همه افرادی که در این 2 ماه در این مجموعه فعالیت کردند تشکر کرد و به آنها گفت: نتایج تا دو روز دیگر به صورت تک تک به استارتاپ ها گفته می شود و دیگر مراسمی برای اعلام آن با حضور همه تیم ها نداریم.

- اکثر ارائه و دفاع استارتاپ ها به زبان انگلیسی و توسط یک یا دو نفر از گروه ها در حالی انجام می شد که تمام اعضای تیم بر روی سن سالن حاضر بودند.

- چند دوربین این مراسم را برای تهیه مستند و ارائه در یکی از برنامه های صدا و سیما پوشش تصویری می دادند.

آواتک

آواتک

- نام اکثر افراد توسط یک برچسب بر روی سینه آنها نصب شده بود که این کار ارتباط بین افراد را بسیار سریعتر می کرد.

آواتک

آواتک

آواتک

آواتک

آواتک

- گروه های شرکت کننده از تاثیر 2 ماه تلاش آواتک می گویند. برخی استارتاپشان را تغییر دادند و برخی نیز ایده هایشان را تکمیل کرده اند.

- صمیمیت و عدم غرور تیم مدیریت آواتک، افراد موفق و منتورها مانند رحمانی، ملایری، طبری، آرمندهی، دانشور، شلیله، خلیقیان،شیشوانی و یوزینگر، درس تجربی خوبی برای تمام کارآفرینان و مدیران آینده بود. این افراد بدون هیچ تکبر با روی گشاده با استارتاپ ها و تیم های مختلف برخورد می کردند و حتی به آنها مشاوره های موثری می دادند.

- تیم ها و منتورها در پایان مراسم عکس دسته جمعی گرفتند.

کارشناسان درباره این دوره چه می گویند؟

برای اولین دوره خوب بود و تیم ها نسبت به 2 ماه قبل خیلی پیشرفت داشتند.

نازنین دانشور مدیر و موسس تخفیفان درباره پیشرفت استارتاپ ها در سال های اخیر و بهای بیشتر به موضوع فوق به دیجیاتو گفت: در واقعیت آموزش ها و فرهنگ سازی هایی که انجام شده است تیم ها حرفه ای تر شده اند.

وی درمورد حضور کمتر بانوان در استارتاپ ها افزود: محیط هایی مانند استارتاپ ویکند و تمرکزشان بر زنان می تواند بر افزایش حضور بانوان در این نوع تیم ها و گروه ها بیافزاید.

دانشور در خصوص تفاوت وجود شتاب دهنده ها در کنار استارتاپ ها و زمانی که ایده تخفیفان شکل گرفت، توضیح داد:با حضور شتاب دهنده ها در کنار تیم ها، که سبب آشنایی افراد با مفاهیم کار می شود، توانایی گروه ها افزایش می یابد و شانس موفقیت نیز بالا می رود.

مدیر تخفیفان درباره روز انتخاب اعلام کرد: برای اولین دوره خوب بود و تیم ها نسبت به 2 ماه قبل خیلی پیشرفت داشتند.

این کارآفرین موفق با اشاره به آینده روشن برای فرهنگ شتاب دهندگی بیان کرد: قطعا تعداد این شرکت ها بیشتر می شود و راه اندازی سریع تری را در آینده کشور خواهیم دید که این امر در توسعه فضای کسب و کار و موفقیت استارتاپ ها بسیار اثر گذار خواهد بود.

به گفته دانشور، تخفیفان هم اکنون توانایی سرمایه گذاری در استارتاپ های کوچکتر از این 17 استارتاپ را دارد و در این زمینه اقدام خواهد کرد.

پرورش 100 استارتاپ در 3 سال

ایمان داودیان مسئول برگزاری استارتاپ ویکند در ایران درباره این دوره به دیجیاتو گفت: به نظرم ایده ها خیلی پخته تر از قبل شده است و این به خاطر منتورها و شرایط موجود در این 2 ماه است. حداقل کاری که بر روی بچه ها شکل گرفته بالا رفتن روحیه آنهاست.

وی از طرح دولت برای 3 سال آینده پرده برداشت و اظهار کرد: دولت قصد دارد در این سال ها 100 استارتاپ تربیت کرده و 100 مراسم استارتاپی برگزار کند که آواتک مسئول پرورش 100 تیم و استارتاپ ویکند نیز مسئول برگزاری 100 مراسم با حضور 100 ایده است که در کل باید 10هزار ایده را در مراسم هایمان آموزش کوتاه دهیم.

داودیان در مورد شباهات ها و تفاوت های استارتاپ ویکند و شتاب دهنده ها توضیح داد: ما تیم ها را در 3 روز آموزش داده و بررسی می کنیم ولی شتاب دهنده 6 ماه روی تیم های منتخب کار می کنند.

منتور ها با تجارب خود به استارتاپ ها ایده می دهند

غزل شیشوانی که خود یک ایده دهنده (منتور) در این 2 ماه بوده است در مورد نقش خود و همکارانش به دیجیاتو گفت: برای این که ببینید یک کسب و کار چگونه عمل می کند باید از بیرون نیز بخ آن نگاه انداخت تا نواقصی که از درون مجموعه دیده نمی شود رفع شود. منتورها نیز همین کار را برای استارتاپ ها انجام می دهند.

وی ادامه داد: من و دوستانم تجربه یک استارتاپ ناموفق داشتیم زیرا آن وقت که شروع به کار کردیم هیچ شتاب دهنده ای نبود. ما سال 90 شروع به کار کردیم ولی در سال 92 شکست را قبول کردیم. البته قبول شکست به این معنی نیست که دیگر کار جدیدی را راه نیاندازیم بلکه ما قبول کردیم که مشکلات داریم و به مشکلات خود  پی بردیم.

شیشوانی اظهار کرد: کارآفرین که باشید و بازا هدفت را بدانید با پشتکار حتی اگر 10 ها بار به مشکل برخورد کنید باز راه و مسیرتان را ادامه می دهید. مهم این است که بدانی چه کار می خواهید بکنید و مقصد و بازارتا کجاست. در این صورت اگر شکست بخورید برایتان به معنی تمام شدن دنیا نیست.

وی بیان کرد: در استارتاپ ها ایده ای رایج است که شکست بخور تا به موفقیت برسی. من قبلا به این اعتقاد داشتم ولی هم اکنون می گویم پیروزی بردهای بعدی را می آورد و باید مسیر موفقیت را با تلاش ادامه داد.

این کارآفرین زن معتقد است: برای ایجاد کسب و کار یک اکوسیستم به وجود آمده است که باید با هم همکاری کنند. دولت ، دانشگاه، سرمایه گذار، شتاب دهند و استارتاپ اعضای این اکو سیستم هستند و باید همدیگر را یاری کنند تا کسب و کار های موفق در کشور تولید شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (26 مورد)
  • روزبه
    روزبه | ۹ آذر ۱۳۹۴

    درود بر شما
    به نظر من در ارائه کالا و خدمات از طریق آنلاین، همواره می بایست تاثیر احساسات در انتخاب در نظر گرفته شود. بیشتر انتخاب ها در شرایطی صورت می گیرد که دوپامین ترشح شود. ترکیب آنلاین و آفلاین و نقد و بررسی، ترکیب خوبی است که در دراز مدت پاسخگو است.
    موفق باشید

  • m
    m | ۱۰ بهمن ۱۳۹۳

    ایده ای ناب در بین همه این استارتاپ ها دیده نمیشه،جای تاسف داره ما ایرانی ها فقط در کپی کردن مهارت داریم!!! حتی ایده تخفیفان هم کپی از سایت گروپ ان و کوپن ان هستش!یا دیجی کالا که قبلا ادعای نقد و بررسی و معرفی محصولات دیجیتالی داشت و مدل کسب و کارش بر این اساس گذاشته بود الان برای توسعه بازار، و اینکه میبینه ملت ایران روز به روز بیشتر از اینترنت خرید میکنن جو گیر شده، استراتژی شو عوض کرده کارش کشیده به فروختن عطر و ساعت در کنار جاروبرقی و راکت بدمینتون!هیچ یک از کسب و کارهای اینترنتی موجود در ایران اونطوری که باید و شاید موفق نیستن و فقط دارن ادعا میکنن و همه اینها اف هستش،پیشنهاد میکننم مبانی کارافرینی احمدپور و همینطور 101تکنیک حل خلاق مسئله رو برن مطالعه داشته باشن دوستان.

  • مرتضی جوادی
    مرتضی جوادی | ۳ دی ۱۳۹۳

    گزارش بسیار کاملی بود . سپاس

  • محی سنیسل
    محی سنیسل | ۱۶ آذر ۱۳۹۳

    سلام...

    مرسی از مطلب کامل و خوب... (البته باید نقص هایی که دوستان گفتند رو برطرف کنید لطفا)

    والبته بنده محی سنیسل هستم (نه ثانی) - دونیت :)

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی