ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا مایکروسافت توضیح مناسبی برای کاربردهای قلم سرفس ارائه نمی کند؟

امور زیادی را می توان در 30 ثانیه انجام داد و حال اگر این کار تبلیغ برای سرفس باشد، تعداد این تبلیغات بیشمار خواهد بود. در دو سال اخیر، مایکروسافت نشان داده است که این ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۴ آذر ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۰

امور زیادی را می توان در 30 ثانیه انجام داد و حال اگر این کار تبلیغ برای سرفس باشد، تعداد این تبلیغات بیشمار خواهد بود. در دو سال اخیر، مایکروسافت نشان داده است که این تبلت قابلیت‌های زیادی دارد و از آن جمله می‌توان به اجرای نسخه کامل آفیس، ویرایش عکس‌ها در فوتوشاپ و از همه مهم‌تر امکان تغییر وضعیت به تبلت یا نوت بوک در کمترین زمان ممکن اشاره نمود.

اما یکی از مواردی که مایکروسافت نتوانست در تیزرهای تبلیغاتی 30 ثانیه ای خود توضیح دهد این است که چرا سرفس به قلم نیاز دارد؛ قلمی که در عصر کنونی بیش از اندازه قدیمی و از مد افتاده به نظر می آید.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

مزایای این قلم چیست؟ بر پایه تبلیغاتی که تاکنون از سوی مایکروسافت منتشر شده است، این قلم برای کشیدن دایره خوب است! این را آنهایی می‌گویند که تمامی تیزرهای تبلیغاتی مایکروسافت را مشاهده کرده‌اند؛ از تیزرهایی که در تلویزیون پخش شدند تا تبلیغات طولانی تر چند دقیقه ای که این کمپانی در رسانه‌های دیگر و برای تبلیغ کسب و کار خود انجام می دهد.

در این قسمت به مثالی اشاره می کنیم که در تازه ترین تیزر تبلیغاتی این کمپانی با نام «سرزمین عجایب زمستانی» به تصویر کشیده شد. این تیزر برای سرفس پرو 3 ساخته و در ماه می امسال رسما توسط مایکروسافت منتشر شد.

در این فیلم کوتاه مقایسه ای جالب میان سرفس و مک بوک ایر اپل انجام می گیرد و خلاصه کلامش این است که تبلت ردموندی قابلیت اجرای اپلیکیشن های دسکتاپی را دارد، مجهز به یک پورت USB است و کیبورد آن امکان جدا شدن از بدنه را دارا است. نکته آخری که می توان از این تیزر استنباط کرد آن است که سرفس یک قلم هم دارد که برای انجام یک کار خوب است: دایره کشیدن.

Surface1.0

اما این ایده چندان هم جدید نیست و مایکروسافت به نوعی سعی دارد این مسأله را القا کند که بیشتر کاری که مردم با تبلتشان انجام می دهند کشیدن دایره است.

Surface2.0

The_Vibe_02.0

دایره و باز هم دایره:

HalfCircle.0

Surface3.0

البته کشیدن دایره را با انگشت هم می توان انجام داد و به همین دلیل مزیت قابل توجهی برای این قلم محسوب نمی شود. اما دفاعیه مایکروسافت و در واقع توضیح آن برای توجیه قلم سرفس آن است که ابزار مذکور باز هم وسیله ای محاسباتی بسیار خوبی است و اگر بخواهید کاری را انجام دهید که نیاز به دقت بالایی دارد -مثلا معماری، نقشه کشی یا طراحی- می تواند بسیار سودمند واقع شود.

قلم سرفس حتی برای طراحی هم فوق العاده است و این را مایکروسافت در تیزری که روی وبسایت خود منتشر کرد هم نشان داده است. در توضیحی که برای این تیزر ذکر شده آمده است که: «راوی داستان خود باشید. درست مثل کاغذ، روی سرفس بنویسید، نقاشی بکشید و رنگ کنید.»

مایکروسافت برای عملی کردن این شعار برخی امکانات هوشمند را برای قلم Surface Pro 3 در نظر گرفته است. باید یادآور شویم که قلم مذکور صرفا یک شیء ساخته شده از پلاستیک و فلز نیست و مجهز به تعدادی دکمه حساس به فشار است که هر یک امکانی خاص را به کاربر ارائه می کند.

برای مثال می توانید دکمه بالایی آن را فشار دهید تا برنامه OneNote (اپلیکیشن یادداشت برداری) باز شود و برای بستن آن هم یک بار دیگر دکمه را فشار دهید. این قلم قابلیت های دیگری هم دارد که از آن جمله می توان به ترسیم روی نمایشگر تبلت (و سپس تبدیل آن به متن)، دریافت اسکرین شات با دو بار فشردن دکمه و کار با بخش هایی از صفحه اشاره نمود که با انگشت به راحتی قابل دسترس نیستند. مایکروسافت همچنین در نظر دارد که دکمه های بالایی و کناری قلم سرفس را هم فعال کند تا کاربران بتوانند شورتکات های مورد نظر خود را روی سیستم ایجاد نمایند.

ارائه یک توضیح مناسب برای کاربردهای قلم سرفس پرو ۳ به بیش از ۳۰ ثانیه زمان نیاز دارد.

البته کمپانی سازنده سرفس در تبلیغات دیگر خود که بیش از 30 ثانیه به طول می انجامد همه این قابلیت ها را به تصویر کشیده است. اغلب این تیزرها در واقع مطالعات موردی هستند که در آنها کاربردهای مختلف سرفس در مدارس، شرکت ها و بیمارستان ها به تصویر کشیده شده است.

در این ویدئوها مهندسان معماری را می بینید که در حال ترسیم طرح های خود هستند یا اینکه در بانک ها و شرکت های مختلف کاربرانی را مشاهده می کنید که پس از انجام معاملات روی تبلت امضا می کنند. علاوه بر اینها یک تیزر تبلیغاتی تلویزیونی بیش از حد طولانی هم با حضور بازیکنان تیم ملی فوتبال آمریکا و مربیان آنها تهیه شده است که نشان می دهد چگونه می توانید نتایج بازی ها یا نکات مهم آنها را یادداشت برداری نمایید.

مجددا باید بگوییم که همه این امور ساده هستند اما به سختی می توان آنها را در یک ویدئوی 30 ثانیه ای گنجاند. مهم تر از همه اینکه در این تیزرها، قلم به عنوان ابزاری برای متخصصان نمایش داده شده و نه افراد عادی.

Awyiss.0

کمپانی های دیگری هم هستند که چنین ایده ای را مطرح می کنند و برای نمایشگرهای تاچ محصولات خود قلم ارائه می کنند اما این کالاها عموما مصارف تخصصی دارند. سامسونگ یکی از شرکت هایی است که همراه با برخی از گوشی ها و تبلت های سری گلکسی خود قلم کوچکی را ارائه می کند و بدون اینکه بر قطر این ابزارها بیافزاید قلم آن را با هنرمندی تمام در بدنه تعبیه می کند.

شرکت ادوبی هم به تازگی قلم و خط کشی را عرضه کرده است که با نرم افزار آن همخوانی دارد و این حس را به کاربران می دهد که انگار با ابزارهای نوشتاری آنالوگ کار می کنند. فیفتی تری (Fifty Three) یک شرکت نرم افزاری دیگر و همان سازنده اپلیکیشن ترسیم آی پد موسوم به Paper است که پس از محبوبیت این اپلیکیشن تصمیم گرفت قلم خود را بسازد.

مایکروسافت تنها شرکتی نیست که استفاده از قلم را یک ضرورت می داند.

اما تفاوت مهمی که میان مایکروسافت و این شرکت‌ ها وجود دارد آن است که طیف گسترده ای از اپلیکیشن های تبلتی روی iOS و اندروید برای کار کردن صرفا به انگشت نیاز دارند. در این اپلیکیشن ها، منوهای کوچک با لیست هایی جایگزین شده اند که در زمان نیاز روی صفحه ظاهر می شوند و آیکون ها هم در قالب دکمه های کوچکی نمایش داده می شوند که کار کردن با انگشت روی آنها بسیار ساده است.

مایکروسافت هم تمام تلاش خود را به کار گرفت تا در اپلیکیشن های ویندوزی اش همین تجربه را البته در سطحی بالاتر پیاده کند. در مورد سرفس، باید بگوییم که دیگر مشکلات معمول در اجرای برنامه ها روی نرم افزار دسکتاپ های قدیمی را نخواهید داشت و در زمان کار با انگشتانتان به دردسر نمی افتید؛ در این صورت قلم مذکور نه یک ابزار تخصصی بلکه یک الزام و نیاز خواهد بود.

در پایان باید بگوییم که قلم سرفس همچنان در جایگاه مناسبی قرار ندارد. این قلم در واقع یادآور دوران قدیم و تولد تبلت هاست؛ زمانی که انگشتان ما هنوز هم به کار کردن با این ابزارها عادت نکرده بود، با این حال این قلم برای انجام اموری که در بالا به آنها اشاره شد سودمند واقع می شود.

هدف از نوشتن این مطلب حمله به مایکروسافت برای خجالت زده کردن آن و در نهایت بهبود قلم نیست، اما قطعا روش های بهتری هم وجود دارد که مایکروسافت می تواند در توجیه سودمندی این قلم به آنها اکتفا کند و تردیدی نیست که قابلیت های آن فراتر از کشیدن دایره است. و البته نباید از یاد برد مایکروسافت یکی از بهترین ها و خلاق ترین های دنیای تکنولوژی است و همواره توانایی تعریف کاربردهای بیشتر و جذاب تر کردن ابزارهایش را دارا است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (54 مورد)
  • s_ahmad_mousavi_a
    s_ahmad_mousavi_a | ۱ دی ۱۳۹۳

    نوک انگشت بدرد نقاشی رو شیشه بخار گرفته میخوره و حجم انگشت اینقد زیاده که اون لحظه نمیبینی زیر انگشت رو ،به نظر من اگه انگشت بزنی داخل مرکب و متن رو کاغذ بنویسید مطلب واضح میشه

  • نیما
    نیما | ۱۵ آذر ۱۳۹۳

    من که نفهمیدم مشکل شما با قلم بود یا با اینکه چرا درست حسابی تو تبلیغ ها توش مانور نمیده؟ من چهار ماه دارم از همین قلم و سرفیس استفاده میکنم به معنی واقعی کلمه هم استفاده میکنم طوری که کاربرد هایی که من از این دستگاه دارم میکشم تا حالا سه تا از اطرافیانم رو به خریدش کشونده و چند نفر دیگه ای رو به فکر پول جمع کردن برای خریدش
    به نظرم این مطلب نزدیکی زیادی به نظر استیو جابز درباره اینکه بهترین قلم سر انگشتان ماست داره، این حرف به هیچ وجه غلط نیست ولی فقط در حد کار کردن تو محیط یه سیستم عامل جذابه حالا اگه بخوایید یادداشت با دست خط خودتون بنویسید چی؟ خب امتحان نکردید؟ مسخره است و چیزی که نوشته میشه از لحاظ کیفیت و سرعت و خسته کننده گی شباهتی به دست خط شما نداره. خب چطوره همون دایره رو با موس و سر انگشت ترسیم کنید؟ اونم مسخره است و شباهتی به تصور شما از دایره کشیدن دو نکات مهم نداره
    اطمینان کنید به حرف من: یک دوره کامل کلاس رو با سرفیس یادداشت برداری کردم هر لحظه خواستم اسکرین شات گرفتم و وسط سادداشت ها گذاشتم یا با دوربین از تصویر پروژکتور عکس گرفتم و شکل های مورد نظرم رو با دست خطم به سرعت برق و باد کشیدم، راستی نظرتون در مورد این چیه؟ هر وقت چیزی رو غلط نوشتم پاکش نکردم خط خطیش کردم!
    دوستان میدونم که می دونید این صرفا یه ترجمه یه مقاله منظور داره ولی اگه قلم بد بود یا واقعا بی کاربرد صد جور قلم حساس به فشار بلوتوثی برای آیپد نمی ساختن (ازذجمله توسط وکوم) که همشون و قلم های سری نوت سامسونگ و تمامی قلم های تبلت پی سی های پیش از این (اون ها رو هم داشتم) در مقابل کیفیت قلم سرفیس مسخره هستن.
    در ضمن من هیچ وقت ترجیح نمیدادم این قلم نازک تر از اینی که هست بود ولی توی بدنه قایم میشد، که در حال حاضر هم تو جای مخصوص خودش کنار کیبرد قرار میگیره

  • afs
    afs | ۱۵ آذر ۱۳۹۳

    قبل اینکه سرفس بگیرم، کلی ویدیو دیدم و ریویو خوندم ازش. ولی وقتی باهاش کار کردم، متوجه شدم هرچی هم ویدیو ببینی نمیتونه بیانگر حس واقعیت موقع کارکردن باهاش باشه! این دستگاه فوق العاده است. قلمش هم بی نظیره!
    شاید بد نباشه دولوپرها واسش اپلیکیشن بنویسن، ولی همینجوریشم عالیه!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی